Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dubbele dooier Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : dubbele dooier
silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-04-25 - 08:48:34 send message to silver

Hi,
Ikheb een splendid pop die vorig jaar twee nesten heeft gelegd en in elk nest was een ei met twee dooiers. Het ei is iets groter dan normaal. Aangezien de man geen interesse vertoonde waren beide broedsel onbevrucht. Dit jaar, met een andere man, heeft dze pop weer vijf eieren gelegd en weer een met twee dooiers. Ditmaal kan je duidelijk twee embryos zien in het ei (ongeveer 7 dagen oud). Mijn vraag is of het mogelijk is dat beide embryos volgroeien en uitkomen.
Alvast bedankt


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-25 - 09:58:26 send message to ParkietenPeter

Ik denk dat dat niet zo vaak voorkomt.
Maar we zijn benieuwd.
Kun je foto's maken van het ei? En van het vervolg?

Is wel interessant om te volgen hoe ver de embryos komen.

wink ;) Peter


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-04-25 - 10:41:27 send message to marie rose

nog nooit gehoort bij parkieten wel met kippen
ben benieuwd hoe het verder verloopt


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-04-25 - 11:31:23 send message to parkiet24

hoi, ik heb een koppel valkparkieten, ik stond vorige week ook raar te kijken, mijn valken hebben nu 5 eieren, een daar van is wel zo onzettend groot, 2 keer zo groot als een normaal valken ei, kunnen daar ook 2 dooiers in zitten?? het ei is wel bevrucht.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-04-25 - 12:00:26 send message to Picolet

Ik heb er een artikel over geschreven in de Parkieten societeit, oktober 2008.

Tevens een aantal foto's van de tweeling in het ei van de kweker die dit meemaakte met een koppel ducorps kaketoes.

Ruud


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-04-25 - 12:50:19 send message to blg

Ik heb er een artikel over geschreven in de Parkieten societeit, oktober 2008.

Tevens een aantal foto's van de tweeling in het ei van de kweker die dit meemaakte met een koppel ducorps kaketoes.

Dat is heel mooi, de vraag is natuurlijk hoe is dat afgelopen


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-04-25 - 13:35:31 send message to marie rose

ja zou ik ook willen weten, blijven die vogels leven?


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-04-25 - 13:39:25 send message to zourky

Op vogel cafe is er een persoon die heeft het voorgehad dubbel dooiers en twee jongen maar één is er van overleden de fotos waren er ook.
groetjes Richard


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-04-25 - 13:49:44 send message to molineti

De ducorpsen uit het artikel van ruud zijn ook beide overleden.

MVg Rene


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-04-25 - 14:32:53 send message to Asura

Ik denk dat er een grotere kans is dat er iets mis gaat, omdat de embryo's (ondanks het grotere ei) misschien toch ruimtegebrek krijgen, of niet genoeg kunnen bewegen om uit het ei te kruipen.
Verder zouden er ook stoffen in het ei kunnen vrijkomen die schadelijk zijn (denk bijvoorbeeld aan te hoge concentraties van testosterone als maar 1 van de 2 embryo's een man blijk te zijn; het mannelijke embryo gaat dan tetstosterone produceren, maar te hoge concentraties van testosterone zijn schadelijk voor vrouwelijke embryo's). Ik weet niet wat er precies gebeurd als 1 van de 2 embryo's sterft, maar misschien komen er dan ook wel schadelijke stoffen vrij waardoor het 2e embryo ook sterft.
Maar het zou gaaf zijn als het wel goed gaat natuurlijk!

Ik heb ooit foto's gezien van een valkparkiet-tweeling: die waren allebei eigenlijk helemaal af, klaar om uit te komen, maar bij het uitkomen is het toch mis gegaan en zijn ze allebei gestorven.


silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-04-25 - 17:04:27 send message to silver

Ik hou jullie zeker op de hoogte hoe het afloopt. De andere vier eieren zijn onbevrucht zo het is alleen het ei met de twee dooiers dat bevrucht is. Ik kan spijtig genoeg geen foto nemen op het moment aangezien de pop nogal nerveus is. Spijtig dat ik geen foto kan nemen zodat je beide embryos kan zien in het ei.
Wordt vervolgd.
Rudy


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-04-26 - 11:39:39 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even mijn artikel er bij gezocht:

Dit fenomeen is uiterst zeldzaam en zijn er twee mogelijkheden waardoor een vogeltweeling in een enkel ei ontstaat. De eerste mogelijkheid is dat er in een vroeg stadia van de embryonale ontwikkeling een splitsing van de kiemschijf boven op de dooier ontstaat. Eigenlijk spreken we dan van een een-eiige tweeling en zijn de vogels van hetzelfde geslacht en geheel identiek aan elkaar. De wetenschap noemt dit een monozygote tweeling, de eicel is normaal vrijgekomen in de eileider maar heeft zich later gesplitst in twee cellen die zich normaal verder ontwikkelen in twee embryo’s.
De andere mogelijkheid is wellicht de meest voorkomende namelijk dat er twee dooiers tegelijk vrij komen en beiden in de eileider door hetzelfde omhulsel zoals bovenstaand omschreven omhuld worden. De wetenschap noemt dit een dizygote tweeling en zijn de vogels niet identiek aan elkaar. We spreken in dit geval dan van een twee-eiige vogel een vreemde benaming in dit geval omdat er maar sprake is van een enkel vogelei! .
Helaas is er voor de vogeltweelingen vaak geen happy end, de overlevingskansen zijn heel klein. Het ei is simpelweg niet groot genoeg voor beide jongen en zijn er te weinig capaciteiten binnen het gedeelde ei. Doordat het eiwit gedeeld wordt en eventueel de dooier is er een te klein aanbod aan voedingsstoffen waardoor de jongen achter blijven in hun ontwikkeling. Tevens is er onvoldoende contactoppervlak met de eischaal voor voldoende zuurstofopname en is er onvoldoende ruimte om afvalstoffen op te stapelen binnen het ei. De vogels sterven veelal in de periode vlak voor het uitkomt, beginnen ze met aanpikken dan komen ze meestal niet zelfstandig uit het ei omdat ze onvoldoende bewegingsvrijheid hebben en elkaar in de weg zitten. Helpen we deze jongen uit het ei dan blijkt vaak dat ze onvoldoende ontwikkeld zijn en de dooier niet volledig in de buikholte is opgenomen. Dan is het vaak gedaan en sterven ze kort na hun geboorte.

Ruud


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-26 - 13:57:33 send message to Ton Koek

Op Pigeonparadise (http://www.pipa.be/artikelsnew/diffe...s/tweeling.htm) staat ook een artikel over dit verschijnsel.

Ook nog een artikel over een zwaluw-tweeling op http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/..._gevonden.html


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-26 - 14:10:21 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-04-27 - 00:52:50 send message to Ton Koek

Dank voor het herstellen!


clearbody
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-05-01 - 10:04:02 send message to clearbody

hallo,

ik heb een aantal jaren Engels parkieten gehad en er ook behoorlijk mee gekweekt.
ik had van 1 "bloedlijn" vaker eieren in het blok met grotere eieren en dubbele dooiers.
echter is er nog nooit zo'n ei (volledig) uitgekomen. alle jongen hadden een vroegtijdige sterfte. wat mij wel 990% opviel was dat 1 jong 70-80% volgroeide en de andere echt achter bleef qua ontwikkeling en groei.
in het begin probeer je nog kijk je nog of er iets te redden valen met het helpen van de jongen in het ei, maar vaak lagen deze jongen 1-2 dagen later door in het blok.
succes



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede