Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lorie in broedblok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Lorie in broedblok
Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-12-07 - 13:28:02 send message to Lorikeet

Vier maanden geleden ben ik in het bezit gekomen van een koppeltje roodneklories. In het nachthok hangen 2 broedblokken. 4 maanden hebben de vogels niet naar deze broedblokken omgekeken. Alleen dat ze er 's nachts bovenop slapen.

Sinds 3 weken lijkt het dat de pop interesse heeft in één van de blokken. De eerste week inspecteerde ze één van de blokken van binnen. In de tweede week bleef ze steeds vaker in het blok "rondhangen" en hoorde je krassende bewegingen in het blok. In de afgelopen week blijft ze denk ik zo'n 70% van de dag in het blok. Soms zit de man er ook bij.

Weet iemand of er daadwerkelijk een ei op komst is. De pop is overigens van achteren niet dikker.

Alvast bedankt voor jullie reacties.


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2009-12-07 - 14:24:38 send message to loribreeder

Dat kan maar je moet gewoon even rustig afwachten !!! je merk vanzelf wel als het zo ver is .


Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-01-05 - 21:10:12 send message to Lorikeet

Even de voortgang van mijn verhaal: De afgelopen dagen kwam de pop bijna niet meer uit haar broedblok. Vandaag bleek er bij controle een ei (het eerste) te liggen.

Nu is vervolgens mijn vraag:
Moet ik nog extra maatregelen treffen vanwege de kou? Het koppeltje en het broedblok bevinden zich in een tochtvrij nachthok met een constante temparatuur van 6 graden boven nul.

Verder krijgen ze loripap van Orlux met daarbij iedere dag een beetje eivoer. Ook krijgen ze om de dag een beetje vers fruit (puree)

Alvast bedankt voor de reacties!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-05 - 22:04:54 send message to dooren

Zolang de pop op de eieren blijft zal er nog niet veel misgaan.

Echter als je dadelijk jongen hebt op de leeftijd van ongeveer 5 dagen oud dan zullen de ouders vaak overdag langere tijd ervan af gaan.

Dan is er een groot risico op onderkoeling.

Belangrijk is dat je straks een warmteplaatje onder de blok bevestigd die de juiste temperatuur realiseerd.

Ook eind januari kan het koud zijn. In de winter kun je beter niet broeden met lori's zonder verwarmd nachthok.
Gert


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-01-06 - 11:24:57 send message to lorikwekerij

mijn lori'szitten in de winter op 7 graden alleen zodra er jongen zijn dan voer ik de tempratuur op tot 10 graden en dit is tot nu goed gegaan
en als er jongen zijn krijgen ze van mij wat meer universeel voer door hun eivoer heen

mvg willem


Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-01-07 - 12:47:55 send message to Lorikeet

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Ik heb in ieder geval een warmtematje aangeschaft die ik op een heel simpele manier aan het blok kan bevestigen (met thermostaat).

Ik heb nog wel een aanvullende vraag. Hoeveel tijd zit er normaal gesproken tussen het eerste en tweede ei? Het tweede ei is nl nog niet gekomen en ik dacht dat er doorgaans om de dag een ei gelegd wordt. Wanneer is het juiste moment om de eieren te schouwen? Moeten de eieren dan al bebroed zijn of maakt dat niet uit?

Gr,


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-07 - 13:21:36 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja voor schouwen moeten de eieren zijn bebroed, lieftst 7-8 dagen bij lori's voor een redelijk goed zicht op de inhoud ervan.

Lori's hebben vaak ook maar 1 jong, het 2e ei kan dus goed niet uitkomen.

Vaak denken loriliefhebbers dat het 1e ei uitkomt dat 1-2 dagen later het 2e ei. Echter in de praktijk komt vaak het 2e gelegde ei uit en het eerste gelegde niet.

Een klein streepje van een potlood op het 1e ei voorkomt zulke missers.

1 goede tip is, gewoon met rust laten, en tevreden zijn met 1 jong, roodnekken broeden vaak jaarrond dus er komt nog een kans meer.
Gert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-07 - 19:12:40 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
1 goede tip is, gewoon met rust laten,


Dit lijkt mij het beste,
Waarom schouwen je hoort van zelf gepiep na een week of 3 a 4 en als het na 5 weken nog niet zo is dan eens kijken.

groetjes egon


Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-01-13 - 14:54:58 send message to Lorikeet

Even weer een update:

Het tweede ei kwam na drie dagen. Vandaag (na 5 dagen broeden) heb ik de eieren geschouwd met een schouwlampje. De eieren bleken beiden onbevrucht te zijn (geen adertjes of roze gloed. enkel een doorzichtige lichtgele kleur)

Nu twee vragen:

1. wat is het beste? De eieren weghalen of nog even laten liggen?
2. omdat dit koppel in het verleden vruchtbare eieren heeft gehad ben ik er vanuit gegaan dat deze nieuwe eieren ook wel bevrucht zouden zijn. Wat kan de oorzaak zijn dat de eieren niet bevrucht waren? Mogelijk waren beide vogels niet tegelijkertijd in broedstemming?

Wederom alvast bedankt voor jullie reacties.



Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2010-01-13 - 15:14:56 send message to Kilian

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Om antwoord te geven op je eerste vraag. Lekker laten liggen. En de broedronden laten afmaken. Dit lijkt voor de vogels volgens mij het beste. Wie weet zijn bij wijze straks de eieren toch nog bevrucht en ben je gewoon te snel geweest. Dit zou natuurlijk eeuwig zonde zijn.

Wat de oorzaak kan zijn van de 2de vraag is iets anders. Dit kan van alles zijn. En daarnaast het ene jaar is het andere niet.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-13 - 15:52:12 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou de eieren laten liggen, het maakt in de regel weinig uit of je ze eerder wegneemt of later ivm een volgend legsel. Voor de pop en man is het beter omdat ze meer herstel en broedrijp kunnen worden als bv de man dat nog niet is.

Tijdstip van leggen (januari of april bv) kan betekenen dat ivm koud bv., en/of weinig licht de man niet "klaar is" zodat eieren onbevrucht zijn.

Ook te veel veren rond de anus kan ooit een probleem zijn evenals losse zitstokken of te vette vogels.
Gert


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-01-13 - 17:53:45 send message to lorikwekerij

het beste is om de eieren 23 dagen te laten liggen en dan daarna de eieren weghalen
dit doe ik ook als ik onbevruchte eieren heb

mvg willem


Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-03-01 - 16:04:04 send message to Lorikeet

Weer even een update!

Het tweede legsel is zojuist achter de rug. 10 dagen gewacht, geschouwd en wederom 2 onbevruchte eieren. Al met al binnen korte tijd 2 legsels gehad en beide legsels waren onbevrucht. Ik ben er denk ik wel achter waar het probleem zit. Volgens mij is de man nog niet broedrijp. Tussen het eerste en tweede legsel heb ik ook niets aan het gedrag van de man kunnen zien waaruit bleek dat hij er "klaar" voor was. Geen enkele paring kunnen waarnemen. Laat staan dat de hij achter de pop aan jaagde.

Mijn vraag is nu. Raakt de pop niet uitgeput van al dat leggen? Wat is wijsheid, het broedblok weghalen (maar dan hebben ze geen slaapplaats meer)en wachten totdat de man broedrijp is?

Graag advies


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-03-01 - 16:40:26 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Uit geput raken van het leggen valt wel mee, zijn maar twee eieren per keer, sommige parkieten leggen er wel zes of meer.

Broedblok weg halen hangt een beetje van de leeftijd van de man af.

Je hebt ook de kans dat de pop ze dan gewoon van de stok laat vallen.

Ik zou het blok laten hangen en na 24/25 dagen de eieren weghalen.



Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2010-03-01 - 16:47:58 send message to Lorikeet

De man is van 2006 dus dat moet goed gaan wink ;)


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-03-01 - 18:57:28 send message to blg

Roodnekken zijn 1 a 1.5 jaar broedrijp dus de man moet geen probleem zijn.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 251 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede