Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > leeftijd zebravinken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : leeftijd zebravinken
schets
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-04-06 - 20:54:30 send message to schets

Hallo,

Ik heb een nog vitale man zebravink die nu inmiddels 15 jaar oud is (1994) en in de buitenvoliere verblijft. Ik vraag mij af of deze leeftijd uniek is. Zijn er oudere zebravinken?


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2009-04-06 - 22:17:39 send message to stijnsuy

hoi,


Dit is volgens mij wel erg merkwaardig!
http://users.telenet.be/jos.dottermans1/Leeftijd.htm dat vond ik op internet.
waarschijnlijk is die zebravink het levende bewijs van de goede verzorging die hij bij jou krijgt!
hij is ongeveer even oud als mijhappy :)

Grtz Stijn


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-06 - 23:22:02 send message to Karel

Ja, dat is uitzonderlijk oud en inderdaad, hij wordt blijkbaar zeer goed verzorgd.

Aan de andere kant kunnen we ons tegelijkertijd afvragen waarom de gemiddelde leeftijd maar zo'n 5 jaar is.
Zou de gemiddelde verzorging dus eigenlijk heel slecht zijn, maar wordt dat niet opgemerkt omdat zebravinken toch nog 5 jaar leven (en zich voortplanten) ondanks de "slechte" verzorging?


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2009-04-07 - 14:34:56 send message to birdies

De gemiddelde leeftijd in het wild is minder dan 50 dagen laugh :D

Zit hij binnen en kweek je ermee?

M.v.g.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-07 - 18:09:43 send message to chrislaevers

Ik heb altijd wel het vermoeden gehad dat zebravinken prooidieren in het wild moeten zijn, ik bedoel prooi bij uitstek.
Bij mij worden ze broedrijp op ongeveer 120 dagen. Ik laat het meestal zover niet komen en doe de jongen van de hand.

Ik heb twee veteranenkoppels in de buitenvolière van ongeveer 2005-2006. Vorig jaar hadden die meer dan 50 jongen. Ze broeden het hele jaar door en ik heb al twee jaar geen enkel dood jong.

Schets, je doet me schrik krijgen want ik zit eigenlijk te wachten tot de broedpiek van deze vogels voorbij is. Ik kan ze niet van de hand doen want 3 vogels van de 2 koppels hebben een mankementje. Dat is ook de reden waarom ik ze nog heb.
Ze zijn er nu al zo lang dat ik het al lang niet meer over mijn hart krijg om ze uiteen te halen.

Ik wil dus ook graag weten of deze 15 jaar oude man nog kweekt en zoniet tot welke leeftijd hij gekweekt heeft.

Christine.


schets
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-04-07 - 20:07:44 send message to schets

Ik heb deze man gekregen toen hij 1 jaar oud was. Ik heb er nooit mee gekweekt, want ik heb er nooit een pop bij gehad. Hij zit in de buitenvoliere samen met andere tropen en wildzang. Misschien is hij daarom al wel zo oud.


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-04-07 - 21:09:12 send message to goulds75

Ik heb een pop van 2005.Ze heeft 2 jongen de eerste ronden en nu is ze al bezig met de tweede ronde.Vandaag de derde ei gelegd.Ik dacht eerst dat ze te oud was voor de kweek maar ze deed het toch.Na de derde ronde gaat ze de rustperiode in.


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2009-04-08 - 09:13:05 send message to birdies

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik lees hier http://users.telenet.be/jos.dottermans1/Leeftijd.htm
Dat de oudste zebravink in gevangenschap 10 jaar is geworden.
Ik weet niet hoe betrouwbaar dit is ... zou leuk zijn als het kan worden nagetrokken.

Als het 10 jaar idd het max was tot nu toe zou je een mooie verbetering van het record hebben razz :p.

Bij grasparkieten wordt het echt bijgehouden lijkt het:
De oudste grasparkiet, Charlie, werd 29 jaar en 2 maanden.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2009-04-08 - 14:59:11 send message to theelepeltje

Volgens mij is dit helemaal niet zo uitzonderlijk. Ik heb een Zebravink gehad uit 1993, die is in 2005 gestoven. (12 jaar dus), verder heb ik nog een groot aantal zebravinken gehad die ook allemaal nog tussen de 8-10 jaar zijn geworden.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-08 - 20:08:41 send message to chrislaevers

Maar tot die leeftijd kunnen die poppen toch niet blijven broeden, toch?
Hebben vogels niet zoiets als een potentieel aan eieren leggen dat als het op is, het op is?
Bij mij broeden die twee veterenanekoppels het hele jaar door tussen de 3 en 5 jongen per nest.
Ze zijn van 2005 en 2006. Ze gaan dat kweken toch niet nog eens 3 of 4 jaar volhouden?
Of wel? Ik kan het weghalen van de jongen momenteel niet meer bijhouden. De winkels waar ik aan verkoop zitten vol.
Toch de koppels uit elkaar halen, maar dan hebben ze geen echt leven meer...
Moeilijk is dat.

Christine.


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2009-04-12 - 11:39:20 send message to birdies

@chrisleavers

Zelf laat ik mijn vogels maximaal 2 keer per jaar een nest grootbrengen. Met 50 jongen per jaar put je ze echt uit.
Door nestgelegenheden weg te halen kan je het broeden remmen.

In theorie kunnen de eieren bij de pop op raken, alle dooiers zijn al tijdens de geboorte van een pop aanwezig. Voor elk ei wordt er één gebruikt, ik zou weten op dat bij zebravinken uberhoudt ter sprake zal komen. Bij kippen komt het geloof ik wel voor.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-12 - 12:38:22 send message to chrislaevers

Daar weet ik dus helemaal niks van. Hoeveel dooiers zou een zebravinkenpop dan hebben?
Ik heb al hun nesten bijgehouden van in het begin en kan dus beginnen te tellen.

Ik put ze uit, zeg je. Misschien wel maar ze doen het zich zelf aan en nest bouwen, eieren leggen, voederen is hun lust en hun leven.
Ik zou natuurlijk als predator kunnen optreden en tussen door verse eieren kunnen wegnemen. Na een week of zo moet ik het waarschijnlijk opnieuw doen.
Ik zal het overwegen maar ik vrees dat ik dat niet ga doen. Rationeel vind ik de idee zeer oké.
In de natuur gebeurt het waarschijnlijk zeer veelvuldig dat eieren geroofd worden.

Wel zou ik willen weten hoeveel dooiers een kleine exotensoort als zebravink eigenlijk heeft.
Weet iemand het? Of info daarover die ik kan opzoeken?

Christine.


stijnsuy
Website Member
Posts :114

Website Member
2009-04-13 - 19:19:42 send message to stijnsuy

Ik had ergens gelezen dat het het beste is bij overbevolking om de eieren te schudden buiten een ei, zo zijn zij toch een hele tijd bezig met het grootbrengen van het jong maar hoeven ze geen grote nesten te voederen en putten ze zichzelf niet zo uit.

greetz Stijn



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede