Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogel met kyste (cyste) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vogel met kyste (cyste)
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-24 - 20:47:26 send message to Rogert

Ik kan onderstaande vogel kopen van een liefhebber uit Frankrijk. Omdat ik al geruime tijd op zoek ben naar een dergelijke vogel, en ik hem nu kan kopen, wil ik graag jullie advies.

Deze vogel heeft een kyste (cyste) op zijn snavel. Ik weet nog niet precies hoe het er uit ziet, omdat de foto een beetje wazig is. Ik heb desbetreffende liefhebber al een paar vragen gesteld waar ik nog antwoord op verwacht, maar heeft één van jullie ervaring met kystes op de snavel?



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-24 - 20:48:51 send message to Rogert



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-25 - 00:18:48 send message to Karel

Moeilijk te zien op deze foto. Ik heb zoiets weleens bij een kip gezien. Toen ging het om een tumor, waarvan de oorsprong binnenin de snavel lag. De kip heeft het niet overleefd.

Heb je gevraagd of er afwijkingen/verkleuringen te zien zijn in de snavel?


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-04-25 - 13:34:26 send message to marie rose

ik heb het 1 keer gehad met een bb, deze was al enkelen maanden aan het niesten, meermaals naar de vogelarts gegaan, uiteindelijk was het niesten gedaan maar toen kreeg hij een gezwel tussen de neus en het oog, terug naar v arts die beweerde toen dat er iets verstopt was door dat niesten en dat het gezwel een ophoping was van vocht en dat het wel zou verdwijnen. maanden later zat dat gezwel er nog en was hard als een steentje, terug naar arts die heefd het dan operatief verwijderd,


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-25 - 14:59:18 send message to chrislaevers

Ik heb een zebravink die al maanden binnen zit met ook zoiets in één neusgat of snavelgat maar die gele harde substantie is kleiner.
Deze vogel krijgt een etterend oog waar ik al mee naar de veearts ben geweest en toen heeft die een antibioticakuur gekregen en oogzalf.
Het probleem herhaalt zich... na een drietal weken begint dat oog terug te etteren en verzorg ik het opnieuw met oogzalf waarna het weer goed gaat maar omdat het zich herhaalt hou ik hem binnen.

Dat gat moet dus vrijgemaakt worden. Ik heb altijd gedacht dat het een zaadje was dat er in zat. De da heeft daar in feite geen aandacht aan gegeven en ik meende dat dat geel ding er wel vanzelf zou uitgaan met bad nemen en zo. Maar dat gebeurt niet. Aan die kant is zijn poot ook verminkt en hij kan niet krabben.
Hij stelt het overigens goed.
Zodra de hond herstelt is van een meervoudige operatie, ga ik met de zebravink om dat verstopt gat vrij te laten maken.
Ik heb al geprobeerd om het weg te wassen met lauw water maar dat lukt niet.
Ben ook wel benieuwd wat het nu is, een zaadje, versteende etter of een cyste. Aan die laatste mogelijkheid had ik nog niet gedacht.

Je kan misschien aan die persoon vragen of de vogel aan die kant van de gele ophoping ooit een etterend oog heeft gehad.

In de loop van volgende week ga ik met de zebra naar de da met expliciete vraag om zijn 'verstopping' weg te halen.
Bij deze beweer ik dus helemaal niet dat jouw vogel en de mijne de zelfde obstructie hebben.

Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-25 - 15:29:39 send message to chrislaevers

Ik ben vlug een foto gaan nemen van deze zebra.



De zwelling naast het oog is dus een ophoping die weer aan de gang is. Het snavelgat is versperd door een harde, gele substantie maar die is kleiner dan die van jouw vogel in Frankrijk.

Christine.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-04-25 - 18:13:58 send message to zourky

Trichomoniasis is een veel voorkomende ziekte bij duiven, maar komt ook voor bij kwartels, roofvogels, kanaries, vinken, rijstvogels, prachtvinken en parkieten. Oorzaak: De vogels worden besmet bij het voeren of snavelen.

Ziekteverschijnselen:
De incubatietijd is ongeveer 4 dagen. Bij acute trichomoniasis zijn witte kleverige substraten in de snavel- en keelholte te zien, bij chronische trichomoniasis zijn het harde kaasachtige massa's. Zij veroorzaken pijn en belemmeren de doorgang van voedsel en bij een zeer ernstige aandoening ook de ademhaling. De vogels proberen dan met gestrekte hals voldoende lucht te krijgen.

In speeksel en schraapsel uit de neusholte zijn de niet bewegende protozoa met een microscoop te zien.

Candidiasis, pokken en gebrek aan vitamine A veroorzaken eveneens letsels in snavel- en keelholte.

Voorkomen en genezen:
Behandel de aangetaste plekken enkele malen per dag met een oplossing van dimetridazole of carnidazole. Gebruik bij het insmeren een zacht penseel of wattenstift. Tetracycfine wordt gegeven om infecties van letsels tegen te gaan.

Wij noemde dat vroeger(het geel) is ook te behandelen met( tricho plus) of (rodanizol)1 gr op 1 liter water

groetjes Richard



digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-04-25 - 23:44:45 send message to digipeet58

Rogert, ik heb er, gelukkig, geen verstand van.
nooit zoiets gehad en hoop het ook nooit mee te maken.
maar waarom een vogel willen kopen die iets mankeert?
mijn advies is: nooit doen, je weet niet wat het is en bovendien loop je het risico om jouw vogels te besmetten.
een bezorgde vogelvriend.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-26 - 12:08:05 send message to Rogert

Ik wacht nog op een reaktie van de eigenaar van de vogel. Heb hem wat kritische vragen gesteld over de kyste.

De reden dat ik deze vogel wil kopen is dat ik al twee jaar op zoek ben naar een pop van deze soort. Tot op heden worden ze mondjesmaat aangeboden, maar dan wel om te ruilen om onverwant te maken. En aangezien ik dus niets terug te bieden heb, doet men ook geen zaken met mij. Vandaar mijn overweging.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-04-26 - 12:32:51 send message to lZebravinkjel

Als geen enkele kweker dat wil doen, maar deze wel, maar dan wel met een vogel die niet helemaal in orde is.... Is dat wel reden tot twijfel.
Ik snap je frustratie en ook het feit dat je er al zo lang naar eentje zoekt, maar wees voorzichtig happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-26 - 13:04:02 send message to Karel

Over welke soort hebben we het hier eigenlijk, als ik vragen mag?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-04-26 - 14:20:33 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

lijkt mij een pop van een blauwe bisschop.

Ik snap dat je er dolgraag een pop bij wilt hebben,maar deze vogel lijkt mij vragen om problemen.

Ik zou ze niet kopen

Groeten Rene


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-04-26 - 15:54:37 send message to mijnkaketoes.nl

Wat zegt eventueel een goede vogelarts hiervan.
Wellicht even advies inwinnen.

gr

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-26 - 21:44:16 send message to Rogert

Dat zijn goede tips.

Ik heb inmiddels bericht gehad op mijn vragen van de huidige eigenaar. Ik zal ze zo goed als ik kan vertalen: (ik begin met mijn vraag, daarna volgt het antwoord)

Hoe lang heeft de pop de kyste?
Antw. Sinds 2007

Hoe lang heeft u de pop?
Antw. Sinds 2005. Het is een wildvang pop en toendertijd leek ze vrij jong.

Is de kyste bij u ontstaan?
Antw. Ja

Is de kyste hard of zacht?
Antw. Hard

Is de kyste groter of kleiner geworden?
Antw. Eerst groter, daarna kleiner.

Groeid de kyste in- of op de snavel?
Antw. De kyste gaat van snavelaanhechting richting snavelpunt. (let op, kweker geeft alleen de richting aan, niet hoe groot het is)

Komt er vochtigheid uit de kyste of uit de neus?
Antw. Nee, het is hermetisch (exacte bedoeling begrijp ik niet)

Bent u met de pop naar de dierenarts geweest en wat heeft hij gezegd?
Antw. Ja, in 2007. Hij meend dat het of een kankergezwel, of een vreemd deel in de snavel of iets geheel anders. Hij wilde de kyste dmv behandelen zachter maken, maar ik (de kweker) was het daar niet mee eens (reden onbekend). Ik (de kweker) heeft wel een genezende zalf op de neusdoppen gesmeerd. De kyste is tunnelvormig en het uiteinde wordt soms zwart anders niets.

Is de kyste wel eens verdwenen en weer terug gekomen?
Antw. Nee, de kyste is alleen kleiner geworden.

Wat denkt u zelf dat de kyste is?
Antw. Geen idee, hij weet alleen dat een bevriende kweker dezelfde ervaring heeft, maar dat de vogel er niet onder lijd. Deze is kerngezond en ademt normaal.

Ik mag de vogel van deze man lenen (met borggeld en een klein symbolisch bedrag als vergoeding). Het borggeld krijg ik terug als ik de vogel weer aan hem geef.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-27 - 20:03:58 send message to Rogert

Oh ja, het betreft hier een Noord-amerikaanse Blauwe bisschop.

Ik heb vandaag contact gehad met Hedwig van der Horst (Dierenarts) om haar mening te geven.

Zij zegt dat de kans op kanker bij kleine exoten minimaal is. In de afgelopen tien jaar heeft zij nog geen twee gevallen van kanker geconstateerd en is dan ook van mening dat de kans praktisch nihil is.

Als het een kyste zou zijn die veroorzaakt zou zijn door een beschadiging of ontsteking van het snavelvlies (vlies tussen schedel en snavel van waaruit de snavel groeit) dan kan dit op den duur uitgroeien en verdwijnen. Als het dus bij het vlies is begonnen en nu al richting snavelpunt groeit, dan is dat mogelijk de oorzaak. De snavel kan zich gewoon herstellen mits het snevelvlies hersteld is.

Maar groeit de kyste vanaf het snavelvlies richting de punt van de snavel, maar blijft er continu materiaal aangroeien vanaf het vlies, dan is de beschadiging of ontsteking nog niet verholpen en kan de snavel misvormen. Dit kan op den duur problemen geven.

Stel dat de kyste van binnenuit groeit, dan is het belangrijk te kunnen zien dat de vogel met zijn snavel dicht kan ademen. Is dit niet het geval dan is het mogelijk dat er een neusgat geblokkeerd wordt. Als dit zo ver groeit dat op gegeven moment beide gaten geblokkeerd worden dan geeft dit ernstige ademhalingsproblemen. Dit hoeft niet dodelijk te zijn, maar wel kritisch i.v.m. vliegen, eten en voortplanten.

Het wordt pas kritisch als je in de bek van de vogel kijkt en je ziet dat de “tanden/lamellen” (weet iemand hoe die karteltjes in de bek van een vogel heten?) weggesleten zijn of aan het vergroeien zijn. Dit is onherstelbare schaden en de vogel zal op den duur niet meer kunnen eten.

Dus eigenlijk is er nog hoop dat het een goede vogel kan zijn. Met de achtergrondinformatie van de dierenarts denk ik dat ik zelf moet constateren wat het is en of ik het risico aandurf. (tenzij iemand nog een goede pop heeft zitten wink ;))


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-04-27 - 20:16:31 send message to chrislaevers

Een mens moet toch eenmaal in zijn leven gokken.

Eenmaal je de vogel hebt, kan je verder onderzoek laten doen en er misschien veel meer van opsteken dan de eigenaar die de vogel te koop heeft gesteld en zich er niet verder in wilde verdiepen.

Dit is geen advies maar een bedenking.

Christine.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede