Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handopfok , zelf doen of kweker laten doen ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-18 - 08:17:16 send message to ParkietenPeter

Ik zelf denk en ben daar dan ook meteen een beetje bang voor, dat er in deze zaken te veel in de algemeenheid gesproken wordt.

Je kunt natuurlijk niet stellen dat iedere kweker eigenwijs is en ieder liefhebber niet in staat is om met de hand op te voeden! Trouwens stellen dat kwekers (algemeen) beter voor een handopfok kunnen zorgen vind ik erg kort door de bocht omdat er natuurlijk heel veel kwekers zijn die dit ook nog nooit gedaan hebben.

Resume: De praktijk leert dus dat er kwekers zijn die heel goed in staat zijn om jongen met de hand op te trekken en dat er liefhebbers zijn die heel goed in staat zijn om jongen met de hand op te trekken.

Zo ongeveer, denkik, toch?
wink ;) Peter


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-01-18 - 08:21:39 send message to natasja

precies !

er dus niet direct vanuit gaan dat een koper slecht bezig is indien ze kiezen voor eigen handopfok want er zijn gevallen dat een koper het er beter vanaf brengt of net zo goed vanaf brengt als een kweker en zonder die verdere informatie dus niet direct oordelen dat het een slechte keuze is.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-01-18 - 08:25:13 send message to natasja

quote
Natasja,
We zijn echt heel goed in staat om je vragen te begrijpen. We proberen je er ook elke keer een net en eerlijk antwoord op te geven. Helaas wil je elke keer aan de hand van jouw eigen ervaring je vraag herhalen! Wat er ook als reden of als antwoord wordt gegeven, het lijkt erop dat jij er nooit genoegen mee neemt totdat er hier iemand komt die zegt "Natasja, je hebt helemaal gelijk en iedereen kan het leren, verkoop van baby vogels is dus geen enkel probleem!"


Erwin , jullie zijn uitstekend geschikt om mijn vraag te begrijpen alleen word er niet inhoudelijk gereageerd op de essentie van mijn vragen , contineu word er gereageerd met voorbeelden van leken die het niet goed hebben afgerond , dan krijg je dus ook contineu de vraag terug met voorbeelden waarin het wel goed is afgerond wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-01-18 - 09:06:47 send message to Jacqueline

happy :)

Het gaat niet om aantallen die goed zijn afgelopen.
Onze bezorgdheid gaat uit naar de aantallen die het loodje gelegd hebben.
Stuk voor stuk zijn deze mensen ook met volle moed aan handopfok begonnen, voorzien van adviezen van horen en lezen, aangevuld met info van de vorige eigenaar.

Zijn deze mensen met volle moed huiswaarts gekeerd, met hun nieuwe aanwinst.
Niet wetende wat hun te wachten stond, maar ergens op het pad naar zelfstandigheid van hun nieuwe aanwinst, is er iets drastisch verkeerd gegaan, door onervarenheid/onkunde, hebben ze toch voortijdig afscheid moeten nemen van hun baby, die ze vanaf dag 1 in hun hart hadden gesloten.

Vraag eens aan hun wat de mening is over handopfok door beginners/leken, vraag ook eens hoe het voelt, om zo'n jong leventje te zien en voelen sterven in je handen, de radeloosheid, wel willen maar niets kunnen doen, puur omdat je geen voldoende kennis hebt/had.
Vraag ook eens, naar de laatste blik van het babytje, voordat hij/zij voorgoed de ogen sloot.

Nogmaals, het promoten van handopfok door beginners/leken, is verwerpelijk, al was het maar om een baby te redden van de DOOD.

Dat geldelijk gewin een motivatie zou zijn voor handopfok.
Zal je even uit je droom helpen.

De snelle manier.

baby's 5/6 weken oud, opkoper erbij 350/375 euro per stuk recht uit het blok, afrekenen, en geluk ermee.
Afspraak word gezet voor de volgend ronde.

De superhoge winst manier.

Zelfde baby's, maar nu worden ze door de kweker op de leeftijd van 6 weken voor handopfok naar binnen gehaald.
Voor minimaal 6/7 weken worden ze met alle zorg omringd, om op/uit te groeien tot een papegaai die aan alle verwachtingen kan voldoen.

Dan komt de dag dat ze weg gaan naar een warm plekje wat ook de kweker geregeld heeft, door selectie toe te passen, weet hij voor 99% zeker die heeft een warm en welkom plekje.

Dan is het tijd om de grote winsten eens te gaan tellen, waar men het zo over heeft.
Voor 29 euro BRUTO per week heeft hij/zij zich ingezet alware het dat er aan het eind van de rit een miljoen lag te wachten.

Dus geldelijk gewin is niet de motivatie om handopfok ter hand te nemen, de snelle manier brengt meer op.

En geloof me maar, heb ik er 100 per dag van 6 weken oud, kom ik er 100 tekort, schommelingen in aanbod maken dat de prijzen onderhevig zijn aan een stijgende lijn.

Dus wat kan de motivatie dan zijn, om toch hier niet aan te beginnen of aan mee te werken (snelle manier)wel te verstaan.

Voldoening gewoon puur voldoening, een fijn gevoel eraan overhouden, samen kunnen zeggen tegen elkaar, zo die heeft ook weer een warm en welkom plekje, dat gezin of die persoon is gelukkig voor tig jaren, gewoon kunnen zeggen Coco of hoe hij/zij ook heet, het gaat je goed.

Noem het zoals je wilt, liefde/bezorgdheid/verantwoording of eventueel hartstikke crazy, feit blijft wel, deze baby's zullen niet sterven in de handen van hun nieuwe baasje.

Het uitdragen/promoten van deze manier lijkt me vele malen beter voor de aanstaande huiskamer papegaaien/ara's/kaketoe's dan eender welke andere manier.
Want laten we wel wezen, laat het belang van de vogels die ingezet worden, voor een verder leven in de huiskamer, boven alles staan.

En voor diegene die in stilte dromen van een huiskamer kameraadje.
A.U.B, ga voor zekerheid laat voor pakweg 125 euro geen babytje in je handen het leven laten.

Geloof me, het is het niet waard, de teleurstelling, het ontwaken uit een nachtmerrie is vele malen lichter, om maar niet stil te staan bij wat je de vogel in kwestie aan doet.
Ondanks dat je eraan begint met de allerbeste bedoelingen.

Bedenk ook, eenmaal op de trede der zelfstandigheid aan gekomen, is er nog een lange weg te gaan, voordat je kunt spreken van een echt maatje voor het leven.
Wie ga je bellen/vragen om hulp op dit gebied, Gostbusters (snelle manier jongens).
Vele geven het op, en de eens zo gewenste huiskamer kameraad, slijt zijn dagen in stil lijden, opgesloten voor de rest van zijn leven, en in het gunstige geval, word hij/zij getollereerd en mag soms met handschoenen aan op de hand van zijn verzorger een rondje kamer doen. jonge jonge wat hebben we een pret.

wink ;)
Peter.






dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-18 - 09:09:59 send message to dooren

Wij gaan er ook niet gelijk vanuit dat een koper het slecht voor heeft met zijn baby-papegaai, maar de ervaring ontbreekt gewoon.

Wij hebben niet alle wijsheid in pacht. (maar wel meer)

Maar wat we wel weten is dat het voor iemand zonder praktijkervaring het moeilijker is dan een kweker die zich profesioneel heeft toegelegd op deze materie.

Als een prof jonge babies grootbrengt, laat stellen 100 stuks, dan zullen 100 individuen kopers zonder of met weinig ervaring deze 100 babies nooit kunnen grootbrengen. 90 is dan al een knappe benadering.

Kortom en nogmaals het is niet om te propageren of te stimuleren dat derden gaan experimenteren met levens van jonge papegaaien.

Ik snap ook niet dat je deze vraag stelt.
HANDOPFOK, ZELF DOEN OF KWEKER LATEN DOEN?

Handel in jonge papegaaien onder de 12 weken leverd alleen verspreiding op van virussen en ellende.

Bovendien gaan er meer jonge onder deze 12 weken dood. Het stimuleerd alleen de foute handel, die snel geld wil verdienen.

De eerlijke die de jongen wel netjes grootbrengen voor de particulier tot een leeftijd van 12 weken,
en daarom wat duurder is, wordt buitenspel gezet.

Ze zijn "te duur" voor de domme en naieve calculerende burger.


En daarom is het antwoord Nee nee en nogeens nee.

En dat je zelf dat dan wel kunt (en hebt geleerd zonder stukken) dat is iets anders.

Propaganda maken voor DHZer is uit den boze, blijf denken in het belang van de jonge kwetsbare baby-papegaai.
Gert



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-01-18 - 10:33:24 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Quote
----------------------------------------------
Handel in jonge papegaaien onder de 12 weken leverd alleen verspreiding op van virussen en ellende.
------------------------------------------------

Dit in combinatie met verzamelplaatsen van papagaaien wordt door vele gezien als de grootste bedreigeng van de papagaaien/parkietenliefhebberij

Ideaal in dit verband, zou het zijn als de vogels direct van kweker/liefhebber naar de nieuwe eigenaar/liefhebber zouden gaan .

Maar zo werkt het helaas niet,door diverse redenensad :(

(we dwalen aflaugh :D)



paddo
Website Member
Posts :115

Website Member
2006-01-18 - 11:38:48 send message to paddo

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Natuurlijk kan je een vogel opvoeden,
Natuurlijk kan je een aap opvoeden,
Natuurlijk zou het kunnen...

Is het verstandig????
Wellicht dat je daar de essentie van je vraag hebt.

Kan het ...?? JA
Is het verstandig..?? NEE

Niet in mijn ogen.
Ik heb Cujo niet zelf opgevoed.Dat is voor mij gedaan.. GODZIJDANK!!!!
Ik heb niet de kennis, de ervaring, het gedult, om een baby ara zelf op te voeden.
Daarnaast zou ik de symptonen van een zieke vogel niet kunnen herkennen. Ik zou de voeding moetten "inschatten" zonder ervaring.
Ik had Cujo geen omgang met andere vogels of huisdieren kunnen bieden.

Wellicht dat Cujo mijn opvoeding wel had overleeft, maar ik geloof er volledig in dat het voor Cujo beter was op deze wijze!!

Als je je vogel zelf wil opvoeden moet je dat lekker zelf weten. Als jij je auto zelf wil repareren moet je dat lekker zelf weten.
Ik ga liever naar iemand met kennis, verstand van zaken zodat ik zeker weet dat het goed gaat.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-01-18 - 12:19:09 send message to erika

waar ik dan wel nieuwschierig naar ben is, waar beginnen de mensen die nu ervaren zijn met handopvok? Komen die bij mensen die het al kunnen? lopen die misschien ergens stage? of????
Ik ben hier namelijk erg in geinteresseerd, ik zou dit later namelijk zelf ook zo goed willen kunnen. Nu heb ik natuurlijk al enige ervaring, goede en slechte ervaringen, maar nog lange niet ervaren.

groetjes erika


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-01-18 - 13:49:09 send message to Wickingh

Hallo Erica,

ik heb idd een soort van privecursus gevolgd bij een zeer ervaren handopfokster (goed woord?).
Zowel theoretisch als praktisch ,is mij zeer goed bevallen ik weet alleen niet of ze hier met naam en toenaam vermeld wil worden.
Maar als je wilt zal ik haar een berichtje sturen,

mvg Frank


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-18 - 14:22:54 send message to ParkietenPeter

quote
handopfokster (goed woord?).

babypapegaaihandopvoedster. (36x woordwaarde)
laugh :Dwink ;)


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-01-18 - 14:25:07 send message to erika

hoi frank,
ik zou hier graag wat meer informatie over willen, als dat kan natuurlijk
Alvast heel erg bedankt

groetjes erika


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-18 - 14:42:20 send message to Hawkeye_NL

Erika, wil je dit er dan nog bij gaan doen?
Je weet toch dat je hier altijd met je vragen terecht kunt! wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-01-18 - 15:51:26 send message to Wickingh

Hai Erika,

ik zal haar eens een berichtje sturen.

@ Erwin,

waarom neem je niet eens contact met haar op en kunnen jullie ,jullie ervaring samen bundelen om het te perfectioneren (Bert weet wel wie ik bedoel),

mvg Frank


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-01-18 - 16:36:48 send message to meester Vogel

Ik vebaas me er steeds weer over hoe stijfkoppig de kenners zijn. Als anderen positieve ervaringen hebben op 'hun vakgebied', dan is dat geluk. razz :p Voor henzelf bestaat geluk niet, dat is allemaal ervaring.
Spijtig dat dit geluk alleen de minder ervaren kwekers ten deel valt. Echter dan zijn er in ieder geval een aantal gelukkig (waaronder Natasja). laugh :D
Ach en bij geluk hoort tevredenheid, ook een goed gevoel.
Kom op lees eens wat kritischer en niet alleen dat wat je zelf wilt lezen. sad :(


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-18 - 17:22:40 send message to dooren

Laat ik nu dat zelfde gevoel van stijfkoppigheid hebben over degene die ook eens een paar vogels met de hand hebben grootgebracht.
wink ;)
(wat een grap, hahaha)
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede