Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > onderleg van rosé kakatoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-04-19 - 06:04:11 send message to bert1974

dat natuurbroed beter kweekt dan handopfok is pure onzin. het zal wat langer duuren maar als het koppel klikt kun je er ook zeer zeker mee kweken. ik heb zelf een koppel amazonica,s die zijn allebij super handtam geweest. ik heb hier ieder jaar jongen van. maar vanaf het moment dat ze het eerste nest hadden waren ze absoluut niet tam meer. ze hebben nu alleen maar oog voor elkaar.

ps deze zijn allebij pas bij de ouders weg gehaald toen ze 6 / 7 weken oud waren.

ik denk dat ze toen toch nog genoeg van de ouders mee hebben gekregen.
als je broedmachine vogels hebt denk ik niet dat ze ooit zullen kweken.

groeten bert


fiepol
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-01-26 - 16:36:51 send message to fiepol

ik heb een koppel die zijn eieren altijt breekt
ik heb al van alles geprobeert om af te leren ook mostert en azijn dit vonden ze denk ik nog lekker ook.ik heb al onderlegd bij halsband en ook bij valk.lukt alle 2 met 2 jongen. heb ook al uitgebroed in broedmachien en dan handopfok
daaruit is een popje die op 2 jaar 10 eieren gelegd heeft waarvan 9 bevrucht 4 zelf grootgebracht en de andere door halsband, he volgende jaar 9 eieren en 8 jongen, verleden jaar 5 eieren en 4 jongen zelf groot gebracht dus niet alle handopfok zijn slecht om mee verder te kweken


jurn
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-01-26 - 18:54:08 send message to jurn

Ik denk dat je eens het stukje in het blad van de parkieten sociteit moet lezen.
Dit was een liefhebber met acht koppels rose kaketoes, en naast elke voliere kaketoes zat een koppel halsbanden. Omdat deze vaak rond dezelfde tijd over gaan tot broeden. En als hij dan problemen had had hij de kweuze om ze onder de halsbanden te leggen. Hij had zelfs nesten bij de halsbanden met jonge rose's en halsbanden.

m.v.g j.w


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-26 - 23:03:02 send message to molineti

quote
Dit was een liefhebber met acht koppels rose kaketoes, en naast elke voliere kaketoes zat een koppel halsbanden


Is in dit geval het woord liefhebber wel van toepassing??

Daar zijn de meningen over verdeeldwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-01-26 - 23:35:39 send message to denegon

quote
Ik zou zeker niet graag een rosee aankopen als kweekvogel bestemd die onder de halsbanden is groot gebracht.


dit heb ik met alle soorten vogels.
het komt echter wel eens voor dat de nood hoog is (bij sterfte van een ouder vogel) dat je het toch doet en dan kan het nog goed gaan ook. toch gaat mijn voorkeur er niet naar uit om dan deze vogel te kopen. (dit is een persoonlijke mening)

vriendelijke groet Egon
En succes met de vogels en dat de rose maar groot mag worden


jurn
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-01-27 - 00:19:02 send message to jurn

Waarom kan je dan geen liefhebber zijn ?
Er zijn ook mensen die alleen zebravinken kweken.
En het lijkt mij dat je in het uiterste geval eieren omlegt. als dit dan de oplossing geeft.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-27 - 01:02:06 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
En het lijkt mij dat je in het uiterste geval eieren omlegt. als dit dan de oplossing geeft.



Dan zou het nog liefhebberij zijn;maar als je op ieder paar van een relatief makkelijk te kweken vogel zoals de roseekakatoe 1 paar pleegouders gaat houden heb ik mijn bedenkingen.



Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-27 - 11:51:39 send message to Pionara.nl

Gezien de huidige importstop dient iedereen zuinig met zijn eieren om te gaan. En als dat via pleegouders gaat, dan zij het zo.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-27 - 11:59:36 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

Is in dit geval het woord liefhebber wel van toepassing??


Ik noem zoiets een 'rosefabriek'. Natuurlijk mag dat wat mij betreft, alleen is het met de beste wil van de wereld geen hobby of liefhebberij meer te noemen, maar een productiebedrijf. En natuurlijk kun je liefhebberij hebben in het runnen van een bedrijf happy :)

De absurd hoge prijs van rosé's (gezien de beschikbaarheid) maakt dit natuurlijk ook aantrekkelijk, ik heb nog nooit een fabriek van venezuela, groenwang of muller amazones gezien, wel van grijze roodstaarten en rose kaketoe's. Dat is ook niet zo gek, een bedrijf produceert voor de markt.

De motieven kunnen ook niet lijken op de door pionara genoemde, dan concentreer je je op andere soorten dan de rose of grijze roodstaart.

Ik had tot nu toe trouwens niet de indruk dat rose 's nu zo beroerd kweken dat elk koppel een pleegouderkoppel nodig heeft om het voortbestaan in de voliere niet in gevaar te brengen...

Verder, het argument van de importstop is alleen geldig voor soorten die hiervoor ook inderdaad nog geimporteerd werden, bij de rosé's is dat zeker niet het geval.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2007-01-27 - 12:48:22 send message to jani

Er zijn altijd mensen die overal en op alles wat weten zonder zelf te weten waar men over spreekt.
Van alle koppels rosé's zal hooguit zo'n 40% de jongen zelf opbrengen en de rest breekt ofwel de eieren of brengt de jongen niet op.
Mocht men destijd geen enkele rosé met de hand groot gebracht hebben,waren ze nu onbetaalbaar.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-27 - 13:18:17 send message to Pionara.nl

Ik leg de eieren van mijn personata's onder de lilianea's en de rosceicollis, omdat de personata's het nest zover uitgraven tot de bodem dat de eieren te koud worden en afsterven. Ik heb nu jonge personata's. Hoe heet dat dan? OOk een agafabriek of zou ik het doen uit commerciele overwegingen? Of zou ik het soms doen omdat ik het gewoon zonde vind dat er telkens een ei afsterft. Ik ben ook liefhebber en heb ook principes. Maar als ik moet kiezen tussen principes en telkens een ei weggooien wat eventueel later tegen de 800 euro oplevert, nou dan is de keus snel gemaakt hoor. Dan mag je vinden wat je wil maar dan gaan ze wel onder een pleegouderhappy :)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-01-27 - 13:27:07 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het belang is heel simpel om eieren over te leggen van de rose's; twee rondes waardoor de koppels snel zijn leeggetrokken en na een paar seizoenen verkocht worden als bewezen kweekstellen.

Is dit de intentie van een echte vogelliefhebber?

Nood breekt wet en zijn halsbanden een prima noodoplossing, maar commerciel toepassen over de rug en de lijken van de rose's gaat mij te ver.

Groeten Ruud


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-27 - 14:47:21 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Als je goed leest, heb ik het helemaal niet over pleegouderschap als zodanig. Pleegouderschap kan goed ingezet worden. Ik heb het over de volgende situatie:
- vele koppels van 1 soort
- een soort die goed in de markt ligt
- voor elk koppel een pleegouder
Het redden van een individueel jong is heel wat anders dan het bedrijfsmatig opzetten van een geheel waarbij winstmaximalisatie (hetzij in termen van jongen of van geld of beide) voorop staat en waarbij de welzijnsbelangen van de ouders op de achtergrond geraken.

Een noodoplossing moet wel een noodoplossing blijven. Het zou wat vreemd zijn als de gemeente bij de aangifte van de geboorte van een kind reeds op zoek ging naar een pleeggezin wink ;)


Hoedanook: als halsbanden klaarblijkelijk op (half of hele)commerciele basis gebruikt worden voor rosé, dan moet zij daar wel erg geschikt voor zijn. Nuttig als noodoplossing voor de liefhebber.



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2007-01-27 - 19:02:16 send message to jani

Ik zelf heb 3 koppels rosé's en allen breken ze de eieren,en ja ook ik neem de eieren weg maar heb tot nog toe nooit een 2 de ronde gehad,hebben jullie een aparte soort mischien?
Wat eenzelfde soort vogels houden betreft,liever dit en er mee te kunnen kweken dan zovelen vanalles wat en nooit kweek.
Als je één soort vogels hebt is het veel makkelijker een degelijke aangepaste voeding en een aangepast onderhoud tegeven.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-27 - 20:04:26 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij vele kwekers krijgen ouder vogels niet de kans om te leren hoe met eieren en jongen om te gaan.

door velen kwekers wordt er al zeer snel gebruik gemaakt van eieren rapen,kunstbroed of pleegouderschap.

Ik ken ook grote kwekers met vele paren rosee (ook lutino)waarbij bijna alle koppels zelf de jongen groot brengen(ook nesten van 5)

Bovengenoemde kwekers hebben alleen geen zin of tijd voor handopfok.

Een ei is in ,,mijn kwekers,, ogen niet meer als een ei

Dus alleen een kans om een jong op stok te krijgen als alles goed gaat



En voor iedereen en alles geldthappy :)Mocht het bij jezelf niet goed gaan,van andere kun je misschien leren, als je er voor open staat.

P.S denk in vogels ,niet in geldwink ;)dan blijft de hobby een hobby

groeten rene






Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede