Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > stap te *ver* der als hand opfok
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-21 - 18:14:00

heb het bijna een keer gedaan maar mijn verstand heeft toch op tijd het koppel uit elkaar gehaalt want snel je doel berijken is nooit goed,wil niet zeggen dat ik onbewust door verkeerde inlichtingen over vogels die aan geschaft zijn verkeerd heb gekoppelt maar dit zie je gelijk in de nakomelingen terug .
wat ik nu wel heb gedaan is vogels uit mijn eigen lijn terug gekocht en deze zit nu in de vierde generatie terug in de lijn wat eigenlijk ook inteelt is vind ik en ja dat is voor het oranje cq misschien wel aqua


aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-21 - 19:11:06

Verstandig! Eric inteelt is niks en we gaan er dan ook vanuit dat je op tijd je hoofd hebt gebruikt.
Ik wist trouwens niet dat je ook roodruggen houd. Leuk ik heb ze ook een jaar gekweekt, leuke en dankbare vogels om mee te kweken, prachtige vogels zijn het.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-21 - 19:19:59

roodruggen heb ik niet aschwin zijn inderdaad mooie vogels ,of bedoel je die paar turqjes die ik heb zitten ook mooie vogels


aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-21 - 22:36:34

Nee Eric die bedoel ik niet die zijn rood! maar inderdaad super vogels om te houden.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-08-21 - 22:43:58

Wat bedoel je met inteelt?

Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-21 - 23:12:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hier verschillen wij van mening dirk omdat mijn doel anders is. bij inteelt als het klik heb je een superstam alleen in hoeveel procent van de gevallen is dat zo inteelt is bij mijn familie kwweek uit eerst, tweede ,derde en vierde lijn ,hier bij leg je alle goede maar ook alle slechte dingen vast en moet je een verdraaid goede kweker zijn om dit in het interieur terug te kunnen zien en kan ook alleen weer met na kweek wat reductie zal laten zien in 99 % van de koppelingen. bij de manier van kweken op selectie blijf in iedergeval het gene plaatje breder alleen instabieler

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-08-22 - 08:17:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja Eric:
Hier verschillen we inderdaad van mening.

Bij selectiekweek wordt meestal op 1 eigenschap geselecteerd en is de kans op het infokken van afwijkingen of resistentie verlies veel groter.

Bij het vastleggen van goede kweeklijn moet op meer dan één criteria worden gelet. Vruchtbaarheid en zorg voor de jongen is daar prioriteit.

Het zal nooit lukken om een goede stam uit te bouwen zonder lijnteelt.

Bij onverwante koppels heb ik de meeste moeilijkheden terwijl je op de stamvogels je klok kunt zetten.

Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-22 - 08:42:07

welke generatie lijn prefereer je en hoe koppel je deze dirk .

zie zelde meerdere generatie,s zitten bij parkieten kwekers om zo ie zo terug te kweken in lijn dus het zal ,,meestal,, inteelt zijn wat men lijnteelt noemt .


hoe goed je ook selecteert je neemt de slechte dingen mee en leg die zo vast in de lijn dat je inderdaad de klok gelijk kunt zetten op onheil zeker op langer termijn

kijk eens naar kanarie kwekers hoe vruchtbaar zijn die super stammen nog en hoe groot zijn de nesten ?

kijk eens naar de engelse parkieten wat kan er nog vliegen en hoe vruchtbaar zijn ze nog

het probleem Dirk is dat de meeste hobby kwekers juist niet weten waar ze mee bezig zijn en deze vogels in de handel komen en verder verspreid worden met het gevolg dat men steeds vaker eerst het aangekochte sterker dient te kweken door vogels zo te selecteren met niet de zelfde fouten ook hier is kennis voor nodig om het nageslacht beter te laten zijn als de ouders en dat is jammer.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-08-22 - 11:55:39

Eric:
Bij de grootste tegenstanders wordt een vogel onverwant indien hij in een andere volière wordt geplaatst, naar een bevriend kweker verhuist of een ander bouwjaar heeft.

Moet je maar eens vragen waar ze hun laatste bloedverversing hebben gekocht.
Indien je antwoord krijgt hoor je meestal dezelfde namen (en deze kweken echt niet blind)

De slechte dingen neem je inderdaad mee en die komen dan ook snel naar boven.

Ik had voor mijn opaline bourks een mooie onverwante pop gekoppeld aan mijn beste kweekman die ondertussen zes jaar is.
In alle nesten miserie. Onbevruchte eieren, jongen dood in het ei,spreidpoten, gemiste slagpennen, moeilijkheden om de zitstok te vinden . Vermoedelijk is deze pop ook een inteelt product maar dus geen om mee verder te gaan.

Teruggekoppeld op zijn kleindochter en miserie weg.
Voor de vogels die hieruit geboren worden is er wel verversing nodig.

Ik versta onder inteelt steeds blind in hetzelfde potje roeren zonder op het juiste moment voor gepaste compenserende verversing te zorgen.
Zonder lijnteelt weet je nooit wat de vogels bij zich dragen en is het moeilijk (onmogelijk)gewenste eigenschappen te verankeren.

De kanaries en de grasparkieten waarover je het hebt zijn producten voor tentoonstellingen.In de meeste gevallen wordt hier ook beperkt geselecteerd. Liever één vogel van 93pt dan 10 van 91.
Goede tentoonstellingslijnen zijn niet altijd goede kweeklijnen.

Mvg
Dirk



eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-22 - 12:13:54

je bent een eerlijke man dirk .

misschien heb je zelfs gelijk zonder versbloed uit het wild.om zo te kweken

dus in het wild is het ook blind wink ;)alleen hier worden de zwakken gelijk opgeruimt wet van de sterkste wat inhoud dat je alleen sterke families over houd wat in gevangen schap niet gebeurd of nauwelijks gebeurd

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-08-22 - 16:29:26

Als je wil dat elk ei een vogel wordt die moet blijven leven en voor nageslacht moet zorgen zal je nooit sterke kweeklijnen opzetten.

Kweken heeft voor mij niet dezelfde betekenis als vermeerderen.

Mvg
Dirk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-22 - 21:09:26

quote
Kweken heeft voor mij niet dezelfde betekenis als vermeerderen


Mooi gezegd Dirk! En zo komen we via een omweg toch weer on-topic!wink ;)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-22 - 21:13:17

we zijn van de straat hans en mekaar scherp houden is niets mis mee toch.wink ;)

dirk ik houd van allebei heb ik meer keus uit de selectie vogelswink ;)


aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-23 - 13:42:55

zie zelde meerdere generatie,s zitten bij parkieten kwekers om zo ie zo terug te kweken in lijn dus het zal ,,meestal,, inteelt zijn wat men lijnteelt noemt .

xxxxxxxxxxxxx (opmerking verwijderd)


hoe goed je ook selecteert je neemt de slechte dingen mee en leg die zo vast in de lijn dat je inderdaad de klok gelijk kunt zetten op onheil zeker op langer termijn

Naar mijn idee valt dit nog wel mee eerlijk gezegd en ook deze vind ik erg kort gedacht. Met regelmatige bloedverversing kom je een heel eind, mits je niet in dezelfde vijver blijft vissen. Dit hoeft dan ook niet er zijn mogelijkheden genoeg om aan onverwante vogels te komen en op deze manier kun je jaren verder en zonder problemen!.


De slechte dingen neem je altijd mee
kijk eens naar kanarie kwekers hoe vruchtbaar zijn die super stammen nog en hoe groot zijn de nesten ?

Er zijn genoeg kanarie kwekers die super vruchtbare vogels hebben die mooie nestjes grootbrengen.
xxxxxxxxxxxxxx (opmerking verwijderd)

kijk eens naar de engelse parkieten wat kan er nog vliegen en hoe vruchtbaar zijn ze nog.


Hier kan ik eigenlijk niet over oordelen maar in kan me voorstellen dat ook liefhebbers zijn met gewoon goede! vogels.
Die kunnen vliegen en zich gewoon goed voortplanten.


het probleem Dirk is dat de meeste hobby kwekers juist niet weten waar ze mee bezig zijn.

Ik vind dat je nogal niet wat durft te suggereren met deze opmerking eerlijk gezegd. Ik zou allereerst het woordje " meeste " al vervangen door " er zijn ".
Of je moet al die vogelliefhebbers kennen natuurlijk, dan weet je waar je over praat.
Naar mijn idee zijn we allemaal hobbyisten en enkel en alleen met de vogelsport bezig. ( Op de handelaren na dan.)

"Het niet met iemand eens zijn is prima. Je eigen mening geven is prima. Deze mening onderbouwen is prima. Vervolgens een trap ná geven is niet akkoord en komt de discussie (=uitwisseling van feiten en meningen) niet ten goede!"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-23 - 14:26:16

Aschwin, wil je svp de Quote-optie gebruiken als je teksten van anderen aanhaalt. Het is nu nauwelijk te volgen wie, wat gezegd heeft...




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede