Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kafmolen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kafmolen
weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2004-06-15 - 19:35:42 send message to weggy

Graag had ik mij een kafmolen aangeschaft, maar heb hier geen ervaring mee. Wat is een goede kafmolen (merk en verkooppunten)?
Zelf heb ik al een paar maal een advertentie gezien van de KAF-O-MATIC. Is dit iets?

Alvast bedankt groeten; weggy


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-06-15 - 20:02:39 send message to Gert Jan

Ik heb toevallig nog geen week geleden een kaf-o-matic aangeschaft om iets te redden van "de troep" die grasparkieten en valken maken tijdens hun "braspartijen"! Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief. De kaflade van de voerautomaat welke ik eerder altijd zo leegde levert mij nu toch ca 15% zaad op wat weer wordt hergebruikt. Je krijgt alleen om het machientje heen wel een bende (losse kafjes). Ik ben ook benieuwd naar reakties van anderen??
groeten Gert Jan


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-06-15 - 20:09:32 send message to spitsstaart amadine

ik heb er ook eentje zelf gamaakt hij bevalt me goed aleen net wat gijsbert zegt je krijgt wel een troep van da ding mvg dirk


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-06-16 - 11:15:55 send message to Martien Strijdveen

Hallo,wat wil jij dan vogels gezond houden of zorgen dat ze ziek worden?
Als je ze zoveel voer per dag geeft dat zij het op hebben versmeer je geen of bijna geen voer
en dan ben jij geen kafmolen nodig,zij moeten al het zaad opmaken dan krijgen ze ook alle voedingsstoffen binnen die zij nodig hebben
Zij eten het lekerste er het eerst uit en de rest versmeren zij als jij te veel geeft


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-16 - 11:47:03 send message to marnic

Even een vraag aan degenen die een "kafmolen" gebruiken, hoe gaan jullie om met het probleem van uitwerpselen van de vogels in de zaadbak?
Het lijkt me dat dit terecht komt in het weer te gebruiken zaad, wat vogens mij niet de bedoeling is.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-06-16 - 12:12:19 send message to Gert Jan

Ik ben het ten dele eens met het feit dat je zoveel moet voeren dat ze het ook opeten. Bij mijn grote parkieten doe ik dit ook! Echter , in een wilde vlucht met ca 25 grasparkieten en 8 valkparkieten kan dit (naar mijn mening) niet, aangezien dan de sterkste/brutaalste veel en lekker voer krijgen en de zwakkere/jongste altijd laatste keus hebben. Vandaar dat ik hier een voederautomaat heb hangen. Voordeel hiervan is dat er altijd (voor alle vogels) voldoende voer is. Bij het type voerautomaat dat ik gebruik is het nagenoeg onmogelijk dat er ontlasting in komt. De onlasting die er evt inkomt is naar mijn mening vergelijkbaar met wat ze binnenkrijgen als ze op de grond scharrelen en op zoek zijn naar wat dan ook! Hiertegen geef ik twee x per jaar een wormenkuur! Er wordt echter wel zoveel geknoeid dat het loont om dit te recyclen. Dus tot nu toe blijf ik bij mijn mening dat het de moeite waard is.
groeten Gert Jan


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-16 - 14:03:04 send message to marnic

Gert Jan, idd op de manier van jou met het gebruik van een voederautomaat zal het probleem van uitwerpselen in de voerbak bijn niet voorkomen, ik bedoelde meer degenen die, net als ik, gewoon een open ronde bak/schaal in de voliere hebben staan, ik tref bijna dagelijks klonten zaad met poep in het voer aan wat ik handmatig verwijder als ik de zaadschaal uitblaas.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-16 - 16:39:42 send message to Karel

quote
Als je ze zoveel voer per dag geeft dat zij het op hebben versmeer je geen of bijna geen voer
en dan ben jij geen kafmolen nodig,zij moeten al het zaad opmaken dan krijgen ze ook alle voedingsstoffen binnen die zij nodig hebben
Zij eten het lekerste er het eerst uit en de rest versmeren zij als jij te veel geeft

Dat was ook mijn eerste gedachte maar die is toch niet helemaal juist. Als je het uitgekafte voer namelijk weer aan dezelfde vogels geeft, dan krijgen zij toch alle benodigde voedingsstoffen binnen.
Het maakt namelijk op termijn niets uit in welke volgorde ze de zaden eten, als ze maar allemaal naar binnen gaan.
Natuurlijk moet je als je uitgekaft voer geeft, die dag geen vers zaad bijvoeren, maar dat spreekt vanzelf!


puzzel
Website Member
Posts :1

Website Member
2006-04-06 - 14:07:44 send message to puzzel

Ik zou wel graag willen weten wat een Kaf-O-Matic kost. Ik heb via een email prijsopgave gevraagt maar krijg geen antwoord.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-10-27 - 20:01:52 send message to Rogert

€ 75,=


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-28 - 16:40:27 send message to chrislaevers

Ik heb per dag ongeveer meer dan een halve kilo zaad van volières waar ik elke dag vers zaad geef.
Dat zaad laat ik elke morgen door de wind zuiveren van kaf en stof zoals sommige mensen nog doen met hun graan of gierst in derdewereldlanden. Ik giet gewoon het zaad van de ene kom in een andere op een halve meter afstand. Dat zaad geef ik aan vogels die niet broeden (oude of gehandicapte vogels). De volgende dag gaat dat zaad in een schaal op de grond bij die vogels en dan naar de tuin voor de wilde vogels.
Veel uitwerpselen heb ik niet.
Als er geen wind is of het regent, geef ik gewoon vers zaad en houd het zaad tot het wel kan gezuiverd worden. Als je teveel zaad hebt is de windmethode misschien wel tijdrovend, alhoewel.
Maar voor mijn hoeveelheid 'restzaad' gaat het net nog.
Ik heb ook al gedacht aan zo'n machine maar zuivert die ook het fijn stof?

Christine.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-10-28 - 22:58:11 send message to medaar

koop dat niet.want je zal al je vogels ziek maken.reden: je geeft je vogels tweede rang zaad, geef dat zaad dan aan de buiten vogels, in de winter. je zal anders, zeker ziekten in je eigen kweek vogels krijgen. die van ik ligt al 25 jaar in de vuilbak. zeker weten. medaarshocked 8O


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-10-29 - 16:31:03 send message to paintim

Geef gerantsoeneerd voer. Dat is het meest eenvoudige.
Zie je dat het voer niet allemaal gegeten wordt,
dan een beetje minder tot de balans is bereikt.
Vr.groeten van
ANTONI


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2008-10-29 - 19:49:52 send message to maewim

een kafmolen is om problemen vragen want die haalt de uitwerpselen er niet uit dus geef de uitwerpselen van de ene vogel aan de andere maar een beetje gericht voederen is al veel beter


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-10-30 - 19:09:45 send message to Rogert

Als je goed oplet dan zie je vanzelf of er mest in je voer zit of niet. En als het er in zit kun je altijd nog het hele voerbakje weggooien.
Als je een goed voersysteem hebt dan heb je dat probleem niet. Een voersilo is daarbij een uitkomst. Maar wees wel gewaarschuwd met een silo! Ondanks dat het lijkt dat er nog voldoende voer in een silo zit wil dat niet zeggen dat je dieren ook bij de zaden kunnen. Alle kaf die op de zaden liggen kunnen er voor zorgen dat de vogel de onderste zaden niet kunnen vinden!

Als je in open bakken voerd loop je ook op de dag zelf het risico dat je dieren mest binnen krijgen die eerder die dag in de voerbak terecht is gekomen. En als je je zaad meerdere malen door de kafmolen haalt dan is mest toch hetgene wat het zwaarst is en op gegeven moment in een afvalbak terecht komt. En bij de kaf-o-matic zit er ook nog een voorzeef op die alle stokjes en grove dingen uitzeefd. http://www.kafomatic.nl/images/kafomatic_speci.jpg
En als je niet het risico wilt lopen dat het voer van het ene hok naar het andere gaat dan blaas je het per hok uit. Op die manier zorg je ook weer dat desbetreffende vogels ook de minder lekkere zaden terug krijgen.

Het tweede rangs zaad snap ik niet helemaal. Door je zaad uit te blazen kun je de zaden die in het uitgebalanceerde zaadmengsel alsnog opvoeren waardoor je dieren weer andere voedingsstoffen binnen krijgen als dat in de lekkere zaadjes zitten. Daarbij dwing je ze ook gevarieerd te eten en eten ze onbekende dingen ook makkelijker. Je maak geen lekkerbekken van je vogels. Dus eigenlijk is het eerste rangs zaad omdat het een belangrijk onderdeel is van het dieet.
Als je tweede rangs zaad bedoeld omdat het al een dag in de voerbak ligt, moet je eens weten hoelang het al bij de producent ligt .....

Het uitblazen door de wind zou ik persoonlijk ook niet doen. Je hebt kans dat je voer nat of vochtig wordt. Elk zaadje heeft zijn eigen gewicht. Bij harde wind gaat ook goed zaad verloren en komt op de grond. Heb je wel weer heerlijke onkruiden te voeren maar ik denk niet dat dat de bedoeling is. Kaf is niet per definitie het lichtste wat in de voerbak zit. De schil van een zonnenbloempit kan bv zwaarder wegen dan het zaad van een graansoort. Door je zaad op verschillende windkrachten uit te blazen zal je de ene keer het kaf weg blazen maar de andere keer de nog goede zaden. Dit kun je dmv natuurlijke wind of door zelf te blazen niet zo zuiver doen als een kafblazer.


DCS
Website Member
Posts :1

Website Member
2010-08-11 - 14:55:21 send message to DCS

Vogelliefhebbers,

Koop geen kaf-o-matic op de site van kaf-o-matic de mensen zijn heel slecht te bereiken en bij mij zouden ze het pakketje al 2x hebben gestuurd maar ik heb nog steeds niets ontvangen!
Als ik ze hiernaar vraag hangen ze de telefoon op dus ik raad jullie aan koop geen kaf-o-matic op hun site!

Succes bij het kopen van een kaf-o-matic.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede