Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Amerikaanse Kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Amerikaanse Kwartels
EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-23 - 15:24:11 send message to EdensB

Een paar vragen over de verscheidene Amerikaanse kwartels...Blauwschub, Virginische Boom en Californische Kuif.
Welke van deze 3 kwartelsoorten is het minst lawaaierig en zou het meest geschikt zijn voor een balkon/kamervoliere op een flat (als er al een is zo niet ga ik wel voor de CDK) ook qua benodigde ruimte voor een koppel en overlast voor andere vogels (Catharina Parkieten)


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-03-23 - 18:53:13 send message to parkietstijn

Ik kan alleen iets zeggen over de californische kuifkwartels en dit is dat deze veel geluid maken, ik vind het niet hinderlijk maar sommige misschien wel. Ze beginnen al vroeg in de ochtend. (niet alleen de haan ook de hen)


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-25 - 15:38:08 send message to EdensB

Wat is ongeveer de minimum ruimte voor een koppelje...ben van plan om een paar planken met wat beplanting op verschillende hoogtes te plaatsen om ze wat meer keus wat zitplaats te geven maar kan nergens concrete maten vinden voor het houden van een koppeltje.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-03-25 - 15:40:18 send message to parkietstijn

Wat voor ruimte heb je ter beschikking qua m3?



EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-25 - 15:49:01 send message to EdensB

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarschijnlijk iets van 170 cm bij 170 cm met hoogte van ruim 2m (Moet binnenkort verhuizen vanwege wijkvernieuwing en er zijn 2 soorten huizen waar ik in terecht kan komen...bij een word het dan een balkonvoliere van zo'n 170 bij 170 cm, bij de andere word het een kamervolier van 2m bij 2m)


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2009-03-26 - 11:53:19 send message to theelepeltje

Ik vind de afmetingen die je noemt ongeschikt voor welke Amerikaanse kwartel dan ook.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-03-26 - 16:35:30 send message to BZB

net genoeg voor een koppeltje CDK's.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-03-26 - 23:07:47 send message to hoogervorst

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De omschreven ruimte is groot genoeg, echter ik raad ten zeerste het houden van Cal. kuifkwartels af bij andere vogels, vanwege het onrustige gedrag en het later op stok gaan dan de nadere vogels.
De meest geschikte is de virginische boomkwartel, dan de mexicaan en evt. de gambel of blauwschub.

Succes met je keuze


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-03-27 - 11:01:28 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Persoonlijk zou ik voor de blauwschubben gaan. Dit zijn van alle tandkwartels voor mij de rustigste. Ook Californische gaan maar die vind ik dan weer net een tikkeltje zenuwachtiger. Gambels vind ik niet geschikt, die heb ik hier altijd alleen moeten steken omdat ze alle mogelijke andere vogels stoorden. Mocht de voliere groter zijn zou het wel weer lukken.
De bergkuifkwartel, douglaskwartel en kortkuifboomkwartel zou ik zeker niet in overweging nemen. De zijn niet echt geschikt voor een eerste kwartelsoort (te duur).
Denk er wel aan dat tandkwartels best per koppel gehuisvest dienen te worden terwijl kwartels van het genusCoturnix op zijn minst in trio's gehuisvest moeten worden. (zelf heb ik een voorkeur voor 1 haan met 3 hennen) Het voordeel van deze kwartels is dat ze in tegenstelling tot de tandkwartels mooi op de grond blijven. Mocht u voor 1 van deze willen gaan raad ik persoonlijk de harlekijnkwartel aan. Deze is het rustigst van aard en zeer goed tam te krijgen.


Jan


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-03-27 - 11:55:01 send message to BZB

Ook chinese dwergkwartels (CDK) houdt je het beste koppelsgewijs.
Deze gaan niet op stok, maar blijven mooi laag in je voliere, heb je verder geen last van.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-03-27 - 12:33:55 send message to birdfreak

quote
Ook chinese dwergkwartels (CDK) houdt je het beste koppelsgewijs.


Daar heb ik persoonlijk meer nare ervaring mee dan goede. De haantjes zijn zeer hevig en bij bepaalde hanen heb ik zelf 5 hennen moeten houden om ze toch voldoende rust te geven.
Maar zoals als altijd: het hangt van de vogels ik kwestie af, maar ik zou het niet aanraden.

Jan


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-03-27 - 23:39:35 send message to EdensB

Ik vind de blauwschub wel een van de mooiste kwartels moet ik zeggen...meningen lopen n beetje uiteen wat betreft de ruimte....denk dat ik tzt maar eens moet gaan kijken hoeveel ruimte ik exact over heb en hoe groot zo'n blauwschub er live uitziet voordat ik een belissing neem, over op andere tijden op stok gaan maak ik me niet veel zorgen...Catharinas (de andere vogels die ik erbij wil gaan houden) schijnen ook een wat ander dag/nacht ritme te hebben dan de meeste vogels.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-03-27 - 23:42:08 send message to BZB

als het haantje lastig is ligt dat aan het haantje of aan de voeding, niet aan het hennetje!

maargoed ieder doet het op zijn manier, ik heb het ook geprobeerd met trio's, wel meer eieren, maar minder kuikens, en meer trammelant met apart zetten van haantje danwel 2e hen en al dat soort gezeik. Sinds ik koppelsgewijs broed brengen ze gemiddeld toch wel 10 natuurbroed jongen groot zonder dat ik wat uit hoef te vangen. En in de winter zitten alle 4 koppeltjes bij elkaar in een grote voliere zonder pikkerij.

Is dus een kwestie van slechte hanen uitselecteren



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede