Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wie doet er nog natuurbroed onder ons kwekers??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



barmsijscabaret
Website Member
Posts :20

Website Member
2007-08-21 - 13:12:33 send message to barmsijscabaret

Europese vogels en exotische aanverwanten (groenvinken, barmsijzen, sijzen, geelgorzen, goudvinken, Mexicaanse roodmussen, zwartkopgroenlingen, chinese groenlingen, ...) natuurbroed. Bij de kneu's en vinken wordt de eerste ronde met de hand opgefokt voor tt's.

Goulds & blauwfazantjes onder Japanse meeuwen.
Binsen, diamantvinken, zilverbekjes, mozambiquesijzen, zebravinken & Japanse meeuwen natuurbroed.

Kanaries natuurbroed.
Hybriden met kanarie natuurbroed (uitgezonderd met kneu), hybriden exoten onderling natuurbroed, meeste hybriden europees x europees/exoot handopfok.

Grijskaplijsters als het nodig is handopfok, anders natuurbroed.

Blijkbaar zijn er een heleboel natuurbroedkwekers ... misschien ook van Afrikaanse prachtvinken of zeldzame Aziatische soorten, maar jammer genoeg weinig kweekverslagen/reacties van hen terug te vinden op "Natuurbroed, op dit ogenblik verstandig?"





bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-08-21 - 17:11:40 send message to bert1974

ik heb papegaaien en tropen en alles is tegenwoordig natuurbroed.
in het verleden heb ik wel handopfok gedaan maar sinds de importstop doe ik alleen nog maar natuurbroed.


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-08-21 - 17:56:31 send message to salvadori

Heb enkel afrikaanse prachtvinken en kweek
alleen natuurbroed,jongen groot van prachtamaranten, wijnrode amaranten,donkerrode amaranten,blauwkop blauwfazantjes,wienerastr.
rode druppelastr. en dybowskies.happy :)


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-08-22 - 00:20:37 send message to Strigiformes

Zoveel mogelijk 'parent reared'. Mits de ouders de opvoeding stoppen, dan verder met de handopfok.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-08-22 - 01:07:02 send message to theelepeltje

Ik heb een koppel Dolksteekduiven ik altijd aan natuurbroed laat doen.
Verder zijn mijn RVH Kakariki's ook prima ouders voor hun jongen.
In mijn opzicht krijg je zo toch de sterkste vogels.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-22 - 02:34:41 send message to tonnl

Hier ook alleen natuurbroed.
Vorig jaar o.a. elfenastrildes, dit jaar o.a. goudbuikjes op stok.
Ton.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-08-22 - 08:06:47 send message to afican parrot

Natuurbroed. Wanneer de ouders stoppen met voeren en we zijn er tijdig bij wil mijn vrouw ze wel met de hand voeren. De voorkeur bij ons is natuurbroed.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2007-08-22 - 11:46:02 send message to markjansen

Natuurbroed alles.



Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2007-08-23 - 19:44:00 send message to Gert Jan

Mijn voorkeur gaat uit naar natuurbroed. Gelukkig lukt dit ook met de meeste vogels uit mijn bestand.
Ik laat echter (indien mogelijk) geen vogels dood gaan als de oudervogels er om onduidelijke redenen mee kappen!
Ook heb ik er niet zo'n moeite mee om eieren in de broedmachine te doen als een pop zelf niet gaat broeden.


VaderEnZoon
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-08-31 - 15:00:48 send message to VaderEnZoon

Ikzelf kies voor natuurgebroed maar dat ik misschien is een van mijn jongen ga proberen met de hand groot te brengen... heb ik vroeger nog gedaan bij wildzang (het was toen eigenlijk van moeten, pop stierf en jong zat alleen, dus kon ik niet anders)

greetz


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-08-31 - 19:00:41 send message to ewals

Enkele kwekers hier doen, als de ouders stoppen met voeren, de jongen groot brengen met de hand, wat volgens mij zwakkere kweekvogels oplevert.
Zou het niet verstandig zijn de oorzaak hiervan proberen te achterhalen, waarom laten ouders hun jongen in de steek. Voorbeeld, zijn de ouders niet zelf met de hand grootgebracht.
Bij mij alleen maar natuurbroed, mocht er bij mij een zwakke jongen tussen zitten zou ik hem een natuurlijke dood laten sterven, dus nooit met de hand grootbrengen.
Tot nu toe nog geen jongen hoeven op te geven.
Jan E.


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2007-08-31 - 20:37:49 send message to postvogel

Wat is natuurbroed?
Ik heb mijn vogels in een voliere en biedt ze een nestkast aan en als het te koud wordt kunnen ze onderdak broeden(als je vroeg in het seizoen bent).Dus als je een jong hebt die wat minder in het blok is om wat voor reden ook kan door handopfok wel de sterkste vogel worden.Ik heb zelf gelukkig nog niet met de hand hoeven te voeren maar zou dat wel doen als ik de vogel kan redden.
Groet Chris.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2007-08-31 - 21:43:19 send message to nick vdb

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ook hier alles natuurbroed...en "parent-rearded"
groeten nick


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-31 - 22:38:36 send message to Karel

quote
Enkele kwekers hier doen, als de ouders stoppen met voeren, de jongen groot brengen met de hand, wat volgens mij zwakkere kweekvogels oplevert.



Klinkt logisch Jan, en dat is het ook. Alleen spelen hierbij nog wat andere zaken een rol.

Met name bij (zeer) zeldzame vogels is het -naar mijn mening- van belang alles wat geboren wordt vooralsnog in leven te houden. Als ze te zwak zijn, zullen ze zich vermoedelijk toch niet voortplanten. De minder sterke kunnen zich dan in eerste instantie mogelijk wel voortplanten en als het resultaat dan niet naar onze zin is, kunnen we alsnog ingrijpen. In ieder geval hebben we dan geen vogels gelijk laten doodgaan die mogelijk toch nog "nuttig" blijken te zijn.

Een tweede argument is dat veel mensen het moeilijk vinden om een vogel te laten sterven die mogelijk gered kan worden. Ondanks dat het misschien niet goed is voor de populatie, speelt hier de emotionele factor een duidelijke rol. Misschien niet "goed", maar ook heel menselijk en begrijpelijk.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-09-01 - 15:31:34 send message to pietparkiet 10

niks zwakkere vogels bij mij kweken ze zelf ook als ik ze eens heb en ze brengen de jongen goed groot




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 129 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede