Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Chinese dwergkwartel: wat te doen na broeden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Chinese dwergkwartel: wat te doen na broeden?
tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-04-04 - 16:28:04 send message to tomhuigen1

Hallo,Ik heb een triootje kwartels 2 vrouwtjes 1 mannetje. mijn kwartels hebben al een tijdje een nestje waar elke dag een eitje bijkomt. vandaag is de kwartel gaan broeden.(hier was ik heel erg blij meehappy :). Nu is mijn vraag. wat moet ik doen voor de kweek, tijdens de kweek, en na de kweek.
voor na de kweek bedoel ik moet ik de andere vrouwtjeskwartel weghalen. of moet ik ze gewoon apart zetten met de moeder. of hoeft dit beide niet. en moet ik gewoon de onderkant van het gaas met plastic ofzoo afplakken.

Ik hoop graag op een reactie.
Tom


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2009-04-04 - 17:47:34 send message to ronbrum

Hallo, het is inderdaad verstandig om de onderkant van het gaas dicht te maken. Mochten er jongen komen die kunnen door het gaas heen kruipen. Net Hommels op pootjes!
Of je de andeere hen ook moet weg halen weet ik niet, ik heb wel bij mij ooit eens gehad dat de haan de jongen dood pikte. Ik hoop op nog meer reacties van mensen die er meer over kunnen vertellen.
Succes ermee.
Ron


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2009-04-04 - 18:10:32 send message to sylvain

als er jongen zijn zou ik de haan en andere hen in het oog houden vroeger bij mijn koppel dacht ik ook dat de haan naar de jongen pikte dus had ik hem in de voliere ernaast gedaan en de jongen liepen er zelf heen en de haan deed niks meer aan de jongenhappy :)


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-04-04 - 18:29:10 send message to digipeet58

ik heb ook 2 hennen en 1 haantje.
bij mij leggen de 2 hennen samen eitjes in 1 nestje, ze broedden ook samen.
en als er jongen zijn worden ze opgevoed door 3 ouders; ook de haan helpt heel goed mee.
zet wel een jampotdeksel gevuld met water neer als er jongen zijn.
drinken voor de jonge kwarteltjes.
was ik de 1e keer vergeten.
geef ze geen levend voer meer, dan heb je grote kans dat de man te fel wordt, gevolg zou kunnen zijn: wegjagen van de hennen van de eieren, als er jonkies zijn doodpikken van die kleintjes.
blijf altijd goed opletten; niet alle haantjes zijn zoals die van mij.
misschien moet je de moeder met jongen wel apart zetten.
succes. Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-04 - 19:25:14 send message to chrislaevers

Ik had ook een trio maar daar ben ik van afgestapt. Als de kwarteljongen uitgekomen zijn, lopen ze namelijk elke kwartel achterna die ze zien. Als ze dus achter een hen lopen die hun moeder niet is, raken ze de weg kwijt en onderkoelen ze zeer snel. Die vreemde hen biedt namelijk geen warmte.
Ik heb toen ingegrepen en de haan en de andere hen in een andere volière afgesloten. Terzelfdertijd lagen enkele jongen als voor dood onder een kuikenlamp. Gelukkig zijn die als 'Lazarus' terug wakker geworden en na enkele uren heb ik die terug bij de kloek gezet.
In de broedsels die daarna volgden, was de haan er bij en dat heeft geen enkel probleem gegeven.

Als je een grote nest hebt van 11 of van 7 jongen, zijn er toch één of twee of 3 die afvallen. In de natuur is dat zeker zo, als het niet meer is.

Wens je veel plezier en een goede broed!

Christine.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-04-04 - 23:55:48 send message to BZB

mijn ervaringen zijn hetzelfde als bovenstaande:
koppelsgewijs gaat het beste.
Ik houdt mijn chinese dwergkwartels ook altijd per koppel en dat gaat ronduit het beste, ik hoef nooit geen haantje of jongen ofzo uit te vangen.
Je moet de komende dagen wel ff opletten of het niet-broedende hennetje geen eitjes meer bij het nestje legt! als het aantal eieren toeneemt heb je namelijk 2 problemen:
- bij meer dan 10 eieren worden niet alle eitjes even goed bebroed. boven de 14 wordt dit echt een probleem, maar voor sommige hennen is 8 al veel. iedere dag ligt een ander ei aan de zijkant en sterft af. gevolg veel bebroede eieren 0,0 jongen.
- de extra gelegde eieren komen niet uit. Alle eitjes waar moeder kloek nu op zit komen in een paar uur tijd uit. dan gaat de kloek van het nest en laat de overige eitjes in de steek. Voor de later gelegde eitjes is het dan einde oefening.
Dus als er eitjes bijgelegd worden?
- hen apart zetten of verkopen
- de huidige eitjes merken en alle nieuwe eitjes weggooien.
Ik zou zonder meer de eerste doen, je hebt dan ook het probleem niet van dat de kuikens achter de verkeerde moeder aanlopen. Gezien het hanenoverschot (iedereen wil zoveel mogelijk hennen/eieren zonder rekening te houden met dat je met minder dieren meer jongen krijgt) kun je met de verkoop van je extra hennetje iemand anders ook dolgelukkig maken.


Mark Honsbeek
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-09-22 - 13:30:20 send message to Mark Honsbeek

Hallo , ik heb ook een triotje chinese dwergkwartels en die leggen regelmatig eieren,

Ik heb paar keer eieren verwijderd uit de kooi toen waren het echt rond de 15 stuks ofzo.

Nu hebben ze echt een soort nestje gemaakt.
waar nu 7 eitjes in leggen.

Mijn vraag is, zal de hen gaan broeden ? of heeft dat geheel met de tijd van het jaar te maken.

Volgende vraag : waarom moet je de hen verkopen als ze door met eieren blijven leggen ?

Waneer zal ik de eieren verwijderden als ze niet broeden ( wat waarscheinlijk gebeurt in deze periode van het jaar )

Met vriendelijke groet,

Mark Honsbeek


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2010-02-13 - 12:27:44 send message to svg123

hallo,
bij mij hadden de kwartels (1 koppeltje) echt heel veel eieren gelegd. ongeveer de eerste 10 eieren had ze koud laten worden, die had uit het nest gehaalt. toen ze weer eieren ging leggen ging ze broeden, binnen een mum van tijd had ik jonge kwarteltjes. als de jonge kwarteltjes zelfstandig zijn zou ik ze er snel uitvangen, bij mij gingen ze ruziën met de haan, toen was er 1 overleden aan zijn verwondingen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede