Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bloedluis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bloedluis
gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-08-01 - 16:44:18 send message to gravaka

bij de grasparkieten deed ik nest controle en zag dat er "bloedluis" in het blok zat.tenminste dit is wat ik denk dat het is.
ze zijn erg klein en zwart rode eitjes volgens mij.de luisjes zijn grijzig.

nu zijn er in 1 nest 2 van de 3 forse jongen dood gegaan heb het jong dat nog leeft overgeplaatst in een ander blok en weer trg gezet.wel zag ik dat deze enkele luizen op zich had.wat kan ik hieraan doen?

wat voor middelen kunnen jullie mij aanraden.
en hoe kan ik deze gebruiken.

ik heb hier nog nooit eerder mee te maken gehad en heb het in 4 van de 8 blokken gevonden verder nog niks te zien.

ik hoop dat jullie me goede raad kunnen geven.
alvast bedankt!

grtz yvonne


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-01 - 18:53:34 send message to chrislaevers

Hallo Yvonne,

Het is een eerste stap denk ik om uit te maken of je indd bloedluis hebt of iets anders.

Kijk eens naar de site van refona.nl. Daar zijn foto's bij en dan kan je misschien al vergelijken met wat je gezien hebt.

Het is goed dat je de laatste jonge vogel verplaatst hebt. Ik heb dat na een zware aantasting van een nestkast ook moeten doen met een laatste zebravinkenjong in de kast. Die heeft het goed gehaald, anders niet.

Probeer je eens en voor goed over deze beestje te informeren en dan herken je ze al de volgende keren (liefst niet natuurlijk).

Als je kan, probeer een zeer duidelijke foto te maken van deze beestjes en die kan je ook naar refona sturen met vraag om advies.

Als het bloedluis is, kan je alle soorten chemische spullen gebruiken om te sprayen enz, je hebt dus ook roofmijten die jagen op bloedluizen (als het bloedluizen zijn).
Ik deed een combinatie van roofmijten (buitenvolière, organische grond, beplanting, voedende en broedende vogels...) en de nestkasten na elk gebruik buiten de volière in een emmer met heet water steken met een sterk schoonmaakmiddel 24 uur lang.
Vorig jaar en dit jaar doe ik alleen nog de nestkasten op die manier en heb geen roofmijten meer moeten inzetten. Maar ik blijf alert en check de nestkasten regelmatig in de hoekjes en de kantjes als er jongen in zitten.

Hopelijk krijg je nog meer reacties,

Christine


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-08-01 - 19:35:37 send message to Marc_o

Wat ik heb gedaan is het volgende:
De nestkasten 24 uur in water met dettol gezet.
Hierna ingespoten met Ardap spray.
De vogels heb ik behandeld met de anti parasiet van beaphar. Hopenlijk heb je er wat aan!


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-08-01 - 19:45:28 send message to gravaka

bedankt al voor de reactie's en tips.

ik ben naar de welkoop (boerenbond) bij ons in de buurt geweest en heb 404 meegnomen.dat werd het meeste gebruikt zeiden ze ook voor bloedluis.de bus is roodgeel van kleur.

ik ben al bezig geweest heb alle grasparkieten ingespoten en de eventuele vogels die daar nog meer bij inzitten en heb alle nestkasten verwijderd en schoongespoten.en daarna ingespoten met halamid-d.dat is voor het ontsmetten.
in het nachthok heb ik nog niks kunnen vinden maar die ga ik voor de zekerheid toch maar ontsmetten.

zou het zich ook uitgebreid kunnen hebben naar de andere vogels/hokken en voliere's?
eerlijk gezegt denk ik dat ik er op tijd bij ben geweest omdat ik het verder nergens iets kan vinden.




gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-08-01 - 20:07:15 send message to gravaka

ik heb roofmijten besteld dat lijkt me de beste oplossing.nu maar afwachten wanneer dit komt dan kan ik het hun laten bestrijden.



Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2009-08-01 - 20:16:11 send message to Peggy

ik heb mijn vogels enkele weken geleden ook chemisch behandeld ondanks dat er 2 kaal waren van de 9 en niet zeker wist of het mijt/luis zou zijn.
bij 1 vogel kwamen de veertjes bijna weer helemaal terug totdat het toch weer kaar werd.
ik ben toen naar de vogelarts geweest, maar die kon niets vinden, en kreeg een spray mee om de huid wat soepel te krijgen, maar werkte ook niet.
nu ben ik eergister ook begonnen met roofmijten, 5 keer goedkoper zowat, en nu zie ik ook de niet kale wat meer peuteren aan hun veren, en er stond ook bij de beschrijving dat dat goed mogelijk was.

dus ik hoop nu maar dat het probleem dan nu wel weg is, anders zou ik niet weten wat het anders kan zijn.
succes ermeewink ;)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-02 - 02:18:42 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ikzelf brand af en toe preventief met een hobbybrandertje de broedblokken uit ( wel oppassen met brandgevaar!!!!) als ik evntueel ongedierte met het oog zie, dan dompel ik het blok geheel in water met bijv chloor, of allesreiniger, of dettol, daarna blok droogbranden met hobbybrandertje, dit heeft 2 doelen: het blok is snel weer droog en de eventuele parasieten die het bad overleefd hebben zullen de hitte van het brandertje niet overleven, ook eitjes niet uiteraard, en alles is weer "brand"schoon.
en wat ook goed helpt ( ook preventief) is ectoparasietenspray wat een 100% natuurproduct is, en dus ook veilig voor jezelf!! bovendien ruikt het heerlijk fris.kijk zelf op www.huisdiervitaal.nl en dan bij ectoparasietenspray


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-02 - 10:18:57 send message to chrislaevers

Gravaka,

Tussen het sprayen en het plaatsen van de roofmijten moeten enkele weken zitten want ook zijn natuurlijk gevoelig voor chemische middelen.

Bloedluis kan zich overdags ook ophouden in spleetjes van hout : constructie volière, tussen de schors en het hout van natuurlijke zitstokken etcetera. Daarom vervang ik vaak mijn zitstokken (wilgentakken e.a.) door vers gesnoeide.
Roofmijten jagen op bloedluis en kunnen gaan waar een spray soms maar halfweg kan gaan.

Wens je veel succes met de strijd!

Christine


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-08-02 - 11:05:34 send message to Tenzi

Ik heb al en paar keer gehoord/gelezen dat oorwormen ook (bloed-)luis eten. Is dit nu waar?


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2009-08-02 - 11:37:12 send message to tuinman222

goedemorgen gebruik nooit verschillende chemiese sorten door elkaar dat werkt afen rechts als je de luizen op een natuurlijke manier kan behandelen dan is dat de beste methode want je richt verder niks aan ps als je jonge vogels verplaats dan verplaats je ook het ongedierte hou daar rekening mee probeer alles in de zelfde ruimte tehouden en sluit de rest van de openingen naar buiten af dan hou je alles binnen en kan je die ruimte bestrijden jou jonge vogels zijn overleden door dat ze leeg gezogen worden door jou luis als je kamille kruiden in jou nestblokjes gooit dan voor kom je al veel problemen omdat de luizen daar niet zo gek op zijn wel al jou nestkastjes straks goed behandelen en de rest van de ruimtes alle vogel liefhebbers zijn bang als ze temaken krijgen met luizen het kan iedereen over komen ook al heb je alles goed voorbereid en schoon hoop dat je op tijd jou dutchy 's krijgt voor het bestrijden van jou luis of mijten meer lezen kun je op www.refona .nl of bellen op 0593-370035 groet gerard en succes


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-08-02 - 17:48:32 send message to gravaka

ik heb de hokken nog niet behandeld alleen de nestblokken.ik had gelezen dat de dutchy's daar niet over kunnen.
dus zodra ik deze binnen krijg kunnen ze meteen hun werk doen.
het jong dat over was heb ik in de zelfde ruimte gelaten maar in een ander nestblok.omdat het andere nestblok vol zat.het jong maakt het tot nu toe nog goed en heb 'm ingewreven met 404 hopen dat het toch iets helpt als ie er toch wat bij 'm had.ik ontsmet alle blokken en ruim deze maar op.ivm de TT laat ik ze niet meer een ronde broeden.

thanks!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede