Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ik erger me aan sommige kwekers!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-12-23 - 20:00:22 send message to rajar

quote
@Rajar

Heb jij dan een Grijzeroodstaart van 54 jaar zitten?




Ja en een kleine geelkuif van 58 jaar


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-12-23 - 20:17:40 send message to Rik

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoi Rajar!

Da's niet te geloven! Ik val bijna van m'n stoel!

Ik dacht even dat je misschien een schrijffoutje had gemaakt. Dat je bedoelde: vanaf 1983 ipv tot 1983. Dat zou op zichzelf ook al een prestatie zijn
...maar dit slaat werkelijk alles!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-23 - 20:47:39 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Bij mij vliegt ook alleen de nakweek. De oudere vogels klimmen alleen maar.

Ruben, je koppels zijn toch oud import? Met voeren is dat vaak een drama, ze zijn dan erg gestressd, het beste is een beetje een schuilhoek creeren in je voliere waar ze beschut zitten.

Groeten



dit klinkt erg bekend, en daarom is dit ook een van de redenen waarom ik behalve de omstandigheden waarin de vogels gevangen /vervoerd/en verhandeld worden ook tegen wildvang ben, omdat het overgrote deel een leven vol stress is beschoren.
Maar.... ik kan je ook vertellen dat hoe vaker je langs loopt, en stil blijft staan op een punt die je vogels bepalen ze op een gegeven moment er ook aan gaan wennen, doe alles op steeds dezelfde manier, en benader ze rustig etc etc, de aanhouder wint , en uiteindelijk valt er toch te winnen ben ik van overtuigd, het zal alleen een lange weg zijn, en geduld vergen,maar het blijft WILDvang!!!!!!

dan weer even waar het topic over ging: Ik ben van mening dat het ook net zo kan als bij een hond die je aanschaft, je komt kijken bij het nest, heb een eerste tweede of derde keus, je betaald aan, en komt de vogels pas halen als ze zelfstandig genoeg zijn om mee te mogen gaan. Hoeveel grasparkietjes worden niet in de winkel gekocht die al zelfstandig kunnen eten, en die de makste van de makste vogels zijn geworden? waarom niet bij grijze en andere papegaaiensoorten???????????????
Ook ik verkocht mijn grasparkietjes zo jong mogelijk, maar wel zelfstandig etend, ik deed ze wel al vaak als ze nog net niet konden vliegen met meerdere op de bodem van de volliere zetten, en zodoende kropen er soms wel eens jongen van 3 of 4 nesten door elkaar op de bodem van de volliere, die al vroeg gingen meepikken met de ouderen, die ik dan speciaal op de grond bijvoerde met een grote schaal, en zo keken de jongen de kunst bij de oude af, en was er weer iets tijdwinst waardoor de nieuwe eigenaar een nog net iets jonger vogeltje had, maar altijd zelf etend, en dit ging altijd goed, en ik vroeg ook altijd aan de nieuwe eigenaar om even een mailtje te sturen hoe het met de vogel ging, en dit bleek altijd goed te gaan!!!! En ook mochten mensen altijd mailen, bellen en vragen stellen, ik vind een stukje nazorg net zo belangrijk, of het nou een grasparkiet is of een grijze roodstaart, zo kan het dus ook, en het is jammer dat het niet gedemotiveerd wordt handopfok. Een jonge pup mag toch ook niet te vroeg bij de ouders weg?
en een jonge kat toch ook niet? ze missen dan ook belangrijke afweerstoffen voor later, want geen middeltje kan de voeding van ouders vervangen, hoewel de ouders natuurlijk ook goed gevoerd dienen te worden. En als de kweker het niet voor het geld doet, en de jongen ook rustig groot laat brengen door de ouders zal ie ( omdat ie niet voor het geld gaat) ook zeker niet op de voeding bezuingen ( uit geldelijk gewin).


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2010-12-23 - 20:53:48 send message to P.Rooth

Je kan je ergeren aan sommige kwekers maar dat hou je altijd zolang het om een paar centen gaat stappen heel veel over de bekende drempel heen

Vogels schaf je pas aan als je meer weet over de soort , gedrag , voeding , minimale huisvestingseisen enz enz

Ook ik heb een stel grijzen en die zaten in een voliere van 5 meter 2 hoog 1 breed waarvan 2 meter nachthok wat afgesloten kan worden .

Het stel grijzen verrekten het om in de buitenvoliere te komen , heb ze er wel ingedaan maar in no time zaten ze weer binnen en de pop dook dan direkt het altijd beschikbare broedblok in .
Na 2 jaar gingen ze nog niet naar buiten en nadat ik een deel van mijn volieres had omgebouwd naar een 10 tal broedkooien heb ik ze in een broedkooi geplaatst waar ze blijkbaar zo happy waren dat ik er een eerste jong van kreeg die ik niet weggehaald heb omdat natuurbroed ten alle tijde te verkiezen is boven handopfok na 6 weken vond ik het jong flink in de veren maar op leven na dood en wat probeer je dan .

Dood laten gaan ??

Nee dan probeer je zo'n kleine stakker erbovenop te krijgen .
Niet gelukt maar toch geprobeert .

Dit jaar had ik 3 jongen en ging goed ringen lieten ze goed toe maar wat denk je ?

lag er na 3 en halve week 1 dood met een bijna volle krop en de anderen kregen blijkbaar geen eten genoeg meer misschien door sterven van dat oudste jong
Wie zal dat zeggen ik weet het niet .
Wel de overgebleven meegenomen naar binnen en in een couveuse geplaatst op 28 graden waarna voorzichtig wat eten verstrekt met biogarde yogurt om krop wat zuurder te maken waardoor het eten beter verteerd .
Deze zijn nu een 10 weken en beginnen zelf te eten .
Had ik dergelijke mooie vogels moeten laten sterven ??
Bij mij speelt het leven van de grijsjes de grootste rol maar ik ben dan ook een kleine kweker en hoef niet zo nodig nest na nest van de grijzen vind de vogels mooi en dat ze zich goed voelen in de kleine kooien laten ze zien en horen .


Je hebt nog steeds hobbykwekers en broodkwekers wat soms zo groeit

Kan de hobby goed zichzelf bedruipen heb je er het meeste plezier van .

Paul


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 21:06:23 send message to jaap van de pol

Ik heb heel wat teweeg gebracht met dit topic, maar er komen prachtige verhalen uit zie ik.

Ik heb ook een koppel welke al vijf nesten hebben gehad. Nest 1 de jongen dood laten gaan, nest 2 één jong grootgebracht, die hebben wij nu als huiskamervogel. Nest drie afgestorven, nest vier éen jong dood in het ei, de rest onbevrucht. Nu nest vijf: drie prachtige geringde natuurbroedjongen van zes weken oud. En dat is hobby.

Ik ben het er absoluut mee eens dat in noodgevallen zoals hierboven beschreven handopfok wordt toegepast, maar niet de jongen in het blok te koop aanbieden met drie weken zodat de ouders weer overnieuw beginnen.

Groeten,

Jaap


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-12-23 - 21:33:11 send message to rajar

quote
Ik heb ook een koppel welke al vijf nesten hebben gehad. Nest 1 de jongen dood laten gaan, nest 2 één jong grootgebracht, die hebben wij nu als huiskamervogel. Nest drie afgestorven, nest vier éen jong dood in het ei, de rest onbevrucht. Nu nest vijf: drie prachtige geringde natuurbroedjongen van zes weken oud. En dat is hobby.




Hoelang hebben zie hier over gedaan?


Het kweken met teveel vogels in een ruimte geeft hoe dan ook ellende.
De infectie druk is veel te hoog.
De besmetting met veel doden komen bijna zonder uitzonderingen uit dit soort ruimten.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-12-23 - 21:39:23 send message to mijnkaketoes.nl

Hallo Daniel,

Dat klopt. Ik heb ze in meter-kooien. Niet voor de hoeveelheid vogels maar voor de ruimte. Ik heb een klein schuurtje tot mijn beschikking, daarom heb ik daarvoor gekozen.

Natuurlijk ben ik het gelijk met je eens dat ze groter kunnen zitten. Deze optie tot uitbouwen hoop ik over een aantal jaren toe te passen als ik verhuisd ben naar iets groters.

Groeten,

Jaap

Ik zie bij jouw de vogels gehuisvest in ruimtes waar een kanarie nog geen ruimte heeft.
Je zegt ik heb niet voldoende ruimte maar ik lees bij volieres dat je met 2 jonge vogels weer 2 nieuwe koppels wilt opzetten. Moeten die ook nog in die kleine schuur?

Net wat Renee (Molineti) zegt je kunt ook keuzes maken. Dus wat koppels opruimen en ze wat ruimer zetten.

Henk


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 21:42:27 send message to jaap van de pol

Hallo Rajar,

Dit was in een tijd van zo'n 1,5 jaar. Het andere koppel gaf netjes jongen, alleen dit koppel ging telkens de mist in op één jong na. Nu liggen er drie van bijna zeven weken.

Bij de vorige eigenaar hebben ze ook éen keer één jong gehad.

Je hebt makkelijke broeders en minder makkelijke. Mijn andere koppel is supermakkelijk. Deze wat moeilijker.

Groeten


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-23 - 21:47:12 send message to jaap van de pol

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Correctie Henk: ik heb drie jonge koppels opgezet dit jaar.

De schuur is niet erg klein, maar wel te klein voor vijf vluchten van 5x1x2. Vandaar de broedkooien.

De forpussen en de bonte boeren zitten overigens buiten.

Groeten,

Jaap


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-12-23 - 21:49:01 send message to danielkempenk

waarom dan nieuwe koppels opzetten en niet de huidige een grotere behuizing geven????



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-12-23 - 22:35:37 send message to lorikwekerij

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb zelf een koppel wildvang grijzen die ik vorig jaar december heb gekocht en dus nu een jaar heb
deze koppel heeft bij de vorige eigenaar 5 jaar in een kubkooi gezeten zonder een buiten ren
ik heb ze bij mij in een binnenhok gezet van 1.20m diep 1m breed en 1 m hoog op de onderste laag (dus dat wil zeggen dat er nog een binnenhok boven zit) ze hebben direct de beshikking gekregen van een buiten ren van 2m diep 1m breed en 2m hoog hier wilden ze een halfjaar niets van weten en ze zatten dan ook constand in de broedblok en ze begonnen zich direct te plukken zowel de man als de pop (die toen ik de koppel kocht de pop ook al geplukt was)
bij de vorige eigenaar hadden ze jongen gehad die ik ook gezien heb deze jongen waren 6 weken en die wilde de vorige eigenaar met de hand verder groot brengen
na een half jaar ging de man eindelijk naar buiten hij heeft die nacht er bij buiten gezetten ik heb een stok voor de ingang gemaakt zodat hij wel de weg weer naar binnen zou kunnen vinden en toen ik de volgende dag uit mijn bed kwam hoorde ik geluiden vanuit de ren komen en bleek de pop zich bij de man te hebben gevoegt zindsdien zitten mijn grijzen snachts binnen en zodra de lichten aan gaan smorgens om 7 uur zijn ze weer buiten waar de man de hoogste lied zingt en iedereen na fluit zodra hij maar iets hoort
de man zit inmiddels weer perfect in de veren de pop blijft zich plukken en ze hebben nog niet gebroed dit jaar maar ik heb geduld ookal duurt het een aantal jaren
de koppel is wel wat schuw maar ik heb ze dan ook op een plaats zitten waar ze verder niet gestoord worden en ze rustig hun gang kunnen gaan
ik ben zelf een pure hobbykweker ik denk niet direct aan het geld wat er te verdienen is het mag van mijn part ook geld kosten daar zit ik niet mee
ik ben dan zelf ook tegen kubkooien maar ik weet ook drommels goed dat als een koppel van jong af aan in een kubkooi heeft gezetten dat ze niet zo makkelijk wennen aan een grotere ruimte

dit is mij reactie en ik wens iedereen een goed kweekjaar toe in 2011

mvg willem


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-12-23 - 22:39:43 send message to Ruben89

Hallo Willem

Dat is een mooi bericht.
ik ga er over denken hoe ik het kan realiseren mijn vogels naar een groter verblijf te kunnen verplaatsen.
dit keer moet t wel in 1x goed, want ik wil ze niet weer terugplaatsen(alleen maar meer stress als je ze steeds vangen moet).
ik ben benieuwd naar meer van deze verhalen/tips/ervaringen etc etc




Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2010-12-23 - 23:42:51 send message to Ann*

In 2006 kocht ik een koppel grijze roodstaarten. Zij waren mijn eerste papegaaien na jaren enkele soorten parkieten gehad te hebben en na de bouw van een geschikte volière.
Ze waren wildvang, en de verkoper had ze al 8 jaar in een kuubkooi, waar ze naar zijn zeggen goed in gekweekt hadden.
Bij mij kwamen ze in een volière van 1,8br x 3,5 lang x 2 hoog, met binnenhok van 1 x 1,5. Ze waren dit enorm snel gewend. Het popje was wat aan de schuwe kant en stresste enorm snel maar de man 'trok' haar mee en het was al snel een plezier hen in de volière bezig te zien en te horen. Ze floten en babbelden vrolijk, konden zich laten natregenen aan het gaas als ze dat wilden (de voli is overdekt) en soms zag ik hen gewoon ondersteboven aan een tak hangen met de vleugels flapperen. Allemaal dingen die ze niet konden in die stomme kooi.

Eind april van dit jaar is het popje, Yatta gestorven aan de gevolgen van zeer ernstige schimmel waarvan ik al een hele tijd wist dat ze die had en die volgens de VA te ver gezet was om met succes te behandelen. Ongetwijfeld heeft ze dit opgelopen in het vochtige en stoffige hok waar hun kooi 8 jaar lang in stond. Gekweekt heeft ze hier niet (door die schimmel) maar ze heeft hier de laatste jaren een beter leven gehad dan in zo'n veel te kleine kooi waar ze één stok en, natuurlijk, een nestkast ter beschikking hadden.

Ik kies ook liever voor wat minder vogels en ze voldoende ruimte geven, dan voor veel vogels en ze in kleine verblijven proppen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-24 - 08:56:00 send message to Ruben31

Wat geld al niet kan doen.
Elk half jaar een huis inspectie door een inspecteur lijkt me een goed plan.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-12-24 - 09:04:35 send message to edou

quote:

Hoi Rajar!

Da's niet te geloven! Ik val bijna van m'n stoel!

Ik dacht even dat je misschien een schrijffoutje had gemaakt. Dat je bedoelde: vanaf 1983 ipv tot 1983. Dat zou op zichzelf ook al een prestatie zijn
...maar dit slaat werkelijk alles!

-------------------------------------------------

wat is daar zo raar aan dan???




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 124 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede