Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Cites1 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Cites1
XjosX
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-03-20 - 17:34:06 send message to XjosX

Ik heb onlangs een koppel Pyrrhura Cruentata's gekocht en deze staan op de lijst van cites I. Ik heb bij deze vogels ook de bijhorende papieren gekregen.

Nu heb ik enkel vragen:
1) De cites staan nog op naam van de kweker waar ze geboren zijn. Moet ik nu niet aan de 'FOD Volksgezondsheid, veiligheid Voedselketen en Leefmilieu C.I.T.E.S. beheerorgaan' overmaken dat de vogels nu in mijn bezit zijn?
2) Wat moet ik nu precies doen als ik jongen heb van dit koppel?

mvg Nils


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-20 - 18:19:10 send message to Karel

Als het goed is (en dat hoop ik voor je) staat er onderaan (20) de ontheffing een opmerking dat deze ook geldig is voor "anderen dan de in vak 1 genoemde persoon".

Als je zelf jongen krijgt, moet je deze ringen met de voorgeschreven ringen en vervolgens voor iedere jonge vogel een certificaat aanvragen.


XjosX
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-03-20 - 19:20:31 send message to XjosX

Ja ik zie het staan.
Vak20: Certificaat uitsluitend geldig voor de in vak 1 genoemde houder.
En dit is niet aangekruisd, dus alles in orde.

Mag je gewone ringen gebruiken van de vogelvereniging waar je aangesloten bent? in mijn geval de 'BVP' in België.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-03-20 - 19:22:58 send message to wiechmann

in belgie mag het wel .de regels voor nl en belgie zijn op dit gebied niet gelijk.


XjosX
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-03-20 - 19:26:58 send message to XjosX

Oke dan kan ik met een gerust hart aan het kweekseizoen beginnen.

Nog één vraagje, als je de certificaten voor de jongen aanvraagt. wat moet je dan precies opsturen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-20 - 19:38:23 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik weet niet hoe dat in Belgie is geregeld, maar in Nederland kun je het aanvraagformulier downloaden.
Wellicht even googlen op cites+aanvraag+belgie of zoiets.happy :)
Succes, en ik hoop dat je inderdaad veel mooie jongen zult kweken van deze prachtvogels.

PS. In Nederland moet je bij de aanvraag kopieen van de cites van de ouders meesturen. Waarschijnlijk in Belgie ook.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-03-20 - 19:54:48 send message to wiechmann

in belgie kan je hem ook downloaden de eerste keer moet je de orginelen papieren meesturen krijg je er een stempel op
stur mij even een pm met je email adres dan mail ik je de aanvraagformulier toe


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-20 - 20:08:25 send message to Picolet

Het grootste nadeel van Cites vogels is dat je naam en adres op het formulier staat. De vogels worden vaak doorverkocht en zelfs in het handelscircuit worden ze aangeboden.

Zo zijn je gegevens dat je deze vogels bezit en het adres ongewenst bekend.

Ik snap niet dat het citesbureau niet met codes werkt die aan een bepaalde kweker zijn toegekend en bij controles kunnen worden gebruikt door de AID.

Wij willen juist zo veel mogelijk anoniem bezig zijn in deze hobby, wij kweken met meerdere soorten List 1 vogels, en hierdoor is het risico op ongewenst bezoek alsnog mogelijk, het gevolg flink mpeten investeren in een professionele alarminstallatie met meldkamer.

Ruud



goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2009-03-21 - 18:01:47 send message to goudparkiet

Redelijk makkelijk om een ander adres op de cites te krijgen als je familie in een andere stad hebt hun de cites aan laten vragen.



Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2009-03-21 - 18:48:33 send message to Strigiformes

quote
Redelijk makkelijk om een ander adres op de cites te krijgen als je familie in een andere stad hebt hun de cites aan laten vragen.
En wat is het nut van deze actie waarmee je dus kans op inbeslagname loopt??



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-21 - 23:32:00 send message to Karel

quote
Zo zijn je gegevens dat je deze vogels bezit en het adres ongewenst bekend.



Die gegevens zijn toch sowieso via het ringnummer te achterhalen?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-03-22 - 08:28:39 send message to wiechmann

als een bond je adres geef zonder je toesteming zijn ze fout.als je bijv bij ps aan een kweker zijn adres wil komen zal je pech hebben mits de eigenaar van de ring er toesteming voor geef.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-22 - 11:05:00 send message to Karel

De praktijk is anders. Ik ben meerdere malen gebeld door dierentuinen en vogelopvangcentra omdat zij een vogel hadden opgevangen die door mij was gekweekt en bij de nieuwe eigenaar was ontsnapt. Via het ringnummer bleek ik gelukkig makkelijk te achterhalen, zodat de vogel terug kon naar de eigenaar.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-03-22 - 11:44:47 send message to hoogervorst

Mijn ervaring is dat de NBVV vrij makkelijk de naam achter een ringnummer vrijgeeft en de PS geeft geen namen af, maar laat inderdaad de iegenaar contact opnemen als deze daar behoefte aan heeft.Maar in sommige gevallen is het prettig dat het gebeld wordt, zoals de gevallen van karel, want het zijn toch niet de minste vogels waar je het over hebt soms.
MvG,
Ronald



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede