Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mening gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mening gevraagd
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-08 - 17:55:43

ik wil mijn 2 aangeschafte zwartkopcaiques laten sexen dmv dna, maar wil tergelijkertijd ook een test iop papegaaienziekte laten uitvoeren.
IK ben zelf van mening dat ik de papagaaienziekte maar bij één vogel hoef uit te laten voeren omdat mocht één van de vogels het hebben de ander het ook al zou hebben, of althans geinfecteerd zou moeten zijn gezien het tijdspad dat ze bij elkaar zitten ( c.a 2,5 week)
maar graag hoor ik de mening van een ander ook even.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-07-08 - 18:55:27

Je kan ook een combitest uitvoeren , het enige nadeel is dat je niet weet welke vogel eventueel besmet is, maar zoals je zelf aangeeft dan zouden ze toch beiden besmet zijn. (Ik ben het daar trouwens niet geheel mee eens),

mvg Frank

PS Maar waarom besparen op deze kosten je vogels zijn het waard.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-07-08 - 18:57:37

In theorie kan dit verhaal kloppen, maar als een vogel een uitstekende weerstand bezit en uit een buitenvoliere komt is de besmettingskant erg klein.

Als je dus die vogel zou testen en de andere niet dan heb je toch een risico dat je er langs zit. Maw er zitten altijd vogels tussen die niet zijn besmet. (100% zieke overdracht zie je zelden)
Gert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-07-08 - 19:30:52

Jouw theorie gaat niet op. Ondanks dat dieren elkaar besmetten hoeft het nog niet zo zijn dat ze elkaar al besmet hebben.

Daarbij heeft elk virus een bepaalde incubatietijd en heb je dus kans dat de dieren nog in een vroeg stadium zitten. Dit kan gemakkelijk met een test over het hoofd gezien worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Virus_(biologie)

Virussen veroorzaken verzwakking van de gastheer. Met het blote ook zie je het pas aan de vogel als deze al erg ver heen is.

Sommige virussen verspreiden zich door de lucht, via regurgitatievloeistof, mest of via geslachtsgemeenschap. In twee en een halve week tijd lijkt het mij stug dat jouw vogels via deze wegen elkaar besmet hebben.

Neem het zekere voor het onzekere en laat al je vogels testen. En als je het te duur vind laat er dan geen een testen.

Een optimale quarantaine tijd bedraagt 6 maanden, maar zelfs dan kun je niet uitsluiten dat dieren elkaar besmetten.


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-07-08 - 19:51:37

Neem het zekere voor het onzekere en laat de 2 vogels testen, zodat je laater geen spijt heb


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-08 - 23:07:29

beste mensen, weer wat wijzer geworden, en ik laat ze beiden dan ook maar direct op de papegaaienziekte testen, maar ik ging er dus "onterecht"van uit dat eentje voor beiden doorslag zou geven vandaar, en dan vind ik het onzin om vogels ( zitten met z'n tween) uit één hok beiden te testen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede