Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Donaties PDD fonds Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-25 - 22:33:34

Ik was niet anders van plan Frank.

En Frank helemaal top.
En een bijdrage kan nooit bescheiden zijn.
Iedere euro is er 1 in deze.
Dus dat er nog velen mogen volgen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-26 - 10:16:15

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De Eliza of de HI test is nog niet verkrijgbaar in Nederland, kan ik ook alleen maar toejuichen dat deze test straks bij Dorrestein mogelijk is.

Ik heb over deze test al menig maal geschreven in artikelen in diverse bladen.

Voor Frank een kleine opfrissing;

In Australië is een aanvullende test ontwikkeld, de zogenaamde HI-test die de opsporing van virusdragers mogelijk maakt. Met deze test wordt aangetoond of een vogel een immuunrespons tegen het virus heeft ontwikkeld of niet. Normaal gesproken zijn geďnfecteerde vogels vatbaar voor PCR, omdat ze geen of onvoldoende antilichamen (afweerstoffen) ontwikkeld hebben tegen het virus, met andere woorden, ze zijn HI-negatief. Vogels die aan het virus zijn blootgesteld, maar zich met succes tegen een besmetting hebben verzet, hebben de ziekte dus niet gekregen. Het bloed van deze vogels heeft normaliter een groot aantal antilichamen en is dus HI-positief. De test op PCR is dan ook negatief, en verspreiding van de ziekte hoeft niet gevreesd te worden. Dragers kunnen een laag gehalte aan antilichamen hebben en kunnen zowel negatief als positief reageren op PCR-testen. Ook hier geldt weer of het virus op het moment van bloedafname slapend of actief is. Een laag gehalte aan antilichamen indiceert bij de HI-test dat het om een mogelijke drager gaat. De partners van dragers hebben vaak een hoog antilichaamgehalte, zonder dat het virus te verspreiden, en zijn dus HI–positief. Dit komt doordat zij frequent aan het virus zijn blootgesteld door hun geďnfecteerde partner, waardoor zij antilichamen hebben ontwikkeld. Het blijft een moeilijke materie. Met name door dierenartsen is er weinig over geschreven. Een goede analogie kan getrokken worden met de problematiek van de HIV-besmetting en het daaropvolgende AIDS, een eveneens veelal dodelijk verlopende ziekte waartegen nog geen kruid is gewassen.

Dus actieve besmetting opsporen met PCR en de dragers met de HI test.

Nogmaals het lijkt mij meer de bedoeling van dit lab om testen uit te gaan voeren dan de ontwikkeling van een anti virus. Grote laboratoriums in de VS en Australie zijn al vele jaren bezig een werkzame enting te ontwikkelen tegen PFBD, het andere gevaaarlijke virus voor kromsnavels zonder grote successen.

Een lab met zo weinig financiele draagkracht en ondersteuning en kleine personeelsbezetting kan weinig van verwacht worden in de ontwikkeling van een antivirus.

De mogelijkheid van HI testen zal een goede ontwikkeling zijn en bovendien de mogelijk zijn om besmette collecties schoon te krijgen doordat dragers en potentiele ziekte verspreiders op tijd kunnen worden getraceerd en verwijderd kunnen worden.

Tevens de mogelijkheid om de HI test te kunnen gebruiken bij PFBD, en zo redelijk veilig vogels te kunnen bijplaatsen in de collecties.

Ik gun iedereen een goede boterham, dat het lab bij het NOP het antivirus en de doelstellingen onderzoekt is een prima zaak, zoals bij het openen van deze topic werd geschreven zijn het belangrijke vragen en hopelijk te beantwoorden. Maar het zal veel tijd en geld kosten om dit te realiseren.

Overigens vraag ik me af of het NOP de hoofdleverancier is van het materiaal voor onderzoek van de virussen.


Ruud




wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-04-26 - 10:40:15

Voor ruud een kleine opfrissing;

ga eerst eens een keer met gerry praten .voor dat je iets schrijf.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2010-04-26 - 10:52:01

quote
Volgens mij is het lab van Gerrie het enige lab in Nederland die hier professioneel mee bezig is. Ook heeft dit lab veel contacten met Amerikaanse onderzoekers.



Wat ik eigenlijk wilde weten is of het fonds enkel er op is gericht fondsen te werven voor de heer Dorrestein??

Of is het breder, bijv om bijeenkomsten te organiseren met de "experts", voorlichting naar vogelhouders, in kaart brengen verspreiding in Nederlands vogelbestand, studenten werven voor hulp onderzoek, fabrikanten van dierengeneesmiddelen motiveren om een geneesmiddel te gaan ontwikkelen etc etc.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-26 - 11:08:37

Geachte heer Wiechman, wat klopt er dan niet aan het gene wat ik schrijf?

Zijn er zaken die niet kloppen en die kunt u corrigeren, graag uw respons inzake deze materie.

Ik ben ook zeer geintresseerd in vogelziekten, probeer zo veel mogelijk hier over op te zoeken en te lezen en schrijf zelfs regelmatig artikelen over deze virussen.

Dus heeft u zinvolle informatie, dan graag uw bijdrage in deze.

Ruud


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-04-26 - 12:15:51

ruud

helaas kan ik u op papier geen info geven .reden ik kan me op papier niet goed uitdrukken .
u wel dat is bekend .
en daarom zeg ik ook neem eens contact op met gerry dorrestein.die heb wel veel zinvolle info voor u op pdd testen en vacinatie gebied .

ik heb met div andere mensen het genoegen gehad om uitleg over pdd en de vorderingen te krijgen van gerry dorrestein.
er is in samen werking met amerika veel bereikt in 18 maanden tijd en er komen hopelijk nog meer goede resultaten binnen afzienbare tijd.

jan
neem eens contact op met bert smedinga die kan je vraag precies beantwoorden.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-26 - 15:00:12

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ruud

Je schrijft inderdaad veel over ziektes vanuit boeken. Wellicht eens handig om bij Dorresteyn info in te winnen of eens na een van zijn lezing te gaan. Dit kan je kennis en wellicht inzichten alleen maar verbreden. Gerrie is altijd bereid je keurig netjes uit te leggen en dan heb je het ook uit de eerste hand he. En ik moet zeggen hij heeft met de beperkte middelen al heel wat bereikt , maar dat kan hij je beter uit leggen.
Wellicht kun je hem met jouw kennis wel helpen , scheeld alweer aan kosten voor het lab.

En ook (ex) kwekers van mensen die hier op arena komen of kwamen zijn zijn leveranciers van het materiaal voor onderzoek van de virussen. Dus niet alleen het NOP he. Hoewel het een en ander zal zitten he. Dat krijg je nou eenmaal als mensen niet testen en quarantaine eisen niet in acht nemen,



Henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-04-26 - 15:27:37

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De ontdekking van het avian borna virus ligt geheel in amerika

DAVISON TOWNSHIP, Michigan—A curious dermatologist and a dead parrot have helped unlock the secrets of a virus that has eluded animal researchers for decades.

Flint Township dermatologist Dr. Scott Karlene is credited with helping to isolate and identify a new avian bornavirus, which causes a fatal neuromotor disorder in parrots and other exotic birds similar to Parkinson’s Disease.

Daar staat het onderzoek op een veel hoger niveau, en natuurlijk een grotere kans op succes.

Wat mij trouwens opviel is dat men niet gaat onderzoeken bij Dorrestein hoe het virus zich kan verplaatsen van vogels naar zoogdieren.
Lijkt me toch zeer belangrijk om te weten wie het meest risico kan lopen om besmet te raken met dit virus.

De ziekte die men kan oplopen lijkt veel op Parkinson, dus iets wat zeker niet ongevaarlijk is bij besmette vogels.

Bedankt Henk, wederom voor je informatieve bijdrage, als je een beetje engels kent kun je zelf ook veel informatie vinden over allerlei interessante vogelzaken via google op het internet.



Ruud


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-26 - 16:57:48

Op diverse papegaaien fora zien we al mooie en warme initiatieven staan heel mooi vind ik.
Nu nog even hopen dat leden van arena toch bekend als de grootste kwekerssite van Nederland ook een bijdrage gaan leveren.


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2010-04-26 - 17:52:33

quote

" Agabird Een ontzettend goed initiatief, hulde.

Maar wat ik me afvraag, is de stichting enkel ter ondersteuning van Gerrie Dorrestijn, of worden ook op andere manieren onderzoek naar KDS gesteund? "

Beste agabird,

ik zal in het kort even proberen te antwoorden op uw vraag, het initiatief is door een aantal mensen waaronder ik zelf in het leven geroepen, met slechts 1 doel verder onderzoek naar PDD.
Ik kan uit ervaring vertellen dat PDD vaker voor komt als menigeen denkt, waarbij vogels van de ene kweker naar de andere worden verkocht. Als we met zijn allen de kop in het zand steken, zullen we er vroeg of laat allemaal me te maken krijgen.

Het gaat er mijn opinie niet om wat voor mening een individuele kweker heeft daar kan ik uitsluitend slechts respect voor hebben. Wel wil ik u duidelijk maken dat als wij nu de kop in het zand steken, dit desastreuze gevolgen kan hebben voor onze vogelsport.

Ik kan u verzekeren dat we een integer bestuur hebben, aangesloten bij de KvK. De doelstelling van de stichting is vastgelegd in de statuten van de stichting er zullen uitsluitend gelden beschikbaar worden gesteld voor onderzoek naar PDD/KDS en komt niet ten goede aan personen of of andere doelen. Als mede bestuurder en penningmeester voel ik mij hier persoonlijk verantwoordelijk voor.

Ik hoop dat velen met ons dit goede doel kunnen / willen steunen, waarbij ik ook graag vraag om objectiviteit richting het PDD Research Fonds.

Ik hoop op deze wijze enigszins aan uw vraag te hebben beantwoord. en vraag uw mede forum bezoekers om elkaars respect te betrachten. Ik hoop dat u net zoveel energie in positieve zaken wilt steken zoals het PPD Fonds.



mochten er om welke reden dan ook vragen reizen dan kunt u zich wenden tot 1 van de bestuursleden of mij persoonlijk ik sta u graag te woord. mijn nummer is 0650642370

met vriendelijke groet,

Bert Smedinga
Penningmeester PDD Research Fonds


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2010-04-26 - 20:33:41

Ik ben bang dat er een misverstand gaat onsttaan, ter verduideliking, ik ben het 100% eens met al hetgeen u naar voren brengt.

KDS zie ikzelf ook echt als bedreiging voor de hele liefhebberij, ik heb me daar iets meer dan een jaar eens verder in verdiept, ik ben dan ook wel redelijk op de hoogte.

Dat de stichting die opgericht is helemaal volgens aale regeltjes werkt, ook daar geen enkel twijfel over. Dat het geld ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor onderzoek, ook helemaal geen twijfel over.

Het enige wat ik wilde weten is of dat het geld dat jullie ophalen "enkel" ter ondersteuning is van het onderzoek dat de heer Dorrestein uitvoert, of wordt er vanuit de stichting ook andere initiatieven gesteunt of geďnitieerd?

Enkel zodat ik weet, als ik geld over maak, waarvoor het gebruikt wordt.

Bertr, ik hoop dat je hierop nog via het forum wilt reageren, dat is ook voor anderen misschien wel handig om te weten.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-04-26 - 21:49:11

jan

zou het een idee zijn om het bedrag voor een account van 5 naar 6 euro te verhogen en dat die extra euro ten goede kom aan het fonds .
het is tenslotte in ieder belang.


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2010-04-26 - 22:32:42

Het Fonds is opgericht met als doel uitsluitend het financieel ondersteunen van onderzoek naar PDD in het algemeen, op dit moment steunen we het onderzoek van het NOIVBD maar natuurlijk zijn ook andere onderzoeken in de toekomst denkbaar.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2010-04-26 - 22:50:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
jan

zou het een idee zijn om het bedrag voor een account van 5 naar 6 euro te verhogen en dat die extra euro ten goede kom aan het fonds .
het is tenslotte in ieder belang


Dat gaat niet echt lonen hoor. Daarnaast wil ik niet mensen "verplichten" om mee te betalen.

Ik zal me nog even beraden of namens VogelArena nog een donatie valt te geven, zonder dit "door te berekenen" aan de leden.

quote
Het Fonds is opgericht met als doel uitsluitend het financieel ondersteunen van onderzoek naar PDD in het algemeen, op dit moment steunen we het onderzoek van het NOIVBD maar natuurlijk zijn ook andere onderzoeken in de toekomst denkbaar.


Dank je voor de verduidelijking.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-27 - 06:48:49

Quote "agabird Ik zal me nog even beraden of namens VogelArena nog een donatie valt te geven, zonder dit "door te berekenen" aan de leden.


Mooie gedachte Jan. Zou zeker een steun in de rug zijn van deze stichting.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 73 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede