Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kafmolen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-11 - 20:16:42 send message to whitebulldog

als ik het hier mag benoemen: typ op marktplaats in de zoekterm kafmolen in , en je krijgt er zat te zien.er zit een man bij uit drenthe, daar heb ik de mijne gekocht, en werkt prima voor 27,50 succes.


jan-ferdinand
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-08-11 - 20:30:49 send message to jan-ferdinand

die van mij werkt ook prima en koste ook 27.50 op de markt
voer elke dag en 1 keer per week zeef ik het dan krijgen ze het gezeefd terug en hebben ze alle zaden die ze nodig hebben binnen
werkt prima geen uitval van vogels happy :)happy :)


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-08-13 - 17:00:24 send message to parrotmaniak

totdat je een zieke vogel hebt ,en je dus al je koppels hebt besmet ,voor die paar centen[euris]
bezint er gij begint


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-13 - 17:29:48 send message to whitebulldog

als je een zieke vogel hebt, en die poept in je bakjes van je draaiplateu, heb je exact dezelfde situatie!!

Bovendien ga je als je een zike vogel hebt, deze uitvangen, en behandelen, en ga je die periode natuurlijk niet zeven.
Maar zoals je praat kan je helemaal niets meer, want als je een ziek vogel hebt, dan moet je dus ook elke dag je zand uit je volliere weggooien want als.......
Ik begrijp je voorzichtigheid, en dat is ook alleen maar goed, maar met kaften zal het denk ik best meevallen, heb er zelf nog geen slechte ervaringen mee gehad.
Beter oppassen met drinkwater, en vooral badwater!!!!!!!!!!!!!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-13 - 19:24:25 send message to Rogert

Ik werk met een voersilo en heel toevallig had ik vandaag voor het eerst een poepje in de silo.

Ik werk met een Kaf-o-Matic, ideaal. Je kan hem instellen voor de zwaarte van je zaden en alles is van kunststof. Is het vies en statisch ..... even in de vaatwasser en schoon is het weer.

Tja, gezonde vogels kunnen wel tegen een bacterie en daar zijn weer andere methodes voor om die te reduceren.

En als je vogel ziek is dan moet je hem toch separeren zoals boven al geadviseerd is.

Dus uit economisch en voedingstechnisch oogpunt zou ik zeven. En het geld wat je bespaart kun je dan aan de dierenarts besteden voor je zieke vogels.


Sootje
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-08-15 - 16:34:28 send message to Sootje

Niemand heb ik nog gehoord over muizen die in het voer pissen.
Je kunt daarom beter gewoon iedere dag schoon zaad geven heb je langer plezier van je vogels.


jan-ferdinand
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-08-15 - 17:35:09 send message to jan-ferdinand

of muis vrij houden!!!!


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-08-15 - 18:36:29 send message to arjandaf

ben er zelf niet voor puur en alleen om dat de ontlasting van de zelfde vogels er mee door heen gemengd word. dus idd 2e hands voer . en voeren wat de vogels per dag op kunnen eten is naar mijn idee erg achterhaald . ook in de situatie van een broedkooi.

gr arjan


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-15 - 19:31:15 send message to whitebulldog

quote
Niemand heb ik nog gehoord over muizen die in het voer pissen.
Je kunt daarom beter gewoon iedere dag schoon zaad geven heb je langer plezier van je vogels.



als je last van muizen hebt, heb je een heel ander probleem , en is het of je nu wél of geen kafmolen gebruikt sowieso een bron van ziekteverspreiders.
En als de muis in je voer piest, dan zit dat er ook in als je het zaad vernieuwd, die gaan echt niet zitten wachten tot jij wel of niet gezeffd hebt.En wat dacht je van het drinkwater etc etc.
neen muizen is een heel ander ( en lastig ) probleem.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-15 - 19:32:51 send message to whitebulldog

quote
--------------------------------------------------------------------------------
ben er zelf niet voor puur en alleen om dat de ontlasting van de zelfde vogels er mee door heen gemengd word. dus idd 2e hands voer . en voeren wat de vogels per dag op kunnen eten is naar mijn idee erg achterhaald . ook in de situatie van een broedkooi.

gr arjan



kan je dat onderbouwen, waarom je dat achterhaald vindt?
want als ik het lees zijn er kwekers genoeg die dat toch nog steeds hanteren, dus zo achterhaald is dat blijkbaar niet.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-08-15 - 22:22:12 send message to arjandaf

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

iets wat algemeen nog steeds in gebruik is : meteen niet achterhaald ? , ok
ik voer mijn vogels met een ( schatting ) zeker 3 x zoveel als ze opkunnen op 1 dag . zeker als er jongen zijn hoe meer ze de jongen voeren des te beter het is. heb zelfs 2 voer plekken per kweekkooi .
en qua mening dat een vogel alleen het lekkere er uit eet en niet ook het voedzame . denk dat er daar mee een tekort word gedaan aan het intelect van het dier

gr arjan


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-16 - 21:20:19 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik zeg niet dat het "volle bak"systeem slecht is.
Voer zelf ook (te) veel, maar lees toch dat er zat kwekers zijn die zeggen afgepast voeren, en pas nieuw als alles op is.
Laten we eerlijk zijn vwbt het inttelect: als menig kromsnavel bijv de kans krijgt zullen ze erg vaak gaan voor de zonnepitten bijv . Er zijn zat papegaaien die bijv te kampen hebben met vervetting, en regelmatig wordt er dan gezegd dat ze te eenzijdig voer krijgen, zouden deze (intiligente) dieren dan geen gebruik maken van hun intelect?
een vogel zal best weten wat goed voor hem/ haar is, maar in hoeverre staan vogels die al voor de zoveelste generatie achter elkaar in gevangenschap zijn gekweekt nog dicht bij de natuur? ( we kunnen moeder natuur nu eenmaal nooit voor 100% nabootsen) de vogels zullen zich aan ons systeem (moeten)aanpassen denk ik.

Er zijn bijv zat kwkers die bijverwarmen s'winters, ik denk dat bijv die vogels een mindere noodzaak zullen voelen vetreserve's op te gaan bouwen, daar de behoefte minder is, en zo zal voor iedere vogel waarvan de situatie anders is dan zijn natuurlijke levenswijze wel e.e.a op de manier van voeren ook van toepassing zijn.
Ik kan mezelf ook voorstellen dat hoe meer bewegings ( vlieg) ruimte een vogel heeft, hoe kleiner de kans tot vervetting zal zijn.
Maar kan mezelf ook voorstellen dat een vogel met beduidend minder ruimte ( en zonder jongen) ook zijn andere zaadjes op zal moeten eten, daar vervetting m.i gauw om de hoek komt kijken.( dus afgepast voeren?)
Het is dus ook welke mengeling je voert ( rijk aan zonnepitten , allen safloorpitten, helemaal geen zonnepitten, op pellet"s etc etc) ik denk dat voor iedereen de situatie anders is, en we het op onze manier zolang de resultaten goed zijn goed doen denk ik.
Maar ook ik ben geen deskundige , integendeel. Ik bezoek ook de forums regelmatig omdat je nooit genoeg kennis kunt hebben.wink ;)


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-08-17 - 21:18:50 send message to parrotmaniak

over het gedoseerd voeren:
ik voer al jaren vrij scherp,alles wat ik smorgens geef aan zaad en eivoer moet de volgende morgen nagenoeg op zijn.een goede methode om ook je eivoer op te laten nemen .ik kweek met ca 35 koppels grote parkieten ,van derbyans tot roodvleugels.echter ,afgelopen winter ,die best streng was heb ik extra zonnepitten gevoerd ,behoorlijk veel ,en ook veel ruimer zaad,het resultaat was dat ze minder eivoer opnamen en meer zaden die ze lekker vonden, de rest gooide ik weg .
afgelopen voorjaar ,half maart heb ik de blokken ingehangen ,en bijna alle koppels ,op 2 na zaten binnen een week in het blok .bijna alle koppels hebben gebroed ,op 3 na .
het resultaat was niet beter[op stok] dan voorgaande jaren ,maar ik had wel meer uitgekomen jongen [zijn er later wat gesneuveld door de warmte ,en een paar koppels vraten de eieren op of gingen niet broeden]
dus of ik doorga met gedoseerd voeren weet ik eigenlijk nog niet


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-17 - 22:42:43 send message to whitebulldog

wellicht kan je expirimenteren, dus met enkele koppels wel het oude systeem aanhouden, en met enkele niet, zijn de resltaten gelijk bij alle koppels waar veranderd is, en bij alle andere niet, heb je enige zekrhied, nu kan het ook in iets anders gezeten hebben, dat weet je dus niet zeker. door bijv 50% om 50% te proberen, zouden bij allen het reslultaat moeten verbetyeren, of verslechteren.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede