Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Van Pellets, naar gewoon zaad? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Van Pellets, naar gewoon zaad?
tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-08-04 - 08:10:37 send message to tomhuigen1

Hallo,

Ik lees op erg veel sites dat pellets voeren heel erg goed voor je vogels is.
als ik jongen heb van mijn vogels zet ik ze op marktplaats, of breng ik ze naar de dierenwinkel.(Omdat ik ze niet kan houden).
hier krijgen ze gewoon zaad als voer.
Als je dus Pellets gebruikt, moeten de vogels in een keer overstappen op gewoon zaad.
Kan dit? of is de overstap weer net zo moeilijk, als het overstappen op Pellets?

TomHuigen1


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-04 - 13:49:19 send message to whitebulldog

zou gewoon af en toe zelf ook wat zaad blijven voeren.
het is weer wat afwisseling, het houdt de spiermaag actief, en de overstap is minder groot als ze naar de winkel gaan, omdat ze van jou af en toe ook nog zaad krijgen.

succes


tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-08-04 - 16:03:47 send message to tomhuigen1

Hallo WhiteBulldog,

Ikzelf gebruik geen Pellets maar wil dit misschien wel gaan gebruiken.
Ik was gewoon geintresseerd hoe dat gebeurde.

TomHuigen1


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-04 - 16:11:13 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Tom,

Bij het Forum zit een zoekfunctie. Als je daar de zoekterm "Pellets" intypt krijg je een hoop onderwerpen waarin dit woord gebruikt is. Je kan dan zelf kijken welke onderwerpen jij wilt lezen. Er is al heel veel geschreven over pellets en daar kan jij de informatie uit halen die het best past in jouw situatie.

Dit geld ook voor andere zoektermen.

Succes met zoeken!


tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-08-04 - 17:13:10 send message to tomhuigen1

oké bedankt.
dit had ik al gedaan maar zag niet echt iets.

TomHuigen1


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-04 - 20:52:28 send message to whitebulldog

kijk eens op de site van peter de jongh onder het kopje VOEDING.
je kan ook eens kijken op ecobird pellets site daar staat ook precies hoe het precies gaat, kopmpleet met overzetschema erbij.


tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-08-04 - 20:56:24 send message to tomhuigen1

Ok
Ik zal het doen.

TomHuigen1


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2009-08-05 - 08:35:24 send message to mreyder

Heb enkele jaren geleden een koppel Pionissen (senilis) gekocht: dit koppel was gewend aan pellets. Heb hen dezelfde pellets gegeven als ze gewend waren, met de intentie om ze weer over te wennen naar zaad: dat ging niet! Ze wilden wel pellets eten: zodra ik zaad in hun hok zetten, lieten ze de pellets meteen links liggen en aten (als ik ze de gelegenheid daartoe gaf) alleen nog maar zaad. Daarom gaf ik ze maar een beetje zaad en voerde dat per dag iets op, zodat ze niet in een keer enkel zaad aten: kon me voorstellen, dat dat ook niet goed zou zijn. Deze vogels hadden overigens al JAREN op pellets gezeten! Maar op het moment dat de vogels zaad begonnen te eten, zag je dat de pop minder in conditie kwam, ook de mest werd dunner. Gaf ik weer alleen maar pellets, dan was de pop weer in prima doen. Heb dit een half jaar volgehouden en heb ze toen verkocht aan iiemand die ze wel enkel op pellets wilde houden: heb hem het hele verhaal erbij verteld, hij wist dus, dat overwennen op zaad geen optie zou zijn! Heb aan de hand van deze ervaring besloten geen vogels meer te kopen die gevoerd worden met pellets! Ik wil zelf geen pellets voeren en dus schaf ik geen vogels meer aan die op pellets zitten. Ergens is het wel logisch dat de vogel moeilijker over ze wennen is van pellets op zaad dan andersom: pellets zorgen voor minder ballaststoffen in de krop en maag, m.i. te vergelijken met een mens die jarenlang alleen maar witbrood eet en dan opeens weer wil wennen aan bruinbrood, aardappelen, vlees ed. Weet niet of dit wetenschappelijk ook zo in elkaar steekt, maar zo kijk ik er tegenaan. Voor mij dus geen vogels die gewens zijn aan pellets!


tomhuigen1
Website Member
Posts :185

Website Member
2009-08-05 - 10:49:08 send message to tomhuigen1

oké dit is dus een groot nadeel.
maar met een goed uitgebalanceerde voeding. kom je er ook en dan heb je dus eigenlijk geen pellets nodig.

TomHuigen1


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-05 - 17:03:05 send message to Rogert

Waarom is dit een groot nadeel?

Mreyder geeft aan dat de vogel met pellets beter in conditie waren als met zaad. Hieruit kun je dus opmaken dat pellet-voeding beter uitgebalanceerd is dan een zaadmengsel. Maar ik begrijp uit zijn verhaal dat hij principieel geen pellets wilde voeren.

Daarbij zag hij dat de pop het snelst in conditie achteruit ging, dus waarschijnlijk was zij de baas over de voerbak en at ze al het lekkere er uit. De man moest het waarschijnlijk met de gezondere restjes doen. Met pellet-voeding heb je dat probleem niet omdat in elk brokje een uitgebalanceerde samenstelling zit.

Maar als je pellets gaat voeren wil dat niet zeggen dat je er niets meer bij mag voeren. Je kan gewoon als extraatje zaad, fruit, groente, noten, kruiden, ei-voer en universeelvoer voeren, als de basis maar de pellets zijn.

Veel kwekers moeten vaak nog allerlei vitaminepreparaten toevoegen aan hun dieet om de balans goed te krijgen. Dus ik zie meer nadelen dan voordelen. De prijs mag dan wel iets hoger zijn, maar je hoeft minder zelf uit te vogelen en toe te voegen.

Ik weet dat deze "post" tot discussie gaat leiden dus ik verwijs naar andere "post" in het forum over pellet-voeding en trek zelf je conclusie.


nicohoog
Website Member
Posts :7

Website Member
2009-08-05 - 17:54:32 send message to nicohoog

Ik heb pyrrhura's en bonte boeren.
Sommige vogels vinden pellets heerlijk maar veel vogels zijn er niet aan te krijgen.
Ik geef pellets van Zupreem fruitbalance...
Ik geef wel een afwisselend zaadmengsel...de ene dag grof zaad en de andere dag kleinere zaden (teurlings nr 228 en 229)...
Veel vogels hebben een hekel aan kleinere zaden.
Als ik alleen pellets ga voeren,,,wie heeft tips?
en welke pellets zijn het beste...?
dank.
Nico van 't Hoog


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2009-08-06 - 10:32:01 send message to mreyder

Rogert heeft niet helemaal begrepen wat ik probeerde te zeggen, of (en dat kan natuurlijk ook heel goed) ik was niet duidelijk genoeg. De pop werd ogenblikkelijk nadat ik zaad begon te voeren dun op de mest en begon slecht te zitten (niet levenslustig, veren wat opgezet ed). Heb overigens natuurlijk ook een dierenarts geraadpleegd: ook hij gaf aan, dat de krop/maag van de pop waarschijnlijk zo aan de pellets gewend waren dat het slecht zitten van de pop een rechtstreeks gevolg was van het nuttigen van zaden: krop en/of maag konden niet meer tegen het moeten verteren van zaad. Waarom de man hier geen last van had? Waarschijnlijk individuele aanleg/gevoeligheid. Ik vraag me overigens af, hoeveel onderzoek er is gedaan naar de effecten van pelletvoeding op lange termijn. En dan bedoel ik geen jaar of 4 of 5, maar 20 jaar of nog langer. Volgens mij zijn er in ieder geval in Nederland maar weinig vogels die zo lang op pellets zitten. Wat zijn de effecten op de lange termijn? Nogmaals: deze ervaring heeft er toe geleid, dat ik geen voegls aanschaf die bij de vorige eigenaar op pellets zaten. Mijn beslissing, ik wil daarmee niet weer een discussie aanwakkeren. Vond echter, dat mijn ervaring hier geschreven kon worden, omdat het een antwoord (ik schrijf bewust: "een antwoord" en niet "het antwoord")op de gestelde vraag is.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-08-06 - 12:00:17 send message to mijnkaketoes.nl

quote: hoeveel onderzoek er is gedaan naar de effecten van pelletvoeding op lange termijn.

Ik heb een jaar geleden gelezen op een Amrikaanse site (helaas kan ik hem niet meer vinden) dat er inderdaad wel onderzoek na gedaan is. Ik las dat op den duur er sprake is van een slappe maagwand (spier) Dit zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat de vogel van jou het zaad na de pellets niet meer goed heeft kunnen verteren.

Ben benieuwd of iemand nog wat meer over heeft gelezen.

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-06 - 17:41:52 send message to Rogert

Ik heb het antwoord van mreyder inderdaad verkeerd geďnterpreteerd.

Maar dat brengt mij wel het volgende te schrijven. Het is misschien niet helemaal gerelateerd aan de vraag, maar wel iets om over na te denken.

Ongeacht de mening of pellets beter of slechter zijn dan zaad past een vogel zich aan aan zijn voeding. Na jaren lang kweken op pellets zullen de jongen dusdanig aangepast zijn dat ze zaden slecht kunnen verdragen.

Ik zal een voorbeeld geven: Hyacint-ara's eten van oorsprong palmnoten. Dit zijn hele vette noten en in de natuur doen deze vogels het daar heel goed op. Er zijn maar twee soorten palmnoten die ze eten.
Maar toen we vroeger deze dieren in voličres gingen houden zijn wij ze een zaadmengsel gaan geven. Puur omdat palmnoten te duur waren om te importeren en welke problemen daar nog meer bij komen kijken.
Deze dieren kennen van nature geen zaadmengsel.
Maar de dieren die zich wisten aan te passen om dit te eten bleven in leven. Een beperkte hoeveelheid dieren wist zich zo goed aan te passen dat ze zelfs op een zaadmensel jongen kregen. Als je met deze jongen verder kweekt krijg je een soort die als het ware gemuteerd is. Zo muteren uiteindelijk alle dieren die in gevangenschap gehouden worden, of je dit nu wil of niet. Aan het uiterlijk zie je niets maar lichaams-technisch is deze soort gemuteerd om zaad te kunnen verdragen en zich er op voort te planten.
Dit zou je dus ook kunnen bereiken met pelletvoeding. Als je jongen kweekt op pelletvoeding zullen de jongen die zich daar goed op kunnen aanpassen zich makkelijker voortplanten en ook steeds meer vertegenwoordigd worden in de avicultuur.

Of dit goed of fout is mag iedereen voor zichzelf bepalen. Maar bedenk wel goed dat het vogeltje in jouw voličre een hele andere voeding heeft en ook minder uitgebreid dan in de natuur. Deze dieren hebben zich in de loop der jaren aangepast.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-08-06 - 20:25:02 send message to mijnkaketoes.nl

Ik zal een voorbeeld geven: Hyacint-ara's eten van oorsprong palmnoten. Dit zijn hele vette noten en in de natuur doen deze vogels het daar heel goed op quote roger

En zaden , noten, wortels van bepaalde planten/knollen, bessen etc.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-09 - 11:04:04 send message to Rogert

Het betreft hier een voorbeeld dat dieren zich aanpassen aan datgene wat wij ze voeren.
Dat dieren in gevangenschap zich aan kunnen passen aan de beperkte voedingsstoffen die wij ze aanbieden en uiteindelijk genetisch veranderen zonder dat wij mensen dat bewust in de gaten hebben. Evenals gedragsveranderingen die plaats vinden zonder dat wij dat merken.

In de natuur heet het: survival of the fittest

In gevangenschap heet het: adaptievermogen

Dieren die vele generaties in gevangenschap gehouden worden zijn anders dan dieren in het wild.
Met de hyacint-ara's betreft het een voorbeeld waarbij iedereen zich een voorstelling kan maken. En niet iets dat feitelijk tot in de puntjes is uitgeschreven.

Wilde dieren ondergaan een hele andere evolutie dan dieren in gevangenschap. En in de loop der jaren kunnen deze dieren genetisch heel anders zijn dan gedomesticeerde dieren. Dit komt omdat de natuur anders selecteert dan mensen in gevangenschap.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede