Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pop uit de nestkast krijgen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pop uit de nestkast krijgen?
Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-04-14 - 20:07:22 send message to Tenzi

Bij mijn parkieten hangen de nestkasten in de binnenkooi (plm. 1,5x1 mtr). Hieraan zit een buitenvlucht (3x1 mtr.)
Ik kan alleen door zelf in de binnenkooi te staan in de nestkasten komen (de vogels kunnen dan trouwens naar buiten).
Ik weet het: niet erg handig, maar het is niet anders. Nu heb ik een probleem als het gaat om de jongen op tijd te ringen.
De poppen zitten erg vast op de eieren/jongen. En soms als de pop er toevallig even af is, als ik in de buurt ben, kijk ik even of er eieren/jongen zijn. Daarnaast hoor ik aan het piepen duidelijk als er jongen zijn.
Ik wil graag op tijd ringen (het zijn pruimekoppen en rozekoppen, dus met hun dikke poten luistert het ringen redelijk nauw) maar de poppen zijn met geen mogelijkheid op een rustige manier uit de nestkasten te krijgen.
Heel soms lukte het nog wel om tegen de nestkast te krassen (met bijv. een tak), maar ook dat 'jaagt' ze meestal niet meer uit de nestkast.
Ik kan natuurlijk in de binnenkooi gaan en het luikje van de nestkast opendoen, maar door de grote schrikreactie van de pop is er een kans dat ze de eieren/jongen beschadigd en/of niet meer terugkeert.
Zijn er mensen die 'slimme' truukjes hebben om de poppen op een redelijk rustige/gecontroleerde manier uit de nestkast te krijgen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-14 - 20:15:02 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik krabbelde altijd met mijn nagels aan de onderkant van het blok en vrijwel altijd werkte dat goed.

Overigens werkt het alleen bij vogels die uit een gebied komen waar van nature een varanensoort voorkomt. Met krabbelen imiteer je de nagels van een omhoogklimmende varaan, die wel een eitje of kuikentje lust...


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-04-15 - 18:46:31 send message to Tenzi

Bedankt voor de tip. Dat deed ik inderdaad ook wel, maar tot op heden bij de rozekoppen geen effect.
Toen ik vandaag thuis kwam zat de pop met de man in de buitenvoliere dus heb ik snel even kunnen kijken. Twee mooie jongen, maar nog net te klein om te ringen. Nog even een paar dagen wachten.
In de andere nestkasten had ik van de week al kunnen kijken: 5 en 3 jongen.
Nu nog bij de pruimekoppen (3 eieren en ..?) en splendids (deze heeft 7 eieren).


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-04-15 - 19:52:29 send message to denegon

De pop gewoon een klein zetje geven meestal zal ze er dan vanaflopen.
mijn pruimekoppen vechten nooit terug en laten alles goed toe maar dat komt omdat ze ook zeer ervaren zijn.
ze brommen dan maar pikken nooit ze zijn banger voor mij dan ik voor hun.
groetjes egon


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-04-16 - 19:43:07 send message to Tenzi

Hallo denegon,

Het gaat mij ook niet dat ze evt. zouden pikken, hoor. Heb dat ook nog niet meegemaakt.
Het gaat me om hun schrikreactie en dat ze dan eieren/jongen beschadigen met hun nagels o.i.d.
Nu hebben 5 (van de 6)stellen hun eerste nest. Mogelijk gaat het de komende jaren beter.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-04-16 - 19:55:30 send message to denegon

nou mooie tijd dus voor jou
eerste nesten zijn altijd wat moeilijker maar zal wel goed komen denk ik
groetjes egon


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-04-18 - 17:55:05 send message to Tenzi

Vandaag de eerste twee jongen geringd (in twee verschillende nesten). De poppen bleven in de nestkast en ik kon gewoon de jongen pakken (bij beide). Geen probleem dus.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-04-18 - 19:13:40 send message to denegon

zoals ik al zei is dit bij pruimekoppen niet vaak een probleem leuk voor je dat het zo voorspoedig gaat hoop op een leuke kweek groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede