Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bloedluizen WEER terug Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-08-15 - 23:56:56 send message to paintim

Ja, waarom alleen koud water. Dat zou ik dan ook wel willen weten.
De kunststofkeizersnesten , kooiladen, zitstokken enz.krijg je met een sopje van heet water met een scheut bleekwater prima schoon. Ruikt gelijk ook lekker fris.Mag uiteraard ook groene zeep zijn.Je zet of legt de spullen op een paar kranten en binnen de kortst mogelijke tijd is e.e.a. droog en dat lukt zeker niet met koud water.
Maar goed,geen gekissebis daarover. De topic
gaat uiteindelijk over luizen. En er is altijd wel weer een luisje,dat overleeft.
Vr.groeten
ANTONI


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2009-08-15 - 23:59:56 send message to barraband

ik ga met jou geen discussie aan paintim

klaar einde verhaal


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-08-16 - 00:14:12 send message to paintim

Je maakt je er zo wel erg gemakkelijk vanaf.

Leg dan minstens e.e.a. eens aan Karel uit over dat koude water.
Vr.groeten
ANTONI


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2009-08-16 - 00:26:49 send message to barraband

ik maak me er niet makkelijk van af
maar ik ben klaar met u je wil toch altijd het
laatste woord hebben zoals op andere forums
dus ik ga er niet meer op in nu


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-08-16 - 00:49:23 send message to paintim

Ja op een ander forum had je het ook over koud water,maar het waarom, dat heb je nooit toegelicht. Nu kom je daar weer mee als een soort dogma.
Ik begrijp dat niet. Het gaat over luizen en dan kom je daar weer mee. En als dan wordt gevraagd
waarom,dan is het einde verhaal enz.
Als je een stuk ervaring wilt delen met anderen,dan is dit je kans. Eenieder op dit forum
zal daarvan kunnen profiteren,toch?
Vr.groeten
ANTONI


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-16 - 08:52:45 send message to ParkietenPeter

Oké, dat leidt nergens toe zo natuurlijk.

@Barraband, de vraag waarom kwam van Karel.
Daarnaast is het natuurlijk altijd beter om je stelling te ondersteunen, wie kan anders serieus genomen worden?

Verder is het niet echt netjes om zonder aanleiding zo te reageren.

ParkietenPeter
Moderator VA


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-16 - 11:21:25 send message to chrislaevers

Ik stop mijn nestkastjes na gebruik in een emmer heet water met een sterk schoonmaakmiddel. Zo laat ik dat 24 uur staan. De nestkastjes zijn volledig ondergedompeld in het water. Op die manier kan het water met het detergent goed in het hout dringen. Ik heb de indruk dat als je een nestkastje schoon schrobt, het slechts oppervlakkig blijft.
Als het is dat deze bloedmijt resistent is aan toxische middelen, dan moet die al wel 24 uur zonder lucht kunnen en 24 uur lang vochtbestendig zijn. Dat is mijn redenering.

Ook laat ik oorbeesten en zwarte kevers in de volière toe. Die zijn daar waarschijnlijk niet voor niets. Van oorbeesten weet ik dat ze zeer klein, organisch materiaal opeten.
En de zwarte kevers heb ik als kind in een bakje gehouden en die aten dode vliegen...misschien ook wel kleiner spul. Het zijn in elk geval carnivoren.
In kweekkooien binnen komen die oorbeesten en zwarte kevers natuurlijk niet in aanmerking.

Ik heb eens een spray tegen bloedluis gespoten op een bloedluis op 2 cm afstand en afgewacht. Die kromp eerst ineen en verdonkerte van kleur. Na drie minuten kwam die terug in leven en liep die gewoon verder.
Het zijn enorm taaie beesten.

Roofmijten jagen dus op bloedluizen. Wanneer deze op zijn en ze geen voedsel meer hebben, eten ze gewoon elkaar op. Mooier kan het toch niet?

Wat toxische middelen betreft...het heeft zijn hype gekend vanaf de jaren zestig. De resistentie die de kleine en allerkleinste opbouwen kan niet ernstig genoeg in beschouwing genomen worden, niet alleen wat betreft de plagen die de gezondheid van onze vogels aantasten, maar ook in het algemeen, wat de gezondheid van de mens zelf betreft: resistente mutatie ziekenhuisbacterie, een vleesetende bacterie...de Mexicaanse griep... Het hangt allemaal samen.
Dat stemt toch tot ernstig nadenken.

Christine


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-08-16 - 22:02:49 send message to tinkerd_babe

thanx voor de tips!

Ik heb de kanaries wederom getipt met ivermectine en weggegeven aan een goede vriend met een grote buitenvoliere.
Daaraan moet ik wel toevoegen dat ze vrij waren en de hokken ook.

Ik heb nu alleen nog 2 catharina parkieten en een grasparkiet en die catharina's zijn gek genoeg vrij van luizen (ook de hokken nog geen 1 gespot in de 3 maanden dat ik die klootzakken aan het bestrijden ben)

Dus die hou ik aan en de Dutchy's ga ik maar preventief uit zetten over een maand of 2 als de insectside is uitgewerkt.


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-08-16 - 22:03:43 send message to tinkerd_babe

Er had trouwens iemand wat tegen roofmijt.
waarom?
Ik lees alleen maar de voordelen, maar de nadelen wil ik ook graag horen.

gr Franky


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-08-16 - 23:11:50 send message to paintim

Het enige nadeel Franky is, dat je ze moet bestellen. Bij grote plagen zal je ook meer roofmijten moeten zetten. Daarbij komt,dat ze bij lage temperaturen ,ik dacht beneden 15 gr. C. en hogere temperaturen boven 25 gr.C minder actief zijn.Spuitbussen e.d. koop je ahw om de hoek.
Vr.groeten
ANTONI


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-17 - 00:47:31 send message to Ton Koek

Bij mij was het nadeel de goudbuikjes... Die vonden de dutchy's erg lekker. Ik heb nog nooit zo duur gevoerd. happy :)


kommie78
Website Member
Posts :65

Website Member
2009-08-17 - 08:38:53 send message to kommie78

Dit jaar geen luis gezien, (afkloppen)
nesten maak ik ook schoon op de manier van PAINTIM
verder was ik de kooien uit met Dettol,
ook heb ik 2 jaar geleden(toen ik een plaag had) een keer de minste hoeveelheid dutchys losgelaten
dit werkte toen naar mijn idee niet maar misschien was ik te ongeduldig...
vrgr:

KOMMIE


tinkerd_babe
Website Member
Posts :49

Website Member
2009-08-17 - 10:52:36 send message to tinkerd_babe

Geweldig!
Dus mvr wat heeft u voor huisdieren?
uhm..... 5000 Dutchy's, 2 cavia's en 3 parkieten haha
Dank je wel allemaal, ik kan weer even mijn hoofd omhoog houden happy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-17 - 11:27:26 send message to Ton Koek

Over het bleekwater nog even, ik heb het gevraagd aan een ervaren schoonmaakster.
Ook zij meldt dat bleekwater veel beter werkt in koud water. In heet water wordt het heel snel afgebroken en ontsnapt een groot deel van de actieve bestanddelen door verdamping.

Op internet kwam ik nog tegen dat je eerst "gewoon" moet schoonmaken voor je gaat ontsmetten. Alle organische resten nemen anders de werking van het chloor "in beslag".

Tot slot, een bloedluis in coconstadium is bijna niet uit te roeien, zeker niet met bleekwater. Waterstofperoxide zou meer kans maken.
Nuttig, zo'n tijdje googlen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-17 - 12:12:21 send message to Karel

Sorry voor de late reactie, maar ik wil even melden dat ik via pb een prima reactie heb gehad van Barreband wat betreft het gebruik van bleekwater.
Een en ander komt in grote lijnen overeen met hetgeen Ton hierboven meldt.

Wat betreft de waterstofperoxide: dit (alternatief) gebruik wordt vermeld op een site van een hardgrondige bleekwater-tegenstander, dus wellicht een beetje een "gekleurd" advies. Niettemin is het uiteraard altijd prima om bij gebruik van chemische middelen het millieu-aspect mee te wegen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 77 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede