Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge glansspreeuw Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : jonge glansspreeuw
parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-04-21 - 22:54:33 send message to parkiet24

hoi, er is vandaag een glansspreeuw uitgekomen, dit is de eerste keer dat ik een jonge glansspreeuw heb, dus ben best bang dat ie dood gaat, ik heb een paar vraagjes, wij hebben een camaera in het blok hangen, dus kunnen alles op de voet volgen, nu is mij opgevallen, de pop gaat regelmatig van het nest, om te eten of eten te halen, de man doet naar mijn idee weinig moeite ik dacht dat de man ook zou voeren, maar dat doet ie niet, de pop gaat iedere keer het blok uit om eten te halen, en der behoefte te doen, want ze hou het blok goed schoon, maar door dat de pop vaak uit het blok gaat, zit het jong iedere keer wel eens zo'n 5 min. alleen, kan dat kwaad??

en wat het voeren betreft, ik denk dat het ei zo rond 16:30 is uitgekomen, ik heb de pop 1 keer zien voeren, ze gaf het jong pinky's en wasmotlarven, is dit niet iets te weinig, het val me wel op als de pop terug het blok in komt, schooit het jong niet, soms deed het wel heel even zijn bekje open, maar dan ging de pop er weer op lign.
ook nog een vraag over het voer, moet ik nu altijd zorgen voor levend voer in de kooi voor het jong, ik heb nu in huis pinky's meelwormen en wasmotlarven, en universeelvoel, moet ik nog iets anders geven wat het jong nodig heeft, hard gekookt ei ofzo?? of fruit??

groetjes


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-22 - 10:35:23 send message to Karel

Gefeliciteerd met dit jong!
Om te beginnen moet je je niet zo druk makenlaugh :D. Het is begrijpelijk dat je je allerlei dingen in het hoofd haalt die mis zouden kunnen gaan, maar je zult het toch aan de ouders moeten overlaten.
De eerste 24 uur teert het jong nog op de eierdooier die hij vlak voor het uitkomen via de navelstreng heeft opgenomen. Pas later, als hij tenminste levensvatbaar is, zal hij gaan sperren zodra de moeder met voer komt aanzetten. Wat je aan voer geeft is prima, al kan een spreeuwenkweker je misschien nog wat extra tips geven op dit punt.
Voor nu: laat ze een beetje met rust; ze weten wel wat ze doen en zullen het echt zelf moeten doen.
Helaas gaat het - ook al doe je als kweker alles goed - toch nog wel eens wat mis. Dat maken we als kwekers allemaal wel eens mee. Dan is het: "volgende keer beter".

Veel succes gewenst en houd ons op de hoogte svp.
happy :)


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2009-04-22 - 18:18:27 send message to tropic

Hola, en als ik het goed heb zijn dat die nieuwe spreeuwen waarvan je enkele weken geleden info vroeg??
Je vooral geen zorgen maken , net zoals karel zegt. Laat de vogels begaan en gun ze vooral rust.
Zolang de vogels voldoende insekten voorgeschoteld krijgen is er geen probleem. Wel rekening mee houden dat de jongen de eerste dagen met niets dan insekten gevoederd worden.
Je kan ze best een zo uitgebreid mogelijk aanbod geven. Opletten met wasmotten, want daar vetten ze dikwijls erg snel van aan. Meelwormen, met mate, zeker in het begin liefst enkel de witte meelwormen geven.
Verder goed in de gaten houden wat je oudervogels willen voeren. (zie je aan de insekten die eerst op zijn in je aanbod). Zij hebben een bepaalde voorkeur op bepaalde tijdstippen om met dat welbepaalde insekt hun jongen te voeren. Het is bij manier van spreken mogelijk dat je wasmotten en buffalowormen in de pot hebt staan, terwijl je oudervogels liever krekels en pinkys voeren, en bijgevolg hun jongen laten verhongeren. Dit kan om de paar dagen zelfs van voorkeur veranderen. Dus dit altijd goed opvolgen.
Verder is het belangrijk dat je diepvriesinsekten (zeker met zeer warm weer) niet te lang laat staan, dus regelmatig (vier tot zes keer per dag als je kan) de voorraad insekten aanvullen. Weer bedenken dat de vogels 'smorgens beginnen voeren als het licht wordt, dus waarschijnlijk voor jij wakker bent.
Ik vang het op met toch tijdig op te staan, en ook door s avonds een iets te grote portie te geven, zodat er voor s morgens nog wat overschiet.
Als je vogels , zoals ik je vroeger is vertelde , gewoon zijn aan fruit, gaan ze op een gegeven ogenblik ook wel wat zacht fruit meevoeren. Zeker de eerste levensdagen doen ze dit niet. Moet je je vogels nu nog aan fruit gewoon maken, dan is het gewoon daarvoor te laat.
Tot slot niet kan je de voederinsekten nog bestrooien met een beetje gistocal of nog liever met insektenstrooipoeder van bv.aves. Zo zullen je jongen spoedig goed opgroeien.

Het sleutelwoord is eigenlijk "rust" en "voldoende" afwisselende verse insekten.

Hou ons op de hoogte hoe het nestje afloopt. Had ze trouwens maar één ei?


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-04-22 - 20:19:04 send message to parkiet24

hoi tropic, het tweede jong is vandaag uitgekomen, er ligt nu nog een ei, en die zou morgen uit moeten komen, de ouders doen het vrij goed, vanmiddag voerde de man ook mee, ze hebben s'morgens meer de voorkeur naar wasmotlarven, en s'middags pinky's, de jongen sperren goed, eerst maar even af wachten of het goed gaat, zou het wel knap vinden, is het eerste nestje nu.

en klopt ik ben het dioe vorige keer al de info vroeg, heb er erg veel aan gehad.
ik houd het goed in de gaten, is wel makkelijk die camera kan precies zien wat ze doet, we hebben het vanmiddag op genomen, en heb net teug gekeken hoe het eitje uit kwam, ik kan het beeld matriaal op de een of andere manier op internet zetten, maar zou niet precies weten hoe, dat iedereen het live kan volgen.

ik zorg dat ze voldoende insekten hebben, heb zo'n 5 keer vandaag nieuwe wormen in de kooi gelegd, want als het bakje van de wormen leeg gooien ze het op de grond, en als ik het bakje van de grond pak en er wormen in doe weten ze al hoe laat het is, want ze zijn erg slim.

ik houd jullie op de hoogte en zal heel binnen kort een foto plaatsen.

groetjes


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-04-22 - 20:24:01 send message to parkiet24

o ja nog wat, hoe kan ik het, het beste doen met ringen, want jullie zeggen rust geven, maar ik zal toch de jongen vast moeten houden om ze te ringen, loop ik dan het risico dat ze de jongen af stoot, of moet ik plastieke handschoentjes aan doen, dat ringen vind ik wel een beestje eng, ik weet wel hoe het moet.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2009-04-22 - 23:19:29 send message to tropic

Ringen
Zeker geen plastic handschoenen dragen, ivm geur die ze kunnen afgeven.
Gewoon met je blote hand. Zorg dat er zo weinig mogelijk geur aan je hand is (van vb. reuk, afterschave, zeep afwasmiddel).
Ik ring 's avonds, net voor het vallen van de avond. De pop gaat dan op het nest, en smorgens hebben de jongen terug de geur van het nest en de ouder, en terwijl ze op de jongen zit, kan ze niet zien dat ze geringd zijn,.(maw het nest vervuild is). Wrijf eerst even met mijn handen door het universeel, zodat mijn handen misschien toch een beetje die geur aannemen. Ring dan de vogels en plaats ze vervolgens terug, met de snavel richting invlieggat, en met de pootjes goed onder het lijf, zodat de ring niet opvalt.
Alle ringen plak ik eerst af met huidskleur pleister, en heb tot hiertoe eigenlijk nog nooit problemen gehad met ringen.
Zo laat mogelijk ringen, dwz, zodat de ring nog net past, maar hoe groter (ouder) de jongen, hoe minder kans op uitwerpen.
Ik wens je er veel succes mee, en hou ons op de hoogte.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-24 - 08:44:39 send message to Max.Weijers

Ik vind het heel mooi om te lezen dat u jongen heeft, maar van welke glansspreeuwen?

Ik heb ook gehoord dat heel veel mensen opgelucht adem halen als de jongen op stok zitten, maar dat ze dan meestal dood gaan. Mischien iemand die weet woram en wat hier tegen te doen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-24 - 09:34:45 send message to Karel

Dat is een hele goede en belangrijke vraag Max, waar veel liefhebbers mee tobben. Als je het goed vind, wil ik je vraag nog wat uitbreiden met problemen die ik hier er daar hoor en zelf ook heb meegemaakt:

- Waarom gaan de jongen dood als ze eenmaal zijn uitgevlogen?
- Waarom blijven de jongen van de "laatste ronde" meestal wel leven?
- Waarom sterft de pop in veel gevallen direct na de eerste ronde, terwijl ze op het oog volkomen gezond is?


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-04-25 - 11:03:51 send message to parkiet24

hier wil ik nu ook graag reactie op, want nu wordt ik weer ongerust, de pop doet het erg goed, en oogt me ook gezond, maar nu ik lees dat de problemen zich pas voor doen als de jongen uitgevlogen zijn, wil ik ook wel weten hoe dat komt!!!




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede