Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kweken wordt steeds makkelijker(?) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-21 - 01:59:29 send message to Ton Koek

Ik denk toch dat het eerder de mens is die zich aangepast, dan het dier. Volgens mij gaat domesticatie niet zo snel.
De mens heeft veel meer kennis, geld en tijd om de onstandig te optimaliseren voor de vogels dan zeg 30 jaar geleden.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-21 - 08:58:02 send message to ParkietenPeter

Ik weet het niet maar ik denk dat Karel in de richting van een vorm van evolutie wil gaan?

Bekijk hiervoor de Darwinvink eens.
Darwin dacht dus dat door een vorm van evolutieproces deze vogel veranderden.
In de brochure van de NAS (nat.academie v. wetenschappen VS) werd in 1999 nog gesteld dat de 13 soorten een boeiend voorbeeld zou zijn van evolutie van nieuwe soorten.

In 1966 schreef de evolutiebioloog George Christopher Williams al: „Ik bezie het als betreurenswaardig dat de theorie van natuurlijke selectie in eerste instantie ontwikkeld werd als een verklaring voor evolutionaire veranderingen. De theorie is veel belangrijker om het voortduren van adaptatie te verklaren.”
En de evolutietheoreticus Jeffrey Schwartz schreef in 1999 dat als Williams conclusies juist zijn, natuurlijke selectie soorten misschien helpt om zich aan te passen aan veranderende bestaansbehoeften maar „niet iets nieuws voortbrengt”.

De darwinvinken worden inderdaad niet „iets nieuws”. Het blijven vinken.

Ik denk dus dat door de enorme adaptieve vermogens van de natuur het eenvoudiger is geworden voor ons om vogels in gevangenschap naarmate de tijd verstrijkt te kweken.

Daarbij nog een interessante opmerking van Peter Grant die in 1991 schreef dat „de populatie, onderhevig aan natuurlijke selectie, heen en weer beweegt” met elke klimaatverandering.
De onderzoekers namen ook waar dat sommige van de verschillende soorten vinken onderling kruisten en jongen kregen die het beter deden dan de ouders.

Al met al een zeer interessante discussie.

wink ;) Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-21 - 10:32:37 send message to Niltava

quote
De darwinvinken worden inderdaad niet „iets nieuws”. Het blijven vinken.

Dat gaat bij de Darwinvinken op maar niet bij het Okapi - giraffeverhaal

quote
Ik weet het niet maar ik denk dat Karel in de richting van een vorm van evolutie wil gaan?

Dat vraag ik me dus af. Daar lijkt het wel op, het vervelende is natuurlijk dat er zoveel factoren een rol bij spelen. De door Rik genoemde zaken, de variatie(evolutie-idee) en leer-gedrag.
Ik heb het idee dat Hans de laatste 2 wil combineren.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-21 - 10:34:49 send message to chrislaevers

Ik heb die serie van Darwin gevolgd op TV en daar werd meermaals gezegd dat zijn theorie dus in feite geen nieuwe soorten verklaart maar eerder die 'adaptatie' volgens natuurlijke selectie dus.
Dat is vaak misbruikt geweest.

Mag je dan als 'adaptatie' ook stellen dat bv halsbanden die kweken in enkele Europese hoofdsteden daar het resultaat van zijn, of bv vossen in de Engelse buitenwijken?
Of de reigers in Rotterdam die gevoederd worden met kippenvleugels en waar zelfs de nesten van verwijderd worden in parken?

Als het zo is dan kan de darwinistische 'adaptatie' het fauna beeld waar we mee opgegroeiden eigenlijk vrij vlug veranderen. Dan wordt de overlevingsmarge tussen exoten in volière en exoten buiten kleiner.

Averechts zou het dus ook kunnen werken; dat exoten in volière na generaties kweek het niet meer halen in volle natuur in hun originele habitat. Dat zou dan weer een nieuw 'adaptatieproces' vergen.

Christine









Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-21 - 10:35:59 send message to Niltava

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Ineens?? Waarom en hoe?
De reden cq het voordeel is duidelijk, maar welk mechanisme stuurt dat?

--------------------------------------------------------------------------------



heeft elke soort dezelfde aanpassings vermogen?

volgens mij niet;

B.V Een derde generatie natuurbroed dubbele geelkop amazone,geelnek of barbadensis zal b.v wel vertrouwd worden met zijn verzorger,terwijl een 3 de generatie amazone ventralis dit helemaal niet zal zijn?

dus in mijn ogen ook soort afhankelijk


Inderdaad, alleen die variatie is ook aan verandering onderhevig. Dus wat nu niet kan kan later welhappy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-21 - 10:42:06 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Als het zo is dan kan de darwinistische 'adaptatie' het fauna beeld waar we mee opgegroeiden eigenlijk vrij vlug veranderen. Dan wordt de overlevingsmarge tussen exoten in volière en exoten buiten kleiner.



Wat bedoel je daar mee??
Ik denk ook dat adaptatie suggereert dat het bewust gaat, ik denk dat je het meer moet zien dat in de variatie binnen soorten de ene variatie de ene keer een voordeel heeft de andere bij een andere situatie.


quote
Averechts zou het dus ook kunnen werken; dat exoten in volière na generaties kweek het niet meer halen in volle natuur in hun originele habitat. Dat zou dan weer een nieuw 'adaptatieproces' vergen.


klopt, maar dat is niet zo vreemd. Er is dus eerst geselecteerd op geschiktheid voor gevangenschap, daardoor kan de geschiktheid voor het "nieuwe wilde" leven op de achtergrond zijn gekomen cq. verdwenen.
Vergeet niet dat die eerste stap een paar generaties heeft geduurd en dat men bij het uitzetten vaak denkt dat het binnen 1 generatie moet.
Je ziet tegenwoordig dan ook dat een 'release' vaker gebeurd via kweek in het veld waarbij de jongen de gelegenheid krijgt uit te vliegen alwaar de selectie voortduurt. Dat hierbij vaak veel slachtoffers vallen is een onvermijdelijk iets.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-21 - 20:43:29 send message to chrislaevers

Niltava, ik bedoel daarmee dat wij als mensen alles en dus ook diersoorten in een bepaald kastje steken en dat we geleerd hebben dat het zo hoort. Paradoxaal genoeg, gebeurt er door de mens onachtzame inbreng van soorten in een habitat waar ze niet thuishoren. De natuur is dynamisch en doet wat ze doet en wat kan je daar als mens in nazorg nog aan doen?
In de 19 en begin 20ste eeuw zijn katten, kamelen, paarden, konijnen in Australië in het wild terechtgekomen en dat is dus een ramp gebleken voor de authentieke Australische fauna. Er zijn nu kilometerslange draadhekken gezet om territoria katvrij te maken ...brombies (wilde paarden) worden vanuit de lucht geschoten en niet gerecupereerd...

Menselijke inbreng maar de mens probeert dat dan te corrigeren.

Maar je kan het niet allemaal tegen houden en wat we proberen tegen te houden heeft hier misschien wel ooit stand gehouden in één of ander prehistorisch tijdperk... dus waar ga je dan de grens trekken?

Momenteel geldt op Europees vlak om inheemse flora en fauna te ondersteunen en invloed van uitheemse soorten te weren.
Dat is het denkkastje waarin iedereen zijn gedachten kan ventileren.

Dat is het denkkastje van de natuur niet. Die heeft alle tijd en is niet tijdsgebonden en houdt zich bezig met een dynamiek waar we nog heel weinig over (willen) weten.

Adaptatie voltrekt zich vaak ongezien. Pak nu de van oorsprong Chinese vlinderboom... ik zie hem tussen de stenen van de huizen en de stoep groeien. Niemand die er tegen ten strijde trekt want hij trekt onze tanende populatie vlinders aan en wordt zelfs voor dat doel aangehaald als oké. Hier is 'adaptatie' zeker ook gelinkt aan 'acceptatie'.

Pak het konijn...kwam niet voor in onze contreien tot de Romeinen kwamen. Wie kijkt er nu nog op van dat konijn?
Dat Chinees hertje met de 'slagtanden' is in de UK zelfs aangenomen als inheems beschermd dier!
En wie weet worden na verloop van tijd ook de halsbanden tot het patrimonium gerekend.
't Is snel voor een mensenleven maar enkele generaties verder wordt het hele gedoe al relatiever bekeken.
Dat is dus wat ik bedoel dat onze wel bepaalde kijk op plaatselijke fauna in feite vrij snel achterhaald kan worden door de dynamiek van de natuur zelf.

Zeer concreet : mijn achterburen hebben ook een vijver en sinds kort zo'n brulpad die eigenlijk in Australië thuishoort.
Ze slagen er niet van hem te vangen.
Deze morgen vroeg kon ik hem horen en het lijkt me een groot beest te zijn.
Ik heb mijn buurvrouw de raad gegeven om het dier als ze het kan vangen, in te laten slapen.
Zij vermeldde dat ze hem ergens in een publieke vijver zou vrijlaten.

Voilà, dat zegt toch alles. Wij, als mens, zijn eigenlijk een grote katalysator in de natuur.
Het woord 'katalysator' is misschien te positief, misschien eerder kiezen voor het woord 'destabilisator'.

Als je nu heel die redenering volgt, dan kom je dus mogelijk ook tot de gedachte dat de generaties vogelsoorten courant gekweekt in volières vroeg of laat hun draai vinden in de natuur waar de volière zich bevindt en het dus goed gaan doen in die natuur die hun originele natuurlijke habitat niet is.

In die zin zal het arsenaal fauna dat academisch beschouwd wordt als inheems de volgende dertig jaar niet meer overeenkomen met wat er in die 'plaatselijke' natuur rondvliegt.
Wij houden ons graag aan 'zwart op wit' maar de natuur heeft daar geen oren naar. Die houdt dus geen rekening met onze eindeloze richtlijnen en lijstjes van soorten met of zonder Latijnse benamingen.

Pak nu een rampenscenario voor een film waarbij de menselijke bevolking wegvalt en sommige dieren in dierentuinen los gaan lopen, vliegen of kruipen.

Na tien jaar of zo gaat er zich een evenwicht vormen. Een fundamentele regel moet dan wel vervuld worden : elk dier moet een voortplantigsrestrictie hebben: het zij een predator, hetzij een langdurig, karig of moeizaam voortplantingssysteem. Er zal dan een grove borstel door de diversiteit aan soorten gaan maar die grove borstel hebben we al en die is full-time bezig. Wij dus.

Zelfs in zo'n rampenscenario komt dat allemaal terug in evenwicht.

Dit is misschien off-topic, maar dan weer niet helemaal want als vogelhouders hebben wij toch een enorm arsenaal aan uitheemse vogelsoorten.
Als zij zich in volière-toestand gemakkelijker voort planten mettertijd, dan is de volgende stap gezet.

En waarom ze zich gemakkelijker voort planten in gevangenschap : adaptatie = factoren die we niet kennen maar wel kunnen vermoeden of kunnen stellen.

Eén van de meest opvallende situaties van vogels die zich aanpassen in de vogelhouderij is toch wel het paren met een andere soort vogel met als gevolg hybriden die steriel zijn. Zo dynamisch is de natuur dus.
Je kan het dus zien als een kweekresultaat voor TT, je kan het ook zien als een verziekte situatie en je kan het dus ook zien als een basiregel in de natuur die net nog mogelijk is: voortplanting.
En misschien 40 generaties verder gaat er ooit een kanarie en een groenvink een jong krijgen dat niet steriel is...

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Misschien heb ik het wel ingewikkelder gemaakthappy :)
Sorry dan.

Christine



Darwinistische adaptatie zal daar zeker een grote rol in spelen.
Dat bedoelde ik dus.













Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-21 - 21:07:09 send message to Niltava

Pff je maakt het inderdaad niet makkelijk, je gaat van het ene naar het andere, veralgemeent diverse zaken en neemt bepaalde zaken voor waar aan terwijl die dat niet zijn.
Bovendien heb je nogal een negatieve kijk(dat kun je ook makkelijk krijgen als je geïntereseerd bent in de natuur/milieu)
Inderdaad doet de mens veel verkeerd maar de laatste tijd doet men toch veel dingen veel beter cq soms te streng.
De natuur staat niet stil, dat klopt als een bus. Het gaat echter relatief langzaam.

Adaptatie is aanpassing. het verhaal vlinderstruik - vlinder lijkt me daar niet in te passen. De tong van de vlinder is voor dergelijke bloemen geschikt, je kunt hem ook een kunstbloem voorzetten dat is geen adaptatie.
Terug naar de discussie
Denk dat Hans toch een bepaalde kant op wil.
Zit je ook te denken aan een verandering door bijv hormonen hans?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-23 - 08:54:35 send message to ParkietenPeter

quote
Dat gaat bij de Darwinvinken op maar niet bij het Okapi - giraffeverhaal

Daar zijn de meningen anders over verdeelt; http://www.nu.nl/wetenschap/1964477/lange-nek-giraffe-is-evolutionair-onverklaarbaar-.html

quote
Ik denk ook dat adaptatie suggereert dat het bewust gaat,

Definieer "bewust"? Als je bedoeld dat aan de ene situatie de ene reactie inherent is? Oké. Ik wil niet beweren dat dieren bewust 'denken' dat de situatie verandert en dus moet ik mij aanpassen. Voor bewust zijn/wording is nl. redenatievermogen nodig anders kun je je iets niet bewust zijn. Dieren redeneren neit in die mate, daarom zijn zij behebt met instinct (waarvan dus gezegd wordt dat dit redeloos is).

quote
In de 19 en begin 20ste eeuw zijn katten, kamelen, paarden, konijnen in Australië in het wild terechtgekomen en dat is dus een ramp gebleken voor de authentieke Australische fauna.

Daarom heet dat natuurlijk ook faunavervalsing. Dat geeft dus aan dat adaptatie voor elk diersoort weggelegd is.

Wel denk ik dat men moet oppassen om de evolutietheorie van Darwin, want daar wordt hij toch voor benoemd, niet vereenzelvigd mag woren met adaptatie. Want Daar is het (de) Darwin(isten) en evolutionisten niet om bedoelt. Zij willen deze theorie exclusief voor het ontstaan van "soorten" gebruiken en neit voor adaptatie.
(Wat uit deze theoretische wetenschap wel enkel bewezen wordt.)
quote
Pak nu een rampenscenario voor een film

Ik wil je niet veel wijs maken, maar film is overwegend fictie. wink ;)
Uit jouw verhaal wordt verder wel duidelijk dat de mens blijkbaar nog lang niet de wetenschap heeft om op een juiste (lees: natuurlijk) wijze met de deiren om te gaan.

Ik denk wel dat de instinctiefmatige overlevingsdrang van dieren ervoor zorgt dat het zich aanpast aan de omstandigheden. Daarom koppelen dieren zich ook aan andere soorten (denk dan ook aan verhouding papegaai-mens), om maar te overleven.
Juist omdat er onvruchtbare nakomelingen van komen mag je eigenlijk wel stellen dat een vogel niet weet waar hij mee bezig is ne gewoon doet wat hij doen moet.

En gaat het niet zoals hij wil, dan wil hij maar zoals het gaat.

wink ;) Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-23 - 09:33:25 send message to Niltava

quote
quoteDat gaat bij de Darwinvinken op maar niet bij het Okapi - giraffeverhaal
Daar zijn de meningen anders over verdeelt; http://www.nu.nl/wetenschap/1964477/lange-nek-giraffe-is-evolutionair-onverklaarbaar-.html


Helaas kun je dus niet hun redenatie volgen omdat het onderzoek(?) niet te lezen is.
Hun conclusie vind ik nogal zwak. Alsof de alleen de giraffe zou veranderd en zijn omgeving niet (de bomen, klimaat, andere grazers).
Helaas leidt men in de wetenschap ook wel eens aan tunnelvisie (al dan niet geleid door geloof of geld voor onderzoek).


quote

Definieer "bewust"? Als je bedoeld dat aan de ene situatie de ene reactie inherent is? Oké. Ik wil niet beweren dat dieren bewust 'denken' dat de situatie verandert en dus moet ik mij aanpassen. Voor bewust zijn/wording is nl. redenatievermogen nodig anders kun je je iets niet bewust zijn. Dieren redeneren neit in die mate, daarom zijn zij behebt met instinct (waarvan dus gezegd wordt dat dit redeloos is).

Klopt, alleen ontdekt men dan die lijn tussen mens en dier steeds dunner wordt(meer dieren kunnen meer, ontdekt men de laatste tijd).

Darwin gaat uit van de survival of the fittest, de meest aangepaste (op dat moment, in die situatie) overleeft.
Het gaat dus over de variatie binnen de soort die vergroot wordt door het kruisen van individuen(geslachtelijke voortplanting). Dit betreft zowel lichamelijke als geestelijke zaken.
Darwinisten zijn erg genetisch gericht, men vergeet denk ik dat er veel invloeden zijn die een rol spelen bijvoorbeeld het doorgeven van leervermogen. Zijn we nu dichter bij Hans zijn vraag ;Hans????


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-23 - 10:09:09 send message to ParkietenPeter

quote
Ik wil preciezer weten hoe het aanpassingsproces verloopt; of er genetisch gezien eigenschappen verdwijnen of juist bijkomen.


Dat denk ik dus niet. Juist omdat een verandering in DNA zou impliceren dat er een nieuwe vogel(soort) zou ontstaan.

quote
De erfelijkheidscode, het DNA, bezit een opmerkelijk vermogen om genetische schade bij zichzelf te herstellen. Dit draagt ertoe bij dat de soort van organisme waarvoor het is gecodeerd, bewaard blijft. In Scientific American wordt verteld hoe „het leven van elk organisme en zijn continuïteit van generatie op generatie” in stand wordt gehouden „door enzymen die constant bezig zijn met het herstellen” van genetische schade. Het blad zegt: „Vooral aanzienlijke schade aan DNA-moleculen kan een noodreactie teweegbrengen waarbij grotere hoeveelheden reparatie-enzymen worden vervaardigd.”
bron: Scientific American, „Inducible Repair of DNA”, Paul Howard-Flanders, november 1981, blz. 72.


In verdere afwachting, want ik vind dit dus nl. wel interessant. Was misschien nog niet duidelijk? laugh :D;

quote
Helaas kun je dus niet hun redenatie volgen omdat het onderzoek(?) niet te lezen is.

Klopt, daar zou ik verder op moeten zoeken.

"Survival of the fittest", is een heel interessante opmerking trouwens.
Het blijkt nl. dat mutaties zelden een sterkere vogel voortbrengt dan het origineel.

„Mutaties . . . vormen de basis voor evolutie”, zegt The World Book Encyclopedia.(1982, Deel 13, blz. 809)

Peo Koller zegt echter: „Mutaties zijn voor het grootste deel schadelijk voor het individu dat de drager van het gemuteerde gen is. Bij experimenten ontdekte men dat er op elke succesvolle of nuttige mutatie vele duizenden schadelijk zijn.” (Cosmos, blz. 30.)

Met uitsluiting van eventuele „neutrale” mutaties zijn de schadelijke mutaties dus duizenden malen talrijker dan die waarvan verondersteld wordt dat ze nuttig zijn. Dat is dan ook de reden waarom men mutaties verantwoordelijk acht voor honderden ziekten die genetisch bepaald zijn. (The Toronto Star, „Crusade to Unravel Life’s Sweet Mystery”, Helen Bullock, 19 december 1981, blz. A13.)

Zelfs al zouden enkele mutaties nuttig zijn, een mutatie kan alleen leiden tot een variatie van een eigenschap die reeds aanwezig is. Ze voorziet in verscheidenheid, maar nooit in iets nieuws.

Maar ...


... Hans?! Wat dacht je ervan?

wink ;) Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-23 - 10:45:48 send message to Niltava

quote
"Survival of the fittest", is een heel interessante opmerking trouwens.
Het blijkt nl. dat mutaties zelden een sterkere vogel voortbrengt dan het origineel.

Dit ziet men dus erg kortzichtig, zowel in tijd als geval op zich.
Bovendien schijnen veel mensen dus niet door te hebben dat er variatie is binnen een soort(kijk maar eens om je heen naar je medesoortgenoten happy :) en verder dat er constant nieuwe variaties worden geboren(anders zou inteelt ook geen probleem zijn).
"Mutaties" geen nieuwe soorten, voordelen? Neem de ijsbeer, sikkelanemie, donkere huid bij mensen, denk aan het berkenspannerverhaal.

Verder ontdekt men ook steeds meer op geneticagebied. Bijvoorbeeld het aan en uitzetten van genen, die ondertussen wel doorgegeven worden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-23 - 19:46:00 send message to Karel

quote
... Hans?! Wat dacht je ervan?



Ik lees heel veel interessante opmerkingen, waarvan er een aantal passen in het beeld dat ik probeer te krijgen van de "situatie" en het proces.

Om even een misverstand uit de weg te ruimen: het gaat me inderdaad om de "evolutie"/ontwikkeling van de vogel(soort) in volieremilieu. Dat ook de kweker met zijn methoden in de jaren veranderd is in positieve zin (beter voer, huisvesting, medicatie enz.) is waar, maar dit feit wil ik eigenlijk even buiten beschouwing laten.

Het gaat me om de aanpassingen die de soort heeft ondergaan, waarbij -zoals hierboven al gezegd- er geen sprake is van "bewuste" aanpassing (uitgezonderd individuele "snuggerheid", die trouwens nmm ook weer genetisch vast kan liggen, maar dit even terzijde om de discussie niet te breed te maken)

Christine noemt het "kastjesdenken" als iets negatiefs. Helaas is het juist mijn bedoeling om het kweekproces te kaderen en te verdelen in een soort procesplaatjes met genetisch bepaalde "beslissingsmomenten". Ik ben er wat dat betreft nog niet uit of er in een aantal gevallen sprake is van een harde ja/nee beslissing of dat hier sprake is van gradaties.

Ter verduidelijking nogmaals de partnerkeuze (uiterlijke kenmerken) als voorbeeld:

Een soort wordt geimporteerd in 1950. De poppen van deze soort stellen de volgende eisen aan een man, alvorens bereid te zijn met hem het broedproces in te gaan:

- zeer blauwe kop
- lange staart
- enz.

Een kweker zet 100 koppels op en door zijn onhandigheid bij het vangen, verliezen alle mannen hun staart.
A.
Tot zijn ergernis is er slechts 1 koppel dat gaat broeden en jongen voortbrengt.
B.
Een tijdje later zijn de staarten tot de helft teruggegroeid en blijken er nog twee koppels jongen te hebben grootgebracht.
De rest komt dat seizoen niet tot broeden.

Vragen:
1. Is de staart-eis een ja/nee voorwaarde?
2. Spelen "evolutie" cq genetische eigenschappen hier een rol?
3. Wat doet de kweker het volgende broedseizoen en hoe zet hij zijn koppels op...en waarom?






ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-23 - 20:26:56 send message to ParkietenPeter

Is een zeer specifieke situatie die je schildert.
Maar de staart is zeker in dit geval een sterk criterium om een partner te keizen. Het gaat er dan om dat de staart in dit geval een typisch kenmerk is van een sterke man met de meest juiste kenmerken en dus de ideale partner voor soortbehoud.

Daarmee zie ik trouwens nog neit bewezen dat de vogels bewust kiezen, maar dat het in de genen opgesloten ligt waar een partner aan moet voldoen.
Dta de vogel de staart verliest en daardoor zijn kans op voortplanting heeft verder natuurlijk niets met genetische kenmerken te maken.

Als een macho zijn hoofd kaal scheert en zo de chiks achter zich aan krijgt is het nog steeds dezelfde macho met dezelfde genetische kenmerken, blond haar, blauwe ogen. Heir verandert dus niks in. Ook niet na duizenden voortplantingscyclussen. En mocht er dan toch eentej met bruine ogen geboren worden is het nog steeds van dezelfde macho-soort.

Dus genetica gaat hier geen rol in spelen. Want alle jongen geboren uit de koppel zal toch een staart krijgen.

Dat de kweker ermee "speelt" geeft dan weer te denken wie hij wel niet moet zijn in het hele proces? (Maar dat is een heeeel andere discussie.)

Maar nogmaals; of de kweker omkoppelt of doorkweekt of er een andere mutatie op zet, het DNA-profiel zal hierdoor écht niet veranderen.

De eerder aangehaald wetenschappers laten duidelijk weten dat adaptatie iets heel anders is dan evolutie. Omdat bij een verandering van soorten een wijziging in het DNA voorop móet staan, en dat niet te verkrijgen is. Juist ook wegesn de aangehaalde enzymen die het dna herstellen indien er een wijziging (defect) optreedt.

Dat kweken makkelijker wordt heeft in mijn ogen dan ook met het aanpassingsvermogen van de natuur te maken en neit met een wijziging van DNA.

wink ;) Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-23 - 20:48:09 send message to Karel

quote
Dus genetica gaat hier geen rol in spelen. Want alle jongen geboren uit de koppel zal toch een staart krijgen.


Ter verduidelijking: het gaat me om de genetische eigenschappen van de pop!




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede