Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wel of geen extra kalk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-06-12 - 23:51:50

hoe komt het als je citroenzuur door het drinkwater voert,ben je dan niet extra ca nodig??


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-07-10 - 00:18:44

inmiddels tijdje met het kalkproduct aan de gang, toch lijkt de ontlasting iets "steviger"te zijn, of zou dat ook door de temperatuur komen ( vocht sneller uit de ontlasting)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-17 - 16:22:23

Ik heb eens wat verpakkingen gekeken en in de een zit wel fosfor (orlux minerale mix) en in de andere niet (orlux calci-lux).

Eigenlijk is je hele voeding een samenspel van vitaminen en mineralen en moet je per situatie vergelijken of je iets wel of niet nodig hebt.

Voor een bijna compleet product kun je dus het beste de mineralen mix nemen. Hier zit fosfor in. Maar voor vogels die extra kalk nodig hebben maar wel voldoende fosfor in hun dieet hebben kun je volstaan met de calci-lux.

Maar niet te vergeten zullen de dieren ook vitamine D binnen moeten krijgen. Voor vogels die buiten zitten is daglicht al voldoende om vitamine D aan te maken, maar vogels die binnen zitten zul je dit extra moeten geven. Maar hier schuilt ook gevaar. Te veel aan vitamine D kan afbraak aan het skelet veroorzaken. Dus wees op je hoedde!

In een goed dieet zit voldoende vitamine D. Ik noem bv de vitamine preperaten van Aves om zelf ei en universeel voer te maken. Dit is voldoende.

Ik ben geen voorstander van het toevoegen van losse vitamine. Hiermee loop je te veel risico dat er een onbalans ontstaat. Met het toevoegen van het een kun je een gebrek veroorzaken bij iets anders. Het kalk verhaal is daar een goed voorbeeld van.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-02 - 23:35:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Extra kalk toevoegen kan,
maar als de vogel geen vitamine A+D binnen krijgt, kan hij dat niet verwerken.
Met behulp van zon licht, maken ze die vitamine wel aan.
Naja, A niet natuurlijk maar D wel.
Ik weet niet of je vogels ook over direct Zonlicht beschikken?
Het kan ook kunstmatig maar natuurlijk is natuurlijk altijd beter.
groetjes


Inmiddels beschikken ze over direct zonlicht, en ze genieten hier zichtbaar van, zeker als ik ze heb natgespoten.
Nu laat alleen de zon weerw at op zich wachten, maar denk dat direct zonlicht naar wat ik lees voor het kalkverhaal als extra voordeel geeft dat ze ook meer vitamine d binnenkrijgen.
Ik neem aan dat ook al schijnt de zon "zwakker"extra vitamine d niet meer nodig is nu er direct dag/zonlicht is.
Of heeft dit ook nog te maken met het aantal uren licht ( ofwel s'winters wel extra geven?)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-12 - 20:22:47

Extra vit D toevoegen is eigenlijk niet goed. Vitaminde D zorgt voor de opname van kalk maar ook voor de afbraak van kalk. Dus wees heel voorzichtig met toediening van deze vitamine.

Sowieso toevoegen van losse vitamine en mineralen kan averechts werken en moet je alleen doen als je door onderzoek er achter komt dat je iets mist in je voeding. Het belangrijkste is dat je basisvoeding afgestemd is op je dier.

Ondanks het slechte weer komen er voldoende UV stralen op aarde om voldoende vit. D aan te kunnen maken. De ene dag zal het wat meer zijn als de andere dag maar het hoeft geen constante hoeveelheid te zijn. Daarom zijn goede daglicht lampen in een binnen hok essentieel. Maar voor de lange termijn is daglicht toch het beste.

In de wintermaanden zal de UV straling minder zijn maar dan is de behoefte aan kalk ook minder. Aangezien je vogels dan geen eieren leggen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-14 - 21:42:22

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

maar de klakbehoefte is toch sowieso aanwezig ook in normale situatie?

En voor bonteboeren bijv is november heel normaal om te broeden, en dus behoefte aan extra kalk mag ik aannemen ?!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-14 - 23:01:45

Ja, de behoefte is er wel maar het is niet het hele jaar rond dezelfde hoeveelheid. In de broedperiode hebben ze meer kalk nodig om ook hun eieren te kunnen leggen en in de rui zijn vitamine B en E erg belangrijk.

Het is het zelfde als de voedingsbehoefte van een dier. In de kweekperiode eten ze meer eiwitrijke producten om zelf in topconditie te raken en hun jongen groot te brengen. In het najaar de vette zaden/noten/insecten om spek te kweken voor de winter en in de winter juist de droge zaden om langdurige energie op te kunnen nemen.

Al met al wisselt de behoefte per jaargetijde en voeren wij daar ook redelijk goed in mee als je gevarieerd voert. Met deze natuurlijke variatie schommelt dus ook de behoefte aan vitamine, mineralen en andere bouwstoffen.
Als je het hele jaar door hetzelfde zou voeren gaat de conditie van je vogel op en neer.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-04 - 20:04:24

inmideels heb ik laatst op de beurs in Zwolle ook een bus van witte molen calcicare 40+ gekocht , is dit in combinatie met de calcilux te geven?
De calcicare over het fruit, en de calci lux door het water.
Moet dit dan gelijktijdig, of om en om, of beter een soort aanhouden.
Ik vraag dit omdat er bij de calcilux geen fosfor zit, en het volgens velen geen effect heeft. ( dus net zo goed niets geven?)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-05 - 08:35:51

Ik ben van mening als je vogel een goede varierende voeding krijgt met een goed eivoer universeel mengsel en direct zonlicht wij geen supplimenten hoeven toe te voegen.
Uiterraad moet sepia en grit/maagkiezel apart voorhanden zijn.
Dit neemt de vogel naar behoefte op.
Mijn koppel pyrrhura perlata zag ik nooit bij het grit/maagkiezel bakje en de laatste dagen zie ik de pop regelmatig wat opnemen.
Sepia heb ik ze nog niet zien opnemen maar hangt ook in mijn voliere.
Ik ben van mening wanneer mijn pop gaat broeden de sepia zo weg is omdat de vogel zelf wel weet/aanvoelt wat ze moet opnemen om de jongen groot te brengen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-05 - 10:50:09

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

blg schreef er dit over:
quote

Calciumtekorten leiden bij vogels regelmatig tot ernstige gezondheidsproblemen. Als de vogel onvoldoende calcium krijgt, ontstaat er ontkalking van het skelet en misvorming van de beenderen. Bij de pop geeft een tekort aan calcium tijdens de kweekperiode aanleiding tot een slechte vorming van de eischaal en zelfs tot legnood. Tijdens de kweek- en de groeiperiode is het geven van extra calcium aan de vogels dus sterk aan te bevelen. Voldoende calcium zorgt voor een goede eischaalvorming en voor de opbouw van een gezond skelet.

In het kort, te weinig calcium, fosfor, vitamine D, te jonge/oude vogels, te veel broedrondes achter elkaar, koude.




http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=3377&recordnum=0


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-03-05 - 11:35:11

Ik geef reeds enkele jaren aan mijn grijze.
vroeger calcilux door het water. Maar nu reeds meer dan 2 jaar doe ik calci lux en omnivit 2x per week door het fruit en kiemvoer, omnivit doe ik er bij voor de opname ivm vita D.
eierschalen zijn niet te dik en jongen hebben geen misvormde poten enz..
gr, johanhappy :)


alel
Website Member
Posts :10

Website Member
2011-03-06 - 23:03:39

ik behandel mijn kippenhok al jaren met metselkalk tegen bloedluis het werkt perfekt bijna geen bloedluis helpt beter als al die chemische middelen In het kippenhok strooi ik ruim voldoende .
In mijn vogelhok (binnenhok) strooi ik alleen maar in hoekjes en naden en het werkt boven verwachting mijt (bloedluis)vrij dwz ik heb niets kunnen constateren m a w je moet eerst natuurlijke middelen proberen voor dat je het chemisch probeert


alel
Website Member
Posts :10

Website Member
2011-03-06 - 23:20:48

sorry heb ik er niet bij verteld maar doordat ik met kalk strooi krijgen de vogels ook genoeg kalk binnen voor levensonderhoud zo vang je 2 vliegen in een klap


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-07 - 16:14:20

het lijkt mij toch dat metselkalk niet echt geschikt is voor vogels toch?


birdcenternop
Website Member
Posts :21

Website Member
2011-03-07 - 20:49:47

is deze kalk wel opneembaar voor vogels?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede