Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De zaterdagstelling! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-04-28 - 13:25:09

Goede middag beste vogelliefhebbers!

Het is weer zover... het is zaterdag, het begin van een nieuw weekend! happy :) En voor het eerst sinds een tijdje weer een nieuwe zaterdagstelling.

Sinds een aantal weken is het mogelijk de broedende zeearenden in de oostvaardersplassen te volgen via de webcam. Prachtig om te zien en zeker geen slecht beeld. Ook de organisatie Vogelbescherming Nederland zag een mooie mogelijkheid en via hun website is het mogelijk diverse broedende vogels te "volgen" via de webcam.

De eerste stelling van de herintroductie luidt:
- Deze ontwikkeling is een verarming voor de menselijke beleving van de natuur.

Op een vruchtbare herintroductie!
Wouter


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-04-28 - 15:11:10

Nee, zeker niet. Mensen die enige interesse in de natuur hebben zullen ze eerder gaan bewonderen wanneer ze thuis zijn dan dat ze er lang voor in de auto moeten zitten.
Ik denk dat er met deze actie meer mensen interesse krijgen in de natuur; een hobby of liefde moet toch ergens beginnen? De stap om ervoor weg te moeten gaan is toch best wel groot.

Echte liefhebbers zullen zelf wel naar de oostvaardersplassen gaan om de zeearenden te bekijken.

Gr Carmen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-04-28 - 15:49:53

Hier op een steenworp afstand van mijn huis is ook op internet een bijzondere vogel te bewonderen, namelijk de slechtvalk.

Je kunt de jongen nu gewoon in het nest bekijken, iets wat anders nooit zou lukken omdat het nest enorm hoog zit en ontoegangelijk is.

Nu is het extra spannend omdat het vrouwtje van het koppel is aangevallen door een ander slechtvalk vrouwtje. Het vrouwtje is nu verdwenen en men vreest het ergste.

Het mannetje moet nu alleen de jongen groot brengen, maar of dit gaat lukken. Het aantal bezoekers op deze site is enorm en laat zien dat men betrokken is. Ook wordt er volop gediscusseert of men moet ingrijpen of niet.

Kortom een goede methode om mensen te betrekken, we kunnen slechts met honderden mensen om de "wortel van de Mortel" gaan staan. (zoals deze kpn toren heet in onze omgeving) Dat werkt ook niet.
Gert


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-28 - 18:37:54

Ik vind die webcamobservaties van broedende vogels heel goed. Het betrekt mensen in een materie waar ze anders misschien nooit mee in contact komen. Langs de andere andere kant, en die vind ik nog belangrijker, is er een vorm van bescherming geschapen voor de nestelende vogel. Een nest leegroven wanneer je niet weet of iemand kijkt is al moeilijker dan een nest te dieven waar slechts enkele insiders van op de hoogte zijn. Dieven kunnen misschien de webcamverbindingen doorknippen (heb er eigenlijk geen verstand van) maar dat zou dan ook onmiddellijk gemeld worden door fervente volgers van het nest en die zijn er bijna altijd. Waar is de tijd dat roofvogels algemeen beschouwd werden als schadelijke wezens die het best uitgeroeid werden? Dit is zeker een positieve stap in de richting waarin de habitat van elk wild dier erkend wordt door privé-initiatief en van overheidswege en langzamerhand gemeen goed wordt voor de man in de straat. De technische mogelijkheden (webcam) voorkomen ook een grote toeloop van mensen die ongewild toch wel voor wat verstoring zouden zorgen. Ingrijpen indien de situatie niet naar menselijke verwachtingen verloopt is een andere zaak. Mijn eerste reactie in dat verband is eerder terughoudend. Stel er valt een roofvogeljong uit de nest en het leeft nog...en de webcam wordt een camera die op de bodem het verloop volgt...
Maar ik vind het een goed gebaar. Heb al eerder op BBC reportages het verloop gevolgd van nesten onder camera en kan niet ontkennen dat ik er van genoten heb.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-30 - 20:24:53

Er komen in voorgaande reacties twee argumenten naar voren die mij ook voorstander maken van het bezichtigen van bepaalde vogelnesten via de webcam. Er zullen een hoop mensen zijn die graag dit soort beelden zien, en zeg nou zelf: hoe uniek is het om een nest met jonge slechtvalken te zien opgroeien? (Laten we hopen dat ze ook daadwerkelijk grootkomen, aangezien vader al het werk moet doen) Ook denk ik dat zo'n nest veel minder snel leeggeroofd zal worden door bepaalde "liefhebbers", zoals Christine al aangeeft. Van de andere kant, de mens is creatief en diegene die echt kwaad wil verzint wel iets om de beestjes weg te roven. Laten we hopen dat dit soort dingen niet gebeuren.
Ik denk dus dat deze ontwikkeling juist goed is, omdat een hoop mensen wel de interesse hebben maar niet altijd de middelen om die interesse te ontwikkelen. Ik ben trouwens wel erg benieuwd hoe het met de jonge slechtvalken af gaat lopen...

Zjurre


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-04-30 - 21:14:17

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de enthousiaste reacties... het ziet ernaar uit dat het een leuke discussie wordt.

@ Zjurre:

quote
Er komen in voorgaande reacties twee argumenten naar voren die mij ook voorstander maken van het bezichtigen van bepaalde vogelnesten via de webcam.
Mag ik uit deze zin opmaken dat u eerst tegenstander was, maar dankzij het betoog van andere leden toch overstag gegaan bent?
Als dat zo is... wat waren dan, in de eerste instantie, uw tegenargumenten? Gelieve deze dan kenbaar te maken, want dit zou de discussie kunnen stimuleren.

@ Iedereen:

Inderdaad is de kans op nestroof aanzienlijk lager. Dit is een positieve kant van deze technologische vernieuwing. Echter vraag ik me af of men dadelijk de natuur alleen nog maar kent van het lcd- of plasmascherm. Wat is er nu heerlijker om zelf buiten in de natuur te zijn en zelf dingen waar te nemen. En ja... ik ben het zeker eens met het feit dat je in de vrije natuur niet de kans krijgt in het nest van een koppel zeearenden, slechtvalken en andere kwetsbare vogels te kijken, maar in deze techniek zal de beleving van de natuur door de mens wel aanmerkelijk veranderen denk ik. Hoe denkt u erover? Laat het weten!

Wouter. happy :)


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-05-01 - 09:06:44

@ ZGHKIL:

Nee, ik ben hier eigenlijk altijd wel voorstander van geweest, het is meer zo dat ik vaak twijfels krijg als de mens zich met de natuur gaat bemoeien. Dit omdat er altijd kwaadwillende mensen zijn... Nou zit de slechtvalk met jongen op een plaats die voor mensen moeilijk te bereiken zal zijn, maar toch. Soms is het beter dit soort nestplaatsen stil te houden.
De natuur moet gewoon zijn gang kunnen gaan, zonder al te veel bemoeienissen van de mens. Zolang de flora en fauna geen hinder ondervinden, zie ik geen problemen.
Zoals jij al aangeeft kun je de natuur niet beter beleven dan door er midden in te zijn. Vanochtend een boswandeling gemaakt, 06.00 uur in het bos en geen mens te bekennen (op zich ook wel logisch wink ;)). Maar wat je dan voor vogelsoorten hoort en ziet, geweldig! De tjiftjaf, een soort van grasmus (??kon em niet vinden in mn boek), vinken, witte kwikstaarten op de akker, winterkoning, zwartkoptuinfluiter (!!zingt prachtig!!) en zo kan ik nog wel even doorgaan... Enorm genoten, en dat is iets wat veel mensen wel missen denk ik (zonder het te weten dan weliswaar), wanneer ze een natuurdocu bekijken. Die geluiden,die geuren, die sfeer... Dat bereik je niet met dolby surround happy :)
Ik denk dat mensen zich echt niet bewust zijn van wat voor moois wij hier in onze omgeving nog hebben. Vroeger (ik zou wel willen dat ik die tijd had meegemaakt) was het zo, volgens mijn vader dan, dat je met de hele klas op pad ging. Het bos in, de hei op, leren in de praktijk! De leraar wist van alles te vertellen. Tegenwoordig krijg je een bak met kikkerdril in de klas, en daar moet je het dan maar mee doen...
Toch jammer!
Zjurre


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-05 - 12:18:12

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is weer weekend! Het is weer tijd voor de stelling van deze prachtige zaterdag!

"Boeren zouden weer, ten behoeve van de vogels, houtwallen aan de randen van hun akkers moeten laten groeien."

Voor de duidelijkheid; dit is een houtwal:


Groeten en fijn weekend!
Wouter wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-05-05 - 13:05:07

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik wist niet dat een houtwal op een terp stond of op een verhoging? Naar mijn weten is dit een strook met struiken/grassen en wat hogere bomen. Tenminste hier in brabant worden ze zo uitgevoerd.

De struiken worden gesnoeid en deze laat men liggen in deze houtwal, vroeger werden de twijgen geknakt en naar binnen gebogen. Kortom een rommelig geheel wat volop schuil en broedplaatsen bied voor allerlei kleinere vogels.

Als vogelliefhebber juich ik dit beslist toe.

Jammer genoeg heeft de ruilverklavering veel kapot gemaakt, dit zou nu gewoon weer voor 100% hersteld moeten worden. Het nivo van de natuur van vroeger is dan in mijn ogen zo herselt. Er worden gelukkig subsidies verstrekt hiervoor.

Verder moet men meer maatregelen nemen tegen de verdroging, ook dit heeft grote invloed op soorten rijkdom.
Gert


Ik ben groot voorstander voor houtwallen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-05-05 - 13:18:00

Als echte Brabo kan ik me alleen maar bij gert aansluiten. Hier in de buurt is er nog 1 plek waar er houtwallen staan en de vogels die er zitten: prachtig.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-05 - 14:25:32

Ik ben voorstander, mits het landschap zich daar voor leent.
Hier in Noord-Holland met zijn veenweide gebieden zou een dergelijke biotoopverandering mogelijk van (negatieve) invloed zijn op de specifieke avifauna die volledig van dit gebied, met al haar kenmerken, afhankelijk is.

(anders komt het kemphaantje hier nevernooit meer terug!happy :))

Dus voorstander, maar met beleid!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-05-05 - 14:56:44

Hier in Friesland staan ze ook niet op terpen. Ik geniet echt van boomwallen. Behalve leefplaats zijn ze ook goede corridors voor bijv. vlinders en vleermuizen etc. Verder natuurlijk stepping stones voor bepaalde soorten.

Hier zijn ze ook verdwenen hier en daar door de ruilverkaveling en stadsuitbreiding.
Overigens werden ze hier vroeger gebruikt. De twijgen voor manden etc of in de moestuin, het grotere hout voor verbranden etc. M.a.w. ze werden toen in stand gehouden. Zo nu en dan zijn er weekenden voor mensen die ze willen kortwieken(onderhoud). Want een niet odnerhoudn boomwal verliest snel zijn aantrekkingskracht voor de dieren.

@ Karel, hier komen boomwallen en kemphaantjes voor wink :)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-05-05 - 15:19:45

Hier op de veluwe gebeurt dit meer en meer. Ben er een voorstander van. We hebben er laatst een uur voor staan kijken. Verbazingwekkend wat daar aan vogels in gaat zitten. En vind het ook nog een mooi gezicht. Veel mooier dan alles maar strak maken.

Henk


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-05 - 15:27:27

Ik heb nog nooit een houtwal gezien, denk ik. In mijn regio (Hageland Brabant België) proberen enkele milieuorganisaties de heggen en bermen en de knotwilgen tussen de velden of langs landwegen terug in zwang te brengen maar het blijven plaatselijke initiatiefjes. Zo'n houtwal houdt ook de erosie tegen, vermoed ik.
Jonge boeren die opleidingen of landbouwschool volgen...krijgen zij daar enige leerstof over? De oude boeren moeten het nog geweten hebben om zo'n houtwal te maken. Nu gaat het slecht met de landbouw en ik kan me goed voorstellen dat vele landbouwers wel andere zorgen aan hun hoofd hebben en in het zog gezogen van de agro-industrie geen interesse meer of kunnen hebben voor houtwallen. Jammer... In Engeland hebben ze hun 'middeleeuwse' landschap grotendeels behouden. Geen wonder dat er daar zoveel fauna te observeren valt. Ze hebbend heggen, stenen muurtjes en bermen behouden. Een kostbare biotoop voor tal van dieren. Ik stem voor de herintroductie van de houtwal en alle aanverwante veldscheidingen zoals er ook holle wegen zijn, de tegenpool van de houtwal. Bij ons hebben we eerder holle wegen die eigenlijk de zelfde functie vervullen als de houtwallen, denk ik. De landweg is door de jaren en eeuwen uitgesleten door de karren en het menselijk verkeer en alsmaar dieper komen te liggen. Soms heb je bermen langs een holle weg van drie of vier meter hoog langs weerszijden begroeid met mossen, lage planten, struiken en bovenaan bomen. Ook daar vinden vele dieren nestgelegenheid en beschutting. Vele holle wegen zijn bij ons beschermd omwille van het historisch patrimonium maar ook omdat er beschermde plantensoorten groeien.
Je kan in je tuin ook zo'n plekje creëren met stenen en hout (hoeft niet groot te zijn). Ik heb er eentje waar ik al 14 jaar niet aan geraakt heb. Sporadisch gooi ik er houtstronken op. 't Is een natuurlijk toevluchtsoord voor padden en kikkers en misschien voor veel meer.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-05 - 18:43:33

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi allemaal,

quote
Je kan in je tuin ook zo'n plekje creëren met stenen en hout (hoeft niet groot te zijn). Ik heb er eentje waar ik al 14 jaar niet aan geraakt heb. Sporadisch gooi ik er houtstronken op. 't Is een natuurlijk toevluchtsoord voor padden en kikkers en misschien voor veel meer.
Dit is een heel leuk initiatief. Gewoon een berg takken, bladeren en stronken in je tuintje is inderdeaad een goed toevluchtsoord voor niet alleen vogels, maar ook andere dieren. Vooral in de steden zou dit een positieve zwaai kunnen geven aan de soortenrijkdom op de langere termijn. De merel kiest bijvoorbeeld graag zo een nestgelegenheid. En zeg nu zelf een broedend koppel merels in je tuin is altijd leuk!

Even over het uiterlijk van een houtwal. Van oorsprong is de houtwal zoals deze is afgebeeld op de tekening. Maar er zijn echter veel verschillende vormen; zo zijn niet alle houtwallen op een heuveltje "gebouwd" maar zijn ook vaak egaal aan de akkers. Meestal echter is er aan weerszijde wel een greppeltje te vinden.
Bij een verhoogde houtwal is de wal ongeveer 2 a 2,5 keer zo hoog als dat het greppeltje diep is. Mede door dit geringe hoogteverschil en door de overhangende en weelderige begroeiing valt deze "terpvorm" niet of nauwelijks op.

Eigenlijk zouden we zoveel mogelijk boeren bereidt moeten vinden langs hun akkers de houtwallen weer in ere ter herstellen of nieuwe houtwallen aan te leggen. Want er verdwijnen er steeds meer en dat is een slechte ontwikkeling!
Buiten dat het ten goede komt aan de flora en fauna is het ook een prachtig gezicht. Het is een verrijking van het (agrarisch)landschap.

De bezwaren van landbouwers zijn echter meestal van een economisch motief. Bijv.: Als er langs de zijden van de akkers houtwallen zijn, kan je met de machine niet overal goed komen en valt er ook meer schaduw op de akker, waardoor de oogst minder wordt. Mindere oogst is mindere opbrengst en dat willen boeren niet. De meesten zijn dan ook niet gecharmeerd van de houtwallen.

Plattelandsbewoners en voornamelijk de agrariërs... wat is jullie mening?

wink ;)
Wouter.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 81 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede