Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wie doet er nog natuurbroed onder ons kwekers??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-18 - 17:29:53 send message to mijnkaketoes.nl

Zullen we weer even terug gaan naar de vraag van Ferrywink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-18 - 18:10:52 send message to Niltava

Ik weet niet of hier het topic voor bedoeld was maar goed:
quote
Ten eerste denk ik dat "zwakke" exemplaren het in de natuur moeilijker hebben omdat ze eerder aan vijanden ten prooi vallen en niet omdat ze eerder ziek zouden kunnen worden. Aangezien wij in onze volieres geen vijanden houden, kan ook een "Zwak" exemplaar overleven.

Lijkt me toch vraag of we die moeten redden, hoe dan ook die verzwakt op den duur de populatie.

quote
Of we het nu door handopfok groot krijgen of dat het gewoon de jongste uit een groot nest is (immers theoretisch ook een zwak exemplaar dat het in de natuur wellicht niet zou redden)

Is geen zwak dier in de populatie! Deze wordt alleen opgeofferd(soms letterlijk, als je misschien hebt kunnen zien bij springwatch)als er voedsel tekort is.
Wist je trouwens dat latere jongen meer testosteron mee krijgen??

quote
Dat het bestand erdoor verzwakt geloof ik ook niet. In die gevallen waar de zwakte genetisch vastligt, selecteert dat zich er uiteindelijk toch wel uit. Er sterft dan een van de vele sporen in de avicultuur uit, terwijl de andere gewoon doorlopen.
Zwak zijn hoeft niet genetisch vastgelegd te zijn, oude ouders, slechte voeding ouders, slechte voeding tijdens opgroei, ziekte ouders(dragers)kunnen ook een oorzaak zijn.

quote
Niets mis nee, alleen vervelend als je net dat koppeltje hebt gekocht/samengesteld dat op een kansloos spoor zit.

En daar vind je niets mis mee?

quote
In het geval de zwakte niet genetisch vastligt, bijvoorbeeld gewoon een zwakke pop, dan hoeft dat niet per definitie zwakke jongen op te leveren.

Leuk dat je hier al bij voorbaar de term "per definitie" gebruikt wink :)

quote
Tot slot: niet alle couveusebaby's worden later zwakke mensen, geldt denk ik ook voor vogels

Hmmm, met veel gaat het goed door de medische zorg. Denk dat het bij vogels toch minder is met de zorgverzekering wink :) en vergeet niet dat bij mensen (nu je toch de vergelijking maakt) heel veel fouten in het dna ziten (50.000 !!)
Daarbij spannen we de kroon


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-08-18 - 18:32:26 send message to rupicola

Karel@
als we het allemaal met elkaar eens waren kon dit forum gesloten worden en zou onze hobby aanzienlijk minder kleurrijk maken! wink ;)

quote
Dat het bestand erdoor verzwakt geloof ik ook niet.

Helaas zijn hier al teveel voorbeelden de revue gepasseerd in de relatief recente geschiedenis van avicultuur.
Klassieke voorbeelden zijn bijvoorbeeld de perikelen rond Neophema's en Gould's, maar ook het op grote schaal in leven houden van vogels (met TT kampioenspotentieel) die echter ten gevolge van het najagen van extreem formaat evenredig verslechterende kweekresultaten leveren en een aanzienlijk gemiddelde kortere levensverwachting hebben, mag een serieuze verzwakking van het totale bestand genoemd worden.

quote
alleen vervelend als je net dat koppeltje hebt gekocht/samengesteld dat op een kansloos spoor zit.



Helaas zijn er een beetje veel van dergelijke koppeltjes.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-18 - 18:36:51 send message to Karel

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Karel@
als we het allemaal met elkaar eens waren kon dit forum gesloten worden en zou onze hobby aanzienlijk minder kleurrijk maken!



Absoluut, het gaat me dan ook totaal niet over wie er gelijk heeft, maar om de (soms min of meer persoonlijke) theorieen eens tegen elkaar te houden. Moet kunnen toch?


quote
Helaas zijn er een beetje veel van dergelijke koppeltjes.



Veel of weinig...als deze sporen doodlopen, blijven toch automatisch de sterke vogels over?happy :)...en heeft het "probleem zichzelf toch opgelost?

quote
Lijkt me toch vraag of we die moeten redden, hoe dan ook die verzwakt op den duur de populatie.



Zoals gezegd, daar ben ik niet van overtuigd. Wel zullen er 1 of meer kansarme sporen ontstaan (in mijn theorie dan)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-08-18 - 18:57:32 send message to rupicola

quote
Veel of weinig...als deze sporen doodlopen, blijven toch automatisch de sterke vogels over?...en heeft het "probleem zichzelf toch opgelost?



Deze theorie zit zeker wel wat in, maar het risico van een grotere verspreiding van verzwakt genetisch materiaal is momenteel -in verband met o.a. de importstop- groter dan voorheen.
Vroeg of laat komen we met sommige soorten in de situatie dat iedere vogel telt.

Voor de duidelijkheid:
Mijn punt is vooral gericht op het betrachten van enige terughoudendheid met betrekking tot het opknappen van allerlei kneusjes, niet per definitie nooit ingrijpen!


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-18 - 19:01:29 send message to mijnkaketoes.nl

natuurbroed

En niks tegen handopfok als het nodig is , maar doe het zelf niet.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-18 - 19:12:47 send message to pietparkiet 10

kwestie van de gezonde selecteren en de rest verkopen om in de huiskamer te houden hou je de goed kweekende vogels in je hok


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-18 - 19:47:13 send message to Karel

quote
Vroeg of laat komen we met sommige soorten in de situatie dat iedere vogel telt.


Mee eens. Dat maakt het dilemma anderzijds natuurlijk ook weer groter.

quote
Mijn punt is vooral gericht op het betrachten van enige terughoudendheid met betrekking tot het opknappen van allerlei kneusjes, niet per definitie nooit ingrijpen!


Mee eens. Met kansloze gevallen moet je niet meer gaan rommelen. Ook voor het beestje zelf is dat niet goed, vind ik.

quote
kwestie van de gezonde selecteren en de rest verkopen om in de huiskamer te houden hou je de goed kweekende vogels in je hok



Zolang je met de rest niet "de ongezonde" bedoelt, zit daar wel wat in, ja. Als het om grasparkieten e.d. gaat.happy :)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-18 - 20:21:47 send message to pietparkiet 10

zijn niet ongezond zijn niet geschikt voor de kweek invb met oa onvruchtbaar of plekje bont scheve vleugel en noem maar op en geld niet alleen voor grasparkiet geld ook voor de rest als je wat kweekt tenminste


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-18 - 21:17:38 send message to Karel

Zit wel wat in, dan komen er tenminste geen goed, kweekbare vogels in de huiskamers terecht.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-18 - 21:18:50 send message to mijnkaketoes.nl

happy :)


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-08-20 - 23:00:08 send message to vlindervogel

Alleen natuurbroed.
Hoewel ik best een jong onder zou schuiven bij een ander koppel áls ik de mogelijkheid had.
Handopfok ben ik erg op tegen. Begin ik nooit aan.

Piet Parkiet wat mij betreft geldt dit niet voor alle vogels. Als bij mij een zeldzame vogel een schoonheidsfoutje heeft denk ik er niet aan hem om deze reden niet in te zetten voor de kweek.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-21 - 00:00:59 send message to pietparkiet 10

vlindervogel wat noem jij schoonheids foutje sommige vogels kan je echt niet in zetten voor de kweek neem bij de grasparkiet de kruipers ziekte moet je echt niet mee verder kweken maar kan wel in een kooitje binnen gehouden worden


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-08-21 - 09:03:36 send message to dooren

Bij kruipersziekte kan men niet meer spreken over schoonheidsfoutjes, schoonheidsfoutjes worden op de TT bepaald door keurmeesters. In de natuur kan deze variatie wel van pas komen.

Ps bij kruipers moet je de ouders ervan ook nooit meer laten kweken omdat dit virus zich blijft verpreiden.

Trouwens op het moment van gevangenschap is natuurlijke selectie afgelopen, b.v. een voedingsgebrek van bepaalde voedingsmiddelen wat uitpakt in een kleine vogel ligt immers aan ons zelf.

Wij denken zelf te weten hoe een vogel eruit moet zien en stellen hierdoor standaardeisen, voor ons zelf of andere (TT-vogels)

Voor mijn geldt dat alle jonge vogels die redelijk gezond zijn alle kans verdienen om groot te worden. Zeker soorten die zeldzaam zijn in avicultuur.
Gert


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-21 - 09:49:06 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

was maar een voorbeeld en ik weet ook wel dat je met de ouders niet doorgaat je heb nog meer afwijkingen waar je als kweker niet mee verder wil teminste ik niet en ik heb het hier niet alleen over de tt we hebben het over je bestand zo gezond mogelijkte maken en de mislukte naar de huiskamer er zijn altijd mensen die ze wel willen en ze worden gewoon groot en al zijn ze niet zeldzaam




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede