Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > van pellets naar zaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jbw
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-03-10 - 09:47:41 send message to jbw

Nogmaals bedankt voor de reacties op mijn vraag. Na jullie opmerkingen ga ik rustig proberen wat af te bouwen met de pellets. Voorlopig terug naar 50/50 lijkt me wel wat. Voor de duidelijkheid betreft het catharinaparkieten.


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2007-03-10 - 10:58:00 send message to andre22

Hallo allemaal,
Of iemand pellets voert of zaad moet een ieder uiteraard zelf weten. Ikzelf voer aan mijn grote parkieten altijd zaad. De reden hiervoor is ok probeer mijn vogels zo natuurlijk mogelijk te houden (waarom hou je ze dan in een kooi omdat ze buiten weg vliegen)happy :). In de natuur zullen vogels nooit pellets tegenkomen, ik ben er van overtuigd dat men alle vitaminen en alles in een pellet krijgt, zulke pellets zijn er ook voor mensen maar hoeveel eten die het?. Omdat ik pellets te saai vind voor mijn vogels en door alle slechte verhalen blijf ik bij zaad. Het zou wellicht wel een goede aanvulling kunnen zijn net zoals wat fruit en gierst.
Ik blijf dus bij zaad.
Gr Andre


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-03-10 - 11:42:29 send message to Dennis Fr.

hallo peter dezelfde vraag voor jou waar baseer jij het op dat het niet zo is.

mij is het toevallig wel overkomen en dierenarts heeft hetzelfde gezegd.mij is een ruppel overleden aan maagdarm verkleving doordat de vogel op pellets heeft gezeten en niet op zaden en ik voer alleen zaden.als ik had geweten dat ie op pellets zat had ik de vogel al niet eens gekocht en het is al meer kwekers overkomen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-10 - 12:10:44 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dennis, op deze wedervraag was ik al voorbereid.

Mijn reden waarom ik zou handelen als ik schreef staat er namelijk al direct bij vermeld. wink ;)
quote
Je kunt ook langzaam overgaan door ze steeds meer zaad en minder pellet te voeren. Het te verwachten probleem hierbij zal zijn dat de vogels tot het laatst toe pellet eten, zo us minder eten, omdat morgen toch weer pelletvoer komt en het zo er op neer komt dat ze toch van de ene op de andere dag op zaad over moeten.


Dat jij door de dierenarts te verstaan hebt gekregen dat de verkleving alleen aan de overgang van pellet naar zaad te wijten is, is voor zijn rekening, dat kan ik niet tegenspreken.
Mijn ervaringen met dierenartsen, hoe goed ze ook zijn (daar twijfel ik niet aan) ze ook niet alles weten en in de gevallen zij het niet weten, toch antwoorden en dan ligt het aan de overtuigingskracht.

Maar zoals ik al zei :
quote
Ik ben een grote voorstander dat iederen zelf mag weten wat hij doet,

En ik zou het zo doen.

wink ;) Peter
sad :(


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-03-10 - 13:01:42 send message to Dennis Fr.

happy :)het langzaam weer overgaan op zaden zal ook vast wel helpen denk ik(hoop ik ook).Helaas had ik gewoon pech.


Miro
Website Member
Posts :31

Website Member
2007-03-10 - 19:43:13 send message to Miro

Hallo, toen ik mijn grijze roodstaarten kocht(2 koppels) hadden zij 4 jaar op pellets gezeten(Versele Laga).
Ik had een zakje pellets meegekregen om de vogels zo sneller te laten wennen. Ze hebben twee dagen niet gegeten totdat ik een bakje graanmengeling bijzette. twee uur later was het graan volledig opgegeten? Ik heb nooit iets ondervonden van het meteen overschakelen op pellets?mvg


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-11 - 09:06:18 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kennelijk is het niet zonder reden dat sommigen geen vogels willen kopen die op pellets staan. Het overigens zowiezo aan te raden om bij aankoop wat voer mee te krijgen van de verkoper.
Als het voeren met pellets bij overgang op zaad zulke gevolgen kan hebben, vraag ik mij wel af of pellets überhaupt wel een geschikt voer is voor vogels. Omgekeerd is dit immers niet het geval, daarbij kan de vogel hooguit verhongeren. Dat betekent dat het exclusief en langere tijd voeren van pellets ernstige wijzigingen in de organen van de vogel teweeg brengt.

Voorzichtig afbouwen zal ongetwijfeld de risico's flink verminderen.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-03-11 - 13:00:57 send message to lennard

Ik heb het bij een valkparkietje gehad die ik bij iemand gekocht heb. Die heb ik opgestuurd en daar kwam eruit dat het kwam omdat die opeens overging op gewoon zaad. En dat kon het vogeltje dus niet aan.happy :)


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-03-11 - 13:37:45 send message to lennard

en die kreeg bij die kweker dus pelletshappy :)


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2007-03-11 - 13:48:10 send message to Fokke

Ik heb een koppel lories gekocht die van jongs af aan met pellets waren grootgebracht.Bij aankomst heb ik ze naast een bakje pellets, waarvan ik een kleine hoeveelheid had meegekregen, een bakje loripap gegeven. Het resultaat was dat ze bij mij geen bek meer aan de pellets hebben gezet dus die heb ik na een paar dagen maar weggegooit.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-03-11 - 18:21:43 send message to Rogert

Ik wil ParkietenPeter complimenteren met de diepgang die hij in dit forum probeerd teweeg te brengen.

Het pelletverhaal zal altijd een strijd blijven tussen voor- en tegenstanders.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-03-11 - 18:45:59 send message to mijnkaketoes.nl

Roger

Klopt. Wel vind ik het mooi om te lezen bij een nieuwe fabrikant (ik weet niet of ik de naam mag noemen maar doe het toch maar DIECA) dat deze op hun site zelf aangeven dat alleen pellets slecht is. Dat je het altijd zal moeten combineren met zaad. Kijk dat vind ik nou eens eerlijk voolichting van een producent richting consument.happy :) Ik zou de site hier neer kunnen zetten, maar dat mag geloof ik i.v.m de reclame niet.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-11 - 21:37:24 send message to ParkietenPeter

Mijnkakatoes; Als het terzake doende is en voor informatie mag dat natuurlijk altijd. Als het alleen om de reklame te doen is is dit gevoelig.

Wat ik vaak met discussies mis zijn de onderbouwingen. Vaak wordt er iets geroepen en andere roepen dit na. Daar koop je eigenlijk weinig voor.

Wat mij nu weer opvalt is dat een valkparkiet er aan dood gaat en een Lorrie zonder problemen overgaat van pellet naar zaad? Terwijl ik altijd gedacht had dat de valkparkiet sterk en de lorrie 'zwakker'(gevoeliger) was.

Ik zou dan wel eens dat onderzoeksrapport willen lezen, zo sceptisch als ik ben.

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-11 - 21:59:39 send message to johanblok

Goed onderzoek naar dit soort zaken zou inderdaad heel nuttig zijn. Er zijn hoedanook voldoende redenen om in ieder geval voorzichtig te zijn.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-03-11 - 22:07:21 send message to mijnkaketoes.nl

Parkietenpeter

Ben het helemaal met je eens. Ik wou dat goede onhafhankelijke onderzoeken waren. Er zijn wel wat onderzoeken zoals bijvoorbeeld van de Harrison maar ja dat is jammer genoeg niet onafhankelijk uitgevoerd.

groet

Henk




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede