Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dood kwarteljong Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : dood kwarteljong
tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-04-23 - 19:57:46 send message to tomhuigen1

hallo,
vandaag kwam ik in mijn voliere en zag daar een jong dood kwarteltje liggen de hen is al een tijdje aan het broeden en dit was het eerste jong.
ik zag dat het jong al een tijdje uit het ei was omdat hij al helemaal droog was.
zijn pootjes waren bloedachtigrood en hij had volgens mij ook een hap uit zijn vleugel.
kan dit werk zijn van het haantje of andere hennetje?
ik hoop graag op een reactie!
Tom Huigen


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-04-23 - 21:13:15 send message to digipeet58

zou het werk van de haan kunnen zijn,
weet je alleen zeker door goed te observeren.
heb je trouwens ook een jampotdeksel gevuld met water in de buurt van het kwartelnest staan?
jonge kwarteltjes moeten drinken, badscaal is te diep, kunnen ze in verdrinken.
strooi ook wat eivoer in de buurt van het nest.
verder goed opletten en veel succes.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-04-24 - 09:22:32 send message to lZebravinkjel

Ik heb dit jaar voor het eerst 2 hennetjes bij 1 mannetje, maar daar heb ik echt spijt van (ik wilde dat ook eerst niet, maar ik mocht het koppel gratis hebben, maar niet alleen de man). Een van de hennetjes was gaan broeden en toen de kuikens uitkwamen werden zij niet meer door het andere stel geaccepteerd. Zowel de andere hen als de haan begonnen met de jongen te gooien en naar ze te pikken alsof het buffalo wormen waren. We hebben de hen met kuikens apart gezet.

Het zou best kunnen dat bij jou hetzelfde gebeurt....


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-24 - 18:01:23 send message to chrislaevers

Het kan ook zijn dat het kuikentje het andere hennetje is achterna gelopen en zo van onderkoeling is omgekomen. Eén keer dood wordt het een pikmaaltijd.

In de natuur gaat de kwartelhen in afzondering broeden met de haan als 'outpost', een soort van bewaking.
Beeld je in dat het zeer goed mogelijk is dat de groep kwartels die niet broedt als lokaas dient voor de roofdieren zodat de kloekhennen die in afzondering zitten te broeden meer kansen hebben.
De selectie is dan al gemaakt en de roofdieren krijgen als prooi niet de beste broedkoppels maar al de rest (juveniel, oud of/en zwak).

Ik weet ook niet waar dat idee vandaan komt om een haan met twee hennen te zetten. Misschien een toepassing van de kweek met krieltjes en kippen...daar spreekt men van een trio.
Maar volgens mij zijn kwartels geen kippen en zelfs een kippenkloek kan best afgezonderd worden wanneer ze broeds is geworden.

Ik had ook een tweede hen en een nest van 11 kuikens die in 07 zijn uitgekomen.
De eerste dag al zijn er 4 van 11 gesneuveld omdat ze dus die andere hen achterna liepen.
Ik heb de zelfde dag nog de tweede hen en de haan apart gesloten. Vanaf dat ogenblik is er geen kuiken meer dood gegaan (de 7 overige kuikens). Die dag heb ik mijn les geleerd.
Ik heb nu twee koppeltjes maar ze zitten apart.
Toen ben ik ook beginnen afvragen hoe dat ze dat eigenlijk in de natuur doen. Dat is uiteindelijk toch de basis voor alle niet gedomesticeerde dierenkweek.

Volgende keer gaat dat zeker lukken met één hen en één haan.

Succes!

Christine.
Wens je veel succes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede