Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Geschiktheid als huiskamervogel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 13:02:05 send message to Niltava

quote
Maar leg eens uit waar blijven U vogels als U hemelen gaat, opkoper of toch het N.O.P.

Naar een andere kweker, m.a.w. de vogels veranderen van locatie.
Naar het N.O.P. hoeven ze niet want ze zijn niet minkukkels die niet weten wat ze zijn.

quote
Waar het hier omgaat is dat de groep huiskamervogels bezitters/kwekers een imago opgeplakt krijgen, wat niet in hun voordeel uitvalt.

Misschien komt dat vanwege je belang, dat je dit zo opneemt??
Lees anders de kop even, was toch in het voordeel van de huiskamervogels??


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-29 - 13:22:37 send message to johanblok

Je kunt nooit een stempel op een hele groep zetten, of het nu huiskamer papegaaien, kwekers, berner sennen honden of chinezen zijn.

Je kunt wel signaleren wat de negatieve of positieve aspecten zijn. Zowel positieve als negatieve zijn in beide groepen in grote getale aanwezig. Voor beide groepen heb ik al vaker ernstige negatieve aspecten aangewezen.

Dat wil echter nog niet zeggen dat het in beide groepen niet op een goede manier mogelijk is.

Persoonlijk vindt ik een relatie tussen mens en een zeer handtamme vogel niet bijster interessant en daarnaast het risico op verveling en verwaarlozing bij solitair houden veel en veels te groot.

Dat wil echter nog niet zeggen dat iedereen met een solitaire huiskamervogel daarmee verkeerd bezig is. Hij of zij neemt echter mijns inziens wel zodanig veel risico's dat ik mijn vogels daar nooit voor af zou geven.

Ik denk dat het welzijn van papegaaien in het algemeen zeker zoveel te lijden heeft onder wildvang, handelaars en vogelmarkten als onder het solitair houden in de huiskamer.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-08-29 - 13:23:34 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Persoonlijk ben ik van mening dat de meest in Nederland gehouden huiskamer papegaai daar best geschikt voor is. Het probleem licht dan ook niet bij de papegaaien maar bij de eigenaren cq verzorgers. Is het niet het gebrek aan kennis of ervaring is het vaak wel het gebrek aan de middelen om de vogel(s) te geven waar ze recht op of behoefde aan hebben.

Ik ken best wel mensen die al meer dan 10 jaar hun vogels hebben. Zelfs een enkeling die al meer dan 20 jaar hun vogel hebben. Helaas zijn het hier juist de vogels die vaak te kort komen. Die worden al zo lang op de ouderwetse manier verzorgt. Die vogels kennen alleen maar de binnenkant van de kooi. NIET IN ALLE GEVALLEN! Dat is waar. Maar wel in veel gevallen.

Ik durf dan ook best te stellen dat de papegaaien die het het best hebben op dit moment juist de papegaaien van de huidige tijd zijn. Die worden veel los gelaten op de kooi of zelfs in mijn geval los mee naar buiten. Veelal worden ze ook samen gehouden al is het met een andere soort. De papegaaien van tegenwoordig krijgen uitgebalanseerd voer aangeboden in de vorm van zaadmengsels met groenten en fruit en pellet voeding.

Als ik dood ga dan hoop ik dat mijn vrouw en kinderen de vogels verder willen verzorgen. Als deze dat niet willen of kunnen dan hebben wij vrienden die het graag van ons over nemen.

Erwin


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 13:51:04 send message to Niltava

quote
Veelal worden ze ook samen gehouden al is het met een andere soort.

Deze zullen dus ook op dezelfde manier "last" hebben van een overgang als die bij een kweker, in geval van bijv. overlijden van de baas.
Maar hoeveel mensen houden meerdere soorten samen?

quote
De papegaaien van tegenwoordig krijgen uitgebalanseerd voer aangeboden in de vorm van zaadmengsels met groenten en fruit en pellet voeding.


Helemaal mee eens, maar denk nog steeds dat veel mensen nog vnl. alleen zaad geven.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 13:57:44 send message to Niltava

quote
Je kunt nooit een stempel op een hele groep zetten, of het nu huiskamer papegaaien, kwekers, berner sennen honden of chinezen zijn.


quote
Ik denk dat het welzijn van papegaaien in het algemeen zeker zoveel te lijden heeft onder wildvang, handelaars en vogelmarkten als onder het solitair houden in de huiskamer.

wink :) wink :)

quote
Dat wil echter nog niet zeggen dat iedereen met een solitaire huiskamervogel daarmee verkeerd bezig is. Hij of zij neemt echter mijns inziens wel zodanig veel risico's dat ik mijn vogels daar nooit voor af zou geven.

Dat vind ik dus een misvatting, en waar ik steeds op doeleen solitaire huiskamervogel.
Tenzij je er een dagtaak van maakt kun je nooit een vogel de aandacht geven die hij normaal in paar (of meestal) groepsverband heeft.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-29 - 14:30:55 send message to ParkietenPeter

Off-topic

quote
Parkieten Peter.

Mocht je de intentie hebben, al dan niet aangegeven door derde, om mij uit te sluiten van eender welk topic, OOK GEEN PROBLEEM MEE .


Jammer dat ik niet meer credit heb bij jou.
Het ligt absoluut niet in mijn intentie om iemand zomaar bij 'n eerste de beste keer dat het 'mij niet zou bevallen' uit te sluiten van dit forum. Zo op macht ben ik echt niet belust.

Maar ik hoop wel dat je kritiek kunt/wilt verdragen, Jan vertrouwt mij in ieder geval hierin.

Ik weet ook niet waar die vijandige houding naar mij toe vandaan komt, in ieder geval betreur ik dat.

Groetjes
Peter

Laten we ons beter consentreren op het topic.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-29 - 14:45:01 send message to johanblok

quote
Tenzij je er een dagtaak van maakt kun je nooit een vogel de aandacht geven die hij normaal in paar (of meestal) groepsverband heeft.

Ik geef het voordeel van de twijfel aan degenen die er voor kiezen om hier een dagtaak van te maken. Dat betekent wel dat men net als bij het verzorgen van een kind onder de vier, voor tenminste 4 werkdagen per week huisman of huisvrouw moet zijn. Of men moet de papegaai natuurlijk elke dag naar de papegaaiencreche doen laugh :D (maar net als bij kinderen begrijp ik dan niet waarvoor men de papegaai nu eigenlijk genomen heeft; maar dat is een andere discussie).
Er zijn er niet zoveel die dit goed kunnen volhouden, vandaar dat het zo vaak misgaat... Het risico hierop is gewoon heel groot met een solitair gehouden papegaai.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-29 - 17:37:35 send message to molineti

happy :)Deze topic was eigenlijk bedoeld;om eventuele probleem gevallen(die dan BV in het NOP terecht komen) te voorkomen.

Door een soort van lijst te maken van vogels die meer of minder(of niet) geschikt zijn om in de huiskamer te houden,zouden we hiermee geintresseerde informatie kunnen gevenhappy :)

Dit zou dus in het belang kunnen zijn van toekomstige huiskamervogels,en hun eigenarenwink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 18:00:11 send message to Jacqueline

happy :)


Simpel toch, van kolibrie tot Condor, mits in goede handen grootgebracht en afgegeven.

wink ;)
Peter.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-08-29 - 18:35:53 send message to birdfreak

Ik zag bij de lijst van vogels ook de geschiktheid van roofvogels als huiskamervogel staan. Dit is heel simpel: ze zijn zo ongeschikt als het maar kan.

Jan


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 18:41:10 send message to Jacqueline

happy :)

In de handen van een leek is een opgezette vogel nog ongeschikt.

wink ;)
Peter.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2005-08-29 - 19:43:40 send message to blg

Je moet niet stellen welke vogel is geschikt, maar welke omgeving, als je op een flat tien hoog woont moet je geen hazewindhond nemen, als je in een eenkamer appartement woont moet je geen papegaai nemen, ben je weinig thuis moet je helemaal geen huisdier nemen.
Het ligt niet aan de vogel, maar aan de persoon en omgeving waar in hij woont.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-29 - 19:57:11 send message to johanblok

het probleem is niet of een vogel wel in goede handen wordt afgegeven en grootgebracht, maar of die goede handen er ook daadwerkelijk zijn.

Moeten mensen die denken dat zij goede handen hebben niet soms ook tegen zichzelf beschermd worden?
Moeten dieren niet beschermd worden tegen al dan niet goedbedoelende eigenaren?

Een importverbod op papegaaien (en gezien de absurd hoge importcijfers in Nederland dan vooral op grijze roodstaarten en bonte boeren) samen met een lijst van dieren die zonder aan bepaalde eisen te voldoen kunnen worden gehouden, is hierop volgens mij een goed antwoord.

Aan de resterende soorten kunnen eisen verbonden worden waarbij middels een vergunning getoetst wordt of aan de eisen voldaan wordt. Dit werpt gelijk een kostendrempel op voor de toekomstige eigenaar en de noodzaak om zich te verdiepen in de eisen die de soort stelt.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-29 - 20:02:31 send message to Niltava

Johan, je slaat de spijker op de kop.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-08-29 - 20:04:25 send message to Jacqueline

happy :)

Beginnen bij de bron zou ik zeggen.

Sir/Madam,
We are Osas farm in WEST AFRICA NIGERIA,We have for sale birds of different kinds and there prices are given below,
African Grey Cameroon $650
African Grey Congo $500
African Grey Timneh $400
African Senegal $300
African Meyers $300
African Red Bellie $300
Amazons;
Double Yellow Head$750
Lilac Crowned $500
Cockatoos;
Rose Breasted $1,000
Moluccans $1,500
Umbrellas $800
Elenoras $900
Goffins $700
Conures;
Sun $200
Blue Crown $300
Cherry Head $300
Green Cheek $250
Nanday $200
Eclectus;
Redsided $500
Solomon Island $500
Macaws;
Blue and Gold $700
GreenWing $1000
Hyacinth $7500
For more details please contact terry kluck via email ( parrots4sale_2005@yahoo.co.uk ) or call +2348035367837 Thank you.


Succes.

wink ;)
Peter.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede