Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Free flight keuze
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-06-05 - 15:50:01 send message to ParkietenPeter

Zoals ik al zei zul je, als je net als een duif, kromsnavels wilt houden, ze moeten domesticeren en daar gaan generaties oveheen. En heel veel weggevlogen vogels.
Die vogels komen in mijn ogen toch goed terecht. Hebben onze katten en roofvogels ook eens buitenlandse keuken.

Maar de aanhouder wint.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-06-05 - 16:42:44 send message to mijnkaketoes.nl

Buiten om mislukkingen zijn er natuurlijk ook al geslaagde voorbeelden. Wij zien in deze periode een aantal keren per maand de ara's van Apenheul boven ons huis vliegen, richting de walnotenboom. Wel een machtig mooi gezicht deze zo te zien vliegen.

Henk


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-05 - 19:37:45 send message to whitebulldog

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Buiten om mislukkingen zijn er natuurlijk ook al geslaagde voorbeelden. Wij zien in deze periode een aantal keren per maand de ara's van Apenheul boven ons huis vliegen, richting de walnotenboom. Wel een machtig mooi gezicht deze zo te zien vliegen.

Henk



wat een bofkont ben jij he, lekker kijken en niet betalen laugh :Dlaugh :Drazz :p

maar lijkt mij inderdaad ook een machtig mooi gezicht.
Ik heb diverse shows meegemaakt in Palamitospark in Grancanaria ( voor de bosbranden) maar dat is ook machtig mooi hoor die ara's daar te zien vliegen op die hoogte's.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-06-06 - 08:52:30 send message to Ubernoob

@parkietenpeter
Dat de papegaai gedomesticeerd zou moeten worden is echt onzin.

Domesticatie is een proces waarbij er gekweekt/gefokt word met die dieren die voor de mens gunstige eigenschappen hebben zodat uiteindelijk een dier ontstaat dat is aangepast aan het leven met de mens en vaak wat oplevert voor de mens.

Dit is simpelweg niet noodzakelijk om te trainen met een papegaai. Free Flight training behelst niet meer dan het aanleren van gedrag (terugkomen op verzoek) en het ontwikkelen van de vliegvaaradigheden die onze huiskamer en volierevogels vaak niet meer hebben.

De tamste papegaaien die volledig afhankelijk zijn van de mens (gedomesticeerd dus) zullen als ze plots buiten komen wegvliegen en in paniek vluchten. Zelfs als ze terug willen komen kunnen ze dit vaak niet omdat ze de vliegvaardigheden niet hebben.

De vergelijking met postduiven gaat ook mank. De postduif is voorzover ik weet niet speciaal gekweekt om op commando terug te komen. Er werd en word gekweekt met die exemplaren die is zeer snelle tijd de weg naar huis weten te vinden. Ik ben geen postduivenkenner maar volgens mij doen ze dit niet uit verlangen naar de baas!!! Deze duiven zijn slechts gewend aan behandeling door mensen omdat dit van jongsaf met ze gedaan is.

Jouw enigszins sarcastisch aandoende opmerking dat het lekker toetjes oplevert voor allerhande dieren is mijn inziens ook niet terecht. Er word door steeds meer mensen bewezen dat ook papegaaiachtigen veilig gevlogen kunnen worden zonder dat ze ten prooi vallen aan roofdieren.

Er valt voor de aanhouder niets te winnen dan slecht het plezier van het zien vliegen van zijn of haar eigen vogel. Laten we van Free Flight alsjeblieft geen discussie maken waarbij elke succesvolle vlucht een punt in voor de voorstanders en elk ongeluk een punt voor de tegenstanders. Dan blijven we eeuwig discuteren.

Free Flight is mogelijk. De vogel waarmee dit kan hoeft niet meer gekweekt te worden. Hij is er al. Hij moet alleen getraind worden net zoals zijn eigenaar.....



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-06-06 - 09:03:28 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Omdat ik mij niet met freeflight bezig houdt heb ik er ook helemaal geen verstand van.
Ik schrijf niet dat de papegaai gedomesticeerd moet worden!!!
De vraag gaat hier over de valkparkiet! en niet over ara's of andere papegaaien!!!

Maar ik zal de discussie maar verder aan de échte experts overlaten.

Succes,
sad :( Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-06 - 12:17:10 send message to Karel

Daar hoef je geen expert voor te zijn, Peter. Sommige soorten lijken nu eenmaal meer huisgebonden dan anderen. Ik kende een grote kweker van Zuid-Amerikaanse parkieten. Vogels die bij hem ontsnapten bleven meestal wel rond de volieres hangen en wilde het liefst gewoon weer naar binnen en konden gewoon weer worden teruggevangen (géén tamme vogels).
Bij Australiers is dat meer uitzondering dan regel. Als die ontsnappen ben je ze meestal kwijt.
De valkparkiet neemt daarin nog een eigen plaats in zoals ik al eerder omschreef.
Van grasparkieten is overigens leuk te vermelden dat deze als ze tam zijn en ontsnappen vaak bij iemand het huis in vliegen, terwijl "wilde" examplaren zich graag aansluiten bij groepen mussen e.d.

Een en ander neemt niet weg dat een goed getrainde eigenaar het "schijnbaar onmogelijke" uit zijn vogels kan halen, waardoor iedere vogel in principe gevlogen kan worden.

Dit topic is echter gestart door een beginner op Free flight gebied.

Mijn advies (zoals ik dat ook altijd heb gegeven aan wannebe-valkeniers):
Ga eerst een cursus doen en/of zoek contact met een ervaren vlieger die je mentor wil zijn en leer van hem/haar het vak.
Zelf met een tam vogeltje gaan prutsen in de achtertuin leidt ongetwijfeld tot teleurstellingen en veel leed voor de betreffende vogel(s).


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-06 - 15:43:08 send message to whitebulldog

quote

De vergelijking met postduiven gaat ook mank. De postduif is voorzover ik weet niet speciaal gekweekt om op commando terug te komen. Er werd en word gekweekt met die exemplaren die is zeer snelle tijd de weg naar huis weten te vinden. Ik ben geen postduivenkenner maar volgens mij doen ze dit niet uit verlangen naar de baas!!! Deze duiven zijn slechts gewend aan behandeling door mensen omdat dit van jongsaf met ze gedaan is.




bij de postduif is er gebruik gemaak van het instinct om de weg terug te kunnen vinden ( magnetish veld), tevens wordt ( om prijs te vliegen) gebruikt gemaakt van "motivatie"dit kan zijn op het nest spelen, of op weduwschap ( de duif heel de week van zijn partner sheiden, en kort voor het inkorven even tonen aan elkaar, waarbij de duif weet dat bij thuiskomst zijn wederhelft wacht) de eigenaar is dus inderdaad niet zo zeer de drijfveer van de duif. Wel is de honkvastheiod van de duif van belang, want een duif die geen schik heeft op het hok, zal het af laten weten, en niet zeker is of hij terugkeerd.
De band met de iegenaar is dus wel een factor in de vorm van honkvastheid, maar van ondergeschikt belang aan de rest, het is eigenlijk één geheel.( voeding/huisvesting/ rust/plezier/ band met melker )
Ook zijn duiven in het verleden gebruikt voor andere doeleinden omdat gebruik werd gemaakt van al deze eiegnschappen.
Duiven zijn gevlogen in de oorlog ( postduif) duiven zijn zelfs gevlogen om medicamenten te bezorgen met geprepareerde tasjes om hun lijf. Kortom de duif is om meerder doeleinden gebruikt.

of papegaaien die eiegenshappen in meer of mindere mate ook bezitten weet ik niet.Of dit er in te kweken is weet ik ook niet, want bij duiven, is het er wel verder in gekweekt, want sierduiven bijv , die ook tot dezelfde voorouder behoren, (de rotsduif) hebben deze eiegenschap ook niet , als je een sierduif een eiond verderop loslaat zal ie de weg ook niet meer vinden. wellicht zullen ook hier wel eens uitzonderingen hebben plaatsgevonden, maar i.p zal die duif de weg niet terug vinden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-06 - 16:07:43 send message to Karel

En dan zeggen ze dat duiven niet op mensen afkomen.



razz :p


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-06 - 16:36:44 send message to whitebulldog

comming soon: alfred hitchcock and "the pigeons"

produced by Karel from the Netherlands laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D

leuke foto


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-06 - 17:02:53 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

http://youtu.be/SLI4d3W8eUU

op 4:54 wordt uitgelegd hoe dat werkt de weg terugvinden.




quote
bij de postduif is er gebruik gemaak van het instinct om de weg terug te kunnen vinden ( magnetish veld), tevens wordt ( om prijs te vliegen) gebruikt gemaakt van "motivatie"dit kan zijn op het nest spelen, of op weduwschap ( de duif heel de week van zijn partner sheiden, en kort voor het inkorven even tonen aan elkaar, waarbij de duif weet dat bij thuiskomst zijn wederhelft wacht)

http://youtu.be/5wC5PJ6vdF4 hier zie je bij 6:50 hoe dat weduwschap werkt ( motivatie)


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-06-13 - 08:56:55 send message to Exofauna

Is het ook niet een idee om de vogel een zender te geven dat zelfs als hij wegvliegt hij nog redelijk makkelijk is terug te vinden?
Zo ja, waar kan ik eventueel zo'n geschikte zender kopen?

En Karel ik ben inderdaad nog onervaren met free fligth maar ik kan het altijd proberen.
Ik heb ook al contact gezocht met mensen van Avifauna om er mischien stage te lopen en er mischien dus ervaring op te kunnen doen.

En dat Australische vogels er eerder vandoor gaan vind ik onzin want ik ben ook al buiten aan het trainen met onze lori van de blauwe bergen en deze probeert er echt niet vandoor te gaan.

Bovendien ga ik komende woensdag al langs bij iemand die valkparkieten handopfokt om er een uit te zoeken.

Vriendelijke groet Robin!





Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-06-13 - 09:08:55 send message to Ubernoob

Met zenders bedoel je telemtrie? Daar bestaan verschillende merken van. Google maar eens op Tinyloc of Marshall.

Bedenk wel dat deze telemetrie ontworpen is voor roofvogels. Heel veel papegaaien bijten het zendertje zo kapot denk ik. Ik ken iemand die het succesvol gebruikt heeft bij een groenvleugelara. Echter bij goede training is het niet nodig.

Het is wel degelijk zo dat Zuid-Amerikaanse papegaaiachtigen het meest gebruikt worden voor Free Flight. Met name de ara's en aratinga's hebben er talent voor. Dus om Karels opmerking als onzin te bestempelen lijkt me niet terecht.

Natuurlijk zijn ook andere soorten trainbaar. Maar nogmaals, gun jezelf het meeste kans op succes men begin met een soort die die kans zo groot mogelijk maakt.

Ik waardeer je enthousiasme over Free Flight maar kan je de valkparkiet toch echt afraden om mee te beginnen.

En als je wat wil leren over Free Flight dan ben je van harte welkom op het seminar in Avifauna op 15 en 16 juli. Een beter moment om over dit onderwerp iets te leren is er niet denk ik.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-06-13 - 12:06:41 send message to Exofauna

Hoi Ubernoob,

Ik bedoel inderdaad van die zendertjes die worden gebruikt om dieren makkelijker terug te kunnen vinden.

Ik bestempel het niet als onzin dat ara's en aratinga's heel geschikt zijn voor de free flight.
Ik wil alleen zeggen dat Australische vogels ook niet ongeschikt zijn.

Heel mischien zou ik er later nog wel een pyrhurra bij kunnen zetten.

Maar eerst wil ik met 1 vogel beginnen omdat ik denk dat een op een training makkelijker is dan groepstraining.

En ik heb toch een voorkeur voor Australische vogels omdat die over het algemeen wat minder schreeuwen dan zuid-Amerikaanse vogels.

Vriendelijke groet Robin!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-13 - 13:24:50 send message to Karel

Tja, Robin. Ik krijg sterk de indruk dat je je besluit omtrent de vogelkeuze al had genomen voordat je deze topic startte. Het blijft niettemin jammer dat je ervaringen en kennis afdoet als onzin.

Toch hoop ik van harte dat het je gaat lukken, maar dan vooral voor de vogel.
Succes gewenst.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-13 - 17:26:42 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

waarom niet met zuidamerikaanse vogel beginnen ( immers van ervaren mensen dit als voorkeur toegepeeld gekregen) en dan daarna, een tweede vogel erbij wennen( valkparkiet zoals jijzelf wilt) dan kan je ze ook makkelijk terugvinden ( amerikaan maakt idd meer herrie, maar is wel zo gemakkelijk met terugvinden ) als dat eenmaal goed vliegt, kan je besluiten met de valkparkiet ( als het lukt althans) verder te gaan.

mbt het zendertje, ik zag gisteren een groep wauwen tijdens de freeflight in Avifauna, deze leken ook voorzien te zijn van zendertjes, ik zag althans iets van draadjes hangen bij de pootjes ( dunne draadjes)




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 83 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede