Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Spring is in the air Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-10 - 16:05:05 send message to Max.Weijers

Hallo

Bijn mijn opa en oma (waar oom de vogels zijn) zit ook in de vijver van 7500 litter water kikerdril. Dit was vorig jaar ook maar die kwamen maar niet uit.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-10 - 16:31:03 send message to chrislaevers

Hallo Max,

Niet alle klompen kikkerdril komen uit. Heel veel eitjes kunnen zeker nu nog bevriezen. Dat zie je wanneer het zwarte puntje grijs en schimmelig wordt.
Grote vissen kunnen ook die eitjes of pas uitgekomen kikkervisjes opeten.
De klompen kikkerdril zitten het best een beetje vast in oude rietstengels waar de zon als ze schijnt er op zit. Dan kan je zien hoe dat het zwart puntje langwerpig wordt en zo dan de vorm van een embryootje krijgt en dan een kikkervisje wordt.
Ik geniet er elk jaar van.

Christine.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-10 - 16:50:15 send message to Max.Weijers

Oké bedankt, maar als er een zwart puntje inzit betekent dat dan dat het bevrucht is?

Ps. we hebben er alleen goudvissen, schubbikens (kleine vissen met allemaal vlekjes die andere kleuren hebben) en de grootste goudvissen zijn ongeveer 10 à 15 cm. Vreten die de kikkerdril ook op?


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-10 - 16:51:05 send message to Max.Weijers

En nog een vraaghappy :)

wat gebeurt er met alle kikkers die uitkomen? blijven die altijd in onze tuin?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-10 - 18:38:07 send message to chrislaevers

Ik weet eigenlijk niet of die zwarte puntjes in de eitjes betekenen dat ze sowieso bevrucht zijn. Ik heb altijd aangenomen van wel maar nu je de vraag stelt...
Die kikkers doen in elk geval goed hun best om te bevruchten : meestal zijn er meer mannetjes dan wijfjes; soms zitten twee of drie mannetjes op één wijfje.

Ik heb alleen drie goudvissen van ongeveer 12 cm lengte. Ik weet ook niet of ze kikkervisjes op eten. In mijn vijver waren er vorig jaar zoveel dat ik ze met handen vol had kunnen opscheppen.
Als er grote karperachtigen in het water zitten zouden zij veel meer kunnen eten.

Maar in een vijver zitten er meer kapers op de kust dan de vissen alleen.
De larve van de libel (dragon fly) leeft drie jaar lang in het water en die eet ook kikkervisjes. Maar meestal zijn er zoveel dat er altijd genoeg kikkervisjes zijn die het stadium van kikkers halen.
Misschien was de oorzaak van de afwezigheid van kikkervisjes iets toxisch? Een algenverdelgingsmiddel of iets in dien aard? Misschien is de vijver te diep?

Als de kikkervisjes kikkertjes geworden zijn hangt het van de soort kikker af wat ze gaan doen.
Ik heb alleen de bruine kikker en die verlaten de vijver net zoals de volwassen kikkers dat doen. Ze zoeken een vochtige donkere schuilplaats van waar uit ze voedsel kunnen zoeken. In de zomer als er een zacht buitje is, hoppen ze rond in de tuin.
Als er een hittegolf is, komen ze wel naar de vijver om soelaas te vinden.
Ik had zelfs kikkertjes in mijn volière en in de late herfst heb ik er een paar moeten bevrijden want ze konden niet meer door het gaas.

De groene kikker, voorzover ik weet, blijft altijd in een vijver. Ik ken die soort niet erg goed.

Heel veel jonge kikkertjes halen het niet. Ze worden opgegeten.
Mijn buurman heeft zo eens het maaien van zijn gazon moeten staken omdat ze allemaal daar uitgezwermd waren. Ik vermoed dat sommige vogels ook wel zo'n hapje zullen lusten al heb ik het wel nog nooit gezien. Ik denk daarbij aan eksters, merels en zo.

Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-01 - 15:37:18 send message to Karel

Eindelijk is het hier ook warm genoeg en heb ik ze kunnen "knippen".

De eerste groene kikker is wakker:


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-01 - 15:38:26 send message to Karel

....en even later deze twee mannetjes in het zonnetje in de vijver.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-04-01 - 16:08:25 send message to dooren

Alpenwatersalemander, mooi Karel. (moet ook nog eens een poel aanleggen)

Ik zag vandaag dat mijn steenuil mannetje ook een vrouwtje had gevonden. Het mannetje bezet al een uilenkast bij ons in de tuin. Wellicht komen er dit jaar dan jonge uilen.

De mooie tijd gaat nu weer beginnen.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-01 - 17:16:56 send message to Karel

Leuk Gert, om steenuilen in het wild te hebben. Hier vliegen ze ook wel, maar broeden doen ze elders. Misschien moet ik eens een kast ophangen.happy :)

De salamanders zijn overigens "kleine watersalamanders" die jaren geleden spontaan in de vijver zijn gekomen en zich als razenden voortplanten. In deze tijd zijn de mannen flink aan het knokken om de hoogzwangere vrouwtjes. Vorig jaar heb ik een mannetje van de kamsalamander gezien, maar of we er meerdere hebben weet ik (nog) niet.

Inderdaad een heerlijke tijdhappy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-01 - 18:02:16 send message to chrislaevers

Karel, leuk dat je groene kikkers en salamanders hebt.
Ik heb ze niet en misschien is dat wel goed zo daar ik in een bebouwde kom woon.
Bij mij zijn de kikkers de vijver aan het verlaten, ik tel er nog een stuk of 5.
Vele legsels zijn met al dat gekrioel naar beneden gezonken en zijn dus verloren, maar enkele nieuwe klompen kikkerdril blijven drijven en gaan wel 'pakken' omdat de grote hoop kikkers weg is.
Voor alle zekerheid heb ik één klomp in een keukengieter geplaatst. Die blijft drijven. Daarin zitten zowel slechte eitjes als embryo's.

Eén ding staat vast, als ik verhuis naar iets groter, dan neem ik al mijn kikkers mee in de mate van het mogelijke en de bodem van mijn vijvertje waar de larven van de grote libelle in zitten.

Vandaag was er een opvallende ruzie in de mussenkolonie. Er was een gevecht waarbij 6 à 7 mussen bij betrokken waren en dan opeens vliegen ze in een zwerm naar een takkenbos een beetje verder in luid krakeel. De merel heeft een nest want hij en zijn pop komen gretig van het dagoude eivoer van de volières eten. Gisteren was er een koppel houtduiven op bezoek naast het dagelijks bezoek van het koppel Turkse tortelduiven.
Eindelijk de lente!

Christine.




Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede