Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Roodruggen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Roodruggen
Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-12-23 - 23:41:21 send message to Galah

Hallo,

Vroeger, voor ik met rosella's bezig was, had ik nog andere soorten parkieten, waaronder ook roodruggen.

Mijn eerste koppel roodruggen was een koppel wildkleurige, mooie forse vogels, vrij actief, zaten in een aparte ren,de kweek was wat anders... nooit eieren gehad, nooit moeite gedaan om te kweken.

Een kennis van me ging stoppen met parkieten en ging zich enkel nog bezighouden met de kweek van tropische vogels. Ik nam op zijn vraag zijn koppel pastel roodruggen over (na de kweek), zo kon hij ze af en toe nog eens komen "bezoeken" zei hij.

Even later kon ik van een bevriend kweker 2 jonge koppels wildkleur/blauw roodruggen overkopen, wat ik ook deed.

Later nog een koppel lutino roodruggen bij aangeschaft.

De kweek kwam eraan, ging bij alle vogels goed; alles lag met eieren en/of jongen, maar de roodruggen deden echter niks. Ik heb in totaal 5 koppels roodruggen waarmee ik een drietal jaar geprobeerd heb te kweken, wat absoluut niet wilde lukken, nooit één jonge vogel gezien!

Weet iemand waaraan dit eventueel zou kunnen liggen? De vogels waren 200% zeker koppels, en gekocht als jonge vogels (buiten het pastel koppel van een kennis dan) en zaten allemaal per koppel gehuisvest.

Groeten


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-12-24 - 09:31:03 send message to denegon

hallo,
Wat ik heb ondervonden is dat de roodrug zeer gevoelig is voor voedsel. als je te karig voert (alleen zaad) dan gebeurd er weinig. Deze vogels hebben een mooie balans nodig van zaden (valkparkieten voer) en kiemzaden (tarwe katjangerwten en zonnepitten 2 dagen gekiemd) door het kiemzaad kun je appel of wortel mixen. dit in verhouding 70 % zaad 30 % groenvoer.

De blokken weg halen als je niet wild kweken en deze in maart terug hangen. als de blokken hangen dan door je kiemzaad ook wat eivoer gooien (niet te veel)
Als je pop het blok in gaat en dat kan 1 dag duren maar ook 4 weken voordatr dat gebeurd stoppen met eivoer en minder kiemzaad geven nog maar 15 %. dit om de mannen niet te scherp te maken.
Met deze voer mengeling moet het goed gaan. Geef per dag een dag voorraad eten en dus niet te veel.

broedblok grote: 20*20 binnenmaat en 30 hoog met invlieggat 6 cm. het stokje voor het invlieg gat niet recht onder het gat ernaast en onder het gat. dit zodat de pop de man niet kan zien als deze op dat stokje komt zitten.
dit geeft meer rust aan de pop.
Als de mannen echt veel gaan jagen direct stoppen met groenvoer en kiemzaad.

verder heb ik geen tips meer.

Groetjes egon en succes er mee


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-12-24 - 10:38:22 send message to Ton Koek

Aanvullend aan het prima verhaal van Denegon, in het wild gaan ze broeden zodra de eerste regens vallen. Dan gaat namelijk het gras bloeien.
Ik zou ze dus stimuleren door bloeiende grassen te geven en badwater (of sproeien).


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-12-24 - 10:49:43 send message to Galah

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Egon,

Bedankt voor de reactie. Ik heb deze vogels altijd een zaadmengeling gevoerd, aangevuld met eivoer, groenvoer en af en toe wat fruit.

Ik heb honderden jonge grasparkieten gekweekt ooit, net als valkparkieten. Kakariki's hebben het bij mij ook altijd goed gedaan, nu begint de kweek van de rosella's, na vallen en opstaan ook steeds beter te lukken, maar de roodruggen hebben nooit iets gedaan, en daar kan ik niet over. Opgeven wil ik het in ieder geval nog niet!

Een bevriend kweker heeft een 25 - tal koppels roodruggen zitten. Hij vond dit zo raar dat deze bij hem zo goed kweken, en bij mij niks. Daarom stelde hij voor: Je mag bij mij 4 koppels roodruggen komen kiezen, kleur maakt niet uit. Je hoeft ze niet te batalen. Ik kan alle 8 vogels onverwant maken. Je probeert er mee te kweken, lukt het, dan geef je me gewoon 8 jonge vogels terug, lukt het niet, dan geef je de 4 koppels terug en kom je er weer 4 nieuwe kiezen, tot het wel lukt. Binnenkort heb ik de mogelijkheid om precies 4 binnenrennen te maken in de garage, en ben dan van plan daar die 4 koppels roodruggen in te zetten.

3m x 90cm x 2m (lxbxh)

Ton, bedankt, dit is ook nog een bruikbare tip.

Als er verder nog tips o.i.d. zijn , altijd welkom!




cindel
Website Member
Posts :40

Website Member
2009-12-24 - 10:50:13 send message to cindel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb zelf ook een koppel gehad 100% wildkleuren. en nooit problemen gehad met deze vogel.

ik heb deze toen overgenomen van me schoonvader omdat hij deze gekocht had en bij kanaries had ingedaan(wat dus fout ging).
ik heb ze in een broedkooi gehad van 1,25 x 0,8 x 0,8.
gaf ze grote parkieten zaad van heidenhof af en toe fruit en wat eivoer.
gaf ze een blok en het duurde niet lang voor ze eitjes ging leggen. moest het blok er op een gegeven moment uit halen omdat de pop maar door bleef gaan met leggen.
3 rondes gedaan met dit koppel en 10 jongen op stok. w
eet niet of het dan bij jou aan de voeding ligt of dat ik gewoon veel geluk heb gehad met dat koppel. maar ik deed in ieder geval niks speciaals verder.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-12-24 - 10:55:10 send message to denegon

Als je zoon mooie groter vlucht hebt probeer dan een aantal verschillende blokken uit. ook op verschillende hoogtes. misschien zijn ze te kieskeurig. een natuurstam is ook aan te raden.
wie weet wordt het wat. maar vooral een blok erbij hangen uit het niets heeft bij mij effect gehad.
dan heb je ze echt getriggerd.

suc6 groetjes egon

Ps Bij mij was de waterbak ook altijd groot zodat ze er uit konden drinken en in badderen. (aanvulling op tom zijn verhaal)


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-12-24 - 11:04:17 send message to Galah

Hoi Cindel,

Tja, met sommige koppels heb je geluk, met andere minder. Dit ondervind ik bij mijn rosella's nu ook. Mijn 2 koppels pennanten doen elk 2 rondes, en brengen hun jongen allemaal zelf groot, mijn stanleys daarintegen, die bekijken elkaar niet eens.

Maar roodruggen staan bekend om hun grote productiviteit, en daarom dat het zo raar is dat ik nooit succes heb gehad met deze vogels. Zelfs niet met 5 koppels.

Kort nadat ik al mijn roodruggen weggedaan had, werd er mij door een bevriend kweker die ging stoppen met roodruggen een bewezen koppel australisch blauwe roodruggen aangeboden, de jongen zater er nog bij. Deze heb ik toen toch maar achterwege gelaten.

Zoals bovenstaande post zegt, ben ik dus van plan dit volgend jaar nog eens te proberen.


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-12-24 - 11:09:38 send message to Galah

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Egon,

Bedankt, dit is ook nog een bruikbare tip. In kweekkooien is het niet zo evident om een grotere waterbak te geven, daarom dat ik nu ook kies voor binnenrennen. Ben persoonlijk niet zo'n voorstaander meer van kweekkooien, maar daar deelt natuurlijk ieder zijn eigen mening over.

De waterbakken bij mijn vogels hebben allemaal een diameter van 40cm en een hoogte van 7cm, lijkt me dus voldoende groote om in te baden.

Ik had verder nog een vraag:

Als ik nu die 4 binnenrennen maak, is het dan beter als de wanden dicht zijn, en de vogels elkaar helemaal niet zien? Of is dit niet echt noodzakelijk?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-12-24 - 23:06:47 send message to denegon

ze mogen elkaar best zien als ze maar niet bij elkaar kunnen komen dus wel dubbel gaas gebruiken

groetjes egon


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2009-12-25 - 14:55:37 send message to yaro

ik heb de vluchtjes voor de helft dicht en de rest open wel dubbelgaas
en het broedblok in het dichte deel
dan kunnen ze elkaar daar niet zien en dat geeft bij mijn vogels veel rust


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-12-25 - 17:38:11 send message to Galah

Oké, bedankt allemaal.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-02-01 - 16:42:47 send message to freddy321

ik heb zelf net een koppel blauwe roodruggen gekocht maar ben nu wel benieuwd of het kweken lukt als ik dit allemaal zo lees.
ook heb ik een 2 blauwwang roselas gekocht.
uit begin 2009.
nou maar hopen dat het een man en een pop is.
denk het wel want 1 is veel feller rood op de stuit. en volgens my iets groter.
ook hier probeer ik mee te kweken.
heeft er iemand nog tips voor mij.
bijvoorbeeld kan ik het broedblok beter in het nachthok hangen of niet.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede