Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Plaats voerbak Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Plaats voerbak
Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-25 - 12:02:29 send message to Karel

Als we het risico van ongedierte even niet meetellen, wat is dan de beste plek om een voerbak neer te zetten:

Op de grond of op stokhoogte?
In het midden of langs de wand of zelfs aan het gaas?



gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-09-25 - 12:43:33 send message to gravaka

ik heb de voerbakken allemaal op de bodem van het nachthok staan.(heb de nachthokken op werk hoogte en niet tot de grond)

zorg dat ze niet onder de zitstokken staan want dan kunnen de vogels erin poepen wat niet gezond is.
ik zal ze niet aan het gaas hangen ivm katten kunnen de vogels makkelijk gepakt worden.en vogels van buiten kunnen zo ziektes overbrengen.

grtz yvonne


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-25 - 13:57:18 send message to Karel

Dank voor je reactie Yvonne. Waarom staan de bakken bij jou op die hoogte; is dat alleen makkelijker voor jezelf (werkhoogte) of zie je er ook voordelen in voor de vogels?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-09-25 - 15:18:42 send message to Ton Koek

Ik denk dat je de vraag te algemeen stelt. Verschillende vogelsoorten komen niet graag op de grond, anderen zijn instinctief gewend daar hun voedsel te zoeken.

De gemiddelde nectarvogel bijvoorbeeld heeft op de grond niets te zoeken. Ook veel parkieten en papegaaien niet, veel van die vogels leven in boomtoppen.

Per vogel bekijken lijkt mij het slimst, wat is zijn natuurljke manier?


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-09-25 - 15:47:50 send message to gravaka

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

je ziet veel mensen die de nachthokken in 1 geheel van boven naar beneden hebben (tot op de grond.)
ik heb ze van de grond af zodat ik onder bijvb na de broedtijd de blokken/nestkasten kan bergen of de voertonnen heen kan zetten.

het is ook makkelijker voor me zelf voor het schoonmaken.je hoeft niet te bukken.en de vogels die ik bezit hebben hier gelukkig geen probleem mee dat de voerbakken op de bodem staan.

hoop dat dit wat duidelijker is omschreven zodat je een beetje een voorbeld kunt krijgen van hoe ik het heb.

kijk ook maar eens bij mijn voliere.onder de ramen is van binnen de bodum per nachthok en de ruimte onder de ramen is vrij.

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000001162.html

grtz yvonne


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-25 - 16:11:48 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Per vogel bekijken lijkt mij het slimst, wat is zijn natuurljke manier?


Ten dele mee eens. Als je gelijk hebt, blijft de vraag: wie doet dat op die manier? Wordt er niet gelet op gedrag van de vogels rond de voerbak? Hoe doet men dat in een gezelschapsvoliere?

Bij Yvonne's voliere zag ik bijv. veelkleurenparkieten. Dat is een vogel die in de natuur eerder op de grond eet (gevallen zaden) dan dat hij ze zelf uit de aren plukt. In hoeverre kom je aan het gedrag in de natuur tegemoet als je "op hoogte" voert?

Om terug te komen op de opmerking van Ton: is het wel verstandig om de "natuurlijke" plaats na te bootsen in een voliere?

Een aanvullende vraag: wordt er gelet op bijv. de spierontwikkeling in relatie tot het plaatsten van voer- en waterbakken en zitstokken?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-09-25 - 18:45:38 send message to Niltava

Leuk om de mensen wat meer te laten nadenken over natuurlijk gedrag.
Zaadeters voer ik over het algemeen op de grond. INsecteneters en vruchteneters op hoogte.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-09-25 - 20:04:48 send message to Rogert

Dan kun je ook nog het element toevoegen hoeveel voerbakken en welk type voerbak.

Ik heb bv op de grond een open schaal staan waar de kwartels uit kunnen eten. Maar ook mijn grondduiven eten uit deze bak.

Ik heb aan een stok een silo hangen waarvan ik de helft van de gaten heb dicht geplakt. Dit zodat de vogels tijdens het sorteren de zaden niet via de open gaten uit de silo werpen en zo beperk je het aantal dieren op de silo en zullen sommige dieren moeten wachten. (verrijking)

Dan heb ik ook nog een bak aan het gaas hangen voor mijn bisschoppen, kardinalen en vinken. Maar de kwartels weten ook de weg naar deze bak evenals de grondduiven.

De reden dat ik drie bakken heb is om te voorkomen dat vogels territoriaal worden rond de voerbak. Dat een dier dat niet aan zijn trekken komt op de ene bak naar een andere bak kan (bakken zijn niet gelijk opgemaakt qua voer)en dat zwakke dieren altijd hun voer op de grond kunnen verzamelen mocht een dier niet helemaal lekker zijn. Het werkt dus ook verrijkend omdat de dieren strijd hebben, verschillende keuzes hebben en geduld moeten hebben en niet al het lekkere zit in één bak.

Ik heb drie bakken voor een beginsituatie met 20 dieren van 6 verschillende soorten.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-09-26 - 00:27:01 send message to Ton Koek

Ik heb een compromis, de vogetljes die ik hebben eten in het wild voornamelijk van de grond en uit bloeiende grasaren maar ik heb de voerplank 30 cm boven de grond.
Enerzijds omdat ze pas op de grond komen als ze het veilig vinden (dat duurt een minuutje als ik in de vogelkamer blijf).
Anderzijds is bukken naar de grond niet zo'n goed plan voor mijn rug, 30 cm is een stuk makkelijker.

Trosgierst hang ik wel hoger op, steeds op een andere plek.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-09-26 - 21:22:16 send message to paintim

In het wild krijgen de vogels niets voorgezet.
Dus elke vergelijking gaat in dit geval mank.
Gewoon voeren in het binnenhok anders zitten ze op de grond zaad uit de stront te pikken.
Vr.groeten
ANTONI


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-09-26 - 21:40:26 send message to Rogert

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld ANTOINI. We spreken over voerbakken en niet over uitstrooien over de grond.

En het risico dat vogels in je voerbak poepen blijf je altijd houden.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-09-26 - 23:24:24 send message to paintim

Rogert,
De vogels zoeken en gooien bij wat grotere
voerbakken het zaad over de bodem,waarna ze op de grond dus zaadjes gaan pikken,die in de poep zijn gevallen.
Ik geef mijn zaad in meerdere kleine voerbakken,
waarbij geknoei praktisch niet voorkomt. Bovendien in het binnenhok,dat in het dak van de voliere is ingebouwd.
Broccoli enz. geef ik 's middags in de 2 bakjes van het voederplateau en haal de restanten na ca.2 uur weg.
Om ca. 1800 uur verwissel ik de voerbakken voor schone en geef een verse zadenmengeling en haal tevens evt.stukjes geknoeid groen weg.
Badwater met een scheutje Gezasept wordt na 1 uur
weggehaald.
Alles ter voorkoming van coccidiose enz.

Natuurlijk ben ik me bewust,dat e.e.a. niet
voor alle vogels mogelijk is.

Vr.groeten van
ANTONI


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-09-27 - 00:10:53 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hans,


zoals al eerder gezegd zou ik het af laten hangen van de soort vogel je hebt in de betreffende voliere, maar daarbij wel rekening houdend met zaken als hygiene (in tegenstelling tot Antoni geloof ik dat je voorbakken op de grond wel zo kan inrichten dat er geen geen stront aan zit) en toch ook gebruiks gemak.

En Hans ik denk dat het afhangt van jezelf of je het natuurlijk gedrag van je vogels wilt stimuleren. Ik geloof als je echt wilt je perfect vogels kan kweken zonder dat de vogels natuurlijk gedrag vertonen, maar indien dit niet wilt moet je dit toch stimuleren.

Zo was ik een tijd geleden bij een kweker die grasparkieten hield in een enorme voliere gevuld met enkele dode stammen en grassen. De parkieten in deze voliere zogenaamd flock behaviour. Iets wat de koppels die ik in een broedkooien heb niet doen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-09-27 - 08:42:20 send message to Rogert

Hoi ANTONI,

Oke, ik snap wat je bedoeld. Maar als ik dat zo lees heb jij veel tijd op een dag om je vogels te verzorgen? Ik voer mijn vogels smorgens en zie ze daarna savonds pas weer.

Maar wat ik ook van mening ben is dat mijn vogels wel wat natuurlijke weerstand mogen opbouwen. Dus af en toe een besmetting met een virus of bacterie vind ik helemaal niet erg. Als de vogels gezond zijn kunnen ze dit aan. Maar wordt het bij jou niet te steriel? (dit is geen aanval, maar gewoon een interesse vraag)

Ik zet trouwens de voerschalen die op de grond staan wel in een grotere schaal. Al het gemorste voer kan ik bij het wisselen van de voerschalen zo weghalen. Dit heeft als voordeel dat het niet door je hele volière komt te liggen, dus ook niet in de uitwerpselen. En met ongediertebestrijding blijft er weinig achter voor de muizen.

De voersilo's morsen over het algemeen veel minder als je dus de helft van de gaten dicht plakt.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-09-27 - 16:15:23 send message to paintim

Beste Rogert !
Ik kan meestal mijn dag zelf indelen en dat is
een prettige bijkomstigheid.
Een en ander wil niet zeggen,dat alles dan beter
gaat. Ik heb weken soms maanden achtereen gehad met werkdagen van wel 12 uur of langer. Altijd heb ik wel kans gezien om de zaken in goede banen te leiden. Voeren met een lampje.Groenvoer
weggehaald na een kwartier. Alles snel en geruisloos.
Steriel zal het ook bij mij nooit worden.
Hoeft ook niet. Enige weerstand is altijd welkom.
Weerstand kan natuurlijk het beste worden opgebouwd met een goede verzorging,wat in mijn geval ook betekent een verse uitgebalanceerde
zaadmengeling en eivoer ,met vele extra's. Die extra's niet te veel,maar met mate.
Het is algemeen bekend,dat mijn vogels zonder
medicijnen worden grootgebracht en eitjes nooit worden overgelegd. Ik kan die aandacht geven omdat ik ook nooit meer dan tussen de 30 en 40 jongen kweek.
Voor hen die weinig tijd hebben voor de bereiding van eivoer kan ik o.a. CEDE Morbido of
Orlux Gold Pate aanbevelen. Dit zijn eivoeders,die met honing zijn rul gemaakt.
Het ga je goed.
Vr.groeten van
ANTONI


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-09-30 - 20:50:36 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
--------------------------------------------------------------------------------
In het wild krijgen de vogels niets voorgezet.
Dus elke vergelijking gaat in dit geval mank.
Gewoon voeren in het binnenhok anders zitten ze op de grond zaad uit de stront te pikken.
Vr.groeten
ANTONI


Ben ik het ten dele mee eens.
Mocht je geen wildvang in je volliere hebben, dan denk ik dat de desbetreffende vogels al verder van de natuur af staan dan de wildvang vogels.
Bovendien, denk ik dat sommige eigenschappen t.o.v de wildvorm deels verloren zijn gegeaan in de loop der tijd, ikzelf heb v.n grasparkieten, en ik denk dat als ik ( voor vogels) giftige soorten groenvoer zou verstrekken zij dit waarschijnlijk zonder aarzelen zullen opeten, iets wat de wilde vogels instinctief niet eens zullen doen, of zoals sommige ara soorten, daarna aan de klei gaan eten om dit gif te compenseren. Dus hover is het wilde gedrag nog aanwezig in onze vogel?????
Wij houden ze in gevangenschap, en kunnen enkel proberen de natuur zo goed magelijk na te doen, maar ze zijn , en blijven afhankelijk van wat wij ze voorschotelen, en hoe we het ze voorschotelen.
Dan is er denk ik ook nog een tweede factor, en dat is: hoe, en waar werd er gevoerd bij de vorige eigenaar? ( uiteraard alleen bij nieuw aangeschafte vogels)

Sommige eigenschappen zijn denk ik nog wel deels aanwezig bij de vogels, zo zie ik mijn neophema's meer op de bodem dan bijv mijn catharina's.
Ik voer zelf enkel in mijn vlucht, in een voerplateau 3 gaats, en ik heb een schaal op de bodem staan ( niet onder takken , of brioedblokken om de kans op uitwerpselen zo klein mogelijk te houden).
Wat ik merk ,i s dat mijn pruimenkoppen, en catharina's v.n het liefst op de voerlateau komen, en de parkieten zowel boven als benden in de volliere, en de neophema's een voorkeur hebben voor de bodem.
E.e.a heeft ook deels te maken met de dominatie van mijn pruimenkoppen, want die eisen de voerplateua als eerste op , om al het lekkers er uit te zoeken.
verder verstrek ik water aan het gaas d.m.v. een knaagdierflesje, dit gaat perfect( en zeer hygienisch), en 90% drinkt hiervan, tevens heb ik een stenen potje op de bodem staan, voor de overige 10%.

Voorts denk ik dat je uitwerpselen in het voer nooit helamaal kan voorkomen, omdat als ik kijk in de voerplateu bijv de vogels er zelf gewoon in kruipen, en er dus af en toe ook wel eens uitwerpselen in komen.
Maar ik denk dat als er geen ënge"ziktes onde de vogels aanwezig zijn, en ze womvrij zijn, dat ze best wat weerstand mogen opbouwen, en dat de sterkste altijd zullen overleven. Ik geef daarom altijd zo min mogelijk medicatie ,( tenzij echt nodig) op elk jaar ontwormen na.
Maar ook hier geld dat ieder het op zijn of haar manier het naar eigen inzicht denk ik met de best mogelijk bedoelingen goed probeert te doen, maar het is altijd leuk zo'n forum om daar eens van gedachten over te wisselen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede