Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hybride kweek een gruwel??
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-23 - 20:47:29 send message to dooren

Op zich is er niks op tegen om tegen hybriden te zijn, vooral omdat deze toch verdwijnen in de huiskamers, het NOP zit toch al vol genoeg.
Ze bouwen nog elk jaar hokken/volieres bij, en maar kweken voor de huiskamer, nou dat schiet geweldig op.
Komt ook "goed" over naar natuurbeschermers en andere mensen, om te zien dat bedreigde soorten verkwanseld worden voor hybridenkweek.
Goed raszuiver kweken zodat hiervoor geen vogels meer uit de natuur worden getrokken is de enige weg, de andere is puur verbruiken.
Klinkt voor vele misschien niet positief maar wat is nu de toegevoegde waarde van zo'n hybridenvogel, dat mensen hem graag plaatsen in de huiskamer voor veel geld omdat het iets aparts is??? Van hee, kijk eens wat ik heb!!

Ik blijft dit gekke doelstelling vinden om zo'n met prachtige juwelen uit de natuur om te gaan, zijn ze soms niet goed genoeg voor jezelf??
Stel die vragen eerlijk aan jezelf en denk erover na.
Gert


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-23 - 20:55:17 send message to Wickingh

Hallo allemaal,

ik heb dit topic geplaatst omdat ik erg benieuwd was naar de argumenten van zowel voor als tegenstanders, niet om ruzie of persoonlijke aanvallen op de forumleden uit te lokken, ik zou het dan ook prettig vinden als er inhoudelijk gereageerd wordt zonder persoonlijke aanvallen op zowel voor als tegenstanders.AUB heb een beetje respekt voor elkaar iedereen heeft het recht zijn of haar mening kenbaar te maken.Als ik dit tenminste van de grote baas hier mag zeggen

mvg Frank


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-23 - 21:00:03 send message to Niltava

ok,sorry frank
Misschien dat ik hier en daar wat fel ben. Vooral als er een iets naar voren gebracht wordt, dit door de persoon zelf als juist wordt gebracht zonder dit te staven met feiten of voorbeelden. En dit dan als juist concludeerd.



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-23 - 21:00:28 send message to Lennart

quote
Komt ook "goed" over naar natuurbeschermers en andere mensen, om te zien dat bedreigde soorten verkwanseld worden voor hybridenkweek


Gert, zou jij niet morgenochtend bij het opkomen van de zon je voliere niet openzetten en je vogels dat geven waar ze recht op hebben volgens jou als goedwillende natuurbeschermer?

Nogmaals: Op dit hele topic wordt constant aangehaald dat twee raszuivere ara's gebruikt zouden worden om hybriden te kweken....!

Niets is minder waar, er wordt alleen gesproken over dat ze er zijn en dat daar mee gekweekt kan worden...niet meer en niet minder.
En ik word ondertussen een beetje flauw over de verdachtmakingen van een aantal mensen op dit forum die menen alles te weten op het gebied van natuurbescherming/beheer en behouden van.....
Ook zij hebben boter op hun hoofd...ook zij houden vogels in gevangenschap voor eigen belang/plezier.....
Ook jij/zij maken zich schuldig aan het ontrekken van schepsels die niet geboren zijn om in een afgesloten ruimte te moeten leven van een paar meter bij een paar meter.....sad :(, in het gunstigste geval!

Lennart wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-23 - 21:02:34 send message to Wickingh

Hai,

ook dit was niet persoonlijk naar jou toe bedoeld meer in het algemeen, daarom heb ik in de aanhef gezegd allemaal,

mvg Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-23 - 21:12:18 send message to dooren

Beste Hawkeye,

Ik ben blij dat je het met mij oneens bent , ik ben hier nieuw en heb misschien mijn reactie op de verkeerde plaats gezet daarvoor mijn excuus. Een vraagje aan iedereen maar vooral aan jou is
Vraag:
de hybride kweek een zegen of een gruwel ?
Ik vind dat je de raszuiverheid van mooie vogels verpest ook wordt de gezondheid van de dieren in gevaar gebracht , waarom moeten we hier in de schoenen gaan staan van hogere machten?

mvg Frank

Waarom moeten we hier in de schoenen gaan staan van de hogere machten:

Lennard antwoord: ?????

Gert antwoord: geen hybridenkweek, vogels zijn al mooi genoeg, respect voor wat de evolutie tot stand heeft gebracht. Waardeer dit, onderzoek dit, en ontdek wat deze evolutie werkelijk een wonderproduct is van miljoenen jaren, en niet even 2 vogels bij elkaar en hupsakee. En als ze er zijn, promoot dit niet.

En lennard je mag gerust een andere mening hebben, dat heb ik ookwink ;)
Gert.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-23 - 21:14:01 send message to Niltava

Je bent onverbeterlijk lennard.
Wat je nu weer schrijft bevestigd alleen maar wat ik zei.
Neem een voorbeeld aan peter, peter, erwin, frank en de rest.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-23 - 21:22:04 send message to Jacqueline

happy :)

Als je denkt dat alle vogels die in het N.O.P verblijven uit de huiskamer komen dan toch maar even een belletje doen naar het N.O.P.
Of een bezoekje brengen aan hun website.
Dan ook nog de vogels die als handtam zijn verkocht, maar in werkelijkheid wildvang/natuurbroed waren er af halen en zie wat je over houd aan echte huiskamervogels, die om diverse redenen zijn geplaatst bij het N.O.P.
Weet niet of je daar ook eens een bezoekje hebt gebracht, maar het zijn niet allemaal geplukte/gestreste vogels die je ziet, natuurlijk wat je ziet aan dergelijke vogels blijft wel op je netvlies hangen, maar ga eens observeren of het werkelijk tamme vogels zijn, dan kom je tot een andere conclusie.

Hier een schuldvraag weg leggen bij de hobbykwekers die alles in het werk stellen om een perfecte huiskamervogel af te leveren die zich staande houd in elke situatie, evenwichtig is van karakter, voor het gehele gezin benaderbaar.

Is naar mijn bescheiden mening onterecht en getuigt ook van weinig respect, naar al die mensen toe die met heel veel liefde hun papegaai/ara/kaketoe in hun armen sluiten en opnemen in hun gezinsleven.

Dan nog een ding, voor de honderste keer, ook ik zet geen raszuiver in voor hybridekweek, enkel hybride X hybride, en als daar de perfecte huiskamervogel uit voort komt prima toch, kan ieder met zijn natuurbroed/wildvang en weet ik het wat bezig blijven, zonder dat er iets ontrokken word aan de natuur, want hybride's zijn er planty in het buitenland dus importeren is opzich geen probleem, wat zich ook weer kan vertalen in het minder nodig zijn ( als het al nodig is ) van wildvang.

wink ;)
Peter.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-23 - 21:41:11 send message to Jacqueline

happy :)

toegevoegde waarde van zo'n hybridenvogel, dat mensen hem graag plaatsen in de huiskamer voor veel geld omdat het iets aparts is??? Van hee, kijk eens wat ik heb!!


Het is duidelijk dat je de hybride als vogel niet kent, het karakter, zijn zachtheid naar de mens toe, zijn gehechtheid aan het hele gezin,
zijn medeleven binnen een gezin, het aanvoelen van stemmingen, het troosten van verdrietige huisgenoten, zijn clownesk gedrag, zijn nieuwsgierigheid naar visite toe, kortom een vogel die niet je hart steelt maar gewoon inpakt voor het leven en nooit meer loslaat.

Een vogel die de grootste tegenstander met liefde tegemoet treed en zich van geen kwaad bewust is, open en eerlijk zonder schroom of nadelige gedachten.

Geld schijnt ook een hot item te zijn wat hybride's betreft, nou maak je niet druk, de prijs die je betaald is in verhouding een koopje.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-23 - 21:41:37 send message to dooren

Ik bedoel beslist niet jouw Peter of Erwin wat betreffende de handopfok.
Ik weet dat jullie niet over een nachtijs gaan met verkoop aan aspirant papegaaienliefhebbers voor de huiskamer.
Dus maakt je een zorgen wat respect betreft, zou niet durven, het niet te hebben voor julliewink ;)

Erwin BTW heeft van mij pas een jonge groenstaart lori gekregen welke niet geschikt is voor de kweek. In bepaalde omstandigheden kan men dus wel voor huiskamervogels moeten kiezen.
Bovendien zet ik voor hem het lorigedeelte op voor zijn nieuwe website, dat zou ik niet doen als ik hem niet mocht.
Onze menigen mogen verschillen, goed voor discussies, maar het respect blijft.

Anders is het met de "liefhebber" die klakkenloos jonge vogels uit de nest verkoopt aan de hoogste bieder van het internet. Dat zijn er veel, te veel. Mensen met $$$ tekens in de ogen verpesten veel voor ons. De kans dat hybrides veel meer geld gaan opbrengen is een gevaar voor toekomstige raszuivere vogels, deze worden dan ingezet voor hybride kweek, zodat soortbehoud van de wildvangvorm gevaar loopt in gevangenschap zodat deze moet worden aangevuld vanuit de natuur wildvang. (en dat willen we niet) Dus hybride kweek een gruwel?? JA.
Gertwink ;)



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-23 - 21:45:04 send message to Niltava

Sluit me volledig aan bij Gert.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-23 - 22:01:47 send message to Lennart

quote
Lennard antwoord: ?????


Hallo Gert,

Heb jij al mijn reactie's op dit topic gelezen? Denk het niet. Ik denk dat je alleen dat gelezen hebt wat jouw goed uitkomt en de rest laat je gemakshalve achterwege.
Als je al mijn reactie's had gelezen had je de antwoorden gehad en een aantal stellingen van mij mee gekregen.
Mensen vangen op woorden is niet zo moeilijk...maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn laatste reactie van je omtrent het hebben van boter op je hoofd!

Lennart wink ;)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-23 - 22:02:07 send message to Elfje

Peter Schreef:<<Het is duidelijk dat je de hybride als vogel niet kent, het karakter, zijn zachtheid naar de mens toe, zijn gehechtheid aan het hele gezin,
zijn medeleven binnen een gezin, het aanvoelen van stemmingen, het troosten van verdrietige huisgenoten, zijn clownesk gedrag, zijn nieuwsgierigheid naar visite toe, kortom een vogel die niet je hart steelt maar gewoon inpakt voor het leven en nooit meer loslaat>>


Hoi,
Maar ik denk dat dit niet alleen te krijgen is met een Hybride want mijn Amazone was precies zoals jij hierboven beschrijft. Ik denk dat dit weer neerkomt op de tijd en liefde die men wil steken in zijn huiskamervogel(gezinslid happy :)

Ik moet wel zeggen ik vindt de Hybrides ontzettend mooi (vanaf het moment dat ik er eentje tegenkwam in het NOP en dat die gewoon lekker een appeltje bij me kwam eten) en diep in mijn hart zou ik er best wel 1 willen hebben maar ik weet van mezelf dat ik nooit zoveel $$$ aan een vogel zou uitgeven. Niet dat ze het niet waard zouden zijn hoor. Maar ik trek een grens tot hier en niet hoger happy :)het moet wel nog leuk blijven niet dat me vogel duurder is als onze auto wink ;) ben al bang dat me auto wordt gejat.

Ik vindt de hybride dus geen gruwel maar eerder een mooie aanvulling op het assortiment aan papegaaien die er verkrijgbaar zijn. Of ze nu speciaal gekweekt zijn of dat ze ontstaan uit paartjes die niet bewust gekoppelt worden het is en blijft een mooie vogel daar valt gewoon niet over te twisten.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-23 - 22:17:01 send message to Niltava

[quoteMensen vangen op woorden is niet zo moeilijk...maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn laatste reactie van je omtrent het hebben van boter op je hoofd! [/quote]
Wie heeft boter op zijn hoofd???
Is weer zo'n onzin mening/feit dat er bij gesleept wordt. Als je die lijn doortrekt kunnen we beter allemaal zelfmoord plegen of de andere kant op geredeneerd er maar op los leven en van het milieu en anderen niets aantrekken.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-23 - 22:33:47 send message to Hawkeye_NL

quote
Een vraagje aan iedereen maar vooral aan jou is
Vraag:
de hybride kweek een zegen of een gruwel ?


Moeilijke vraag he Gert? En zoals je weet zijn er meerdere antwoorden hierop.
Zoals ik al schreef kijk ik vanuit twee kanten hierna.

De eerste kant is die van de vogelliefhebber die het jammer vind dat er zoveel vogels verdwijnen uit de natuur. Die zich enorm kan kwaadmaken om de natuurroof vanwege oogverblindende winstbejag en geldzucht. Hierbij is het altijd mooi dat er mensen zijn die serieus kweken met soorten vanwege het behoud van het ras. Al zal dit niet voor in de natuur zijn maar uitsluitend voor de dierentuinen en prive bezitters. Juist omdat naast de leegroof op dieren ook de leefomgevingen drastisch worden vernietigt.

De andere kant is echter de liefhebber die in onder ander het NOP de slachtoffers heeft zien zitten en die regelmatig ziet hoe simpele dierenwinkels ongetrainde vogels als handtam verkopen aan nietsvermoedende en impuls gedreven kopers. Maar ook zogenaamde speciaalzaken waar je al ziek wordt als je ziet en hoort hoe klanten worden voorgelogen en bedonderd voor een paar centen. En idd. de vogels op het NOP komen echt niet allemaal vanuit de huiskamer. Heel veel komen er van goedwillende maar verkeerd voorgelichte kwekers die er achteraf niet mee om konden gaan.

En hoewel je mij ook kent als liefhebber van de raszuivere soorten, (Ik heb ook veel foto's bij jou thuis gemaakt) ken je mij vooral als de begeleider die bloedserieus bezig is om de mensen te voorzien van vogels die wel geschikt zijn voor in de woonkamer. Vogels die niet direct in de stress schieten omdat ze voor het eerst in aanmerking komen met iets wat ze niet kennen.En voor die markt vind ik de hybriden echt een uitkomst. Juist om de door Peter zo goed beschreven goede eigenschappen. En zoals aangegeven, hiervoor wordt dus in dit geval geen gebruik gemaakt van de wildvorm.

In de eerste situatie zou ik meer neigen naar jouw kant maar uiteindelijk wint bij mij de andere kant en ik zeg dus in dit geval:
de hybride kweek een zegen of een gruwel ? Zegen!

Overigens moet ik je gelijk geven dat wij het best eens niet met elkaar eens hoeven te zijn in bepaalde zaken. Dat heeft niets te maken met het respect dat ik voor jou en jouw gedachtegoed heb. Ik neem je dus absoluut niets kwalijk!

erwin

PS! met de lori gaat het top! en op mijn site is deze foto van de week en staat deze op de voorpagina als lente groet. Samen met een paar andere jongen uit jouw nest!




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede