Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ervaring van mijn opa Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-24 - 15:55:45

Papegaaienboer,

Ik begrijp wat je bedoelt maar...

Wees toch blij dat een jongen zijn opa graag heeft. Ik kan me op die leeftijd minder positieve idolen bedenken.

Ik vind het trouwens niet mis dat als basisgegeven in eerste instantie wordt doorgegeven dat je niet zomaar een kuiken uit het ei kan bevrijden. Bij sommige soorten dien je geduld uit te oefenen en bij andere soorten dien je heel erg veel ervaring te hebben en op details te letten.
Maar als basisgeven vind ik wel dat je niet meteen het kuiken uit het ei moet gaan helpen.
Daar hoort trouwens een hele context bij.
Ik heb meer dan één keer kippeneieren met een barst er in binnen gelegd onder de warmtelamp omdat de kloek al op wandel was met de grote hoop van haar kuikens.
Als basisgegeven had ik ook meegekregen van niet beginnen te pellen omdat het kuiken via bloedkanalen nog zou kunnen vast zitten aan de eierschaal. Dat basisgegeven heb ik in acht genomen. Ik heb wel tot 3u 's morgens gekeken tot de twee kuikens opgedroogd waren.
Had ik dat basisgeven niet gehad dan had ik waarschijnlijk die kuikens er proberen uit te halen uit ongeduld (de mensheid eigen) met alle nefaste gevolgen vandien.
Eerst basisgegevens en dan is er toch tijd genoeg om de uitzonderingen op de regel te leren, zeg ik maar. Die uitzonderingen zijn er altijd en overal. Maar die vergen meer tijd en zeker bij jongeren. Of vergis ik me nu?

Christine.




dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-24 - 16:45:28

Leuk voorval met de kippeneieren, op 8 jarige leeftijd (en dat is dus even lang geleden) heb ik ook eens een kippenei uitgepeld. (pure ongeduld want ik dacht dat het niet uit het ei kon komen) Dit kippenkuiken ging dood. Spijt en nooit meer vergeten. De andere eieren kwamen wel netjes uit zonder bemoeienis van ondertekende.

In middels lopen hier ook een aantal kleinere van doorentjes van 7 t/m 11 jaar rond. Ik ga nu wederom een nesje orpingtons (soort grote barnevelder) laten uitbroeden in mei. Ben benieuwd of onze kids er beter vanaf kunnen blijven al ik destijds begin zeventiger jaren.

Gezien je jeugd van tegenwoordig niet anders is dan vroeger als mezelf wordt dat moeilijk. Echter de ervaring die ze opdoen met het houden van dieren is belangrijk.

Het aspect geduld en nog eens geduld is 1 van de belangrijkste onderdelen van onze hobby.

Heb ook geduld met onze jongere forumleden, ze hebben interesse dus ze zullen het leren. We moeten daarin niet te veel haast hebben.
Gert


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2009-03-24 - 17:40:43

Beste Max,

Ik vind het geweldig dat je zo tegen je opa opkijkt maar al in verschillende topics is je gevraagd om op je houding te letten.
Ik zeg helemaal niets van je schrijfstijl maar wel van je toon.
Niet iedereen heeft de aandrang om constant maar te laten weten hoeveel en wat ze allemaal voor kennis in huis hebben, die indruk krijg ik bij jou wel en daar stoor ik me aan vooral omdat het vaak niet klopt.

Uit niets blijkt dat je bij het openen van dit topic met een vraag zat dus ga nu niet zeggen dat je er niets van geleerd hebt want dat was je bedoeling niet. Je opa heeft vele goede artikelen geschreven en daar heb ik veel respect voor, maar om dan maar hier te stellen dat een kuiken dat uit een ei wordt geholpen nooit wat kan worden omdat jouw opa dat zegt, vind ik een slechte zaak. Daarmee breng je ook de kennis van je opa (over het uitbroeden van eieren iig) in discrediet. Als je wilt weten hoe een kuiken gezond uit een ei kan worden geholpen en wanneer je wel en wanneer niet in moet grijpen stel ik voor dat je een nieuw topic opent en er gewoon om vraagt.
Ik hoop dat we in de toekomst nog veel plezier aan je gaan beleven maar dat kan alleen als je openstaat voor andere zienswijzen anders wek je alleen maar ergernis.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-24 - 17:49:17

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat is een leuk idee Gert. Ik heb mijn zoon toen hij die leeftijd had ook eens 3 kippeneieren laten uitbroeden met een oude broedmachine. Dat betekende 's-morgens vroeg met de hand keren, water bijvullen, temperatuur controleren en dan snel naar school. Natuurlijk alles 's-avonds nog een keer.
Ze leren er van om verantwoordelijk voor dieren te nemen.
Het resultaat was overigens 3 uit 3, dus goede verzorging loont! (Daar had papa weer gelijk.laugh :D)

Met het uitpellen van eieren heb ik slechte ervaringen met fazanten en kwartels. Vrijwel altijd hadden de jongen kromme of verlamde poten (wellicht konden ze daardoor niet uit het ei komen?)

PS Leuke en leerzame topic, Max. Ga zo door!happy :)


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-24 - 18:59:59

Inplaats van dat ik een nieuw topic ga openen begin ik hier maar met een nieuwe vraag.

Jonge vogels die niet gemakelijk uit het ei kunnen komen helpen of niet?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-24 - 19:48:26

Max, mijn idee is dat een kuiken dat geholpen wordt niet altijd persé een zwak kuiken is.

BV luchtvochtigheid is erg laag hierdoor drogen de vliezen te snel in zodat het rond de as draaien niet meer mogelijk is. Dit kuiken is dus van nature niet zwak. Maar heeft de pech dat de luchtvochtigheid te laag was. Hier hebben we het over managementfouten. Liefhebber moet zorgen voor optimale luchtvochtigheid. Overigens een te hoge luchtvochtigheid geeft ook dood in de dop.

Een ander voorbeeld Calciumgebrek. Hierdoor een zwakkere nekspier waardoor het aanpikken slecht verloopt etc. Dit euvel is wellicht na het uitkomen te verhelpen met extra calcium toevoeging. Hier hebben we het over een voedingsfout Liefhebber moet zorgen voor voldoende calciumaanbod tijdens de kweek.

Zo zijn er waarschijnlijk nog wel wat zaken te bedenken waarom een kuiken dus niet zwak hoeft te zijn omdat het niet uit kan komen.
Gert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-03-24 - 20:27:47

Ben het helemaal met Gert eens, management fouten zijn de grootste boosdoeners in het hele welzijn van dierhouderij. Maar het moeilijkste is om deze subtiele fouten te ontdekken. Daarom is een forum als deze erg belangrijk om je kennis te vergroten.

Goede voeding is de basis van een kwalitatief goed vogelbestand. Hoe beter de voeding hoe beter de resultaten. Dit is een belangrijk punt om je in te verdiepen. Neem niet zomaar aan dat iets wat iemand zegt over voeding ook waar is. Vraag altijd naar een onderbouwing.

Maar om terug te komen op je vraag om kuikens te helpen uit het ei te kippen dan ben ik van mening dat dit puur een persoonlijke afweging is. Als ik momenteel met mijn blauwe bisschoppen zou kweken dan zou ik de jongen zeker een handje helpen als ik denk dat dat nodig is. Maar dit is puur omdat ik er graag mee wil kweken. Als ik gemakkelijk meerdere jongen van deze soort op stok krijg dan zal ik ze niet meer helpen.
Maar mijn kwartels zou ik niet helpen. Hierbij hanteer ik een "semi" natuurlijke selectie. Maar hierdoor weet ik ook dat ik de sterkste verkoop.

Maar er zijn ook mensen die alles helpen uit medelijden, zorgzaamheid, financiele overwegingen, soortbehoud, etc. Dus waar ligt de grens?


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2009-03-24 - 21:22:30

Normaal gesproken heb je in eerste instantie eerst de interne pip. Het kuiken doorboort dan het eivlies en begint te ademen dankzij de zuurstof in de luchtkamer. Met wat ervaring met het schouwen van een ei is dit goed te zien omdat de luchtkamer dan ineens veel groter wordt, het vacuum wordt opgeheven.
Het kuiken wordt door deze zuurstof wat sterker en heeft de mogelijkheid zich in 24-28 uur te bevrijden uit het ei.

Door niet altijd opgehelderde oorzaken kan het voorkomen dat een perfect gezond kuiken in een stuitligging in het ei zit. Het pikt dan de eischaal aan maar niet bij de luchtkamer, het kuiken zit dan dus verkeerd om in het ei. Het jong kan zich dan niet goed ronddraaien om het "dekseltje" los te tikken en blijft op dezelfde plaats pikken, het sterft uiteindelijk hulpeloos ondanks het feit dat het wel kan ademen. Ook komt het heel af en toe voor dat de luchtkamer op de verkeerde plaats zit in het ei met dezelfde gevolgen als kuikens in stuitligging.
Deze vogels zijn vooral degene die je met de juiste timing kunt helpen.

Vooral papegaaiachtigen staan erom bekend dat ze vaak hun jongen helpen met het uitkomen, in dit geval spreek ik dus vooral over de ouders die dit niet doen, je kun het ei dan het beste tijdelijk vervangen voor een kunstei en in de broedmachine helpen uitkomen om het vervolgens weer terug te leggen bij de ouders.

Maar wat is nu de juiste manier van helpen, het zelf uitpellen van het jong moet zeer voorzichtig gedaan worden want als je te snel bent (zie de voorbeelden van de kippenkuikens hierboven) is dodelijk.
Je maakt eerst voorzichtig een klein kijkgaatje in het midden van de luchtkamer en NIET op de plek waar het kuiken het ei heeft aangepikt. Door dit miniatuur venstertje bekijk je of het eivlies nog is doorbloed, dit kun je het beste controleren door wat afgekoeld gekookt water op dit vlies te sprenkelen. Als de adertjes nog bloed bevatten is dit op deze manier direct goed te zien. Pas als het bloed uit de bloedvaten in het vogellichaam is opgenomen mag je verder gaan helpen, tot die tijd moet je het venstertje met plakband weer afdichten om uitdrogen tegen te gaan. Zorg ook voor een extreem hoge luchtvochtigheid als je dit gaat doen.

Mocht het kuiken zich ook hierna nog steeds niet kunnen omdraaien dan is het waarschijnlijk aan het eivlies verkleeft en kun je voorzichtig beetje bij beetje afpellen, leg het ook steeds terug tussendoor om weer op temperatuur te kunnen komen (in de broedmachine) want een ei/kuiken koelt ook bij een kamertemperatuur van 20 graden heel snel af.

Dit is in het kort de basis maar zo er kunnen allerlei complicaties optreden die ook nog te verhelpen zijn maar laat ik het voor nu eerst maar hier bij houden.
Belangrijkste is dus dat je niet te snel ingrijpt zoals hier eerder al zeer terecht is opgemerkt.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede