Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Papegaaienziekte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-23 - 21:03:30 send message to Karel

quote
Ja de regels om vooral gezonde vogels naar vogelshows te zenden zullen steeds strenger worden


Inderdaad, maar als je eens flink door de archieven van dit forum spit, komt zeer regelmatig de wens naar voren om een verplichte medische keuring in te voeren voor met name papegaaiachtigen die naar tentoonstellingen en beurzen worden gebracht.

Moeten we, nu er aan deze wens gehoor wordt gegeven, gaan klagen?
Als de gezondheidsverklaring algemeen verplicht wordt, zullen de prijzen, onder druk van de bonden en verenigingen, ongetwijfeld tot een "redelijk gemiddelde" gaan dalen. Ik ben daar niet zo bang voor.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-23 - 21:50:30 send message to Rik

quote
@Wilbor, je gaat telkens in herhaling.


Da’s logisch Antonia. Het zit die jongen dwars en ik kan me dat erg goed voorstellen.

Als dat testen in Nederland verplicht wordt, kan natuurlijk overwogen worden om een vogelarts uit Duitsland over te laten komen. Dat een vogelarts in Nederland voor een standaard onderzoek het drievoudige vraagt (€ 66,--) dan dat de test in Duitsland kost (€ 22,--) en dat de klant daardoor uiteindelijke het 15- voudige van de kostprijs ( €5,--) moet betalen vind ik zacht uitgedruk 'vreemd'. Het doet me een beetje denken aan de DSB-bank.

Het argument dat een hobby nu eenmaal geld kost gaat hier niet op. In Nederland voor iets € 1.320,-- betalen en in Duitsland € 100,-- is bizar.

Ik begrijp niet dat een dierenarts deze bedragen zonder blikken of blozen kan vragen. Ook begrijp ik niet dat er klanten zijn die daar geen problemen mee hebben. Onwetende klanten daargelaten.

Nogmaals…ik begrijp de frustratie en ik deel frustratie van Wilbor. Dat iemand anders bereid in om 3 tot 15 keer te veel te betalen moet hij zelf weten. Het gaat hier mijns inziens om een veel te groot prijsverschil en erg veel geld! Dat verschil in geld kun je beter aan andere dingen besteden.

Het is niet zo vreemd dat er zo veel ongeteste vogels worden aangeboden.

Volgende keer gewoon je vogels voor € 5,-- in Duitsland laten testen Wilbor!


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-11-23 - 23:07:18 send message to Antonia

Het gaat er niet om dat ik het er graag voor betaal maar als dat de prijzen zijn ..... wat kan ik ertegen doen dan ?
Elke vogel die hier binnen kom wordt getest op PBFD Polyoma en Chlamydia, en nu ook op het Bonavirus.
En als dat nu eens wat vaker gedaan zou worden bij of de kwekers of bij aanschaf van vogels, zouden we deze discussie ws niet zo snel gehad hebben ...


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-23 - 23:36:01 send message to Rik

quote
Het gaat er niet om dat ik het er graag voor betaal maar als dat de prijzen zijn ..... wat kan ik ertegen doen dan?


Een combinatietest van Polyomavirus, Circovirus en Chlamydia wordt in Duitsland al aangeboden vanaf € 44,--.

Wat je er dus tegen kunt doen is gewoon je veren en je monsters daar naartoe sturen. Binnen een paar dagen heb je de uitslag. Voor het borna virus moet je alleen momenteel nog ergens anders zijn.

Overigens goed dat je alles laat testen! Juist als je alles laat testen kun je dit zeker overwegen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-11-24 - 00:23:18 send message to Antonia

Iemand moet dat bloed uit die nekjes prikken en dat doe ik echt niet zelf razz :p


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-11-24 - 08:32:33 send message to Rik

He bah! Nee...daar zou ik ook niet aan beginnen.

Een grote dekveer uit de ondervleugel trekken en wat ontlasting opvangen op aluminiumfolie is voldoende.

Bijgaan een link waar de veren duidelijk staan beschreven (gebied nummer 3): http://www.bourkes-parakeet.nl/pg/veer-vorm-functie.html

Als je dat gelijk tijdens de aankoop doet dan kun je met z'n tweeën even zo'n veertje trekken. Dan is het zo klaar en heb je thuis geen stress.

Desnoods laat je alleen even bloed afnemen bij een dierenarts als de persé bloed wil opsturen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-11-24 - 14:27:21 send message to Antonia

Thanks voor de tip wink ;)
Ik heb er nu 16 in huis, denk niet dat er nog veel bij komt, tenzij ze daar zelf voor zorgen natuurlijk razz :p laugh :D


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-11-24 - 19:38:56 send message to P.Rooth

Inderdaad, maar als je eens flink door de archieven van dit forum spit, komt zeer regelmatig de wens naar voren om een verplichte medische keuring in te voeren voor met name papegaaiachtigen die naar tentoonstellingen en beurzen worden gebracht.

Hier heb je een heel sterk punt Karel en heb ook in mijn kleine dossiertje zitten snuffelen en daar hebben de muizen aan zitten vreten zag nog net een bont exemplaar wegschieten .

Zo rond 1985 was er een proef om de vogels te laten testen op papegaaienziekte en de kosten waren niet overdreven hoog .
Al wie meededen waren de kleine kwekers en van de grotere jongens kwam geen enkele reactie wie vrij was van papegaaienziekte werd verblijd met een sticker waarop te lezen stond dat je bestand ziekte vrij was .

Echter diende dit ieder jaar herhaald en van lieverlee is dit geheel doodgebloed .

Van bondswege (b.v ) zou er mogelijk een herstart plaats kunnen vinden om de papegaaienziekte aan banden te leggen want helemaal weg krijg je die niet 1.2.3.

Paul



marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2011-11-28 - 15:42:44 send message to marc1

Geachte mevrouw/meneer Oranje, Klantcode: 8526
>
> Hierbij mailen wij u de uitslag(en) van de DNA-Analyse.
>
> Eigenaar: Taal, Dronten
>
> Labcode : AVPT231580
> Ringcode : Geen code
> Vogelsoort : Neophema (Neophema)
> Uitslag Chlamydia: NEGATIEF
>
>
> De papieren worden vandaag per post verzonden.
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Gendika BV
>

deze test kost 50 euro,en ik weet weer een heel jaar lang dat mijn bestand schoon is,ze sturen zelfs een certificaat.

mijn tip : doen, slaap je weer een stuk rustiger!


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2011-11-29 - 20:51:22 send message to P.Rooth

Hallo Marc1

Is ff schrikken dat je vogels vrij van een SOA zijn zeg laugh :Dlaugh :D

Opgezocht dat een test beduidend goedkoper kan .

chlamydia? test jezelf - Koop je soa test voor chlamydia
www.test-point.nl

;Bestellen, testen en zeker weten
Chlamydia test bestellen - € 16,95 Geen verzendkosten.
www.condoombezorgen.nl
Anoniem geleverd. Vanaf morgen al in huis!



Bestel Chlamydia Test | LeStore.nl
www.lestore.nl/Chlamydiatest
€16,95 Geen bezorgkosten. Discreet, snelle levering. Morgen al in huis.


Het RIVM is gelukkig de autoriteit die uitkomst geboden heeft .

Papegaaienziekte - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
wink ;)
www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten.../P/Papegaaienziekte

'Papegaaienziekte' wordt veroorzaakt door een bacterie, Chlamydophila (voorheen: Chlamydia) psittaci. Vrijwel alle soorten wilde en tamme vogels kunnen ...

Naam is veranderd PFFFFFF
laugh :Dlaugh :D


Paul


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-29 - 21:25:26 send message to Ton Koek

daar was ik ook al ingetuind Paul. happy :)


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2011-11-30 - 07:07:33 send message to marc1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

het is nog vroeg, maar ik begrijp bovenstaande reacties niet...wat willen jullie hiermee zeggen?

Paul,ik doe dit jaarlijks bij mijn vogels omdat ik mijn gezin niet wil blootstellen aan papagaaienziekte.
ik hoop dat je dit niet belachelijk gaat maken,ik vind dit een zeer serieuze zaak!


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-30 - 07:34:23 send message to eric 008

aub marc
Brandon Harris
Lees nu

Chlamydophila psittaciUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Chlamydophila psittaci

C. psittaci
Taxonomische indeling
Rijk: Bacteria
Stam: Chlamydiae
Orde: Chlamydiales
Familie: Chlamydiaceae
Geslacht: Chlamydophila


Soort
Chlamydophila psittaci

Portaal Biologie


Chlamydophila psittaci is een bacterie, die papegaaienziekte (ornithosis of psittacosis) veroorzaakt. De ziekte wordt overgebracht via vogels, in het bijzonder papegaaien. (De officiële naam was tot 1999 Chlamydia psittaci). Bij vogels neemt de ziekte de vorm van een intestinale besmetting aan, maar bij mensen geeft het vaak een longontsteking. Ook kan de ziekte zich bij mensen uiten door een griepachtig ziektebeeld met als belangrijkste symptoom hoofdpijn. Behandeling kan met behulp van antibiotica als doxycycline.

Psittacosis is een zoönose die opgenomen staat in de lijst van aangifteplichtige ziekten van de World Organisation for Animal Health (OIE)



marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2011-11-30 - 07:37:15 send message to marc1

precies Eric, en daarom zou iedereen zijn bestand moeten laten testen zodat we het beter kunnen uitsluiten toch?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-30 - 07:57:43 send message to eric 008

hoe moet je het gebruiken want voor die 17 euro test ik dan alle in komende vogels ?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede