Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lucht ONTvochtigers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : lucht ONTvochtigers
HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-06-04 - 14:40:50 send message to HansvdWeerdhof

Het is er eigenlijk nu niet de tijd voor, maar ik zie nu wel allerlei advertenties in folders van airconditioners met een lucht ONTvochtigings functie, dus toch maar eens vragen.

In de vochtige perioden van het jaar heb ik nogal wat problemen met de luchtvochtigheid (te hoog) dus ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaringen hebben met dergelijke apparaten bij de vogels
Andere alternatieven zijn natuurlijk ook welkom.

Voor de duidelijkheid ik heb een halfsteens schuur met prachtvinken die beslist op 19 a 20 graden gehouden moet worden, dus al te veel ventilatie is ook geen optie, want dat gaat gepaard met veel hogere stookkosten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-04 - 15:41:28 send message to Karel

In het begin had je met mobiele airco's nogal het probleem dat door de werking van het apparaat het water letterlijk van de muren liep. De ontvochtigingsfunctie is dan ook in eerste instantie bedoeld om een onprettige bijwerking van het apparaat zelf, weg te nemen.
Of hiermee de reeds in een ruimte bestaande vochtigheid wordt verminderd weet ik niet zeker, maar betwijfel ik.
Ik zou het eerst eens een paar dagen proberen, voor je tot aanschaf overgaat.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-04 - 19:30:59 send message to natasja

Ik weet niet of je hier wat aan hebt , maar een oude tip tegen vochtige ruimtes is het gebruik van zout , zout trekt vocht aan je zou dus een lange bak kunnen gebruiken met gewoon zout, dit later in de zon weer te drogen leggen zodat je het onbeperkt gebruiken kan.



marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-04 - 19:55:36 send message to marnic

Hans, als je je halfsteens schuur op gtemp van 19 a 20 graden wilt houden denk ik dat je eerst eens moet nadenken over
1. isolatie en ventilatie van de schuur
2. wijze van verwarming
3. dan eens kijken of je nog wel een te hoge vochtigheidsgraad hebt.


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-06-04 - 22:34:22 send message to HansvdWeerdhof

@marnic

denk jij eens voor mij dan, hier (hardop)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-04 - 23:57:15 send message to Karel

Je moet die isolatie wel kwijt kunnen. Als je het goed wilt doen dan kost je dat zo'n 14cm als je aan de binnenkant wilt isoleren (5 cm spouw+9 cm geisoleerde binnenwand). Je schuur wordt dan 28 cm smaller en korter. Heb je daar ruimte voor?


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-05 - 13:37:39 send message to marnic

Hans, zoals ik begrijp uit jouw verhaal ontstaan je vochtproblemen als het buiten wat langer dus nat is.
Dus voordat je gaat kijken hoe te isoleren moet je wel weten waarom de vochtigheidsgraad in je schuur toeneemt.
a. heb je doorslaande muren, b last van optrekkend vocht vanuit je vloer/fundering of c maar dat neem ik niet aan heb je ergens lekkage in je dak?

Tevens is het praktisch om te weten heb je een vrijstaande schuur, wat voor een dak, wat voor een vloer. Hans wat heb je aan verwarming?

Karel, er zijn meer wgen naar Rome, wellicht is het zelfs mogelijk om bij Hans met buitenisolatie te gaan werken? trouwens we bouwen geen woonhuis met een Rc van 3.5 dus die opbouw kan/mag neem ik aan wel wat minder dik. Er is natuurlijk niks mis met je voorstel hoor Karel maar 280 mm inleveren is voor de meesten van ons denk ik wel wat veel en je moet de hele inrichting demonteren en opnieuw pasmaken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-05 - 21:37:11 send message to Karel

Je hebt helemaal gelijk Marnic. Vandaar dat ik ook vroeg: heb je daar ruimte voor? Ik ging even uit van de meest ideale omstandigheden en dat Hans zijn gemetselde muur aan de buitenkant wil blijven zien.
Verder nam ik aan dat -gezien de vochtigheid- de muren behoorlijk doorslaan, zodat een kleine spouw nuttig zou zijn als barriere.

Maar misschien is het beter dat Hans eerst jouw vragen beantwoord!



HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-06-07 - 01:54:27 send message to HansvdWeerdhof

isolatie aan de binnenkant gaat niet i.v.m. het interieur van deze ruimte, dan moet ik echt het hele hok omgooien.
we gaan voor optie a. doorslaande muren.

Het is een gedeeltelijk vrijstaande schuur, aan 1 zijde grenst het aan eenzelfde schuur van de buren en aan de andere zijde aan een carport. de twee overige zijden zijn vrijstaand.
Vocht vanuit fundering/vloer dat valt wel mee, ik heb op een stenen vloer een houten vlonder van een 10cm hoog gemaakt met glaswol isolatie eronder.
Het dak is plat, met als dakbedekking dakleer/bitumen met daarbovenop grind.
Het balkenplafond van binnen geisoleerd met glaswol en afgewerkt met kunststofschroten.
Voor het overige zijn de wanden grotendeels bekleed met geplastificeerd spaanplaat, danwel geschilderd watervast hechthout, dat zit ongeveer 1 cm los van de muur met een regelwerk.
Als verwarming gebruik ik een kleine elektrische ventilatorverwarming die op een seperate thermostaat zit aangesloten.

Zijn er ook materialen die je op de buitenmuur kunt aanbrengen, die het aangezicht van de muur intact houden maar wel het vocht buitenhouden?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-08 - 14:40:36 send message to Karel

Ja, wat vocht betreft zijn die er. Lang geleden heb ik eens een muur behandeld met "waterglas". Dat geeft een transparant (onzichtbaar) laagje aan de buitenkant. Dat werkte goed. Als het regende zag je de druppels er gewoon langsglijden alsof het glazen wanden waren. Tegenwoordig zul je er nog wel ander spul voor hebben.



Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-06-08 - 14:55:04 send message to Ramon

Vaak denkt men met vochtproblemen het eerst aan het vocht wat van buitenaf komt. Hans,jouw vocht probleem kan ook te maken hebben met het vocht wat binnen in de kweekruimte aanwezig is en niet weg kan. Meestal zijn twee ventilatieroosters tegenover elkaar al voldoende om dit op te lossen. In een ruimte waar de luchtvochtigheid hoog is, en de ventilatie slecht is, daar zal het overtollige vocht, wat elk levend wezen afscheidt, niet weg kunnen. Vaak ontstaan hierdoor ook wel de bekende zwarte schimmelplekken.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-08 - 19:39:41 send message to marnic

Ramon, Hans geeft aan in zijn bericht dat het vochtprobleem toeneemt als het landurig regent, niet als het buiten redelijk koud is, een ventilatie tekort kan ook maar in iedergeval heeft hij bouwkundige problemen.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-08 - 19:45:51 send message to marnic

Hans, nou nou je maakt het niet echt makkelijk zeg, maar goed, je kunt best last hebben van doorslaande muren, maar in jou geval maximaal 2 gevels dus, je kunt die van een coating voorzien, ook bestaan er voor steens muren specialie inbouw stenen, welke in combinatie met de wind een steens muur droger maken/houden. Of dit ook toepasbaar is voor een halfsteens muur weet ik zo niet, moet ik me even in verdiepen.
Over je bericht nadenkend verwacht ik toch een probleem met/via je vloer, heb je ventilatie ruinte tussen je oude vloer en de isolatie ?, en heb je een dampremmende folie toegepast? en zo ja aan welke zijde.

met belangstelling je berichten afwachtend, Hans


orange
Moderator
Posts :26

Moderator
2004-06-08 - 21:06:33 send message to orange

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

hjgj jhg jhgjhg jhgjhg jg jgjhg jgj test
niet dan ja he 'test' van de "webmaster" , werkt het dan 'nu - < eindelijk ? happy :))
ë ï


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-06-08 - 23:19:45 send message to Mario

Hans ik zou eens informeren naar RUBSON dit houdt het vocht buiten en laat toch de muren nog 'ademenen'.
Is een soort rubberverf of zoiets.


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2004-06-09 - 14:30:20 send message to HansvdWeerdhof

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als het buiten koud is (vriezend weer) dan heb ik geen problemen, het is puur een probleem van de vochtige perioden van het voorjaar en najaar, als het buiten nog/al een redelijke temperatuur is, laten we zeggen 13-17 graden.
Het buitentemperatuur is dan zodanig dat mijn verwarming niet of nauwelijks aanstaat, maar dan wordt het binnen dus nat en vochtig.

Verder vraagt er iemand over de vloerisolatie, dat is van die isover glaswoldeken met de zilveren kant naar onderen, die zit dus onder een vlonder bovenop een stenen vloer.

In de ruimte dit wel een ventilator die afhankelijk van het weer vaker aanstaat (schakelklok), maar ik ga er nog maar een rooster bijmaken in de deur, een tweede ventilatieplek creeeren dus.

Als er verder nog tips zijn hoor ik die graag natuurlijk.
Zal ook eens informeren naar die waterglas en rubsom
Maar ik begrijp dat er geen ervaringsdeskundigen zijn met elektische ontvochtigers?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede