Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoeveel en wat voeren in de komende winterperiode (parkieten) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoeveel en wat voeren in de komende winterperiode (parkieten)
Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-10-13 - 18:00:45 send message to Honsbeek

Hallo allemaal,

Het voer wat ik geef bestaat uit premium grasparkieten / grote parkietenvoer o.a. met gestreepte en zwarte zonnepitten. Vogels eten daar goed van een aan het einde was er nog wat over. (10 % van wat ik gaf) Prima.

Ook fruit, groente, trosgierst, ei- krachtvoer, gezasept en vitamine wordt 2- 3x per week aangeboden.

Vorige week heb ik aan het bovenstaande een kilo Beaphar Xtra Vital Premium Food door de standaard voeding gemengd (verhouding 5:1) Nu als ik zo een uur voor zonsondergang de voliere in stap en de vogels eerst uit de hand voer duiken ze er allemaal op af. Hartstikke leuk dat directe
contact met de vogels.

Maar nu is het voer al 's middags op en het lijkt wel of ze nu te kort komen.

Wat moet ik doen,
de een zegt wat zuiniger voeren zo de winter in en dan straks voor het broedseizoen weer opbouwen.
de ander geeft aan dat de vogels altijd voer beschikbaar moet hebben !!

Alvast bedankt voor de reactie



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-10-13 - 18:04:53 send message to lorikwekerij

ik geef mijn vogels altijd voldoende voer en heb verder geen problemen
alleen geef ik in de broedperiode vaker eivoer en gekiemt zaad


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-10-13 - 20:57:34 send message to P.Rooth

Hallo
ik kweek met grote parkieten e.d

U kan wel zuiniger gaan voeren maar waarvan moeten de vogels dan in goede conditie blijven ?

Ik voer naar de soort en wat er veel gegeten wordt maken ze zelf wel uit , indien er veel zonnepitten in de bak blijven liggen omdat ik voer verstrek waar dit in zit hebben ze daar geen behoefte aan gehad .

De behoefte aan de vette zaden stijgt als de temperaturen dalen .

Kweken met vette vogels zal moeilijker zijn maar met ondervoede vogels zullen ook geen grote nesten brengen en wie wil niet goede kweekresultaten hebben .

Geef de vogels voldoende ruimte een goede mengeling zaden met het nodige kracht/eivoer en ze zullen moeiteloos de winter doorkomen happy :)

Paul


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-10-13 - 20:59:09 send message to whitebulldog

sluit me helemaal bij bovenstaande aan.

enige wat ik in de periode doe als het weer wat beter begint te worden, de hoeveelheid zonnepitten drastisch terugbrengen, en wat meer met fruit etc aan de gang. Uiteraard ligt e.e.a ook aan het soort vogel, en de hoeveelheid beweging/ruimte die hij heeft .
dus kortom, ik geef altijd volle bak, en doe eenmaal, of als ik meer tijd heb 2 maal daags het kaft van het voer afhalen, en indien nodig eivoer aanvullen, of wat fruit bijvoeren ( niet teveel fruit/kiemzaad ineens ivm schimmel etc)


Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-10-13 - 21:22:50 send message to Jarno Blom.

hallo het blijft een beetje in evenwicht bij mij:

in de zomer bewegen ze veel maar moeten ze niet te dik worden.

in de winter bewegen ze minder maar moeten ze een beetje vet hebben voor de kou.

zo is het in elk geval bij mij.

Groetjes Jarno Blo.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-10-13 - 21:56:16 send message to whitebulldog

en ook erg belangrijk:KIJK!!!!!naar je vogels, door te observeren kan je ook al een hoop ontdekken.


Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-10-13 - 22:53:28 send message to Honsbeek

Bedankt voor de nuttige informatie.

Zal wat meer voer geven en het eea proberen beter af te stemmen.

Fijne dag verder,


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-14 - 19:18:24 send message to denegon

Ik voer na de kweek wat minder groenvoer en geen eivoer. dan dus voornamelijk zaden. ik kweek met pruimekoppen en caiques.
vanaf september begin ik dan met extra fruit groenten en weer eivoer. in de winter doe ik daar bij elke vogel extra zonnepitten bij. ook net voor de kweek houd ik dit aan en vooral als er jongen zijn houd ik dit aan. als de jongen uitvliegen minder ik de zonnepitten weer. en als ze zelfstandig zijn zal het eivoer en de extra groenten en fruit weer minder worden.
groetjes egon


roy-vogelkweker
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-10-11 - 11:08:54 send message to roy-vogelkweker

hey

wat ik ze altijd de gehele winter door bij geef is een maiskolf(een hele)
1 of 2 keer per week.

dit vinden ze heerlijk en komen ze ook nog een beetje aan.
hier moet je dan in februari wel mee stoppen als je tenminste geen dikke vogels wilt..

succes ermee.

maar ik vermoed dat je grasparkieten hebt??
ik weet niet of die dat ook opnemen ik heb namelijk halsbandparkieten..

maar ik zou zeggen probeer het eens. en wacht zowie zo als de kolf op is 4 dagen met een nieuwe geven.



Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-10-11 - 16:22:44 send message to Honsbeek

Hallo Roy,

Een jaar later hebben we nu 13 grasparkieten, 1 koppel valken en 2 koppels swiftparkieten.

Voer bestaat nu hoofdzakelijk uit:

Grasparkietenzaad
Teurlings 228 valkparkietenzaad
Avian Tovo Universeelvoer
Avian Eivoer (2 x per week)
Aves Lorinectar (1x per week)
Trosgierst (2x per week)
Verse wilgentakken (1x per 2 weken)

We proberen het een keer met een maiskolf. We zien de reacties wel anders.

Groetjes

Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-11 - 17:05:34 send message to whitebulldog

mag toch aannemen dat je vogels de vorige winter goed zijn doorgekomen?
afhankelijk van de resultatenzou ik hier mijn verbetyerpunten eventueel op aanpassen.
Maar zelf denk ik dat voor grasparkieten vollebaksysteem geen kwaad kan, en je kan (als er geen kou is) er op letten dat ze niet alleen het lekkere er uit eten, en dus kaften, en zoregen dat ze zodoenden alles binnenkrijgen, en naar gelang het strenger wordt zou ik juist daarin minder streng worden, en mogen ze best wat vetter eten, dit ga je richting broedseizoen weer afbouwen, en probeer je ze tijdig in conditie te krijgen.
Mochten de vogels voldoende vliegruimte hebben, zou ik me over vervetting niet zo snel druk maken.Maar zoals gezegd: kijken naar je vogels, bewegen ze bedeuidend minder/moeilijker, is het levendige miner etc etc , zal je inderdaad de rem er een beetje op moeten zetten, maar nogmaals je weet zelf wat je afgelopen winter heb gevoerd, en hoe je vogels er toen bijzaten, dus je hebt zelf de beste graadmeter in handen.
succes.


Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-10-11 - 18:33:11 send message to Honsbeek

De broedkoppels 2009 zijn goed door de afgelopen (strenge) winter gekomen. Ik voer voldoende maar dagelijks wordt het voer ververst en het restant weggegooid. Meestal is > 90 % van het voer opgegeten.
Voor de vogels is er een vlucht van 3 x 2 x 2 meter beschikbaar dat is ook het maximum wat we kunnen realiseren.
Alleen de 1 Swift is lui en wat vetter maar de ziet er goed en gezond uit. Wanneer ik rond 18.00 uur het voer op schotels aanbied komt men de ene keer direct eruit eten en een andere keer kijken ze alleen en hebben ze dus al voldoende gegeten.

Dit is afgelopen winter ook goed gegaan we gaan er maar vanuit dat het nu ook weer gaat lukken.

Groetjes


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-11 - 23:05:00 send message to whitebulldog

voor de zonnepitteneters kan je het volgende doen: verstrek voer waar safloorpitten in zitten , dus groteparkietenzaad met safloorpitten , maar zonder zonnepitten.
dan voer je naar gelang zelf zonnepitten bij, want waarschijnlijk zit die ene swift zichzelf vol te propprn met zonnepitten, en zo kun je zelf doseren met de zonnepitten.
succes ermee.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-10-12 - 12:00:16 send message to arjandaf

de lijst van voeding die je beschreef is ruim voldoende denk dat het voer ook sneller op is omdat je extra-vital er bij bent gaan geven . schrappen die hap

gr arjan


Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-10-12 - 19:50:01 send message to Honsbeek

Hallo Arjan,

Wat bedoel je met extra Vital.
We hebben voor de Swiften het Lori Nectar al terug gebracht naar 1x per week en dan maar 10 gram voer op 75 mm water.
We zien het wel



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede