Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > de bruine factor Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : de bruine factor
jlammers
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-10-11 - 00:55:44 send message to jlammers

Men zegt dat vogels met de bruine factor niet in de zon mogen komen i.v.m de verkleuring van hun verenpak.
Maar als je nu True-Light verlichting gebruikt mogen de vogels daar wel mee in contact komen.

Ik vraag dit omdat ik gordelgrasvinken kweek en ik heb ze opgekooit in broedkooien voor de tentoonstelling
en ik gebruik true-light verlichting.
De vogels hebben het hele jaar geen zon gezien en dan zou ik het verpesten met die lampen.

welke verlichting zou je dan kunnen gebruiken totdat de tentoonstelling is afgelopen.

gr. J Lammers


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-10-11 - 09:07:29 send message to Rogert

Is dit een tentoonstelling statement?

Bijna alle dieren hebben zonlicht nodig. Dit is om vitamine D aan te kunnen maken.
Uit vorige discussies is gebleken dat true-lite onvoldoende UV produceert om dit te bewerkstelligen. Tl-verlichting is sowieso onvoldoende om de juiste lichtintensiteit na te bootsen. Hier zijn al meerdere discussies over gevoerd op Vogelarena.com, dus als je daar interesse in hebt moet je even in het forum googlen.
Hierdoor zou je gelijk kunnen hebben dat bruine dieren onder Tl-verlichting donkerder zijn. Mensenharen verkleuren immers ook als ze veel in de zon zitten.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je de bruinfactor met preparaten kan stimuleren waardoor je vogels intensiever bruin worden.

Maar als ik mijn persoonlijke mening mag geven: als keurmeesters vallen over de intensiviteit van de bruine kleur omdat vogels in de zon hebben gezeten, dan wil je toch niet meer mee doen aan een tentoonstelling. Dan staat het welzijn van deze dieren toch niet op de eerste plaats.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 271 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede