Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweektips voor vruchten en insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-30 - 15:07:50 send message to BALD

Goed het zal een eeuwig raadsel blijven,maar bij de moeilijkere soorten ,pure insekteneters,menie vogels,pitta's,trogons,vliegevangers,pygmee-ijsvogel enz...Geef maar massa's meelwormen ,zult vlug resultaat merken
Gaaien,grotere ijsvogels,sommige lijstersoorten,sommige spreeuwesoorten kunnen inderdaad veel meelwormen verdragen
Als iedereen maar in zijn gedachten heeft dat hij of zij het beste doet,maar niemand is perfect
Nu kan er gezegt worden ,wat zit die vent allemaal te razen,maar leergierig zijn is een goede eigenschap,zelf leer ik nog alle dagen bij,kwa kweken met insekteneters heb ik zeeer veel ervaring dit omwille van de vele jaren,de lijst vande kweek is te lang om op te noemen,heb er nooit mee te koop gelopen,nooit geen dikke nek meegehad ,geen eurootjes aan verdient,wel veel plezier aan gehad.
mvg,frank


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-30 - 15:29:12 send message to Niltava

??Kan je stuk niet goed "lezen", ben je nu boos/gepikeerd??

quote
Geef maar massa's meelwormen ,zult vlug resultaat merken

Bedoel je kweekresultaat of slechte ervaringen?


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-30 - 16:03:53 send message to BALD

Neen ,ben absoluut niet boos,mijn lontje is langer dan dat hehappy :)
Veel meelwormen bij pure fijne exotische insekteneters is niet goed ,
Nogmaals MEER 30 jaar terug stuurde de importeurs meelwormen naar het land waar ze de vogels vangen.Kregen uitsluitend daar meelwormen,bij aankomst bij handelaar ,potten vol met meelwormen,t'was gekope voeding ,gemakkelijk,weinig werk en de handelaar kon ze nog een tijdje in leven houden,
Wanneer de koper zijn aangekochte vogels niet in de korste tijd overschakelde naar andere voeding,dan was de dood nabij.
Liefhebbers die nu rond de 50 jaar zijn ,van die speciale soorten zullen dit ook wel gezien hebben
Daarom,massa's meelwormen=nie goe bezig


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-30 - 18:16:30 send message to molineti

Ik probeer zoveel mogelijk over te stappen naar diepvriespinkys en diepvrieswasmotten.

Ik heb nu betere resultaten dan toen ik hoofdzakelijk meelwormen voerdehappy :)

Omdat ik in kolonie kweek is ,,levend,,voer ook niet aan te slepen,en gaat er ontzettend veel tijd inzitten(ik moest wel 6 tot 10 keer per dag voeren)

Na een periode van gewenning eten ze nu eerder de diepvries wasmotten en pinkys dan de levende meelwormen.

Bald ,Wat voor soorten kweekt U nu nog?happy :)


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-30 - 19:24:33 send message to tropic

Ikzelf heb geen ervaring met wasmotten, maar heb me laten vertellen dat het gevaar bestaat dat je vogels te sterk gaan aanvetten door het (teveel?) eten van wasmotlarven. Of het waar is laat ik in het midden


BALD
Website Member
Posts :22

Website Member
2006-09-30 - 21:25:00 send message to BALD

Het geven van wasmotten is wel een dure bezigheid,ik gaf alleen wasmotten in het voorjaar als prikkeling ,zeer voedingsrijk maar te is te
Insekteneters die s'morgen teveel peuteren,alles eruit werpen,dan is het normale dagrantsoen niet goed ,natuurlijk gaan ze eerst het beste eruit halen maar laat ze wennen aan het andere ook,t' is een kwestie van tijd ,wel zorgen dat de vogels fit blijven
Eigelijk was ik er een beetje op uitgekeken en ben ik volledig overgeschakeld naar het kweken met roofvogels en een koppel cassuarissen




Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-10-01 - 14:14:55 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

meelwormen rechtstreeks van een verkoper of goedgevoerde meelwormen met meelwormen voer is een groot verschil. Vogels die skeletten gevoerd krijgen of volgevreten wormen met een goed basisvoer en strooipoeder is het geheim van veel insectenetende kwekers.

Naar mijn mening is het resultaat van een geslaagd kweekresultaat mede afhankelijk wat de liefhebber wil investeren in geld en tijd wat betreft zijn levend voer. Kant en klaar producten rechtstreeks geven aan de vogels geeft meestal een negatief resultaat. Overigens is een jonge vogel na het uitvliegen nog geen vogel op stok, veel krijgen problemen met de rui en een sluimerende cocodiose besmetting. Vooral het preventief kuren is een bedreiging bij deze groep en krijgen we wellicht dezelfde toestanden als bij de europeese cultuurvogels.

Ruud


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-10-02 - 22:55:03 send message to tropic

Ben het akkoord dat de kwaliteit van de meelwormen van groot belang is, dus vooral het voer wat ze krijgen. Ik stel me wel al jaren de volgende vraag: wij zijn allemaal begaan met onze vogels en wat we ze voeren, maar, welk voor hebben de diepvriesinsekten die wij dan geven gekregen???? Daar heeft niemand een zicht op en iedereen voert het.wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-10-12 - 18:13:34 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)Dit heeft niks met kweektips te maken,maar wilde het toch even kwijtwink ;)

Liefhebbers van vruchten en insecteneters zouden de sjacheraars/tussenhandelaren en handelaren die misbruik maken van echte liefhebbers door ze te laten bieden op de door hun te koop aangeboden vogels moeten ´´boycotten´´

dit lijkt soms nergens meer op,sommige soorten zijn in 1 jaar tijd meer dan verdubbeld.

Mijn oproep zou dan ook zijn:verkoop je eigen vogels rechtstreeks aan liefhebbers of gerenomeerde handelaren ,maar verkoop zeker niet aan die prijs opdrijvende handelaartjes.

Meestal worden er ook nog ,,oude,,import vogels aangeboden,waarvan nakweek zeker geen garantie zal zijn.sad :(

mvg Rene



tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-10-12 - 19:41:49 send message to tropic

Hoe ken jij de sjacheraars, tussenhandelaren die niet serieus zijn uit de anderen??
Gisteren staat er een niltava pop te koop. Ik reageer erop en die man vraagt te bieden vanaf 125 euro voor een import vogel (dus een oude vogel). Is dit nu een sjacheraar of een geldwolf??
Wat met al die oude nachtegalen die verkocht worden aan woekerprijzen?? zijn dat allen sjacheraars???
De prijzen worden zo wel de hoogte in gejaagd, maar het is in de eerste plaats de (lief)?hebber die dit volgens mij doet.
Ik zou het ook graag anders zien, maar zie geen oplossing.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-10-12 - 20:52:04 send message to molineti

Ik maak het mezelf makkelijkhappy :)

Iedereen die vogels aanbied voor de hoogste bieder zie ik als sjachelaar en zeker niet als liefhebber.wink ;)

Zo ga je namelijk niet met mede liefhebbers om.

De leeftijd van ongeringde(import) aziaten(vruchten en insecteneters) loopt voor vele soorten zeker tegen bejaardheid aan .

De waarde van deze vogels is dan ook een groot vraagteken ?

Nakweek van deze ´´oude vogels´´ zal waarschijnlijk ook niet meer noemenswaardig zijn.

Het is van zeer groot belang dat deze vogels in het bezit komen van bezielde liefhebbers.

Maar die zullen waarschijnlijk die opgeklopte woekerprijzen niet betalen (ik uit principe niet)

Want die weten hoe het zit,en wat je er voor over moet hebben om deze soorten te kweken.

Maar Misschien verwacht ik wel teveel van vruchten en insecteneters liefhebbers,en is het verschil met de door mij bekende papagaaienliefhebbers wereld kleiner dan ik hoopte

Ik hoop het niethappy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-06 - 22:48:21 send message to Karel

Er is inmiddels wat tijd verstreken en ik heb met diverse mensen contact gehad wat betreft de voeding van toks en neushoorns. Vandaar even een tussentijds verslagje.

Het meest opvallend was dat de meeste liefhebbers/kwekers deze vogels meer vleesachtige producten gaven dan ik had verwacht. Soms tot 75%, maar minstens 50%.
Vrijwel iedereen gebruikt hiertoe de hondenbrokken die ik ook al (in mindere mate) voerde.

Omdat de hondenbrokken een (te) hoog ijzergehalte hebben, dient het overige voer dusdanig te zijn dat het ijzer niet of weinig kan worden opgenomen. Hier speelt de Nutribird H16 een belangrijke rol. Ik begreep dat hier de stoffen in zitten die de ijzeropname afremmen, door het ijzer aan zich te binden en als "onverteerbaar" het lichaam weer te laten verlaten.

Het basispakket ziet er nu als volgt uit:

50% Vleesprod. (fijngesneden hondenbrokken, schapenhart en/of eendagskuiken) met Carmix.
40% Nutribird H16 (geweekt en doorgesneden)
10% Ijzerarm universeelvoer

Verder dagelijks vers fruit, vrijwel alles m.u.v. citrusvruchten die de ijzeropname "stimuleren".
Zeker 1x per week insecten als sprinkhanen en meelwormen en/of jonge muisjes.

Gelukkig wordt alles goed gegeten. Soms is het even wennen (Nutribird, paprika), maar uiteindelijk wordt alles gegeten.

Ook het probleem van het niet eten van universeelvoer is opgelost. Als ik het fruit heb gesneden en over de voerbakjes heb verdeeld, blijft er wat vruchtennat over. Als dit een beetje door de universeel wordt gemengd, wordt het totaal goed opgenomen.

Tips blijven evengoed welkom!happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-06 - 23:36:49 send message to dooren

Een erg belangrijke vrucht die niet mag ontbreken zijn vijgen. In de natuur worden deze veel gegeten en zijn ze een belangrijke voedingsbron.

Bovendien arm aan C dus het stimuleert niet de ijzeropname.

Helaas is het zo dat commercieel gekweekt vijgen minder voedingsstoffen bevatten als de vijgen uit de vrije natuur. Niettermin mag deze niet ontbreken.

Zwarte bessen, passievruchten, papaja en mango zitten vol met C en is met betrekking tot de ijzeropname minder gunstig.
Gert


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-11-06 - 23:49:48 send message to tropic

molinetti, sorry voor de late reaktie, maar in deze uitleg kan ik me volledig vinden. Ik hou eer dezelfde principes op na. Vandaar mij pleidooi.wink ;)


bartjan
Website Member
Posts :103

Website Member
2007-04-28 - 21:14:48 send message to bartjan

ik hen eem vraag over over krekels en sprinkhanen,hoe voer ik die?een klein bakje met een klein gaatje bovenin?is dat de beste manier?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede