Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grit en maagkiezel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : grit en maagkiezel
kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2009-06-18 - 09:08:44 send message to kakatoe

Als jullie jongen hebben bij je parkieten en papegaaien geven jullie de vogels dan ook nog wel maagkiezel en grit.
Ik doel dan op jongen net uit het ei tot ze zelfstandig zijn,daarna krijgen ze het automatisch.

gr Jan


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-06-18 - 13:10:55 send message to Rogert

Ik vind het een hele goede vraag, en ik heb er nooit echt over nagedacht. Maar ik denk dat het absoluut geen kwaad kan en zelfs een essentieel onderdeel van het menu voor jonge vogels is.

De kiezel hebben de ouders nodig om de zaden te malen. Maar dit gebeurd in de spiermaag.

Vogels zelf kunnen vaak grotere maagkiezels verdragen als dat wij voeren. En deze zitten in de spiermaag. En volgens mij wordt het voer voor jonge vogels niet vanuit de spiermaag opgebraakt maar vanuit de krop. Dan zou het dus kunnen dat jongen vogels ook kiezel nodig hebben om hun voer verder te malen.

Het grit wordt in de krop van de ouders vloeibaar en vloeit dan mee als onderdeel van het voer. Dit lijken mij essentiële bouwstenen voor de jongen.

Maar voor de duidelijkheid: dit is mijn redenatie, maar ik kan er ook helemaal naast zitten.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-06-18 - 15:38:02 send message to digipeet58

mijn vogels hebben altijd de beschikking over kalk, gritt, sepia en gekookte eierschalen.
dat wordt door de ouders het hele jaar gebruikt
en ik denk zelf dat ze het hun jongen ook wel leren eten.
ook heb ik het de jonge vogels van de grond (in de voliere) zien pikken; maar of het ook echt opgegeten werd, weet ik niet.
en af en toe roer ik wat gritt door het dagelijkse voer.
maar, volgens mij, regelen de vogels (ook in de vrije natuur) dat zelf wel.wink ;)


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-06-18 - 15:42:37 send message to marie rose

hier hebben ze het ganse jaar door ter beschikking, dus ook tijdens het broeden en als ze kuikens hebben



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede