Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Natuurbroed kwartelman belangrijk ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Natuurbroed kwartelman belangrijk ?
Mark Honsbeek
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-09-03 - 08:42:00 send message to Mark Honsbeek

Vandaag aankoop gedaan van twee nieuwe Chinese dwerg kwartels, We hebben er twee vrouwtjes bij gekocht dat zei de handelaar dan. Helaas blijkt het dat we weer een mannentje hebben dus het is nu 2 vrouwtjes en 3 mannen.
Pff, heeft iemand een goede tip

dat ( nieuwe mannentje ) is geen natuurbroed ? is dat voor de man ook verplicht dus stel als ik dit mannentje houd, en de andere twee ruil.


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-09-03 - 09:51:52 send message to gravaka

als de hennetjes maar natuurbroed zijn.de mannetjes doen hun werk wel ook als ze geen natuurbroed zijn.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-09-03 - 14:10:58 send message to Asura

Het is belangrijker om natuurbroed hennetjes te hebben. Maar ik denk dat een natuurbroed haantje ook wel wenselijk is, aangezien hij ook meehelpt met het opvoeden van de jongen. Het hennetje kan het misschien alleen ook wel, maar het is toch een veel mooier gezicht als de haan ook helpt en wie weet wat ze nog van hem kunnen leren happy :)


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-09-03 - 18:46:11 send message to Ruben89

hallo,

een andere vraag is; is het uberhaubt wel belangrijk of het natuurbroed is of niet.
Is het bewezen dat alleen natuurbroed kwartels zelf broeden??
Dat vraag ik mij namelijk vaak af. Veel mensen geloven in het natuurbroed verhaal. Ikzelf geloof er niet zo in.
Ik kweek al jaren met chinese dwergkwartel. Ik doe zowel natuurbroed als met de broedmachine.
Het maakt bij mij nooit uit of de broedende hen een 'broedmachine kuiken' is geweest of een natuurbroed..

Om succesvol te broeden met kwartels denk ik dat er meer moet worden gekeken naar andere dingen:
- schuilmogelijkheiden(kwartels leven oorspronkelijk onder in bossen/struikgewas)
- ruimte, ik heb vaak mensen gehoord die van een kwartel verwachten te gaan broeden in een kaal hok van 1x1x1.
- Voeding, het zijn zaad en insecteneters. Dus zoveel mogelijk hun natuurlijke dieet volgen.

Ik wou dit toch graag even kwijt
hopelijk kunt u er iets mee

mvg, ruben


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2009-09-03 - 19:31:48 send message to suk

ik ben het helemaal met u eens.

sebastiaan


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-09-04 - 10:06:36 send message to gravaka

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

voorig jaar had ik 3 broedmachine hennen en 1 natuurbroed hen.
allemaal eieren en nestjes maar er was maar 1 die overging op broeden en dat was de natuurbroed hen.

heb een koppel virginische boomkwartels die bij de vorige eigenaar niet over wouden gaan op broeden en zodra hij ze over zette in een hok van 1 bij 1 was het meteen raak.
heb ze nu zelf een binnen hok gegeven van 1 bij 1 en hebben weer een nest met eieren.

maar de meningen en ervaringen zijn verschillend hierover.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2009-09-15 - 16:22:58 send message to Frankies

Meningen zijn idd verdeeld.
En naar eigen ervaring gaan machinebroed hennen ook zeker over tot natuurbroed. Dus dat het niet zou kunnen is een leugen.
Ik zou kunnen geloven dat de kans op natuurbroed iets groter is bij natuurbroed ouders, maar dit is dus zeker niet de enige reden waarom een kwartel al dan niet tot natuurbroed overgaat.


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2009-10-08 - 12:40:00 send message to Mars80

Ik ben van mening dat ook kwartels die geen natuurbroed zijn tot zelfbroed overgaan. In mijn ogen is vooral de rust in de voliere en een goede beplanting daarvoor cruciaal. Plaats beplanting waartussen of waaronder de vogels makkelijk een nest kunnen bouwen en verstrek voldoende materiaal om dit nest mee te bekleden. Ik kweek al jaren met kwartels die niet natuurbroed zijn en dit geeft weinig problemen


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-10-10 - 19:49:37 send message to BZB

quote
Vandaag aankoop gedaan van twee nieuwe Chinese dwerg kwartels, We hebben er twee vrouwtjes bij gekocht dat zei de handelaar dan. Helaas blijkt het dat we weer een mannentje hebben dus het is nu 2 vrouwtjes en 3 mannen.
Pff, heeft iemand een goede tip


Goede tip: doe 1 mannetje van de hand en je hebt 2 koppels. Doe ze allebei in een aparte vlucht en je hebt volgend jaar legio jonge kwarteltjes!

Over dat natuurbroed verhaal. Je moet je afvragen waarom eitjes in de broedmachine belanden. 9 van de 10 keer is dat omdat de hen niet gaat zitten broedden. Dit kan door de omstandigheden (hierboven ook uitgebreidt aan bod gekomen) komen, maar ook aan het gemis in "moedereigenschappen". In geval dit erfelijk is zal dit dus overgaan op de jongen.
Dit is denk ik de reden dat machinebroed hennen bij de ene wel broedden en bij de andere niet.

Hier komen gewoon uit principe geen machinebroed hennen of hanen binnen. Die mot ik gewoon niet, er zijn "goede, normale" natuurbroed kwarteltjes zat dus dan koop ik die voor bloedverversing.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede