Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > erwten in kiemaad echt positief bevallen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-01-27 - 10:03:06 send message to denegon

Ik heb ook wel eens zonnepitten waar wat haren op komen door vaker te spoelen gaan deze weg en worden het minder.
zoals Eric (swanny) al zegt kiemen de saffloor pitten de zonnenpitten, katjang erwten en tawe redelijk gelijk. de gewone erwten hebben hetzelfde kiem patroon. ik ga ze ook proberen te koken samen met andere peul vruchten.
lijkt me een goed voer voor de vogels.
vriendelijke groet Egon


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-01-27 - 15:44:45 send message to vogeltje1000

Als je gekiemde groenten kookt kook je de energie eruit. Wat overblijft is voedsel waar zo goed als geen vitaminen en mineralen meer aanwezig zijn. Ook wordt het aanwezig zetmeel verstijfselt en dat is zeer moeilijk verteerbaar.

Ps Ik kan nergens vinden dat lectinen giftig zijn voor vogels.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2013-01-27 - 16:36:40 send message to parrotmaniak

Als je schimmel van de zaden spoelt,wil natuurlijk niet zeggen dat ze schimmelvrij zijn,omdat je de schimmel niet meer ziet
Ik vindt het te link


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-01-27 - 17:23:00 send message to dooren

Gekiemd zaad wat niet binnen 24 uur is gegeten moet verwijderd worden.

Verder goed spoelen etc. voor je het geeft.
(en geen enorme hoeveelheden geven)

Dan is er echt niks aan de hand.
Gert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-02-06 - 21:03:16 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

update:
Ik heb het oude kiemzaadmengeling weer opgepakt en aangevuld met wat Hennep.
dus:
zonnepitten, saffloor pitten, tarwe, katjang erwten en Hennep alles 2 delen en de hennep 1 deel.
de erwten en bonen kiem ik niet maar kook ze voor 10 minuten en laat ze dan afkoelen. dit vinden vooral de bonte boertje heerlijk ze pakken het er als eerste uit. de caiques niet die eten zoals altijd alles door elkaar en flikkeren de helft op de grond omdat ze dat leuk vinden.
de pruimekoppen zijn gekker op het kiemzaad dan de erwten en de bonen maar eten ze wel.
groetjes en thnx voor de info.
in april krijgen de vogels weer vijgen om ze op te peppen voor de kweek.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-02-07 - 11:31:28 send message to P.Rooth

Hallo Egon

Pruimekoppen laten de groene erwten voor wat ze zijn echter zijn Halsbandparkieten stapeldol op de groene erwten die of geweekt of gekiemd zijn kan beide en de jongen groeien dan als kool

Paul


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2013-10-17 - 09:20:14 send message to Jan van Dessel

Hallo.
Zo maar een tip.
Ik laat het zaad kiemen in een pasta pan,echt handig met bij behorende zeef lekker makkelijk te spoelen,degelijk en goed te onderhouden.
gr Jan.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-10-17 - 09:59:50 send message to denegon

Zeer goede tip Jan. ik heb zelf de lekbakjes maar vind dat deze door kalk zo vies worden. je moet echt goed boenen om ze schoon te krijgen. onder het plaatje bij de druipopening wordt het ook altijd bruin van het kalk. een pasta zeef of een zeef in een bak water is een optie die schoner werkt.
ik overweeg ook om dit te gaan dien.
groetje egon


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-10-17 - 11:22:18 send message to P.Rooth

Hi Egon ik heb ook van die kiemzaad bakjes en is er sprake van bruine aanslag ff in de dikke bleek is de bak weer als nieuw je moet wel regelmatig dit blijven doen natuurlijk

Ik week het zaad in de onderste bak en gooi geen water in de bovenste om dat door te laten lopen zoals de gebruiksaanwijzing dit aangeeft .
Dagelijks goed zeven onder stromend water en na 2de dag zitten er al mooie kleine kiemen op het zaad waarna dit door het eivoer gemengd wordt

Zitten in mijn kiemzaad linzen en daar lusten ze wel pap van
Paul


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-10-17 - 13:21:42 send message to denegon

Beste paul zijn deze linzen dezelfde als je in de soep gooit od haal je ze niet in de supermarkt.
groetjes egon


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-10-17 - 13:26:00 send message to P.Rooth

Hi Egon

Die linzen zitten in mijn gekochte kiemzaadmengeling maar ze zijn ook los te koop in de winkel rode of witte maakt niet uit als het maar goed gedroogde linzen zijn en niet JAAAAAAAren oud

De groente

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-10-17 - 13:32:04 send message to P.Rooth

Peultjes die iets groter geworden zijn en waarin al nieuwe zaden in ontwikkeling zijn , zijn de meeste kromsnavels niet vies van net als boontjes uit de tuin vinden ze zalig

Wie een klein tuintje heeft ken ze ook in grote potten kweken heb je fleur waarbij de bloemen eetbaar zijn en goed groenvoer

Paul


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-10-17 - 20:05:48 send message to denegon

Beste Paul
De peultjes en bonen zijn deze rauw te geven? of moeten ze eerst geblancheerd worden?
bloem koppen van de paardebloem zijn goed te geven als groenvoer. Deze kunnen 2 keer per jaar goed te oogsten.
welke bloemen kunnen ng meer gegeven worden?
groetjes egon


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-10-17 - 20:51:21 send message to medaar

ik doe het zo:wanneer ik zaad koop.
neem ik een botervlootje, mooi uitgewassen .
kiep daar wa van die zaden in , water bij en wachten wanneer ze kiemen .na 5 dagen geen kiem tezien , koop ik nooit meer dat merk of zaad.
kiem het wel, in de zeef en spoelen onder de waterkraan . laat 36 uur uitlekken en geef ik zo in volié.
oja: ik koop geen eetbakjes. ik werk met botervlootjes . niet duur, zijn die vuil in de vuilbak ermee . we kiepen ze toch in de vuilbak .
zo kan je rijk worden ???? haha


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-10-17 - 20:59:13 send message to denegon

als het zaad na 2 dagen niet kiemt dan koop ik het nooit meer je hebt geduld medaar met 5 dagen. Handige tip van die boterbakjes een kiemsetje kost al gouw 20 eurotjes dus een paar bbotervlootjes kan uitkomst brengen.
groetjes egon




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede