Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-11-06 - 10:28:23 send message to pitylus

ik kweek al 35 jaar vogels ZONDER pellets en heb ieder jaar meer dan genoeg jongen . Mijn vogels zitten altijd in zeer goede conditie en er is genoeg voeding om iets bij te geven vb fruit , bessen insecten , insectenvoer enz waarom zou ik moeten omschakelen naar wat commercièle kleurstoffen . Mijn vb ik heb (zie vorig artikel )vogels gekocht die op pellets stonden na 3 dagen aten ze zaden en de pellets kijken ze er niet meer naar . Heb nu deze week nog een potje gehangen met de rest van de pellets dat ik bijgekregen had bij de aankoop resultaat heb het daarjuist in de vuilbak gekipt . Ze kijken er gewoon weg niet meer naar .


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-11-06 - 10:48:26 send message to jani

Mijn vogels krijgen 50%zaden en 50% pellets ,eivoer en kiemzaden en daar ben ik heel te vreden mee.
Ik denk dat het beter is ,pellets bij te voederen dan met de vitamine fles rond te lopen en uw vogels te vergiftigen,wat veel meer voor komt dan men denk,en waarvan je 90% van de vitaminen terug weg giet.
Velen zien gewoon tegen de kost van pellets op.
Van de mest kan ik enkel zeggen dat ik in de natuur nog geen enkele vogelmest gezien heb die niet plat is ,een mooi bolletje vogelmest is gewoon niet natuurlijk,is dat dan goed.
Velen praten over pellets terwijl ze er nog nooit enige ervaring mee hebben.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-06 - 14:02:45 send message to Jacqueline

happy :)

Als men uit een flesje puur natuurlijke vitaminen bijvoert, is dat vele malen beter dan de synthetische bijvoegingen in b.v pellets.

Deze synthetische bijvoegingen zorgen er ook voor dat geen enkel merk 100% organic mag dragen.

De werking van deze synthetische bijvoegingen, ondanks dat ze de zelfde naam dragen als hun natuurlijke tegenhanger, is verre van ideaal.

Vitaminen en mineralen op natuurlijke basis, gaan combinatie's onderling aan, om zo tot een optimale werking voor het lichaam te komen.

Synthetische vit's en min's doen dit niet, en kunnen tot een averechts effect komen.

Als je bedenkt dat tijdens de bereiding van graan, 75% verloren gaat aan vit's en min's, 30 soorten van deze bouwstenen, voor zover nu bekend.
En daar maar 4 soorten synthetische vit's en min's voor in de plaats komen, die ook nog geen verbinding met elkaar aan gaan, dan is het toch een schrale bedoening.

Tot nu toe bekend 30 soorten verlies, maar ook de onderlinge combinatie's van deze soorten is een veelvoud van dit getal.

Kennen we niet alle het verschijnsel griep.
iedereen aan de synthetische vitaminen C pillen en koortsremmers.
De symptonen worden er mee bestreden maar niet de oorzaak, deze gouden taak is alleen maar weggelegd voor de echte vit's en min's en onderlinge combinatie's daarvan.

De natuur is hard maar rechtvaardig, zwakte/ziekte wordt afgestraft/uitgebannen.
Door menselijk ingrijpen, is het mogelijk de natuur een rad voor de ogen te draaien, kijk naar de spiermaag delatatie, ook hier kun je uitstel van de natuur krijgen door met een aangepast voer aan het werk te gaan, je bestrijd een symptoon, spiermaag verlamming, maar geneest niet, integendeel zelfs, een wandelende zeer besmettelijke ziektebom hou je instant op deze manier.

Met een natuurlijke voedselbron, zoals zaad daar een onderdeel van is, zal een besmette vogel het loodje leggen, en zeker zal deze voedselbron in een vroeg stadia al verraden, dat er iets niet in de haak is met de getroffen vogel, zodat tijdig actie kan worden ondernomen, om erger te voorkomen.

De natuur hou je niet voor het lapje, die zorgt dat de eind afrekening toch op ons bordje terecht komt.

wink ;)
Peter.



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2005-11-06 - 16:03:13 send message to jani

Je bent voor pellets of er tegen,maar hoe kan je er voor zijn als je het op lagere termijn niet hebt geprobeerd.
Ieder teveel aan vitamines is schadelijk en met enkel fruit zal je je vogels in de voliere niet gezond houden,ieder zal vroeg of laat naar synthetische vitamines terug grijpen.
En om op de zaden terug te komen,hoeveel verse zaden zijn er in de mengelingen verwerkt 2% of 3%,en het is toch allang geweten hoe ouder hoe minder voedingstoffen en vitamines.
Hoeveel pesticides zitten er in de zadenmengsels.
Hoeveel vogels zouden er al door ondervoeding en vergiftiging zijn omgekomen door enkel zaden te voeren,zou ze niet willen betalen.Maar zoals ik zeg je bent er voor of niet.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-06 - 17:35:48 send message to molineti

Wat weet men over de grondstoffen van Pellets?
Wat weet men over de positieve invloed die pellets op langer termijn zouden hebben?
Wat voor research is er gedaan op in europa geproduceerde pellets?

Meeste leveranciers zullen hier niet veel over kunnen vertellen,want ze veranderen bijna jaarlijks van merk.

Zaad is zeker niet optimaal,maar ik zie pellets nog steeds meer in het belang van de verkopers dan in het belang van de vogels.wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-21 - 22:13:03 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Quote
---------------------------------------------- Bij pellets heb je maar 6 % afval (gruis en geknoei) als je strak voerd, bij zaad kan dat oplopen tussen de 50 % en 60 % dus twee zakken zaad, voor een zak pellets.
------------------------------------------------

Op aandringen van vogelvrienden(laugh :D) een zak(je)Harrisons gekocht!

Ik wil er 1 paar amazones een jaar mee gaan voeren(50/50) en kijken wat de resultaten zijn(conditie van de vogels)

Na het lezen van de folder(en bovenste quote)heb ik wel meteen een paar vragen over de pellet en hoop dat iemand hier een antwoord /verklaring voor heefdhappy :)

Kakatoes en aras zouden tussen de 1,5 en 6 eetlepels moeten hebben! Ik schat dat een oranjekuif een middemoot vogel is,en dus 3 a 3.5 eetlepel nodig zou hebben?
Dit is 45 / 52 gram,Maar ik voer mijn kakatoes al jaren(max) 45 gram zaad/eivoer per dagwink ;)

zijn die 3 eetlepels dan teveel voor een oranjekuifkakatoe?of ligt het ergens anders aan dat je evenveel gewicht aan pellet als zaad/eivoer moet voeren?

Papagaaien 1.5 tot 3 eetlepels= 22.5 tot 45 gram;wat zouden dan de grotere amazones moeten krijgen?(voer nu +/- 35 gram eivoer/zaad per vogel)

In de folder staat ook dat vogels minder gaan bijten,schreeuwen en verenplukken,en dat ze meer aanhankelijk gaan worden.

Zijn er mensen die dit product al langer gebruiken,en wat betrefd deze punten positieve ervaringen hebben?

MVG Renehappy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-22 - 01:07:45 send message to tonnl

quote
In de folder staat ook dat vogels minder gaan bijten,schreeuwen en verenplukken,en dat ze meer aanhankelijk gaan worden.

Dat begint op Tell Sell te lijken, zou voor mij reden genoeg zijn het niet te kopen.
Bovendien is het distributiesysteem erg merkwaardig, lijkt me een schoolvoorbeeld van belangenverstrengeling zelfs.
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-22 - 10:30:10 send message to johanblok

quote

In de folder staat ook dat vogels minder gaan bijten,schreeuwen en verenplukken,en dat ze meer aanhankelijk gaan worden.


Juist dit soort claims doen wel heeeeel erg sterk twijfelen. Als iets als een soort wondermiddel gepresenteerd en verspreid wordt, dan weet je vrijwel zeker dat om bewuste of onbewuste kwakzalverij gaat. De verkoop van wondermiddelen gaan ook altijd via exclusieve kanalen en zijn natuurlijk niet zomaar voor iedereen in de winkel en via internet te bestellen. Bij dit soort teksten gaan alle alarmbellen zo hard mogelijk rinkelen.

Als een en hetzelfde ding als oplossing voor alles wordt aangeprezen, dan is het hoogstwaarschijnlijk zo dat het helemaal niets oplost.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-11-22 - 11:09:44 send message to rupicola

mijn mening over dit onderwerp staat in Pakara
uitgave mei/juni 2005, pagina 3 t/m 17, in het artikel 'Natuurlijke voedselbronnen van papegaaien'.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-22 - 11:12:15 send message to Jacqueline

happy :)

Heel vele gaan voor deze gladde verkoop technieken toch door de knieen.

Maar het zou me niet verwonderen, dat ze inderdaad rustiger worden van dit voer, het moge bekend zijn dat rustgevende middelen (anti depressiva) in het land van herkomst ruimschoots worden voorgeschreven, aan probleem vogels.

Reden te meer om exstra goed op te letten wat we onze vogels voorschotelen, voor dat je het weet zit je straks met een stel junks op stoklaugh :D.

happy :)
Peter.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-22 - 12:47:25 send message to molineti

Volgens de folder worden ze ook energieker en vitaler,gaan meer spelen en meer pratenwink ;)

Weet er iemand hoe het zit met benodigde hoeveelheid die een oranjekuif en een middelgrote amazone nodig heefd?


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-11-22 - 17:25:12 send message to goffini

Omdat ik erg ontevreden was over de ervaringen met zaad voor mijn pionussen ben ik weer overgestapt naar pellets. Ik voerde eerst ook pellets en had nooit problemen met de vogels. Ik voerde er ook ruim fruit en groente bij. De vogels zaten er tiptop bij. Na de verhuizing naar het noorden bleek alleen dat pellets hier bijna niet te krijgen waren, dus overgestapt op zaad. Na een paar maanden leken enkele wel duiven , zo dik. De ene vogel is soms wat dominanter met eten dan de ander en eet als eerste alle vette zaden eruit, met als gevolg dat de ander de resten krijgt en allebei eenzijdig eten. Gelukkig kan ik hier weer Kaytee krijgen dat is toch wel de pellet die mij het beste bevalt. Met nutribird was de ontlasting zo dun , het leken wel lories.
Ik probeer er nu een ander supplement bij, Orlux tropical patee. Bevalt me tot nu toe goed. De vogels zijn er gek op en zelfs de vogels die fruit weigerden eten het. Ik voer er toch wat fruit bij, maar stukken minder dan eerst.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-22 - 18:58:31 send message to johanblok

Ik gebruik sinds een poosje ook Orlux tropical patee, heb daar voor ook wel bogena universeelvoer gegeven. Mijn amazones eten beiden erg graag, in tegenstelling tot het drogere eivoer.
Ik heb wel enige tijd nutribird en ook ecobird geprobeerd, maar geen van beiden bevielen mij erg goed.
Ze hebben veel te weinig variatie in voer, wat ze veel te leuk vinden. Het is gewoon veel leuker om ze allerlei dingen te zien proberen. Pellets werden bij mij nooit echt met smaak gegeten, had ik de indruk. Ze verkruimelden het vooral en weekten het continu in water.
Voor mij een teken dat het zeer onprettig is voor ze om te eten, bovendien dienen ze er veel meer bij te drinken. De aard van spijsvertering en belasting van nieren e.d. is dan van geheel andere aard dan waar zij op 'gebouwd' zijn.
Gedomesticeerde dieren zoals honden zijn daar misschien aardig op aangepast, maar papegaaien, die meestal niet meer dan 1 of enkele generaties van het wild afstammen, niet.
Verder voer ik amazone loro parque voer, alsmede diner mix (kiemvoer dat wij ook wel koken), dat bevalt mij uitstekend. Daarbij komt nog groente/fruit en bijvoorbeeld gekookte rijst als dit over is. Ook hebben we diverse zakken bramen en rozenbottels en vuurdoornbessen in de vrieser zitten. Mijn amazones zijn werkelijk dol op bramen.

Daarnaast is de kennis over mensen al niet zodanig dat men een ideaal pelletvoer zou kunnen samenstellen, laat staan dat dit voor papegaaien zou kunnen.

Ook als je pellets voert, lijkt variatie met andere zaken als groente/fruit/zaad mij van groot belang.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-23 - 13:38:47 send message to molineti

Weet er niemand iets over de hoeveelheid die je kakatoes en amazones moet voeren?happy :)(de middelgrote soorten)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-23 - 14:55:50 send message to johanblok

Misschien moet je hiervoor de producent of de een ieder welbekende promotor hiervan eens bellen of mailen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede