Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De jacht gaat beginnen :(
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-15 - 21:33:36 send message to ParkietenPeter

De natuur moet zichzelf regelen!

Is op zich een heel mooi ideaal. Maar zoals ik al zei heeft de mens zich nu eenmaal met de natuur bemoeit en daardoor zal het zich hiermee moeten blijven bemoeien. Als de natuur het zelf moet regelen zullen er bijv. veel meer zwerfkatten en -honden komen. (Want, welke natuurlijke vijand hebben deze? En waar moet dit uitgevochten worden? Wat brengt hun eventuele naturlijke vijand voor de mens?)
Deze brengen ziekten me die zelfs de mens uit kan roeien. Omdat dit redelijkerwijs ongewenst is zal men hiervoor moeten waken.

Het ideaal is echter goed! De natuur heeft een heel groot herstellend vermogen. Maar de mens is sterker in het afbreken. wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-15 - 21:36:49 send message to Niltava

quote
Ook de explosieve groei van het aantal vossen zorgt met een beetje geluk voor de come-back van hondsdolheid, alleen maar omdat er in de regering iemand geroepen heeft dat de natuur zichzelf maar moet handhaven.

Das een oud verhaal. Schat van de jaren '70.
Juist de jacht zorgt dat de plaatsen worden ingenomen door dieren uit met name Duitsland.
Ook de smoes dat vossen de voornaamste bedreiging voor weidevogels zijn is recentelijk ontkracht met behulp van camera's.
Jacht is altijd een(gewenste) oplossing(??) achteraf, men zou liever eens goed naar de natuur kijken, die overigens zeker niet zachtzinnig is en niet "rechtvaardig".
Misschien zou het bijvoeren en uitzetten er eens toeleiden dat er geen jacht meer nodig is.

Ik kan me overigens best de spanning en het genot van de vaardigheden van de jacht begrijpen.
Het gaat helaas ten koste van een dier dat alleen bezig is met overleven, dus niets voor mij.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 22:24:56 send message to jorden

De jacht die nu begonnen is is de plezierjacht.
In natuurgebieden is dat meestal taboe maar op het platteland nog algemeen volksvermaak. Jagers betalen voor hun genot en verplichtten zichzelf ook om aan schadebesstrijding te doen, spreeuwen bij kersenboomgaarden b.v., om zo maar een jachtgbiedje te krijgen.
Ik wind er geen doekjes om, jagen is best leuk leuk paffen op bewegende doelen, maar er zijn ethische bezwaren. Vooral mensen voor wie het doden van dieren taboe is hebben daar last van.
Nu is het de beurt aan hazen en fazanten om geoogst te worden, eenden , duiven en konijnen mochtten eerder ook al bejaagd worden maar dan alleen bij gevallen van landbouwschade. Nu dus ook zonder dat.
Schande natuurlijk, maar wat als er schade aan het gazon is door een vervelende mol? Toch maar toegeven aan het jachtinstinkt dan?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-10-15 - 23:24:35 send message to natasja

toevallig ben ik laatst op een pagina beland waar het ging over het jagen , ik vond de gezichten van de jagers verschrikkelijk toen ze poseerde bij hun tientallen buiten ..

dat het een bepaalde hobby is daar kan ik dan met wat moeite nog bij inkomen .. maar dat er met zo'n gelukzaligmakend gezicht gekeken word naar een stelletje weerloze fazante en konijnen met een gat in hun lichaam ...


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-16 - 09:25:44 send message to ParkietenPeter

Jordan,

Ik wind er ook geen doekjes om:

Het moge duidelijk zijn dat jij hier alleen maar de boel op aan het jutten bent! Ik heb in het topic van euthanasie al duidelijk laten merken dat het niet geaccepteerd wordt om anderen te provoceren. Hiervoor heb ik dat topic dan ook gesloten. Het is niet de bedoeling dat je hier ermee verder kunt gaan.

Jouw persoonlijke voorkeur kun je beter gaan delen op een forumpagina die hiervoor bestemd is.

Ik concludeer dit omdat in dit topic heel duidelijk is dat het NIET om plezierjacht gaat maar om bescherming van de volksgezondheid, als je tenminste goed kunt lezen.

Bij deze wil ik je dan duidelijk waarschuwen dat een provocerende houding niet doorgelaten wordt. Kun je deze manier van schrijven niet aanpassen, zal ik genoodzaakt zijn maatregelen te nemen.

ParkietenPeter
Moderator VA


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-16 - 09:44:30 send message to jorden

Beste Parkietenpeter, als we het hebben over de jacht die begonnen is per 14 oktober dan is dat de plezierjacht en niks anders. Schadebestrijding is het hele jaar toegestaan en voor de jacht op grofwild, die niet zonder regulatie kan, gelden heel andere tijden.
Ik snap niet wat er provocerend is aan mij is maar ik denk dat het aan jou ligt. Wat voor kronkel jou dwwars zit weet ik niet en wat je doet als moderator moet je zelf weten, ik zeg je alleen even dat er van provoceren geen sprake is.
Ik ben kennelijk het soort mens dat hier niet welkom is vanwege iets andere opvattingen, ban maar dan als je niks anders kunt.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-16 - 09:55:34 send message to ParkietenPeter

Jordan,

Zonder hierover in discussie te gaan; U bent gewaarschuwt.

Peter


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-16 - 10:00:06 send message to jorden

je doet maar Peter, waarschuw maar.
Bescherming van volksgezondheid is geen reden om te jagen. Dat is volkomen kletskoek.
Wil je daarin blijven volharden, en je gelijk willen halen door met bannen te dreigen, doe maar . Het laat me koud.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-16 - 10:30:47 send message to jorden

Waarschijnlijk niet erg boeiend maar ik heb even opgezocht hoe het precies zit..
van 15 augustus tot 31 januari mag er op wilde eenden en konijnen gejaagd worden
Vanaf 15 oktober tot 31 januari op fazantenhanen en houtduiven.
vanaf 15 oktober tot 31 december op hazen en fazantenhennen.
Maar de houtduif en het konijn staan ook op de lijst van schadelijk wild en mogen dus in geval van schade ook eerder bejaagd worden.

De jacht op grote hoefdieren heet regulatie en daar zijn weer andere tijden voor. Niet zomaar ieder dier mag dan geschoten worden maar alleen een beperkt aantal uit een bepaalde klasse of eventuele zwakke of zieke dieren.

Bescherming van de volksgezondheid is naar mijn weten geen reden geweest om de jacht op bepaalde dieren te openen.
Of toch een enkele keer wel, tijdens een uitbraak van varkenspest zijn op de hoge veluwe wel eens alle wilde zwijnen afgeschoten omdat er besmetting geconstateerd was.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-16 - 10:47:17 send message to ParkietenPeter

Jorden,

Om even een duidelijk onderscheidt te maken; nu even als parkietenpeter tegen jorden!

Je spreekt jezelf wel heel erg tegen;
quote
Bescherming van volksgezondheid is geen reden om te jagen. Dat is volkomen kletskoek.

quote
Bescherming van de volksgezondheid is naar mijn weten geen reden geweest om de jacht op bepaalde dieren te openen.

quote
Of toch een enkele keer wel,...


Zou het niet verstandiger zijn om het hierbij te laten? Zie deze opmerking alsjeblieft ten gunste van jou.

wink ;) Peter


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-16 - 11:05:37 send message to kwinten

Ik vind wel dat het hier uit de hand begint te lopen.
Daarom ik die eens wat zegt.
Ik woon in België daar zijn nu eenmaal andere jachtwetten dan nederland.Ik ben nog altijd tegen van de ardennen op de manier hoe ze jagen(op de everzwijnen)op paard en een paar drijvers.
JA,eenmaal nu zijn eigen mening.
Ik woon vlak naast het veld en dat is elke dag het zelfde,duiven die met te veel zijn en brengen ziekten over.Wij doen stukken natuur weg voor te bouwen moeten de dieren zich ook verplaatsen.Vele jaren geleden hadden paar stropers alle roofvogels doodgedaan(degene die de duiven en ander gevogelte aanviel)In geen jaren meer ziet je hier geen enkele buiserd en andere grote roofvogels.Al die duiven kweken maar op los zonder dat er maar ook één uitduning is.Dus heeft de gemeente beslist laten wij een paar van weg doen.Ik was er begin compleet tegen maar gister reed ik met mijn fiets wat door het veld en een jager zad er op loer,ik was wat aan het kijken en hei zei tegen mij als je wilt mag je een einde meelopen.Ik zei oke en ging mee.
Wij zaten wat achter de struiken voor te kijken welke duif er van tussen moet.Toen zag hij er één dat niet al te beter zat hij zei op die schiet ik.Hij zette hem recht en schoot in de lucht.Je zag wel degelijk dat die duif niet gezond zat want hij vloog wel trager dan de rest en vervolgens "pang" hij had ze van de eerste keer.Hij zei dat is het zelfde als een roofvogel of een leeuw hij vlieg of sprint naar de troep vogels en neem de zwakste want die zijn trager en zijn minder sterk voor te doden.Maar als er bij ons geen roofvogels meer zijn is de taak van de jager voor het te schieten.Maar het was niet de enige duif die ziek zat er waren er vele.Af en toe schieten ze wel ook op een gezond dier maar dat kan ook zo gebeuren met een roofvogel.Want als de jager er niet is.Dan word het een complete ramp dan gaan er wel veeel ziekte uitbreken en niet alleen voor de duif maar ook voor andere dieren.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-16 - 11:09:47 send message to johanblok

Juist in dit geval is het veel zinvoller en leuker om er voor te zorgen dat er weer roofvogels rondvliegen.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-10-16 - 11:25:53 send message to kakatoe

Dit is ook een discussie zonder eind.
Hier volgd alleen maar ruzie uit


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-16 - 11:43:00 send message to jorden

Ik laat het er even niet bij p.peter, want waar het in deze discussie om lijkt te gaan is dat de jacht nu speciaal wegens de volksgezondheid is geopend en dat is natuurlijk je reinste onzin.
Al zou je 15% van alle houtduiven schieten dan heeft dat geen enkele invloed op de gezondheid van de populatie. Zieke dieren sterven toch wel van de winter.
Slim gevonden dat ik mezelf tegenspreek, maar zo slim nu ook weer niet want ik schrijf het nog zo dat een klein kind het ook kan begrijpen.
Dat er weliswaar ooit uitzonderingen zijn geweest geeft jou nu geen gelijk, want nu is daar geen sprake van.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-16 - 11:55:54 send message to jorden

Enne kwinten, stropers die roofvogels schieten hebben vrijwel altijd een jachtakte, dus dat verhaaltje van die jager die graag zieke duiven schiet beschouw ik als ofwel een grote uitzondering ofwel als fabeltje.
Er zijn veel jagers-fabeltjes zoals het jagen op vossen wegens hondsdolheid. Gebleken is dat dit juist hondsdolle vossen aantrekt.
toen kwam het argument van weidevogels. Alsof jagers iets aan weidevogelbescherming doen.
Vogelbescherming en andere natuuronderzoekers spreken dit tegen, de achteruitgang van sommige weidevogels kent heel andere factoren.
Waarheid is natuurlijk dat de vos, net als de havik wel eens een fazantje pakt en als niemand het ziet worden deze dieren geschoten, wet of geen wet.
Nu zouden de nobele jagers weer uit dierenliefde jagen. Omdat ze zieke dieren uit hun lijden willen verlossen en de populatie gezond willen houden.
Geloof je hetzelf?
Ik denk dat de overgrote meerderheid van de jagers jaagt omdat ze het leuk vinden en tijdens een jachtpartij zoveel mogelijk willen schieten.
Wel met beleid, want enig verstand van wildbeheer hebben ze natuurlijk wel, maar die is er op gericht om de wildstand optimaal te houden voor optimale afschotresultaten en niks anders.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede