Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wel of geen extra kalk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-05-13 - 21:26:37

resume


iedereen geeft een extra MAAR zeggen meteen dat grit
genoeg is ??????


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-05-13 - 22:17:45

Dag Arjandaf,dat kan ik in mijn bericht niet teruglezen,jij wel?


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-14 - 06:35:22

het probleem van te dikke schalen is bij mij zeker onbekent.
maar ik zeg niet dat dit niet mogelijk is.
ik heb mij er nog nooit echt verder in verdiept.
dus de problemen waar men hier over spreekt kunnen bij mijn vogels natuurlijk nog wel eens gaan voor komen.
ik neem aan dat ik hier wel een of andere web site over kan vinden wat over kalk opname gaat.
ik weet niet of er iemand is die ons zo een site kan door geven?

groet bert


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-14 - 10:27:19

hartelijk dank allen voor de moeite even je mening omtrent mijn vraag te geven.
Maar al met al kan ik dus denk ik voorzichtig concluderen dat we niet allen op één lijn zitten vwbt de kalk wel of niet extra toevoegen.
Maar mochten er verder geen mensen zijn op dit forum die de negatieve bijwerkingen van teveel kalk hebben ervaren ( te dikke eierschalen/ vergroeiingen) dan wil ik toch overwegen het product calivit te gaan proberen, of om 50% pellets voor afrikaanse soorten ( extra kalk) te gaan menegen door mijn voer.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-28 - 21:21:02

vandaag dan toch calci-lux gehaald, en nu maar het beste er van hopen.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-05-29 - 00:11:44

ik denk dat het niet controleerbaar zal zijn ,maar in een normaal menu van zaad met eivoer kom je gewoon ca tekort t.o.v. de fosfor
de ca -fosfor verhouding moet ong. 2:1 zijn en is vaak 1:1
,DUS EXTRA CALCIVIT MET MATE IS ALLEEN MAAR GOED. SUCCES


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-29 - 09:57:26

En de hoodfletters zijn bedoeld om...?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-29 - 14:47:14

Ik zou de samenstelling van deze producten nalezen. Ik heb Calci-lux kunnen vinden op internet en daar zit geen fosfor in. Hierdoor kan de kalk dus niet opgenomen worden.

Producten zonder fosfor hebben gewoon geen zin! Dat zal elke voedingsdeskundige beamen.

Ik kon wel "de Bak" van Teurlings vinden. En hierin zit wel fosfor maar ook nog een hoop andere toevoegingen. En ik weet ook niet hoe grof dit gemalen is. Maar het zag er wel interessant uit.

Carmix was in het verleden geen complete aanvulling als het ging om de kalk-fosfor verhouding. Ik weet niet of dat nu wel zo is.

Maar in samenwerking met de Nederlandse dierentuinen heeft Twilmij wel een toereikend product samengesteld: carnizoo


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-05-29 - 18:41:57

Ik sluit me aan bij Rogert. Calcium moet met Fosfor aanwezig zijn in een verhouding die varieerd van 1,5:1 tot 2:1. In eivoer is dit in voldoende mate aanwezig. Als je een extra suplement zoekt dan is Gistocal een goede keus. Dit is echter bedoeld om te mengen bij zachtvoer. In het drinkwater wordt het afgeraden.
Beenderen zijn ook een goede bron van Calcium en Fosfor.

Groetjes
Peter


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-30 - 07:02:59

dus als ik het goed lees dan is er in eivoer voldoende fosfor aanwezig.
dat krijgen ze bij mij ook met grote regelmaat.
en dat zou dan weer betekenen dat ook de calcilux weer wordt op genomen.

groet bert


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-05-30 - 10:28:41

Dag Rogert Fonje en Bert,Carmix is dus een product dat bestaat uit gemalen beenderen,dit werd oa tijdens de gekke koeien ziekte (de medische term ben ik nu even kwijt)verboden.
Volgens een bericht hierboven zou dit dus de benodigde verhouding moeten bezitten ten behoeve voor de goede opname.

Ik geef dit al jaren,dus ook toen het zogezegd even uit de handel werd gehaald,ter voorbeeld een grijs popje hier bij mij heeft inmiddels,in de loop der jaren, over de 200 eieren gelegd en doet dit bij dit schrijfen hopenlijk dit jaar weer en ja carnizoo zou ook moeten voldoen.

Ik maak de carmix oa aan met een eigen krachtvoermengeling en ben geen medicus maar het product op zich bevalt mij dus nog steeds,in de dierentuinen wordt,(ik weet niet of dit nog steeds zo is)dit oa aan schildpadden en leeuwen en tijgers gegeven.

Gr Kees.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-05-30 - 12:28:43

Hallo Kees,
Carmix(carnivoor mix) is eigenlijk bedoeld voor vleesetende dieren. Vlees heeft een heel laag Calciumgehalte en een heel hoog Fosforgehalte. Ongeveer in een verhouding van 1:20. Bij Carmix ligt de verhouding op 23:1. Wanneer dit op het vlees, rupsen, insekten gestrooid wordt, komt die verhouding terug in balans.
Wat ook niet wil zeggen dat je er geen goede resultaten mee kan behalen bij jouw vogels. Zolang je er in slaagt om het Fosforgehalte in de voeding op peil te houden is het goed.

Een tekort aan Calcium zou voornamelijk voorkomen bij vogels die voornamelijk op zaden staan. Wanneer er een tekort is in de bloedstroom wordt dit opgevangen door Calcium uit het beendergestel te mobilizeren. Sommige Afrikaanse Grijzen lijken problemen te hebben met deze mobilisatie. Het zou voornamelijk optreden tussen het 2de en 5de levensjaar. Waarom is niet duidelijk.

Groetjes
Peter


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-05-30 - 14:41:32

Een vraagje.

En Gistocal,is dit wel een goed(e) product/calcium,fosfor bron?

MVG Rene


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-05-30 - 16:10:58

de hoofdletters betekenen niets had perongeluk capslock gedrukt


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 16:12:35

quote


Klik om te vergroten


Productvoorstelling

Oropharma Calci-Lux is een hoogwaardige wateroplosbare calciumbron. Dit voedingssupplement wordt toegediend voor een goede eischaalvorming, voor een goede skeletopbouw bij jonge vogels, tijdens de kweek om legnood te voorkomen en in geval van calciumtekort of calciumtetanie. Calcium is een essentieel element voor het vogellichaam. Het is onder andere noodzakelijk voor het goed functioneren van het zenuwstelsel. Calciumtekorten leiden bij vogels regelmatig tot ernstige gezondheidsproblemen. Als de vogel onvoldoende calcium krijgt, ontstaat er ontkalking van het skelet en misvorming van de beenderen. Bij de pop geeft een tekort aan calcium tijdens de kweekperiode aanleiding tot een slechte vorming van de eischaal en zelfs tot legnood. Tijdens de kweek- en de groeiperiode is het geven van extra calcium aan de vogels dus sterk aan te bevelen. Voldoende calcium zorgt voor een goede eischaalvorming en voor de opbouw van een gezond skelet.



Details





Dus eigenlijk heb ik een product aangeschaft waar ik niets aan heb???
Isw dan niet zo dat de fabrikant dan niet op de hoogte zou zijn dat fosfor ook nodig is om het product op te nemen? zou dit product niet v/t voren getest zijn????




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 114 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede