Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken voor het geld Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-29 - 18:36:55 send message to Niltava

quote
De laatste tijd duiken er wel meer middelen op dat broed stimulerend zou werken, denk echter dat als je dat spul gebruik je wel moet afvragen of dit in het belang is van je vogel of voor je zelf.


Hoewel je de werking van bepaalde middelen dubieus kan vinden, kun je moeilijk stellen dat iets nieuws altijd verkeerd is.
Er zijn vele factoren die tot een oplossing van broedproblemen kunnen leiden.
In zo'n middel kan zo'n factor zitten.

Nog even over biggencompost, dit wordt nog wel eens gezien als gecomposteerde biggenmest (en volgens sommigen een bron van bacteriën).
Dit is niet juist, het is voor de biggen om bloedarmoede te voorkomen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-29 - 18:37:08 send message to Wickingh

Beste Erik,

eivoer hoort bij een uitgebalanseerd dieet, ik geef niet of nauwelijks extra vitamines bij , omdat ik tracht om met zoveel mogelijk fruit/groente problemen te voorkomen. Indien niet alle vogels genoeg en/of gevarieerd fruit/groente eten is het noodzakelijk om vit. bij te geven , dat is in het belang van de vogel.
Als je baby opfokvoer gaat geven aan volwassen vogels begeef je je naar mijn mening op een hellend vlak.

mvg Frank


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-03-29 - 18:57:59 send message to erik

Hoi Frank

Ik doel niet perse op de babyvoeding zoals ik in mijn laatste mail al aangaf maar indien eivoer uitgebalanceerd is waarom heeft dan ieder merk zijn eigen samenstelling dat geeft toch aan dat bepaalde mensen er anders over denken wat de ideale samenstelling is ,Fruit en groente is perfect maar er zijn vogels die dit niet aanraken wat dan ?? Ik heb bijeneters en ijsvogels zitten die eten alleen insekten hierbij voeg ik Aves toe nu is dit geen babyvoeding maar gezien de samenstelling verschilt dit niet veel ik wil alleen aantonen dat er weinig verschil tussen babyvoeding ( Of andere toevoegingen voor vogels) zit en eivoer leg de samenstellingen maar naast elkaar wat eruit plust is het eiwit gehalte de rest lijkt verdacht veel op elkaar ,Of bekijk de handopfokvoeders eens van diverse merken er staat een vogel op maar voor hetzelfde geld staat er een baby op ,Ik ben het met je eens dat volwassen vogels hier geen baat bij hebben maar dat de jongen er baat bij hebben vindt ik niet uitsluitbaar .Dat velen op deze metodes overstappen is veelal een ketting reactie ,Wint kweker A op de tentoonstelling vraagt B wat hij voert enz enz .Hobbymatig gezien zal het gebruik van toevoegingen een stuk minder zijn maar sommigen bedrijven het als topsport ,Een topsporter wordt ook geen kampioen met een banaantje en zal het proberen te concentreren tot een poedertje om zoveel mogelijk voedingsstoffen op te nemen en optimaal te presteren ,Nu zullen velen zeggen is het hobby of topsport ,Voor de een hobby voor de ander topsport wat nu de juiste formule is laat ik aan de kenners over .happy :)happy :)

Erik


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-03-29 - 19:05:26 send message to erik

Lennart

Nog even een vraagje ,Wat kweek jij ? Ik kan mij voorstellen dat Grote parkieten en papegaaienkwekers niets toevoegen vanwege het fruit en groente aanbod maar bij wedstrijdkwekers van kanaries,tropen ( Met name zebravinken) worden veel toevoegingen gebruikt .Let wel over het percentage dat ik aangaf praten we hoofdzakelijk over wedstrijdkwekers gene hobby matig gehouden vogels.

Bedankt
Erik


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-29 - 19:10:05 send message to Wickingh

Hallo Erik,

als je het over topsporters hebt en voedingssupplementen of over topsporters die doping gebruiken, zit hier toch wel een verschil.
Ik weet het kan een vage scheidslijn zijn maar toch, ik probeer dan ook altijd te kijken is het in het belang van mijn vogel en niet voor mijn belang.
Het zal ook best wel meespelen als je naar tt's gaat, ik doe dat niet, maar de mensen die mijn vogels zien ,zowel de kweek als de volwasseen vogels, zeggen allemaal dat het mooie forse vogels zijn.Dat lukt echt op gewone voeding , je oudervogels zijn samen met een goede voeding hierop van belang.
Ik gaf ook aan dat het toedienen van vitamines indien de vogels niet voldoende door hun voedsel krijgen in mijn ogen geen probleem is.

mvg Frank


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2005-03-30 - 10:01:58 send message to mreyder

"Als je grote en forse jongen wilt hebben moet je grote en forse ouders hebben".

Dat is natuurlijk onzin! als je 2 grote vogels aan elkaar paart die bv nauwverwant zijn KUNNEN hier kleine jongen uit komen. Als je een kleine vogel voor de kweek inzet die bv een achterblijver in het nest was en daardoor kleiner is gebleven, kan die prima grote en mooie jongen geven; zijn milieu is bepalend geweest voor zijn exterieur, maar dat heeft zijn geotype niet beinvloed. Ik heb een witborst splendidman zitten, die eigenlijk te klein en en niet supermooi van kleur, maar hij geeft prachtige jongen. Dus alleen de kreet "Als je grote en forse jongen wilt hebben moet je grote en forse ouders hebben" is veel te ongenuanceerd!


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2005-03-30 - 10:03:31 send message to mreyder

typefoutje: ik bedoel natuurlijk GENOTYPE ipv GEOTYPE.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-30 - 10:46:26 send message to Lennart

quote
Nog even een vraagje ,Wat kweek jij


Sorry Erik, ik heb hier gisteravond overheen gelezen en zie het nu pas staan....sad :(

Heb vroeger heel veel gekweekt met diverse soorten tropen, van Roodoor bul-bul's tot blauwfazantjes en kanaries (20 jaar).
Na 15 jaar heb ik de hobby weer opgepakt en ben sinds kort weer begonnen maar nu met grote parkieten en papegaaien.
Op dit moment heb ik een kweekkoppel Zonparkieten zitten die druk doende zijn, maar nog geen eieren. Heb ze ook sinds een week dus dat kan ook nog niet.

In de toekomst wil ik een kweekkoppel samenstellen van Jardine's waar ik nu een jonge man (5 1/2 maand en handtam)heb zitten die ik aangeschaft heb om te leren omgaan met papegaaien en de bijzonderheden te leren kennen van papegaaiachtigen. Ik heb hem nu zo'n 3 maanden in huis(kamer) en ben mij nu aan het oriënteren op een pop voor hem van ongeveer dezelfde leeftijd. Dus dat is toekomst muziek!

Verder krijg ik nog een blauw/gele ara als alles goed gaat, maar die wil ik in de huiskamer houden.

Of ik daar ooit mee zal gaan kweken hangt van heel veel factoren af.

Daarnaast wil ik in de nabije toekomst nog een kweekkopel maracana's.

Zoals je ziet staat de kweek van papegaaiachtigen nog in de kinderschoenen en de overige plannen zijn er ook en ben ik benieuwd wat ik van mijn "oude" kennis aangaande het kweken nog toe kan passen in mijn huidige hobby.
Vandaar dat ik ook zo rustig aan begin.

Want beter een goede start met één koppel dan een slechte met 10.....happy :)

Lennart wink ;)


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2005-03-30 - 10:48:26 send message to weggy

quote
zijn naam ga ik hier niet noemen maar hij kweekt en verkoopt forpussen en woont in Belgie [quote]


Waarmee iedereen is gewaarschuwd; koop geen forpussen in Belgie.
Waarmee ineens alle forpussenkwekers in belgie een etiket hebben gekregen.
Kijk dit vind ik nu onzin.Als je a zegt, moet je b zeggen ook.
Herman.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-30 - 10:59:38 send message to Lennart

Hallo Weggy,

quote
Als je a zegt, moet je b zeggen ook


Ten dele heb je gelijk, maar het probleem is dat je op een openbaar forum niet zomaar namen kunt gaan noemen.

Ik had hem daarom in een voorgaande reactie van mij ook gevraagd om de streek/provincie te noemen zodat een ieder die in die contreien een forpus wil kopen dubbel gewaarschuwd is!

En als je graag de naam en woonplaats van de kweker wil weten kan je het hem altijd natuurlijk vragen in een persoonlijk bericht.

Lennart wink ;)


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2005-03-30 - 11:07:52 send message to weggy

ik denk dat ik wel weet over wie het hier gaat,maar vele andere mensen niet. Ik denk ook niet dat iedereen die dit hier leest gaat vragen wie het is met als gevolg; ik zet volgende keer een advertentie en velen zullen forpus en belgie linken en denken; nee,wat dat zit fout.
Trouwens; andere namen kunnen wel genoemd worden. Waarom deze dan niet?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-30 - 11:22:47 send message to Lennart

Als één hond iemand in België bijt wil dat nog niet zeggen dat alle honden in België bijten...happy :)

Lennart wink ;)


Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2005-03-30 - 12:08:49 send message to Triton

Ik moet Weggy wel gelijk geven als er iets met ene meneer uit amsterdam dan schroomt niemand om zijn naam te noemen en hem zwart te maken. En nu kan het in één keer niet. Heel heel heel vaag.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-30 - 12:42:07 send message to Lennart

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Triton dat is een handelaar en importeur waarvan de naam al in menig tv-programma in Nederland op een negatieve manier in de aandacht is geweest.

Als we het hebben over een hobbykweker moet je daar altijd voorzichtiger mee zijn omdat de persoon in kwestie mogelijk wordt aangetast in zijn eer en goede naam.
Als hij hier een zaak van zou gaan maken ligt bij jou de bewijslast!

Maar nogmaals als je/jullie zo graag zijn naam willen hebben kun je ritsje die toch vragen via zijn mailbox?
Althans dat zou ik doen als ik Forpussen zou willen kopen in België.

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-30 - 14:06:52 send message to ParkietenPeter

mreyder,

Je hebt volkomen gelijk. Ik probeerde hiermee eigenlijk aan te geven dat je geen forse jongen kunt krijgen door manipulatie van het voer, hier krijg je vette jongen door. Maar het wordt inderdaad door de genen bepaald. Hoe die doorgegeven worden heb ik hierin niet beschouwt.

Maar het was daarom ook niet alleen de kreet maar het hele stukje dat dit duidelijk maakte. En dat maakte mijn bedoeling iets genuanceerder.
wink ;)
Peter




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede