Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Parkieten in het wild??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Parkieten in het wild???
clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-06-20 - 14:26:54 send message to clearwing

Ik hoor de laatste tijd dat er ook in Nederland parkieten in het wild leven, zo heeft een collega meerdere koppels halsbandparkieten in de buurt "wonen". Afgelopen week was ik in Den Haag dichtbij Wassenaar en ook daar zaten tientallen parkiet-achtigen, omdat ze erg hoog zaten kon ik niet precies zien om welke vogel het gaat. Wordt de parkiet een vogel die hier echt in het wild gaat voorkomen??
Zijn er meer mensen die dit soort vogels tegenkomen?

Clearwing


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-20 - 14:34:47 send message to Hawkeye_NL

In 1996 is er een kweekkoppel rozeborst baardparkieten van mij ontsnapt uit mijn toenmalige volière. Ik heb ze sinds dien elk jaar nog met jongen zien vliegen bij mij in de buurt. Natuurlijk is het jammer om te zien dat zo een goed koppel los vliegt maar aan de andere kant vind ik het super te zien dat ze A: nog altijd leven en B: Het zo goed doen dat ze elke keer weer jongen krijgen.



clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-06-20 - 14:40:09 send message to clearwing

Wat gebeurt er met deze vogels in de winter? Hoe komen ze dan aan voer? Toch wel bijzonder dat ze het goed volhouden.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-20 - 14:42:20 send message to natasja

Hoe leuk het ook mag zijn om zulke vogels tch een beetje in het wild te zien .. kleven er ook erg veel nadelen aan , het grootste nadeel hiervan vind ik dat veel mensen als ze zulke vogels in het wild zien leven een instelling krijgen van "ze kunnen dus goed overleven in het wild in nederland" en wat is makkelijker om een kooitje open te zetten als je van een dier afwilt ...


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-20 - 14:51:55 send message to marnic

Natasja, zulke mensen zullen er altijd zijn, die maakt het niets uit of ze wel of niet kunnen overleven.
Ik denk echter dat dat type mensen helemaal geen oog heeft voor vrij in de natuur vliegende vogels en het hen helemaal niet opvalt dat er dus andere dan cultuur vogels rondvliegen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-20 - 14:59:37 send message to Niltava

De halsbandparkiet komt hier al voor sinds ik meen 1960.
Hij trouwens ook vogel van het jaar bij sovon
en vorige week is dezelfde melding gedaan in Bill Odies Wild Britain. Drie weken op de BBC werden daar dagelijks dieren(mn vogels) gevolgd. Daarin was ook een reportage te zien over de halsbandparkiet die ook daar in de grote steden voorkomt. (ik meen zelfs duizenden)
Hier in Nederland houdt men het op 220 paar
Ze schijnen de inlandse vogels geen kwaad te doen.
www.sovon.nl/

Niltava




clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-06-20 - 16:00:47 send message to clearwing

Natasja, ik denk dat Marnic wel gelijk heeft wat betreft de mensen die vogels loslaten, net als mensen die schildpadden loslaten hebben ze geen oog voor de natuur en kan het ze al helemaal niet schelen of het dier het wel of niet overleeft. Natuurlijk zullen de meeste vogels uit gevangenschap het niet overleven in het wild.sad :(


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-20 - 16:04:09 send message to natasja

marnic , ben het wel eens dat er altijd zulke mensen zijn en zullen blijven ,maar het geeft ze een soort van excuus , wij hebben hier in de stad een veldje waar 2 konijntjes rondliepen .. nu na een aantal jaar zijn het er vele meer en niet zozeer door het voortplanten maar meer omdat mensen er hun dieren gaan dumpen want er leven tenslotte al tamme "wilde" konijnen dus kan flappie er ook wel eten vinden en overleven...


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-20 - 16:34:22 send message to marnic

Natasja ja dat is triest, maar men mag/doet het allemaal ongestraft he.........
Zelfs die dieren "verkrachter" is uiteindelijk weer heen gezonden zonder sraf, zou die man nu ineens genezen zijn of gaat die ook weer gewoon door met die weerzinwekkende handelingen??

Vele mensen zijn minder als dieren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-20 - 17:07:35 send message to Karel

Clearwing,
Dat klopt, in Den Haag, om precies te zijn in park Overbosch, leven al sinds de eind 60er jaren halsband- en muisparkieten. In het Amsterdamse Vondelpark leven ook vele halsbandparkieten in alle kleuren, wat naast eens hels kabaal natuurlijk een prachtig gezicht is!
Zo zijn er nog enkele lokaties in Nederland waar je deze winterharde vogels kunt zien. Vooralsnog blijven ze gelukkig in of dicht bij de bebouwing, mede omdat ze afhankelijk zijn van mensen die ze (vooral in de winter) dagelijks voeren.
Gelukkig, omdat het niet te voorspellen is wat de invloed van deze vogels zal zijn op onze bestaande fauna, als ze onze bossen in zouden trekken. Welliswaar zullen ze andere vogels niet direct kwaad doen of grote voedselconcurenten zijn, maar het gevaar bestaat dat zij nestplaatsten gaan innemen van spechten, uilen en andere holenbroeders.

Overigens is het van belang te weten dat het ingevolge de flora- en faunawet verboden is om uitheemse (maar ook inheemse!!) vogels in de natuur los te laten.


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-06-20 - 17:11:47 send message to clearwing

Karel,

Ik kwam deze vogels tegen aan de rand van Den Haag bij het verzorgingstehuis aan de Isabellaland, ik had ze echter nog nooit hier gezien, zouden ze zich niet verder uitbreiden als ze hier al jaren zitten?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-20 - 17:19:31 send message to Karel

Ik ben al heel lang weg uit Den Haag, maar ligt Isabellaland ook niet in Mariahoeve, net als Overbosch? Blijft uiteindelijk toch binnen de bebouwde kom. Vervelender wordt het als over gaan steken naar Wassenaar, waar echt nog bijzondere vogels te vinden zijn in de bossen.

Frapant trouwens dat deze vogels dicht bij een verzorgingstehuis gaan zitten. Daar valt natuurlijk altijd wat te halen voor ze happy :)!


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2004-06-20 - 17:23:33 send message to clearwing

Ja klopt, Isabellaland ligt in Mariahoeve, dat Overbosch daar ook ligt wist ik niet, ik kom namelijk zelf uit Holten maar m'n opa woont daar.
Ik zal het de volgende keer weer in de gaten houden.



carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-20 - 19:11:44 send message to carduelis

Ook in België leven al enkele decennia halsbandparkieten in het wild. Eén grote kolonie van vele honderden exemplaren rond de streek van Meise (een gemeente in de noordrand van Brussel) alsook in en rond het park van Tervuren (zuidkant van Brussel waar de eerste halsbanden-naar het schijnt ettelijke honderden exemplaren destijds- in de jaren zestig opzettelijk werden losgelaten) en verspreid over het land komen nog kleinere groepjes voor. Ze zouden voornamelijk nestelen in oude spechtenholen , alhoewel er ook reeds verscheidene meldingen zijn gemaakt van broedgevallen in nestkasten. Ook schijnen ze een voorkeur te hebben voor beukenbossen (vanwege de aanwezigheid van de genoemde spechtenholen en ruim voedselaanbod in de vorm van beukenootjes misschien ??). Zelf heb ik verschillende malen halsbandparkieten gezien en vooral gehoord in de streek van Grobbendonk (midden van de provincie Antwerpen ongeveer), en dit toevallig of niet ook in en rond een groot beukenbos. Je hoort ze wel sneller dan je ze ziet , maar hun vlucht is onmiskenbaar , ze vliegen snel en in rechte lijn , met snelle vleugelslag , slank silhouet en lange staart en onder luid gekrijs. Rond de streek van Meise , waar zich de grootste kolonie van België dus bevindt zou het een echt spectakel zijn (vooral dan voor het gehoor) als deze dieren 's avonds hun slaapplaatsen opzoeken. Of dit een aanwinst dan wel een gevaar is voor de inheemse fauna is een discussie die al jaren woedt , maar mijns inziens is hun "schade" aan de inheemse fauna eerder beperkt daar de eerste halsbanden toch al gauw zo'n 40 jaar geleden in het wild werden opgemerkt en hun uitbeiding sindsdien toch niet echt noemenswaardig kan genoemd worden. Het blijft hoofdzakelijk gaan om plaatselijke groepen of groepjes die nauwelijks uitzwermen. Erger is het gesteld met de al dan niet opzettelijk losgelaten of losgebroken uitheemse reptielen en amfibiën. Denk maar aan de gekende roodwangschildpadjes die jarenlang op kermissen als "prijs" te winnen waren aan de eendjeskramen en die tegenwoordig onderandere in Frankrijk reeds voor een bedreiging zorgen , net als de Amerikaanse Brulkikker (vooral problematisch rondom Parijs) die de plaatselijke kleinere kikkersoorten gewoon verdringt (hij wreet ze doodsimpel op...). Toch even nadenken mensen als je een uitheems dier in huis haalt. Vaak wordt het moeilijk om de dieren nog in huis te houden éénmaal ze volwassen zijn (oooh wat is zo'n hangbuikzwijntje toch schattig hé mama ...). Die dieren dan zomaar ergens in de natuur aan hun lot overlaten is beestachtig en een daad van extreme dierenmishandeling in mijn ogen. Jammergenoeg zal het probleem niet van vandaag op morgen verdwijnen ; zolang er mensen zijn die deze dieren kopen , zal de handel hier gebruik van maken en die soorten blijven invoeren. Een goeie raad aan wie er voor open staat : koop gedomesticeerde dieren , ze zijn tammer , makkelijker te verzorgen en ook makkelijker te kweken (uitzonderingen niet te na gesproken).

Groetjes !!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-06-20 - 19:17:56 send message to dooren

Misschien is het interessant om deze website te bezoeken www.sovon.nl Deze stichting heeft 2004 tot het jaar van de halsbandparkiet genoemd. Het schijnt dat deze exoot zich inderdaad goed handhaafd. In oktober 2003 werd in het Oosterpark van Amsterdam op een slaapplaats 1700 exemplaren geteld. Het merendeel komt vooral voor in het westen van Nederland: Amsterdam, Den Haag, en kleinere groepen in Haarlem, Rotterdam en zelfs in Apeldoorn. In het najaar wil deze stichting een landelijke teldag houden bij de slaapplaatsen, bedoeling is dat waarnemingen worden nauwkeurig gemeld zodat men een duidelijk beeld krijgt over de stand van zaken. Halsbandparkieten zullen altijd "gelukkig" afhankelijk blijven van bijvoeren in de winter, vooral bij strenge vorstperiodes hebben ze het moeilijk. Waarschijnlijk een van de reden waarom parken e.d. favoriet zijn. Inheemse vogels zoals spechten, uilen (holenbroeders) hebben gelukkig nog niet veel last ervan, maar er zijn waarnemingen geweest dat spechten uit hun holen werden verdreven. Het is te hopen dat Australische toestanden hier niet zullen ontstaan door een exoot uit India, welke de plaats inneemt van inheemse vogels. Mocht je ze waarnemen of slaapplaatsen kennen, geef dan Sovon een melding.
Groet Gert.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-06-20 - 21:31:14 send message to Rogert

Zeer goede topic, alleen jammer dat mensen het zo gewoon gaan vinden, al die uitheemse diersoorten die de inlandse natuur toch behoorlijke schade kunnen toebrengen. En nederland mag trots zijn op haar inheemse vogelbestand. 350-400 soorten zijn er in nederland geteld, voor zo'n klein landje de grootste hoeveelheid van Europa. Maar helaas, zelfs de natuurbeschermers in nederland zijn ziek aan het worden. Nijlganzen veroveren territoria's, die anders voor andere ganzen zijn bestemd (maar je mag ze niet vangen), mandarijneenden die uit Noord-Azië komen worden met ringen gering van de nederlandse vogelbescherming, en gewoon weer losgelaten. Parkieten die het voedsel van andere dieren wegkapen en nesten kapotmaken. Wasberen, die in Azie voorkomen, en die met 20.000 tegelijk in duitsland zijn uitgezet. Die het leven van de das verstoren. En dan inderdaad het leed dat veroorzaakt wordt voor dieren die wel losgelaten worden, maar niet kunnen overleven. Maar ja, we doen er allemaal aan mee, en we vinden het allemaal best.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede