Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Percentage verwantschap ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Percentage verwantschap ?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-10-15 - 17:02:35 send message to chrislaevers

Niet dat het veel uitmaakt maar het gaat hier over de kleinste soort vlammenwever (Euplectes hordeaceus craspodeptera).

In 2007 had ik drie jongen : 2-1
Het ouderkoppel is inmiddels overleden.

De twee mannen hebben elk een vreemde pop.

Wat is de verwantschap tussen de jongen van deze twee koppels waar de twee mannen broers zijn?
50% of 25%?

Dank bij voorbaat.

Christine


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-10-15 - 18:16:53 send message to Ton Koek

Dat zijn neefjes en nichtjes van elkaar. Dat heet verwantschap in de vierde graad (bij mensen dan). Een vierde is 25% dus.... happy :)


nohk gaaeo
Website Member
Posts :52

Website Member
2009-10-15 - 18:24:49 send message to nohk gaaeo

Goeie vraag,echt zo'n eentje waar je s'nachts niet van kan slapen.ik denk 3 bloedlijnen is 33.3%.
Maar ik moet bekennen ik ben niet goed in IQ testjes.
Groeten, Rook.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-10-16 - 11:12:29 send message to chrislaevers

Dank iedereen voor de reacties.

Ik heb inmiddels het antwoord gekregen. Het is berekend door een pc kweekprogramma.

De verwantschap tussen de jongen is 12,5 percent.
Dat is hoopvol.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-10-16 - 11:41:13 send message to Karel

Waarom is dat hoopvol, Christine? Wat heb je precies aan dat percentage?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-10-16 - 12:09:02 send message to chrislaevers

Ik vind geen vers bloed, Karel, zo eenvoudig is het.
Ik zit met twee broers en een zus van 2007.
De twee broers hebben elk een vreemde pop.
De zus heeft geen man en ze is kweekrijp.
Vandaag is er één jong uitgevlogen van een broer en een vreemde pop.
Ik vind geen craspodeptera's! Het is de kleinste ondersoort vlammenwever (Euplectes hordeaceus).
Nu is het broedseizoen afgelopen maar hoe moet het verder volgend jaar?
Ik zoek en samen met mij de leden van de weverwerkgroep naar deze soort. Tot nu toe niks! Ik begin te vrezen dat ze er niet meer zijn.
In die context is 12,5 % verwantschap minder erg dan 25%. Ik ben helemaal niet dol op inteelt.
Ik kan de vogels toch niet op non-actief zetten?
Het grote probleem bij deze soort is dat ze vaak bij de mensen zitten onder een andere naam. Alle advertenties 'oranjewever' worden nagekeken. Als er 'vlammenwever' staat, moet er bekeken worden of het de grote vlammenwever is of de kleine. Je moet dan al aan de mensen vragen om die vogel te gaan opmeten etcetera. Het is niet eenvoudig.
Ik blijf voorstander van importverbod, hoe paradoxaal dit ook lijkt.
Het is niet gemakkelijk om vers bloed te vinden. In afwachting zoek ik naar andere mogelijkheden op korte termijn. Een echte uitdaging dus.

Christine




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-10-16 - 13:12:20 send message to Karel

De omstandigheden zijn duidelijk en als inteelt de enige mogelijkheid is om de soort te behouden voor de avicultuur, dan moet je dat zondermeer doen.

Ik vraag me alleen af waarom, in technische zin, 12,5% minder erg zou zijn dan 25%. Wat bedoel je met minder erg? Gaat het je om pure kansberekening of denk je aan gradaties van inteelt-gevolgen? Met name in het laatste geval ben ik benieuwd hoe we ons dat moeten voorstellen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-10-16 - 14:47:09 send message to chrislaevers

Goede vraag! Dat weet ik eigenlijk niet. Ik denk aan de algemene gezondheidstoestand van de nakomelingen : hun motoriek, hun weerstand tegenover ziekten, hun animo, hun broeddrift.
Ik zou het heel erg vinden als die gezondheid minder prominent aanwezig zou zijn.
Daarom denk ik dat dit verband houdt met het percentage inteelt.
Als dat zo niet is, dan wil daar graag meer over vernemen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-10-16 - 17:13:34 send message to Picolet

Nou Karel daar ben ik het dus niet mee eens, als inteelt plaats moet vinden om te kweken dan moet je gewoon stoppen.

wat is de vclgende stap, bij nakweek van deze inteelt kweek, nog meer inteelt.

Zo kweek je rommel en is het naar mijn mening dierenmishandeling om zo te gaan kweken. De kwaliteit van de nakweek wordt slecht, en wellicht vogels met allerlei gebreken, sorry hoor, naar mijn mening moet je ook grenzen hebben en toepassen binnen de kweek van vogels.

Ruud


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-10-16 - 17:37:18 send message to dooren

Ik weet niet of je dit zo zwart wit kunt stellen, Ruud. Mocht een soort vatbaar zijn voor inteeld dan zal de natuur het regelen. Maw levensvatbaarheid zit in de genen.

Een voorbeeld is dat b.v in het verleden op een eiland bij een bepaalde vini soort slechts 3 vogels waren geintroduceerd. Deze 3 vogels hebben wel een gezonde populatie van meer dan 100 individuen op het eiland laten ontstaan. (en dat deze ze maar 2 eieren leggen)

Natuur bepaald zelf wel op iets levensvatbaar is, niet wij. (just my 2 cents)
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-10-16 - 18:27:49 send message to Karel

quote
De kwaliteit van de nakweek wordt slecht


Dat wordt vaak stellig beweerd, maar de kans op betere vogels is statisch gezien even groot. De slechtere selecteer je simpel uit en gebruik je niet meer voor verdere kweek. Intelen is een serieuze aangelegenheid waarbij een goede boekhouding onontbeerlijk is.

Maar goed, ieder zijn mening. Wat mij betreft heiligt het doel de middelen in dit geval.




rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-10-16 - 21:12:49 send message to rajar

Inteelt hoeft geen ramp te zijn zolang er zonder erfelijke ziektes wordt gefokt.
De afstammelingen van de muiters van de Bounty doen 't al bijna 300 jaar met elkaar en zijn zonder meer gezond.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-10-16 - 21:30:12 send message to Picolet

Klopt niet, de bewoners van dit eiland hebben bijna allemaal een erfelijke ernstige oogziekte.


Een ander voorbeeld is een ondersoort van de Hawaii Gans, na circa 50 jaar en een enorme vergroting van de populatie heeft men nu last van de letaal factor, dat wil zeggen dat er nog nauwelijks eieren uitkomen en deze ondersioort alsnog gaat verdwijnen.

Als kweker moet je instaan voor kwaliteit, als je kweekt moet degene die de vogels koopt ook de mogelijkheid hebbem om gezonde jongen te kweken.

Overigens hoe verwant zijn de vogels in de vogelcollecties die onverwant worden verkocht op basis van verschillende kweeknummers?

Ruud


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2009-10-17 - 10:39:32 send message to Galah46

quote
Overigens hoe verwant zijn de vogels in de vogelcollecties die onverwant worden verkocht op basis van verschillende kweeknummers?

Ruud



Je hebt daar wel een punt, als de liefhebber in kwestie minstens over 2 paar beschikt en eerlijk is, gaat hij/zij ze onverwant kunnen maken. Maar als koper weet je dit niet, tenzij hij aantoond op een kweekkaart dat ze wel onverwant zijn van elkaar.
Tegenwoordig wordt alles verkocht onder het mom van onverwant, ja akkoord, kan waar zijn, maar moeten het kunnen bewijzen ook. De laatste tijd zie je ook veel vogels te koop aangeboden, pop wordt niet los verkocht. Voor een beginneling gaat deze een 'koppel' kopen, maar op wat slaat dit, is niet eerlijk. Ook dat nog, als je nu door een sterfgeval je pop verliest, je zoekt je een nieuwe pop, wordt je praktisch verplicht om een man bij te kopen, sta je even ver. Nieuw koppel + een man over => met hetzelfde probleem.
Zie je bij parkieten, zeker bij hoenders en wat nog meer.
als ik een bvb een man tekort heb door wat voor reden dan ook, kun je meestal vlot eraan geraken, hoef je geen pop bij te kopen bij des betreffende kweker, maar omgekeerd, nee kan niet.
Is ook een soort verkoopstechniek om zijn jongen iets vlugger kwijt raken. Zo komen er veel mannen van alle soorten zonder pop te zitten op lange termijn, sta je daar. Het lijkt of je verplicht wordt om een 'nieuw' koppel aan te schaffen en de éénzaat uit je bestand te verwijderen, of toch omkoppelen en de jonge man van de hand te doen.(met eenzelfde probleem voor de volgende) Triestige zaak.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-10-17 - 11:51:29 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Een ander voorbeeld is een ondersoort van de Hawaii Gans, na circa 50 jaar en een enorme vergroting van de populatie heeft men nu last van de letaal factor, dat wil zeggen dat er nog nauwelijks eieren uitkomen en deze ondersioort alsnog gaat verdwijnen.




"Verdwijnen" als gevolg van een lethaalfactor is zuiver statistisch gezien niet mogelijk. In feite wordt deze factor er door zelfregulering uitgekweekt. Immers, vogels die niet geboren worden, planten zich niet voort en geven de factor dus niet door, m.a.w.: de populatie wordt (hoe klein ze dan ook tijdelijk wordt) in steeds hogere mate gevormd door vogels die deze factor niet dragen, waardoor uiteindelijk weer een gezonde populatie ontstaat die, onder normale omstandigheden, weer uit kan groeien.

quote
Overigens hoe verwant zijn de vogels in de vogelcollecties die onverwant worden verkocht op basis van verschillende kweeknummers?



Goed punt. De meeste soorten in onze volieres zijn in meer of mindere mate aan elkaar verwant. In het verleden zijn ze veelal in hetzelfde gebied gevangen. De kans dat je destijds bij een importeur verwante vogels kocht, was zeer groot. Dit geldt dus automatisch ook voor de nakweek enz.



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-10-17 - 13:30:11 send message to Daniel

Maar het hebben van een verwante populatie hoeft geen probleem te zijn.

Zo is er naast het voorbeeld van de Hawaii gans
ook de Petroica traversi of de black robin. Een kleine zangvogel die voorkomt om 2 eilanden voor de kust van nieuw-zeeland. Er zijn er nu meer dan 200 maar al deze vogels stammen af van 1 vrouwtje. En na 30 jaar inteelt is er geen afname van vruchtbaarheid.

De les van deze soort is dat met name eiland populaties vaak al door een bottelnek zijn gegaan en daardoor al al "voorgeselecteerd" zijn. Soorten waarbij de inteelt genetische aandoeningen aan het licht bracht zijn uitgestorven, soorten waarbij dit juist gezonde vogels opleverden waren succesvol.

Dus inteelt kan een probleem opleveren bij een aantal soorten, maar zeker niet voor alle soorten.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede