Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nederlandse Lori Vereniging??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 12:11:27 send message to IGGINO

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daar heb je ook gelijk in.
Hoe het juist zit i.v.m. de voorzitter weet ik ook niet, maar op de 3 jaar dat ik erbij ben, heb ik nog nooit nieuwe verkiezingen weten zijn, dus kan hij er spijtig genoeg ook niet af.
Het klopt ook dat hij zeer negatief over de ILJ staat, nu nog, begin over Jos Hubers en hij begint te huiveren.
Hij weet alles beter (denkt hij) Zo kraakt hij volledig het voer van Jos af, ondanks dat hij het nog nooit gezien heeft. En de resultaten zijn er, maar toch weet hij het beter.
Telkens als ik er kom begint hij hierover (gelukkig ben ik er nog maar een paar keer geweest).
Mijn beste vriendje is hij ook niet.
Ik weet ook eigenlijk niet wat hij nog doet voor de club, buiten de lori verkoop, 1 keer per jaar.
Er zijn geen lezingen, hij schrijft geen artikels, volgens mij doet Huub en Pascal al het werk.
Maar goed moest er ooit verandering in komen vind ik het toch het beste dat er 1 gezamelijke lori club komt/blijft.


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2005-12-13 - 12:15:24 send message to Fokke

Graag wil ik ook even reageren op dit onderwerp; het is inderdaad jammer dat het prachtige blad Lori Journaal niet meer bestaat maar de redenen van stopzetten was niet alleen het vertalen maar ook dat reeds alle min of meer voorkomende soorten reeds behandelt waren. En dat hierdoor het gevaar bestond steeds in herhaling te vallen. Kort geleden heb ik een gesprek met Jos Hubers hierover gehad en toen heeft hij mij tevens toestemming gegeven om artikelen van zijn hand die in het Lori Journaal gepubliceerd waren te plaatsen op mijn website, De Nederlandse Lorisite. Deze site staat nu ruim een jaar op het web en ik mag wel zeggen met veel succes. Ik ben met deze site begonnen om twee redenen, ten eerste om onze mooie lories weer meer in de belangstelling te brengen en ten tweede omdat ik besmet ben geraakt met het computervirus, de computer is naast mijn vogels mij tweede grote hobby geworden. Op mijn site heb ik een oproep staan aan alle loriliefhebbers met het verzoek om foto’s en artikelen welke ik op de site zou kunnen plaatsen. Aan dit verzoek is door velen gehoor gegeven wat betreft de foto’s, vooral Iggino van Bael en Mario en Wilfried Braem hebben zich enorm ingezet om mij van foto’s te voorzien waar ik ze uiteraard zeer erkentelijk voor ben, maar eigenlijk een beetje tot mijn verbazing heb ik van de door Dooren genoemde ervaren oude groep lorikwekers tot nog toe geen enkele reactie gehad. Zelf ben ik maar een eenvoudige loriliefhebbers en ben nooit in de gelegenheid geweest in binnen en buitenland musea te bezoeken en balgonderzoek te doen maar heb wel meer dan dertig jaar evaring met de kweek van vele soorten lories. Hierdoor heb ik al diverse beginnende loriliefhebbers die naar aanleiding van mijn site vragen stelden kunnen helpen. Verder lees ik dat door verschillende liefhebbers het bestaan van een database van loriliefhebbers misschien wel belangrijk zou kunnen zijn. Hier ben ik het volledig mee eens en ben ook gaarne bereid deze eventueel op mijn site op te zetten maar dan moet ik natuurlijk wel hulp hebben om deze gegevens bij elkaar te krijgen. Dus kom maar op met jullie ideeën en/of voorstellen. Door op deze manier samen te werken kan de site uitgroeien tot een prachtig naslagwerk wat niemand een cent kost en waar alle liefhebbers van lori’s, vijg en hangparkieten profijt kunnen hebben. Tot slot nog dit: van het Lori Journaal zijn nog verschillende complete jaargangen verkrijgbaar bij Jos en bij de Hr Johnny Wierda in Eibergen, zelf heb ik alle jaargangen en ik vind dit een prachtig naslagwerk waar je alle mogelijke gegevens over bovenstaande vogels kunt vinden.



IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 12:40:40 send message to IGGINO

Hoi fokke

Daar heb je gelijk in dat je van de oude lori kwekers niets van gekregen hebt, ondanks de vele advertentie shier op de site. Ik ben blij dat ik hieraan heb meegeholpen, zodat er eindelijk eens een goede nederlandstalige website is over lori's. Hoewel dat je deze gerust ook in het engels en zo mag vertalen, zodat de anderstalige er ook iets aan hebben. Want het mag gerust gezegd worden, er is geen enkele website over lori's zo informatie en met zoveel verschillende foto's als deze.
Maar ik ben eens bij Gert geweest en hij heeft mij foto's laten zien van blagen met alle soorten en ondersoorten, zou het niet intressant zijn deze op de website te zetten.
Zodat iedereen ze kan zien en niet enkel de onderling worden vertoont.
Wat de kwekerslijst betreft, deze zijn ze met de loriclub ook mee bezig en zou volgend keer mee verschijnen, maar enkel de personen die zelf hun bestand hebben opgegeven zullen deze ontvangen.
Op het internet zou ik deze niet plaatsen, of met niet teveel informatie van de kwekers. Voor diefstal te verkomen.



IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 12:54:20 send message to IGGINO

Hoi fokke

wat je ook eens kunt proberen is een lijst met richtprijzen te maken.
Door van zoveel mogelijk lorikwekers prijzen te laten verkrijgen, en een gemiddelde te nemen.
Want wat mij opvalt is dat er soms enorm veel verschil zit in prijzen, voor dezelfde soort.
Je moet dan natuurlijk ook wel zien dat de prijzen die ze invullen ook wel een beetje kloppen ook.
Hoeveel mails dat ik krijg van weet jij hoeveel die soort kost of wat is de prijs van zo'n koppel. Of is dat een goede prijs. Ik weet natuurlijk ook niet alles.
Dit lijkt mij toch intressant.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-13 - 13:09:49 send message to dooren

Als je deze balgfoto's goed kunt inscannen zijn ze wel bruikbaar, het is geen digitaal materiaal, de kwaliteit wellicht te laag.

Op het moment heb ik geschreven voor de Macaw Club Nederland welke ook een uitgebreidde soort-informatie heeft op lorigebied. Nog niet alle soorten zijn behandeld dus ik kan nog wel even vooruit op deze website. (ik vind dat ik eerst deze verplichting moet nakomen alvorens weer eens voor een andere website te schrijven.)

Gezien de ervaring van Fokke (Beswerda) die ook een boekje over loris heeft gepubliseerd samen met de artikelen van het lorijournaal heb je in feite genoeg materialen om een zeer goede website te bouwen. Mocht hierna nog meer en speciekere informatie nodig zijn dan kun je nog altijd persoonlijk aan de "bel" trekken. Echter zoals gezegd oudere afspraken gaan voor.

Dat vele "oudere" liefhebbers niet schrijven of geen beeldmateriaal beschikbaar hebben heeft weinig te maken met onwil, niet iedereen is schrijfvaardig of heeft foto's.

Het is trouwens ook geen verplichting, maar een vrijwillig bijdrage.
Gert


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2005-12-13 - 13:19:22 send message to Fokke

Hallo Iggino, zoals je al opmerkte heb ik verscheiden advertenties op vogelarena geplaatst met het verzoek om foto's. Hierop heb ik ook vele reacties gehad maar ik had ook graag wat reacties in de vorm van artikelen van de ervaren lorikwekers gehad want dit zou toch maar alleen de vogels en de liefhebbers van deze vogels ten goede komen. Daarom wil ik hierbij graag nogmaals een oproep doen aan alle lorikwekers om eventueel artikelen betreffende lories,hang en vijgparkieten op te sturen zodat ik ze kan plaatsen op mijn site. Wat jou andere voorstellen betreft dat zou ik ook wel willen maar dan zullen toch andere liefhebbers hier hun medewerking aan moeten verlenen. Als om te beginnen als iedereen nou eens een mailtje zou sturen met de vermelding wat zij voor hun vogels betaald hebben eventueel zonder vermelding van hun naam dan zou ik een redelijk inzicht kunnen krijgen wat zo ongeveer de prijzen zijn van de diverse soorten en deze dan in een lijst plaatsen op de site. En uiteraard zijn de foto's met beschrijvingen van de balgen van de ondersoorten van Dooren van harte welkom.


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2005-12-13 - 13:30:39 send message to Fokke

Hallo Gert even een reactie op jou laatste berichtje.Uiteraard is niemand verplicht te reageren of artikelen of foto's beschikbaar te stellenen en dat oude verplichtingen voorgaan ben ik helemaal met je eens. Ik weet alleen niet of je het je herinnert dat ik reeds twee jaar geleden toen ik nog alleen maar liep met de gedachte om een site over lories op te zetten jou ook gevraagd heb voor foto's en artikelen maar toen had je helaas geen tijd. En wat betreft de kunst van het schrijven dat is ook geen probleem want als men mij alleen bepaalde gegevens toestuurt dan zie ik wel kans om hiervan een leesbaar artikel te maken.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-13 - 13:38:29 send message to Wim B

Wat betreft de Belgische loryclub heb ik mijn zorgen omtrent het aantal activiteiten jegens het bestuur al uitgesproken. Een vergadering is tot op heden nog niet gepland, alleen het blad en het actualiseren van de verkoopsite blijkt op dit moment het enige te zijn. Van een speciaalclub mag ik meer verwachten. Heb het bestuur mijn ondersteuning al eens aangeboden maar het blijft stil tot op heden.
Heb zeker mijn vraagtekens bij het statuut van de vereniging.
Is het misschien een idee om een bijeenkomst te plannen waar dergelijke ideeen en plannen besproken en uitgewerkt kunnen worden?
Er zijn voldoende kwekers die artikelen hebben geschreven of dit alsnog willen doen.
Ik richt mij nog maar sinds een jaar op het houden en kweken van lories. Irritaties/conflikten tussen bepaalde kwekers boeien mij niet, ik kan hier ook niets mee.
Het moet toch mogelijk zijn om een vereniging van lorykwekers op te zetten waarbij iedereen zich " thuis" voelt en iets van zijn of haar gading kan vinden.
We hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden. Zo te lezen is er voldoende motivatie en ik ben best bereid hier tijd en energie in te steken.

Wim


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 13:58:12 send message to IGGINO

Hoi Gert

Ik verplicht je tot niets, hé. Ik geef maar een voorstel.
Dit lijkt mij nog een goede aanwinst voor de site. Desnoods moet er iemand zelf eens foto's gaan maken met een digitaal fototoestel.
Aangezien dit niet in de B. loriclub beschreven is, moet we het toch van ergens halen.
En we kunnen uiteraard ook niet allemaal, altijd bij u aan de deur kloppen.
Maar dit leek mij een goed alternatief.
Zodat iedereen de kennis kan opdoen , als hij wil.
Ik ben maar tips aan het geven, hé.
Want alles kan beter.
Maar alleen is dit onmogelijk hiervoor moet men willen samen werken. (en dit bedoel ik voor alle lori kwekers)! Dus dit is geen persoonlijke aanval op u gericht, Gert, maar ik bedoel iedereen, die wat met lori's te maken heeft.
Ik weet dat je voor de macaw club nederland aan het schrijven bent over onze lori's.
En dat vind ik prachtig, zoveelste meer ze over onze vogels leren zoveelste beter.


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 14:03:24 send message to IGGINO

Wim

Jij denkt hetzelfde erover als ik.
Ze zouden met meer mensen moeten samen werken, zodat er meer georganiseerd word, en pas echt een speciaal club worden.
Maar hopen dat het in de toekomst veranderd en eens een nieuwe voorzitter kiezen.
Dat zou al veel verschil uit maken.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-12-13 - 16:45:31 send message to Wim B

Hallo Iggino,


Heb vandaag een mail gestuurd naar het bestuur van de Belgische loryclub. Wederom aangegeven dat de vereniging meer zou kunnen doen dan het nu laat zien. Gevraagd naar de mogelijkheden om een ledenvergadering te organiseren. Heb tevens de huidige discussie op deze site benoemd.
Ik wacht eerst de reactie van het bestuur af en indien deze ontoereikend is moeten we in het nieuwe jaar maar wat gaan afspreken met een aantal kwekers.

Wim


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-12-13 - 18:15:42 send message to IGGINO

Ik ben eens benieuwd of ze zullen reageren.
Ik had trouwens gisteren ook al naar Huub en Pascal gemaild of ze wilde reageren. Maar ook nog niets van gehoord.
Ze zullen mischien ook niet alle dagen achter de computer zitten, maar ik verwacht er spijtig genoeg niet veel meer van.


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-12-13 - 18:57:23 send message to Lori-lover

In ieder geval heb ik door het aanzwengelen van deze discussie een hoop enthousiaste lori-liefhebbers ontdekt. Ik heb hier al meer gehoord en gelezen dan de afgelopen 1,5 jaar dat ik lori's heb; uitgezonderd de bekende boeken dan. Ik wil in ieder geval iedereen even bedanken voor de reakties. Ik ga binnenkort eens met wat mensen contact opnemen voor wat informatie denk ik zo. Er zijn hier heel wat mensen die er verstand van hebben zo te merken...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-13 - 22:30:50 send message to dooren

Toch goed dat je hierdoor wat meer geleerd en ontdekt hebt, lori-lover. Tenslotte zijn lorikwekers erg afhanklijk van elkaar omdat er nog steeds te weinig kwekers zijn, die veel soorten in stand moeten houden.

Het zou ook goed zijn dat de belgische lori-vereniging meer openheid betrachten en bestuurverkiezingen hielden zodat het democratisch gehalte op een hoger nivo wordt getild. Een "gesloten" vereniging zal immers weinig "goede" informatie kunnen uitwisselen. Eigenbelangen voeren dan vaak de boventoon, dit heb ik in het verleden bij deze club meegemaakt.

Kortom het bestuur moet brandschoon zijn wil het goed kunnen functioneren en adviezen kunnen geven. Geen voorkeuren of dubbelen agenda's.

Ik kan me voorstellen dat sommige denken van: al dat onderlinge geruzie en gekibbel, daar kan ik niks mee, echter ik persoonlijk kan niet samenwerken met mensen die de zaak achter mijn rug lopen te bedonderen, te veel negatieve zaken komen telkens bovendrijven.

Samenwerken kan alleen op basis van 100% vertrouwen.

Jammer dat deze mensen niet beseft hebben dat de loriwereld klein is en dat negatieve verhalen over mensen toch altijd terug komen bij de benadeelde.

Ik hoop dat nieuwe leden zich niet laten intuinen met mooie verhalen, maar hun ogen en oren openhouden.
Gert


loryclub
Website Member
Posts :4

Website Member
2005-12-13 - 22:49:34 send message to loryclub

ik wil me eerst even voorstellen, mijn naam is Pascal Niessen en samen met mijn broer Huub verzorgen wij het clubblad en de website van de Belgische Loriclub.
We werden door Iggino en Wim erop geattendeerd dat een discussie gaande was op de Vogelarena over het nut van wel of geen Nederlandse Loricub (hiervoor nog onze dank).
Ik heb me de moeite genomen om de discussie vanaf de eerste melding te lezen en het eerste wat ik toch even kwijt wil is dat ik me stoor aan het publiekelijk afvallen van personen, ik vind niet dat dit netjes en gepast is. Het is een feit dat er al vanuit het verleden een argus houding bestaat tussen 'de belgische en de nederlandse lori liefhebbers (en trouwens ook tussen liefhebbers binnen Nederland en belgie onderling). Iedere liefhebber dacht dat hij alle kennis in pacht had. Dit is natuurlijk geen goede basis tot samenwerking. Dit bleek nog eens duidelijk toen er zo'n 10 jaar geleden een opzet gedaan werd door de International Lory Society (ILS) voor het opzetten van studbooks. De nederlandse afvaardiging kon het niet eens worden over de toe te wijzen studboekleider (hoezo lastige personen!), het onderlinge zelfbelang was blijkbaar groter als het nut van zo'n studboek. In vele landen is het in een of andere vorm toegepast, omdat Nederland en Belgie samen zou gaan werken is het hier een stille doch snelle dood gestorven. Maar ook wij zelf zijn in het verleden herhaaldelijk van een koude kermis thuis gekomen bij zowel nederlandse als belgische "loriliefhebbers".

Wat betreft het boekje van ILJ. Wij hebben dit nooit als concurrentie beschouwt. De kwaliteit van dit boekje lag zowel qua artikels als foto's vele malen hoger als dat van ons, wij hadden niet de middelen en connecties om een dergelijk kwaliteit te halen. Wij weten echter als geen ander hoeveel werk het kost om een dergelijk boekje uit te brengen, zeker als het in meerdere talen uitkomt. We kunnen het daarom ook goed begrijpen dat dit niet door een persoon gedragen kan blijven worden. Het is jammer dat het gestopt is, we zijn zelf jaren lid geweest van dit blad en hebben het altijd met veel interesse gelezen.

Wat betreft onze club, voor degene die nog nooit van ons gehoord hebben, wij heten officieel de Belgische Vereniging van Lori's en Loriculus en zijn een speciaalclub, opgericht door enkele belgische lori enthousiasten in 1986. We hebben inmiddels leden in zoveel landen dat de naam Belgische loriclub niet meer helemaal juist lijkt, echter van origine zijn en blijven we een Belgische vereniging. Moeten we de naam aanpassen? moeilijke vraag, hoe internationaal is internationaal en uiteindelijk: het beestje hoeft maar een naam te hebben.
Onze hoofdaktiviteit is ons clubblad dat wij 6 maal per jaar in 4 talen (nederlands, frans, duits en engels) uitbrengen. Het mag vermeld worden dat de gehele totstandkoming van deze 24 uitgaven door ons en enkele vrijwillige vertalers en controleurs gedaan wordt. Het boekje wordt in eigen beheer in kleur uitgeprint en losbladerig uitgegeven. Daarnaast kan men het boekje ook elektronisch ontvangen. De kwaliteit was in het verleden benedenmaats, het waren artikels over koeitjes en kalfjes, weinig echt interessants dus. Vooral dit jaar hebben we getracht om hiervan af te stappen. We hebben enkele bekende auteurs en liefhebbers aangeschreven om artikels van hun te mogen publiceren. Dit waren vooral van origine Duitse en engelse artikels. Tevens zijn we begonnen met een soort van encyclopedie van lori's, loriculus en vijgpapegaaien. Dit zijn 2 losse bladen op extra zwaar papier die uitsluitend over een bepaalde (onder)soort gaat. Door deze nadehand in een aparte klapper onder te brengen ontstaat zo een soort van naslagwerk.
Daarnaast zijn we gestart met het bijhouden van een 'openbare ledenlijst'. Een ieder die hier aan mee wil werken (men moet wel lid zijn) krijgt eind dit jaar een lijst van telefoonnummers en email adressen van alle medewerkers alsook een lijst met alle gehouden soorten. Op deze manier hopen we de samenwerking te verbeteren zonder enige vorm van eigenbelang. Wij bepalen dus niet wat wel of niet met soorten of vogels gedaan moet worden, maar we proberen alleen contacten te leggen tussen verschillende liefhebbers. Er wordt trouwens wel zo veel gesproken over samenwerken, in de praktijk blijkt het toch moeilijk dan men denkt, we hebben namelijk slechts 30 van onze 120 leden 'bereidt gevonden om hun medewerking te verlenen. Er zijn dus nog veel liefhebbers die niet willen samenwerken of niet willen laten weten wat voor soorten ze hebben. Men kan zich dan ook de vraag stellen of de wil tot samenwerken wel zo groot is als men doet voorkomen. Natuurlijk zijn wij blij met deze 30 'echte' liefhebbers en zullen dit initiatief zeker blijven doorzetten. We willen in de toekomst wellicht ook proberen om een inventaris te krijgen van het werkeljke aantal vogels.
Zoals men kan zien zitten we niet stil en gebeurt er toch van alles. Het is echter ook niet verwonderlijk dat dit alles heel veel werk met zich meebrengt. Hulp zou daarom natuurlijk van harte welkom zijn, wij denken dan vooral op het vlak van artikels, foto's, opzetten van een eigen lori forums op internet enz.

Wat betreft de aktiviteiten van onze club. Men kan veel willen organiseren, maar het is zo frustrerend als je je best doet en er komt maar weinig volk op af. We hebben in het verleden elk jaar een ledenvergadering gehouden, met sprekers of andere activiteiten, maar er kwamen slechts een handvol liefhebbers naar toe (en meestal altijd dezelfde). Om meerdere malen per jaar een vergadering te houden hebben we daarom nooit overwogen. Er was hier dus blijkbaar geen behoefte aan. Vandaar dat we geen ledenvergadering meer gehouden hebben. Ook hebben we enige tijd lang elke eerste zondag van de maand een bijeenkomst gehouden waar men openlijk met andere liefhebbers ervaringen kon uitwisselen. Ook dit had geen lang leven beschonden. Het enige wat altijd voldoende mensen trekt is onze loriverkoop en lorishow. Wat dit laatste aangaat, dit is al enkele jaren opgeschoven door diverse tragische gebeurtenissen. Volgend jaar bestaat onze club 20 jaar, en dan zal er zeker een plaats vinden.
Een van de grootste problemen bij het organiseren van activiteiten is de afstand. Wij hebben ons clublokaal in Schaffen Diest waar we van alle gemakken voorzien zijn. Echter voor iemand die bijvoorbeeld in Twente woont is dat natuurlijk een behoorlijke afstand. Je zou natuurlijk iets ergens centraal in Nederland kunnen houden, maar dan is de afstand voor mensen uit Belgie, Duitsland of Frankrijk weer te ver. Tevens is er dan het probleem van de taal. Ook het aantrekken van sprekers kan een probleem worden als je bijvoorbeeld duitse of engelse sprekers wilt aantrekken. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal niets meer georganiseerd moet worden, maar ik geef alleen maar aan dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen en gezien de ervaring die wij hebben uit het verleden vraag ik me sterk af of op dit soort samenkomsten tegenwoordig nog veel mensen af komen.
Veel mensen halen hun informatie nu van internet of uit bladen. We hebben ons als club daarom voorgenomen de meeste energie in het clubblad (en door tijdgebrek in iets minder mate, internet) te steken. Op deze manier bereik je de meeste mensen. Het is daarom misschien ook een goed idee om een eigen lori forum op te zetten, afstand is dan immers geen issue meer. Wij hebben hier zelf op dit moment nog geen kennis in, maar het idee speelt al lang. Misschien is er iemand die hier ervaringen mee heeft, dat zouden we graag willen horen. Daarnaast zouden we natuurlijk graag meer kweekervaringen en artikels van anderen willen publiceren in ons blad, maar ook hier leert de ervaring dat het vaak bij woorden blijft: ja, ik zou graag meer van dit of dat, maar ik ben zelf niet zo goed in het opschrijven van een artikel..... We hebben al vaker in ons blad vermeld dat we een clubblad door en voor liefhebbers willen zijn. We zijn geen staatsblad en geen politieke partij. Het gaat ons om de pracht van het houden van lori's, loriculus en vijgpapegaaien. Iedereen mag gewoon schrijven in zijn eigen woorden en in begrijpelijk nederlands.

we zouden graag eens wat reacties hierop willen horen.

pascal niessen
redaktie belgische loriclub




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede