Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ik erger me aan sommige kwekers!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 14:59:21 send message to jaap van de pol

Absoluut. Jongen krijgen is de kroon op je werk.

Groeten


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-12-23 - 16:20:37 send message to Ton Koek

Minimumeisen aan kennis(!), huisvesting en leeftijd van jonge dieren zou een hoop dierenleed voorkomen.


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-12-23 - 16:23:07 send message to Ruben89

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

interessante discussie
zeker nu we richting huisvesting gaan kijken

Wie heeft er goede ervaring met het verplaatsen van een koppel grijze roodstaarten van kuubkooi naar voliere?
ik heb dit voorjaar zelf 2 stellen overgenomen >10jaar. die zeker al een paar jaar in kuubkooien gehuisvest waren. Het was toen mijn bedoeling ze in de voliere te gaan houden van 3x1x2 meter.
ze hebben hier enkele weken ingezeten, maar ik durfde het niet langer aan. ze vlogen elke keer als gekken tegen het gaas wanneer ik kwam voeren.
ze waren helemaal in de stress in de volieres.
Ik heb toen (tegen mijn zin) een dubbele kuubkooi gekocht en de koppels daarin geplaats.

sindsdien zitten ze grote delen van de dag te fluiten. ze zijn behoorlijk rustig en ik heb zelfs al jongen bij 1 koppel gehad.

Hoe zou je zulke vogels dan wel in een grote voliere kunnen zetten?
of kan dat alleen bij nakweek die volieres gewent zijn?

Met vriendelijke groet,

Ruben


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-12-23 - 16:33:54 send message to rajar

Mijn koppel grijzen komt oorspronkelijk ieder uit de huiskamer de pop heeft tot 1983 27 jaar in een kooi van 40 x 40 gezeten en vliegt tot op de dag van vandaag nog geen meter. De man heeft ong 16 jaar in een jock kooi gezeten en vliegt ook niet.happy :)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-12-23 - 16:43:28 send message to wiechmann

ik zelf heb geen enkele grijze in kuubskooi meer zitten .en mijn ervaring om ze over te zetten naar grotere kooien is positief .de eerste 3 maanden had ik er ook bij zitten die zich niet veilig voelde .maar dit waren na 6 maanden wel de eerste die jonge gekregen heb .en voelen zich nu echt op hun gemak .en ik zelf ben tot nu toe tevreden hoe de vogels zich voelen en gedragen.
en als ze iets minder kweken jammer dan .maar tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat ze het zelfs beter doen.



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 16:45:54 send message to jaap van de pol

Bij mij vliegt ook alleen de nakweek. De oudere vogels klimmen alleen maar.

Ruben, je koppels zijn toch oud import? Met voeren is dat vaak een drama, ze zijn dan erg gestressd, het beste is een beetje een schuilhoek creeren in je voliere waar ze beschut zitten.

Groeten


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-12-23 - 16:49:55 send message to Ruben89

1 koppel is inderdaad wildvang
het andere koppel is vast geringt van 2000

Ik kan het inderdaad nog eens proberen met een schuilhoek o.i.d.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-12-23 - 16:52:31 send message to Rik

@Rajar

Heb jij dan een Grijzeroodstaart van 54 jaar zitten?


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-12-23 - 18:05:16 send message to kaapsen

Ik heb hier momenteel ook weer 3 jonge natuurbroed grijze zitten, die zitten nu nog steeds bij de ouders, 2 redelijk rustige vogels en een is er wat nerveuzer, dat verschilt altijd weer per nest.

De aanvang van dit onderwerp was te jong weg, idd en ik denk om de volgende redenen.
A: De ouders voerden helemaal niet,dus puur handopfok en daardoor veel werk?

B: De ouders voeren maar een korte tijd,(ws doordat er regelmatig TE VROEG jongen uit het nest worden weggehaald),Puur winstbejag,de kans dat de vogel weer gaat leggen is groot bij vroeg weghalen van de eieren.

C:Er wordt bv vaak gezegd,maar de jongen worden geplukt,(de jonge nb die ik hier heb zitten werden ook geplukt)Zien er nu dus gewoon goed uit.

D: Nog een heleboel andere redenen,maar (meestal)heeft dit toch met het geld te maken.

Even voor de duidelijkheid,ik heb ook sommige vogels in 1 bij 1 bij 1 zitten, de pop die plukt heeft vroeger in een jock kooi gezeten, zit nu in een van keulen broedkooi voor papegaaien, deze vogel heeft bij mij al meer dan 200 eieren gelegd, na een aanvankelijk moeilijk begin brengt ze altijd haar jongen,op het plukken na zeer goed groot.

Je ziet HEEL VEEL adv staan met br koppels te koop
Of kw koppels te koop,wel een echt koppel brengt de jongen ZELF VOLLEDIG groot,daar schort het hem aan.

Gr Kees.

Ps: Ohja,mijn vogels zitten binnen, tot nu toe<even afkloppen)nog nooit last van kalkgebrek gehad bij de pop met de vele eieren en ook mijn andere vogels.






jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 18:15:49 send message to jaap van de pol

Kees,

Ik sta 100% achter je verhaal. Bij mij plukken sommige ouders de jongen ook iets. Twee maanden na het uitvliegen zijn het prachtige vogels.

Ook je uitspraak over 'opnieuw beginnen' na het weghalen van de jongen klopt, daarom doen kwekers dit --> Geld, geld en nog eens geld.

Groeten


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-12-23 - 18:31:42 send message to Raimond Wolfert

Leuke discussie,

Ik heb ook altijd gezegd dat ik voor natuurbroed ben, en dat ben ik nog steeds.
Alleen is mijn mening wel bijgesteld nadat mijn grijzen hun jongen na 10 dagen compleet verminkt hebben.
Bij het eventueel volgende nest wil ik er 1 in het nest laten, en de rest met de hand op laten voeden. Niet voor de winst, maar omdat ik het erg vind om dode jongen te vinden. Ik hoop dat ze met 1 jong wat rustiger zijn en dat ze het dan goed doen, dan kan ik met een volgend nest er 2 laten zitten. Misschien dat ze het dan leren?

O ja, mijn grijzen zitten in een hok van 1x1x1 meter.




Met daaraan een voliere van 1.50 bij 4 meter happy :), maar daar zijn ze nog nooit ingeweest. Nou ja, de pop 1 keer toen ze van schrik door het vliegluik vloog. Daarna zijn ze er nooit meer geweest.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2010-12-23 - 18:34:13 send message to Max.Weijers

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Eerst wil ik even zeggen dat ik ook een voorstander ben voor natuurbroed.
maar soms heb je gewoon veel jongen nodig, niet voor het geld, maar om een soort te behouden. neem nou de jabouillei's. de meeste zullen ze niet kennen. Ik ken na mij nog twee kwekers die deze kweken. Dat is dus niet al te veel. En het zijn trouwens ook geen dure soorten (wat ik trouwens raar vind)
Ik heb een groot deel in de broedmachine gedaan en een klein deel onder een andere broedende kip gedaan, dit was echter wel nood want de echte ouders pikte de eieren kapot.
Maar dit had ik ook gedaan als alle hoenders prima gingen broeden. Omdat ik gewoon veel jonge nodig had.
Ik heb nu een bestand van 6-7 jabouillei's anders had ik nog steeds een koppel.
En nu kan ik ook zeggen dat ik bijv. met 2 koppels natuurbroed doe en met de rest niet.

Met hoender achtige die je niet zo makelijk kwijt kreig doe ik wel natuurbroed, zodat ik niet met al te veel overige vogels zit te kijken.

twee jaar terug hadden we de lady's in de broedmachine gedaan het reseltaat was 7-1 en we hebben 6 hanen naar de opkoper gebracht, omdat we ze niet kwijt kregen. Dit was trouwens dood zonde want ik beweer nog steeds dat wij raszuivere hebben (wat vele niet geloven, en misschien wel terecht?) Omdat ze allemaal van import vogels afstammen.
deze doen we dus niet meer in de broed machine.

Max


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-12-23 - 18:38:25 send message to kaapsen

Dag Raimond,even een paar vragen,weet je de geschiedenis van jouw koppel grijze?

Heb je evt meerdere kweekkoppels die dit doen?

Als ik het dus goed begrepen heb is dit het eerste nestje bij jou van dit stel?

Gr Kees.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2010-12-23 - 19:08:50 send message to v.dijck

ach ieder zijn manier maar hoe groter hoe beter is mijn mening. Even iets anders nu we het toch over grijsjes hebben ik vond vanmorgen mijn pop dood, en behoorlijk gehavend dit moet door de man gebeurt zijn want er kan niks anders bij.
Zeg maar het zelfde als je bij kaketoes kan overkomen, komt dit vaker voor bij grijsjes of heb ik dat weer?
Iedereen fijne dagen en een succesvol 2011
groeten gerd


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 19:27:23 send message to jaap van de pol

Ik heb het nog niet eerder gehoord bij grijzen. Was het een goede kweekpop? Jammer zeg.

Groeten




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 117 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede